|
| Turbo ??? må man, eller må man ikke ???? Fra : Moller |
Dato : 06-01-03 09:35 |
|
Hejsa,
Jeg sad lige og surfede rundt omkring, for at se hvilken dele jeg ville
investere i til min Bandit :)
Der faldt jeg så over Mr. Turbo's Bandit 1200 Turbo kit... som kunne
justeres ind, så det gir mellem 150-250hp alt efter hva humør man nu vil
køre med den dag :)
Men så er det at må jeg i det hele taget montere sådan en turbo ??? og
hva med syn osv... når jeg engang vil sælge sådan en lavtgående raket.
Hvordan i det hele taget er det nu liiiige de der turbo dimser påvirker
maskinen, har hørt noget om at den sætter pluseligt ind osv... så er det til
at styre når man har sat sådan en fætter på ??? og er det lige som med NOS,
at motoren dør sygeligt hurtigt, når man bruger den for meget.
VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S
| |
Michael Kristensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 06-01-03 12:00 |
|
Emnet har været oppe et par gange før og konklusionen er vidst, at hvis man
er utilfreds med ens motorcykels ydeevne så sælg den og køb en større. Det
kan ikke betale sig at tune.
mvh - Michael Kristensen (sv650s + vw polo 1300)
| |
Gundersen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Gundersen |
Dato : 06-01-03 12:34 |
|
Hejsa
> Emnet har været oppe et par gange før og konklusionen er vidst, at hvis man
> er utilfreds med ens motorcykels ydeevne så sælg den og køb en større. Det
> kan ikke betale sig at tune.
Hmm... Det kan der være noget om, men nu er det jo en 1200, manden har,
så mon ik at der skulle være et ok grundlag for at få lidt mere spræld i
den!
Men jeg ved detsvære ik hvordan tunings reglerne er ang, turbo på MC'er!
Prøv evt at søge på www.bilsyn.dk eller hvad statens bilindspektion's
side heder
Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit
http://dfm.divvy.dk/?id=26
| |
Mads Lund (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 06-01-03 12:44 |
|
> Emnet har været oppe et par gange før og konklusionen er vidst, at hvis
man
> er utilfreds med ens motorcykels ydeevne så sælg den og køb en større. Det
> kan ikke betale sig at tune.
Generelt set nej, men når man krydser 150 hk grænsen som std. motorcykler
kan præstere (ZX12 målt på baghjulet) så er man jo nød til at tune.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Hans Joergensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-01-03 16:12 |
|
Michael Kristensen wrote:
> Emnet har været oppe et par gange før og konklusionen er vidst, at hvis man
> er utilfreds med ens motorcykels ydeevne så sælg den og køb en større. Det
> kan ikke betale sig at tune.
Det kan altså godt være svært at finde MC'er med 250hk orginalt
Og Bandit+turbokit er ganske rigtig (og som der også står på Mr. Turbo's
hjemmeside), ret meget billigere end en tilsvarende højtydene sportsMC.
mvh Hans, der godt kan nøjes med de ca. 60 hypper RD'en har indtil
videre. :)
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Asger Steffensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 06-01-03 19:34 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:avbnin$86t$1@sunsite.dk...
> Emnet har været oppe et par gange før og konklusionen er vidst, at hvis
man
> er utilfreds med ens motorcykels ydeevne så sælg den og køb en større. Det
> kan ikke betale sig at tune.
>
Helt enig - rent pengemæssigt kan det ikke betale sig. Men er man indstillet
på at betale pengene og bruge tiden, er det sikkert meget sjovere - spørg
bare Mads Lund.
Og med en Bandit 1200 er udgangpunktet da ikke det værste. Den er baseret på
den gamle GSX-R 1100 motorblok, og den kan faktisk holde til en del.
God fornøjelse.
Asger
ZX-10
| |
-V- (06-01-2003)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 06-01-03 12:45 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3e193fda$0$75292$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa,
> Men så er det at må jeg i det hele taget montere sådan en turbo ??? og
> hva med syn osv... når jeg engang vil sælge sådan en lavtgående raket.
>
> Hvordan i det hele taget er det nu liiiige de der turbo dimser
påvirker
> maskinen, har hørt noget om at den sætter pluseligt ind osv... så er det
til
> at styre når man har sat sådan en fætter på ??? og er det lige som med
NOS,
> at motoren dør sygeligt hurtigt, når man bruger den for meget.
[Ding Dong]
"Paging Mads Lund, paging Mads Lund. Please report to d.f.m."
-V-
| |
Mads Lund (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 06-01-03 12:42 |
|
> "Paging Mads Lund, paging Mads Lund. Please report to d.f.m."
Det satans arbejde tager jo alt for meget af en's tid.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Morten Juel (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 06-01-03 12:46 |
|
> Men så er det at må jeg i det hele taget montere sådan en turbo ??? og
> hva med syn osv... når jeg engang vil sælge sådan en lavtgående raket.
både ja og nej, det har noget med forurening at gøre, man skal kunne bevise
at den ikke forurener mere end std ! ellers må man godt, så turbo kitte skal
være godkendt evt med Tüv !
> Hvordan i det hele taget er det nu liiiige de der turbo dimser
påvirker
> maskinen, har hørt noget om at den sætter pluseligt ind osv... så er det
til
> at styre når man har sat sådan en fætter på ???
Turboen, tager jo self fat ved en vis rpm hvor den rigtigt kommer i
omdrejninger, om det er til at styre på en MC må Steen Gruby jo vide
> og er det lige som med NOS, at motoren dør sygeligt hurtigt, når man
bruger den for meget.
Nej, men igen kommer det jo an på hvilket ladetryk man vil køre med men
med nedsat kompretion og moderart ladtryk slider det ikke mere end alm
kørsel ! regn med at man kan få både turbo MCV og biler fra nye !
Mvh
Morten
| |
AW på TRX (06-01-2003)
| Kommentar Fra : AW på TRX |
Dato : 06-01-03 13:01 |
|
> Men så er det at må jeg i det hele taget montere sådan en turbo ??? og
> hva med syn osv... når jeg engang vil sælge sådan en lavtgående raket.
Jeg tillader mig herved igen at gøre opmærksom på regler for afgift ved
effektforøgelse og ombygning.
Hvis du tuner til mere end 120 HK (det er 98 standard ikk' ?) skal du af
med afgift for hele cyklen igen, ellers skal du ikke fortælle nogen om det,
og fjerne det inden et evt. salg.
Allan
| |
Anders Majland \(Rep~ (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 06-01-03 13:01 |
|
> Jeg tillader mig herved igen at gøre opmærksom på regler for afgift
ved
> effektforøgelse og ombygning.
Så synes jeg du skulle læse dem igen .
De 20% er ved udskiftning af motoren til en kraftigere. Ved tuning på
den eksisterende motor er det nærmere bilinspektionen der stopper legen
(når de beder om dokumentation for at den overholder emissionskravene og
at den kan klare de ekstra kræfter (bremser mm)
/A
| |
Mads Lund (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 06-01-03 13:16 |
|
> De 20% er ved udskiftning af motoren til en kraftigere. Ved tuning på
> den eksisterende motor er det nærmere bilinspektionen der stopper legen
> (når de beder om dokumentation for at den overholder emissionskravene og
> at den kan klare de ekstra kræfter (bremser mm)
Emmisionskravene er skrappe sager og det kan meget vel blive dem, som er
fremtidens tuningsproblematik nr1. Og dernæst vil det selvfølgelig blive
umuligt at dokumentere at fabrikanten tillader tuning. Selvfølgelig kan man
lave er Tüv system hvor komponenterne enkeltvist kan blive godkendte. Men
det vil så forhindre hjemmebyggede komponenter og så er den gal igen, for
med det meget begrænsede marked der er for rigtigt hårde tuninger så vil det
aldrig kunne betale sig at TUV godkende stumperne.
Imho bør man vælge en anden sti. Som går på at man ganske simpelt skal have
synes sin cykel før under og efter ombygningen (ala det gamle svenske system
som EU desværre har krævet harmoniseret). Og hvis ombygningen er udført
fornuftigt, og støj emmision osv er iorden efterfølgende som var projektet
godkendt.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
AW på TRX (06-01-2003)
| Kommentar Fra : AW på TRX |
Dato : 06-01-03 15:45 |
|
> Så synes jeg du skulle læse dem igen .
Det har jeg så gjort citat:
Motortuning
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en
senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for
effektforøgelsen.
Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
Citat slut
Du har ret......jeg undskylder.
Allan
| |
Anders Majland \(Rep~ (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 06-01-03 21:03 |
|
> > Så synes jeg du skulle læse dem igen .
>
> Det har jeg så gjort citat:
> Du har ret......jeg undskylder.
No Problemo - jeg har bare læst på lektien for nyligt
/A
| |
Mads Lund (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 06-01-03 13:10 |
|
> Jeg tillader mig herved igen at gøre opmærksom på regler for afgift ved
> effektforøgelse og ombygning.
> Hvis du tuner til mere end 120 HK (det er 98 standard ikk' ?) skal du af
> med afgift for hele cyklen igen, ellers skal du ikke fortælle nogen om
det,
> og fjerne det inden et evt. salg.
Har du et link til disse regler ?
Så vidt min fordrukne hjerne husker det, er reglerne i tiden sådan, at der
kommer et afgifts spørgsmål ind i billedet hvis man udskifter den orginale
motor til en anden, og dette resulterer i en effektforøgelse på over 20%.
Mens tuning på den orginale motor ikke er omfattet af 20% reglen.
Desuden har vi igen fat i en af de uadministrerbare regler. For eks på min
9'er har jeg hidtil haft en mekanisk tryg regulator, som nu bliver skiftet
il en programmerbar. Så ved at dreje på en ventil, eller snart ved at trykke
på en kontakt kan jeg ændre motorens ydelse fra 100 hk til 200 hk mens en
std 9'er har 124hk. Så hvis en synsmand skulle kontrollere hvor mange hk jeg
havde tunet den til, i hvilken stilling mon kontakten så var placeret i ?
Derfor var der også i de gamle regler (som blev fjernet i 98 så vidt jeg
husker) også en undtagelse omkring turbo tuning, fra 20% reglen (som den
gang galt for konventionel tuning).
Og problematikken er jo reel nok. For med nutidens motorstyringer ligger det
største tuningspotentiale oftest i softwaren (som styrer ladetryk osv) og
dermed kan man hurtigt skifte mellem tunet og std. køremåde hvilket vil gøre
en 20% regel umulig at håndhæve.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 06-01-03 14:26 |
|
> Jeg tillader mig herved igen at gøre opmærksom på regler for afgift ved
> effektforøgelse og ombygning.
> Hvis du tuner til mere end 120 HK (det er 98 standard ikk' ?) skal du af
> med afgift for hele cyklen igen, ellers skal du ikke fortælle nogen om
det,
> og fjerne det inden et evt. salg.
Hej Allan
Det er ikke korrekt! Det er kun hvis du skifter motoren ud du skal holde dig
på under 20% effekts forøgelse (ikke volumen). Hvis din MC mister sin
afgiftsmæssige identitet altså at man f.eks laver en GSX600F om til en
GSX750F så kan der afleveres skattekroner til Told og skat.
På din almindelige MC motor er der fri tuning!
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Mads Lund (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 06-01-03 12:59 |
|
> Der faldt jeg så over Mr. Turbo's Bandit 1200 Turbo kit... som kunne
> justeres ind, så det gir mellem 150-250hp alt efter hva humør man nu vil
> køre med den dag :)
Banditten er jo tidens foretrukte tuningsobjekt i UK (tæt fulgt af busa'en
og ZX12) så der er masser af "std" tuningsdele.
> Men så er det at må jeg i det hele taget montere sådan en turbo ??? og
> hva med syn osv... når jeg engang vil sælge sådan en lavtgående raket.
Pkt 1, så er det tilladt. Så længe du bibeholder den orginale motor
(defineret som topstykke og motorblok) så må du tune til den eksploderer. Og
til syn bør der heller ikke blive problemer, af samme årsag.
> Hvordan i det hele taget er det nu liiiige de der turbo dimser
påvirker
> maskinen, har hørt noget om at den sætter pluseligt ind osv... så er det
til
> at styre når man har sat sådan en fætter på ??? og er det lige som med
NOS,
> at motoren dør sygeligt hurtigt, når man bruger den for meget.
Det afhænger meget af hvilken turbo man anvender, og hvordan alt det uden om
turboen er designet. Generelt set bliver maskinen dog mere ustyrligt jo
flere hk man giver den. Både sådan rent moment mæssigt (væn dig til hjulspin
og wheelier ved alle hastigheder under 150). Men også turbo lag kan blive et
problem. Men det grundlæggende problem er stadigt at momentkurvens forløb
kommer til at minde om en 2T maskine. midt i det hele stiget momentet ret
eksplosivt, hvilket man lige skal vænne sig til at køre med. I sving når man
skal more sig lidt, holder jeg altid omdrejningerne over 6.000 for at ligge
i et stabilt moment område, og så kan man styre kræfterne noget lettere.
Men det rigtigt sjove ved en turbo cykel er acclerationerne, og især ud af
bløde kurver hvor det ikke er noget problem at få opretningen af cyklen til
at glide over i en fin wheelie.
Slidmæssigt er turbo tuning ikke noget man skal være nervøs for (alt er
relativt). Fordelen ved turbo tuning er at man oftest sænker den statiske
kompression, så den effektive kompression ligge på samme niveau som normalt.
Og forbrændingen forløber som normalt, hvilket giver en lang belastningstid
på stemplet. Modsat vil konventionel tuning og NOS tuning ofte medføre en
hævning af kompressionen og dermed en hurtigere forbrænding og et kort men
hårdt tryk på stemplet for at hente effekt. Og hvad værre er, så vil
konventionel tuning påvirke motoren hele tiden. Modsat vil turbotuning kun
stresse motoren når man lukker godt op for hanen, og så er vi realistisk set
nede under 1-2% af den tid man kører. Under alm crusing, bykørsel osv. lader
man ikke særligt meget på motoren og den lavere kompression medfører at
belastningen i denne periode er under normalt.
Jeg vil tro at prisen nok bliver den mest skræmmende parameter i projektet.
For et habilt turbo kit ligger på +30k.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
lange (06-01-2003)
| Kommentar Fra : lange |
Dato : 06-01-03 13:42 |
|
> Pkt 1, så er det tilladt. Så længe du bibeholder den orginale motor
> (defineret som topstykke og motorblok) så må du tune til den eksploderer.
Og
> til syn bør der heller ikke blive problemer, af samme årsag.
Bilinspektionen bliver meget 'vanskelige at have med at gøre' når man øger
effekten med mere end 20%.
Så vil de se papirer der godtgører at bremser/styrtøj/stel kan håndtere den
ekstra effekt.
Lange
| |
Hans Joergensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-01-03 16:19 |
|
lange wrote:
> Bilinspektionen bliver meget 'vanskelige at have med at gøre' når man øger
> effekten med mere end 20%.
Det er vel så derfor at man stiller turbo'en så lavt i tryk at den ikke yder
mere end +19% ved syn ?
mvh Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jes Vestervang (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-01-03 21:07 |
|
Moller wrote:
> Hejsa,
> Jeg sad lige og surfede rundt omkring, for at se hvilken dele jeg
> ville investere i til min Bandit :)
>
> Der faldt jeg så over Mr. Turbo's Bandit 1200 Turbo kit...
>
En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel del
billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 ___________________________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
Hans Joergensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-01-03 21:53 |
|
Jes Vestervang wrote:
> En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel del
> billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er udskiftning
af topstykke?
mvh Hans, #mc.dk på undernet.
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jes Vestervang (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-01-03 22:15 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>> En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
>> del billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>
> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
> udskiftning af topstykke?
>
Hmm. Aner det ikke. Jeg ville være hamrende ligeglad
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 ___________________________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
Hans Joergensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-01-03 22:30 |
|
Jes Vestervang wrote:
>> Jes Vestervang wrote:
>>> En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
>>> del billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
>> udskiftning af topstykke?
> Hmm. Aner det ikke. Jeg ville være hamrende ligeglad
Jamn' starten på tråden handlede jo om lovligheden :)
mvh Hans, der har en fuldkommen lovlig knallert-200 :)
(ej ok, 180 så da...)
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jes Vestervang (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-01-03 23:11 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>>> Jes Vestervang wrote:
>>>> En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
>>>> del billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>>> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
>>> udskiftning af topstykke?
>> Hmm. Aner det ikke. Jeg ville være hamrende ligeglad
>
> Jamn' starten på tråden handlede jo om lovligheden :)
>
Hovsa, det overså jeg Men siden hvornår har den faktor været relevant?
Seriøst, så er det da vist svært at se forskel på de to topstykker
> mvh Hans, der har en fuldkommen lovlig knallert-200 :)
> (ej ok, 180 så da...)
>
Hmm, min er vist en 220-240-stykker afhængig af garderobe- og ølmængden
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 ___________________________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
Hans Joergensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-01-03 23:26 |
|
Jes Vestervang wrote:
>> Jamn' starten på tråden handlede jo om lovligheden :)
> Hovsa, det overså jeg Men siden hvornår har den faktor været relevant?
> Seriøst, så er det da vist svært at se forskel på de to topstykker
Ja det er ret svært ... det vil sikkert også være svært at få øje på turbo'en
for nogle betjente ... :)
>> mvh Hans, der har en fuldkommen lovlig knallert-200 :)
>> (ej ok, 180 så da...)
> Hmm, min er vist en 220-240-stykker afhængig af garderobe- og ølmængden
Jaja, det er jo en 4takter.. så er det ikke en rigtig knallert :)
mvh Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Jes Vestervang (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-01-03 23:51 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Jes Vestervang wrote:
>>> mvh Hans, der har en fuldkommen lovlig knallert-200 :)
>>> (ej ok, 180 så da...)
>> Hmm, min er vist en 220-240-stykker afhængig af garderobe- og ølmængden
>>
>
> Jaja, det er jo en 4takter.. så er det ikke en rigtig knallert :)
>
Nåja, jeg havde helt glemt at du kører 'knallert'
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - brummert?... _______________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
Martin (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 07-01-03 07:34 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:p68pe-u0b.ln1@vissen.vandhane...
> Hans Joergensen wrote:
>
> > Jes Vestervang wrote:
> >> En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
> >> del billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
> >
> > Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
> > udskiftning af topstykke?
> >
> Hmm. Aner det ikke. Jeg ville være hamrende ligeglad
hmm "hamrende ligeglad" ?!
og du er klar over at din ansvarsforsikring ikke dækker når du laver en
ulykke
på en ulovligt tunet MC ?! ( kan blive RIGTIGT dyrt ).
| |
armand (07-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 07-01-03 18:33 |
|
Martin <Maximus@hotmail.com> skrev i en
news:MxuS9.23689$ZE1.501008@news1.nokia.com...
>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> news:p68pe-u0b.ln1@vissen.vandhane...
> >
> > Hmm. Aner det ikke. Jeg ville være hamrende ligeglad
>
> hmm "hamrende ligeglad" ?!
> og du er klar over at din ansvarsforsikring ikke dækker når du laver en
> ulykke på en ulovligt tunet MC ?! ( kan blive RIGTIGT dyrt ).
Vrøvl!
Det drejer sig ikke om knallerter, og tuning er fuldt ud lovlig, selvom T&S
kun accepterer andre motorer ifald at de højest har en mer-ydelse på 20%.
At toldvæsenet mener at have skat tilgode p.g.a. en tuning, har intet med
forsikringen at gøre, så det er ikke dér at problemet ligger :-|
--
Armand.
| |
Rune \(Bandit600R\) (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\) |
Dato : 07-01-03 23:11 |
|
> Det drejer sig ikke om knallerter, og tuning er fuldt ud lovlig, selvom
T&S
> kun accepterer andre motorer ifald at de højest har en mer-ydelse på 20%.
>
> At toldvæsenet mener at have skat tilgode p.g.a. en tuning, har intet med
> forsikringen at gøre, så det er ikke dér at problemet ligger :-|
Vil det sige at forsikring dækker selvom mc'en er tunet?
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.437 / Virus Database: 245 - Release Date: 06-01-2003
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 00:55 |
|
Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
news:3e1b518f$0$143$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Det drejer sig ikke om knallerter, og tuning er fuldt ud lovlig, selvom
> T&S
> > kun accepterer andre motorer ifald at de højest har en mer-ydelse på
20%.
> >
> > At toldvæsenet mener at have skat tilgode p.g.a. en tuning, har intet
med
> > forsikringen at gøre, så det er ikke dér at problemet ligger :-|
>
>
> Vil det sige at forsikring dækker selvom mc'en er tunet?
Ja!
Jeg vil dog tro at man vil være skeptisk overfor en Bandit 600, med en
1200-motor ilagt, idet det kan ligne en omgåelse af forsikringsklasserne.
Men tuning er en fritidsfornøjelse man tillader kunderne at have, også
selvom hård tuning som sådan ligeledes omgår klasserne. På den anden side er
det jo ikke HK-bestemte klasser at forsikringsselskaberne har!!
--
Armand
| |
Mads Lund (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 08-01-03 10:25 |
|
Mit forsikringsselskab betalte da for at jeg lavede 9'erens skade (50.000)
og heriblandt var der bl.a. en scecialbygget intercooler. Så forsikringen
dækkede ihvertfald i mit tilfælde.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
armand (16-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 16-01-03 14:33 |
|
Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:28SS9.19$Sh4.907@news.get2net.dk...
> Mit forsikringsselskab betalte da for at jeg lavede 9'erens skade (50.000)
> og heriblandt var der bl.a. en scecialbygget intercooler. Så forsikringen
> dækkede ihvertfald i mit tilfælde.
Og nu har jeg endelig fået nærlæst Lillefrøens Police!
Under: "Hvad omfatter kaskodækningen" står at læse:
SÆRLIGT UDSTYR:
- Radio
- Ekstralygter
- Letmetalfælge
- Tuningsudstyr - Herunder kompressor, turbolader og styringselektronik.
Der er dog det lille men, at der er en beløbsgrænse på 10.000,- som dog kan
udvides!!
Ergo:
Hvis man er indstillet på at dække sagerne tolereres tilstedeværelsen deraf
også :-|
--
Armand.
| |
bo-gsx-R (16-01-2003)
| Kommentar Fra : bo-gsx-R |
Dato : 16-01-03 15:47 |
|
> Og nu har jeg endelig fået nærlæst Lillefrøens Police!
> Under: "Hvad omfatter kaskodækningen" står at læse:
> SÆRLIGT UDSTYR:
jeg ringede til dem ( codan ), når jeg kun har ansvar, så
var "alt" tilladt. turbo mv. alt hvad loven gir lov til!!!
bo-gsxR
| |
Moller (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 16-01-03 17:00 |
|
"bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:b06ge2$rh5$1@sunsite.dk...
>
> > Og nu har jeg endelig fået nærlæst Lillefrøens Police!
> > Under: "Hvad omfatter kaskodækningen" står at læse:
> > SÆRLIGT UDSTYR:
>
> jeg ringede til dem ( codan ), når jeg kun har ansvar, så
> var "alt" tilladt. turbo mv. alt hvad loven gir lov til!!!
Yepsen, men på Ansvar dækkes der kun den skade du forvolder på andres
ting, og ikke en dyt for din egen maskine :) derved kan de kun sige, gør hva
du har lyst til, vi dækker kun det du smadre som ik er dit eget.
VH
Lars Molnit
>
> bo-gsxR
>
>
| |
Hans Joergensen (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 16-01-03 17:57 |
|
armand wrote:
> Og nu har jeg endelig fået nærlæst Lillefrøens Police!
> Under: "Hvad omfatter kaskodækningen" står at læse:
> SÆRLIGT UDSTYR:
> - Tuningsudstyr - Herunder kompressor, turbolader og styringselektronik.
Så skal du jo bare finde en turbo der passer på dyret ?
Ellers er du jo kedelig...
mvh Hans, der har en god undskyldning for IKKE at montere turbo;)
(og jeg vil ikke høre noget om den falske svenske turbo-RD)
--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til en helt tosset løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
armand (16-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 16-01-03 22:35 |
|
Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb2dp27.gcf.haj@enterprise-server.dk...
> armand wrote:
> > Og nu har jeg endelig fået nærlæst Lillefrøens Police!
> > Under: "Hvad omfatter kaskodækningen" står at læse:
> > SÆRLIGT UDSTYR:
> > - Tuningsudstyr - Herunder kompressor, turbolader og styringselektronik.
>
> Så skal du jo bare finde en turbo der passer på dyret ?
> Ellers er du jo kedelig...
Nej! Totaløkonomisk!!
--
Armand.
(der har tilstrækkelig med tuningsarbejde i at få pillet 180km/t's
begrænsningen af Lillefrøen)
| |
Mads Lund (17-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 17-01-03 12:08 |
|
> Nej! Totaløkonomisk!!
Ikke hvis man har en ZX12'er, så er man sindsyg (eller motortosset)
Mads Lund
Baby 12'er
| |
Asger Steffensen (17-01-2003)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 17-01-03 17:32 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:DuRV9.1418$gL4.781@news.get2net.dk...
> > Nej! Totaløkonomisk!!
>
> Ikke hvis man har en ZX12'er, så er man sindsyg (eller motortosset)
>
> Mads Lund
> Baby 12'er
Måske snarere: 3/4 12'er
| |
Freddy Lang (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 08-01-03 14:58 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:avfp3l$2ung$3@news.cybercity.dk...
>
> Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
> news:3e1b518f$0$143$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Det drejer sig ikke om knallerter, og tuning er fuldt ud lovlig,
selvom
> > T&S
> > > kun accepterer andre motorer ifald at de højest har en mer-ydelse på
> 20%.
> > >
> > > At toldvæsenet mener at have skat tilgode p.g.a. en tuning, har intet
> med
> > > forsikringen at gøre, så det er ikke dér at problemet ligger :-|
> >
> >
> > Vil det sige at forsikring dækker selvom mc'en er tunet?
>
> Ja!
>
> Jeg vil dog tro at man vil være skeptisk overfor en Bandit 600, med en
> 1200-motor ilagt, idet det kan ligne en omgåelse af forsikringsklasserne.
> Men tuning er en fritidsfornøjelse man tillader kunderne at have, også
> selvom hård tuning som sådan ligeledes omgår klasserne. På den anden side
er
> det jo ikke HK-bestemte klasser at forsikringsselskaberne har!!
Jeg ville nu ikke være for sikker.... HVIS du laver en ulykke, og der er
noget "ulovligt" indblandet, á en MC som ikke overholder lovens bogstav,
kunne forsikringsselskabet godt finde på at frasige sig. De er klar til at
foretage de krumspring der skal til for at slippe for at punge ud. Og kan de
blot sætte fingeren på ét lille punkt, som ikke er i orden, har de en ganske
lovgyldig grund til ikke at betale.
Det kan så godt være, de vil betale den skade du anretter på andre/andet i
første omgang, men så kommer de bare til dig med regningen bagefter.
Og lige den der med en 1200 motor i en 600 maskine, DÈN går i hvert fald
ikke. Selv om det da kunne blive et meget spændende projekt.
Mvh
Freddy (som overvejer at sætte en TL 1000 motor i SV'eren... NOT!!!)
| |
Rune \(Bandit600R\) (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\) |
Dato : 08-01-03 18:49 |
| | |
Freddy Lang (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 08-01-03 22:08 |
|
Rune (Bandit600R) wrote:
>> Mvh
>> Freddy (som overvejer at sætte en TL 1000 motor i SV'eren... NOT!!!)
>>
>
> Arh kom nu
Må vist hellere lade være. Men jeg må sq godt nok indrømme, at det lyder
spændende med sådan en turbo-fætter. Gad vide.... må hellere poste en ny
tråd...
| |
Rune \(Bandit600R\) (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\) |
Dato : 08-01-03 22:25 |
|
> >> Freddy (som overvejer at sætte en TL 1000 motor i SV'eren... NOT!!!)
> >>
> >
> > Arh kom nu
>
>
>
> Må vist hellere lade være. Men jeg må sq godt nok indrømme, at det lyder
> spændende med sådan en turbo-fætter. Gad vide.... må hellere poste en ny
> tråd...
Så så der er lavet et udmærket opboringskit til din SV'er som du må nøjes
med! (i hvert fald til at starte med, så kan turbo altid komme på senere)
--
Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.438 / Virus Database: 246 - Release Date: 07-01-2003
| |
Freddy Lang (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 08-01-03 22:58 |
|
Rune (Bandit600R) wrote:
>>>> Freddy (som overvejer at sætte en TL 1000 motor i SV'eren...
>>>> NOT!!!)
>>>
>>> Arh kom nu
>>
>>
>>
>> Må vist hellere lade være. Men jeg må sq godt nok indrømme, at det
>> lyder spændende med sådan en turbo-fætter. Gad vide.... må hellere
>> poste en ny tråd...
>
> Så så der er lavet et udmærket opboringskit til din SV'er som du må
> nøjes med! (i hvert fald til at starte med, så kan turbo altid komme
> på senere)
Joh, jeg har skam set de der big bore kits til SV'eren.... men kan altså
også godt li' turbo'en.... Så må det jo blive begge del.
Freddy
| |
bo-gsx-R (09-01-2003)
| Kommentar Fra : bo-gsx-R |
Dato : 09-01-03 16:26 |
|
> > . Men jeg må sq godt nok indrømme, at det lyder
> > spændende med sådan en turbo-fætter.
> Så så der er lavet et udmærket opboringskit til din SV'er som du må nøjes
> med!
jeg overvejede også engang et opboringskit til min
daværende vfr750f, men synes at det var for dyrt.
i forhold til de kræfter der kommer ud af det.
opboring gir måske 20 % mere, men med end turbo
er 30-50% realistisk. samt det at man så har mere
power end næsten alle standard bikes.
bo-gsxR som mangler 35kilo til et turbo-kit
| |
Martin (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 07-01-03 07:32 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnb1jr4g.g59.haj@enterprise-server.dk...
> Jes Vestervang wrote:
> > En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
del
> > billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>
> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
udskiftning
> af topstykke?
jo
det ville tælle som en ombygning af motoren, og så gælder 20 % grænsen...
| |
Moller (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-01-03 09:31 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb1jr4g.g59.haj@enterprise-server.dk...
> Jes Vestervang wrote:
> > En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
del
> > billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>
> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
udskiftning
> af topstykke?
Hva hvis jeg så i stedet skifter knasterne, men lader det originale
topstykke blive sidene ??? så er det jo ikke en støre motormodification ???
eller hvordan.
VH
Lars Molnit
>
> mvh Hans, #mc.dk på undernet.
>
> --
> Leveret af http://enterprise-server.dk
> "Vejen til en fjollet løsning."
> UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Mads Lund (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 07-01-03 09:54 |
|
> Hva hvis jeg så i stedet skifter knasterne, men lader det originale
> topstykke blive sidene ??? så er det jo ikke en støre motormodification
???
> eller hvordan.
Næ og sammen med en passende portning og lidt retning af ventilerne så kan
det også blive fuldt ud så godt som GSXR toppen. (Men det er lettere at
montere et GSXR topstykke)
Mads Lund
Ninja9RT
| |
armand (07-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 07-01-03 16:35 |
|
Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb1jr4g.g59.haj@enterprise-server.dk...
> Jes Vestervang wrote:
> > En billigere løsning var måske et gsxr1100-topstykke? Det er da en hel
del
> > billigere og 155 hk (svjh.) er da også fint
>
> Men det er vel så ulovligt hvis større motormodifikationer fx. er
udskiftning
> af topstykke?
Det kunne tænkes at falde i øjnene på T&S derved at det ikke er en
decideret )uoriginal) tunings-stump :-/
Men på den anden side set, hvad er forskellen på en opboring til +150ccm med
højkomprimerede stempler og et andet originalt topstykke ??
T&S' skepsis gælder at man med reglen bl.a. har spændt ben for at trylle en
VW Golf 1,6'er om til en GTi ved at skifte motoren; men efter at GTi'en kom
i en 16V-version er montering af et 16 ventilet topstykke incl.
indsprøjtning på en aldrende 1,6 karburator-model ligeledes på no-listen!
Jeg tror forøvrigt ikke engang at det vil give væsentligt større ydelse at
montere hele topstykket fra en GSXR, end hvis man blot monterer knasterne
fra samme, og dét burde være så begrænset en udskiftning, for ikke at sige
uigennemskuelig, at der ikke burde være noget deri :-/
Hvis det skulle være tilfældet kan man blot få slebet sine egne om til
GSXR-tider, endsige tunede GSXR-tider, idet at T&S kan sætte en finger på
det, og så har vi det paradoks, der understreger at GSXR-stumper på den
originale blok ikke kan skinne i øjnene på T&S :-/
Forøvrigt er jeg én af de faste fortalere for at totaløkonomien (tm by salig
Jørund) ikke holder ved tuning.
Og omkring nærværende (GSX1200) finder jeg det latterligt at pumpe videre på
sådan en ged, som i forvejen kan blæse én af sadlen hvis man ikke har et
minimum af kåbe på :-|
1200'erens force er endvidere dens enorme bundtræk, hvorved påtænkt tuning
og ofring af dét allerede inden man har fået modellen ud at køre første gang
også virker lidt troll(?)-agtigt :-|
--
Armand.
| |
Asger Steffensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 07-01-03 18:45 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aves5t$1dld$3@news.cybercity.dk...
>
SNIP
> Forøvrigt er jeg én af de faste fortalere for at totaløkonomien (tm by
salig
> Jørund) ikke holder ved tuning.
> Og omkring nærværende (GSX1200) finder jeg det latterligt at pumpe videre
på
> sådan en ged, som i forvejen kan blæse én af sadlen hvis man ikke har et
> minimum af kåbe på :-|
> 1200'erens force er endvidere dens enorme bundtræk, hvorved påtænkt tuning
> og ofring af dét allerede inden man har fået modellen ud at køre første
gang
> også virker lidt troll(?)-agtigt :-|
>
Armand, du har helt ret, men det er slet ikke det det handler omher, lige så
lidt som hr. Mads Lunds projekter har noget som helst at gøre med økonomisk
snusfornuft.
Moller har fået lyst til at lege, og hvis han har tiden og vil ofre
kronerne, så lad ham da. Fordelen ved Bandit 1200 er i hvert fald at den
ikke brækker sig lige med det første.
Personligt følger jeg bl.a. førnævnte Lunds projekter med stor fornøjelse,
og vil gøre det samme her, for Moller er nok så flink at opdatere gruppen af
og til.
Asger
ZX-10 (i standard trim)
| |
Hans Joergensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 07-01-03 19:53 |
|
Asger Steffensen wrote:
> Moller har fået lyst til at lege, og hvis han har tiden og vil ofre
> kronerne, så lad ham da. Fordelen ved Bandit 1200 er i hvert fald at den
> ikke brækker sig lige med det første.
Jeg vil oss' ha' en turbobike... !
Jeg er bare alt for fattig ...
Mon ikke jeg får råd om en 10-12 år ? men så er det vel for længst blevet
smadderhamrende ulovligt .. :(
Iøvrigt, er der masser af læsestuff om MC'er og turboladere på
samme her: http://www.rbracing-rsr.com
Særlig husker jeg noget om at BMW-sektionen er sjov.
mvh Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Ove Jakobsen (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Ove Jakobsen |
Dato : 08-01-03 00:53 |
|
neden stående syntes jeg lyder som interesant økonomi tuning. Lovlig eller
ej.ca 1500 +pakning
http://members.tripod.com/~anders_brink/mc/index.html
A 88-89 gsxr750 slingshot head (20 cc) will raise the compression 1.5 points
compared to a stock B12/gixxer with a 26.5 cc head.
Ove som har brugt ca 6k på sin Bandit og fået 43hk ekstra
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 02:21 |
|
Ove Jakobsen <ovejakobsen@oncableDOTdk> skrev i en
news:3e1b6b3b$0$259$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> A 88-89 gsxr750 slingshot head (20 cc) will raise the compression 1.5
points
> compared to a stock B12/gixxer with a 26.5 cc head.
Hov!
Det knækker jo min påstand om manglende gevinst ved brug af hele topstykket
v.s. kun knasterne
1200'eren har kompr. á: 9-1 hvor GSXR1100 har 10-1 tillige har 1200 1mm
større boring at komprimere imod GSXR-topstykkets mindre volumen!!
Hvis ovenstående er gældende for samme forhold imellem GSXR750 og 1100 (at
monteringen passer de to ulige motorer iblandt) vil et 750'er topstykke
medføre yderligere kompressionsgevinst (á: praktisk umulig??)!!!
--
Armand.
--
Armand.
| |
Mads Lund (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 08-01-03 15:46 |
|
> Hov!
> Det knækker jo min påstand om manglende gevinst ved brug af hele
topstykket
> v.s. kun knasterne
Tjo, under alle omstændigheder vil man jo nok porte og kompressionstilpasse
toppen, hvis den aligevel er pillet af. Og lur mig om ikke pengene på et
gsxr topstykke er givet bedre ud på en portning og planslibning af b1200
toppen.
> Hvis ovenstående er gældende for samme forhold imellem GSXR750 og 1100 (at
> monteringen passer de to ulige motorer iblandt) vil et 750'er topstykke
> medføre yderligere kompressionsgevinst (á: praktisk umulig??)!!!
Kører 750'eren ikke med mindre boring og dermed med mindre ventiler ?
Mads Lund
Ninja9RT
| |
bo-gsx-R (08-01-2003)
| Kommentar Fra : bo-gsx-R |
Dato : 08-01-03 16:06 |
|
> Tjo, under alle omstændigheder vil man jo nok porte og >
kompressionstilpasse toppen
hvad vil det gi af effekt? ca. på en gsxr750 '99
bo-gsxR
| |
Mads Lund (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 08-01-03 16:52 |
|
Jeg faldt lige over denne på nettet
5 Reasons to Big Bore
1) More skull-batering power
2) Wheelies? That´s torque for you
3) Impress mates with your bigger equipment
4) You won´t have to sell your bike for something bigger
5) It´s better than spending it on drugs
5 Reasons Not to Big-Bore
1) You might ruin what was a perfectly good engine
2) It might blow up and kill a load of penguins or something.(eh?)
3) If you don´t tell your insurance company, you´re probably not insured...
4) It´ll cost steaming wads of dosh better spent on tires
5) Maybe drugs are a better investment
The reasons are taken from Superbike magazine July 1996.
Og angående portning er denne totalt skod designede side faktisk meget
interesant læsning http://www.mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm
Angående portning på en 750'er vil man hente ca 5 hk på toppen, og en smule
mere i mellemområdet.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 18:06 |
|
Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:VOXS9.88$Sh4.3416@news.get2net.dk...
> Jeg faldt lige over denne på nettet
>
>
> 5 Reasons to Big Bore
> 1...............
> 5 Reasons Not to Big-Bore
> 1) .............
Heeey!
Akkurat hvad der ligger skjult i begrebet "dårlig total-økonomi"!
> Angående portning på en 750'er vil man hente ca 5 hk på toppen, og en
smule
> mere i mellemområdet.
Og frem for alt glatte forekommende knæk på kurverne ud!!
--
Armand.
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 18:25 |
|
Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:8RWS9.69$Sh4.2624@news.get2net.dk...
> >
> > Hvis ovenstående er gældende for samme forhold imellem GSXR750 og
> > 1100 (at monteringen passer de to ulige motorer iblandt) vil et 750'er
> > topstykke medføre yderligere kompressionsgevinst (á: praktisk
umulig??)!!!
>
> Kører 750'eren ikke med mindre boring og dermed med mindre ventiler ?
Nu er 7½'erens boring jo et kapitel for sig i den store motorlærebog; men
den strøste boring en oliekølet 7½'er har haft er 88'erens 73mm!
I modsætning hertil har 1100'eren 78 mm og 12oo'eren 79 mm.
Så mon ikke også at det koster ventiltværsnit :-/
--
Armand
| |
Ove Jakobsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Ove Jakobsen |
Dato : 09-01-03 00:04 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:avhmss$2c9h$2@news.cybercity.dk...
>
> Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
> news:8RWS9.69$Sh4.2624@news.get2net.dk...
> > >
> > > Hvis ovenstående er gældende for samme forhold imellem GSXR750 og
> > > 1100 (at monteringen passer de to ulige motorer iblandt) vil et 750'er
> > > topstykke medføre yderligere kompressionsgevinst (á: praktisk
> umulig??)!!!
> >
> > Kører 750'eren ikke med mindre boring og dermed med mindre ventiler ?
>
> Nu er 7½'erens boring jo et kapitel for sig i den store motorlærebog; men
> den strøste boring en oliekølet 7½'er har haft er 88'erens 73mm!
> I modsætning hertil har 1100'eren 78 mm og 12oo'eren 79 mm.
> Så mon ikke også at det koster ventiltværsnit :-/
>
> --
> Armand
Jah nu ved jeg ikke hvad en 750 kørere med (selv om jeg selv kører med en
fra en 88er på min 600/894ccm bandit)men 1200 har 28,5-25mm ventiler.
Ove som vandt pokal på "toppen" som kraftigste 600ccm med 110 baghjuls hk
mod 2. pladsen R6 101hk.
Hvem sagde at tuning ikke kan betale sig 66k mod 160k??
| |
Mads Lund (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 09-01-03 09:10 |
|
> Ove som vandt pokal på "toppen" som kraftigste 600ccm med 110 baghjuls hk
> mod 2. pladsen R6 101hk.
> Hvem sagde at tuning ikke kan betale sig 66k mod 160k??
en af mine venner vandt "pokalen" i 2001, med 115 hk i hans RF600 som
kører med en std motor.
Jeg havde egentlig den kraftigste mc, men glemte i alkohol tågerne at skrive
mig på resultatlisten og absolut bedste show med en kølerslange der
faldt af (det er en længere historie om stryt, lyn reparation, 4000 km i UK,
og et spændebånd der ikke var spændt, og netop på rulle feltet sprang
slangen af)
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Ove Jakobsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Ove Jakobsen |
Dato : 09-01-03 12:50 |
|
> en af mine venner vandt "pokalen" i 2001, med 115 hk i hans RF600 som
> kører med en std motor.
Så hvidt jeg husker fik jeg en 3. plads i 01 med 99hk overgået af to r6er
med 103 og 105hk?
men det er muligt jeg tager fejl, af neden stående grunde.
men glemte i
alkohol tågerne
> Jeg havde egentlig den kraftigste mc, men glemte i alkohol tågerne at
skrive
> mig på resultatlisten og absolut bedste show med en kølerslange der
> faldt af (det er en længere historie om stryt, lyn reparation, 4000 km i
UK,
> og et spændebånd der ikke var spændt, og netop på rulle feltet sprang
> slangen af)
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
Du skulle ikke selv skive dig på, jeg fik besked af en fra klubben søndag
morgen 10.00 om at der var en præmie i tilmeldings teltet. Og der var en
uafhæntet stadig væk i 750-999ccm så hvidt jeg husker en ZX9er med 154hk
eller??
| |
Mads Lund (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 10-01-03 10:01 |
|
> Du skulle ikke selv skive dig på, jeg fik besked af en fra klubben søndag
> morgen 10.00 om at der var en præmie i tilmeldings teltet. Og der var en
> uafhæntet stadig væk i 750-999ccm så hvidt jeg husker en ZX9er med 154hk
> eller??
det passer vel ikke. Ved præmieudelingen om aftenen fik jeg da den
besked at man skulle huske at skrive sig på. Men pyt, Per P mistede en sok i
kampens hede og talte svensk den sidste time før vi gik til ro. Så det var
vist en fin tur anyway.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Jacob Bunk Nielsen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 10-01-03 19:42 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> writes:
> Per P mistede en sok i kampens hede og talte svensk den sidste time
> før vi gik til ro.
Flydende svensk?
--
Jacob - www.bunk.cc
Support your local police force -- steal!!
| |
Moller (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-01-03 09:36 |
|
Hejsa,
Sikke en diskution jeg fik startede :)
Men jeg kan forstå følgende omkring det..
1. Det er lovligt ...
2. Turbo er noget der kommer pluseligt, og kan være svært at styre ...
3. Det slider som bar fanden på bæstet...
Så jeg må nok kigge efter den anden vej, og fintune den som den er, men
er dette så lovligt ???
1. Skift af Luft filter og til stage 2 jet-kit
2. tændings 5grader Advancer
3. indsugnings knasten skiftet
Omkring de 2 første er de jo fuldt lovlige, men knasten er det lovligt
???
VH
Lars Molnit
Som har set en flot fuldkåbe til sin Bandit 1200 S :)
| |
Ib Jakobsen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 07-01-03 09:47 |
|
Moller wrote:
> Hejsa,
> Sikke en diskution jeg fik startede :)
Imens sidder en og graver hjerne i gennem. Moller, var det ikke ham der lige
har skiftet en gammel 380GT ud med en 1200 model?. Og allerede synes det er for
lidt.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Moller (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-01-03 14:13 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E1A9407.4E7C1EB2@post.tele.dk...
> Moller wrote:
>
> > Hejsa,
> > Sikke en diskution jeg fik startede :)
>
> Imens sidder en og graver hjerne i gennem. Moller, var det ikke ham der
lige
> har skiftet en gammel 380GT ud med en 1200 model?. Og allerede synes det
er for
> lidt.
Moller, som stadig har en MZ ETZ 251 CDi, som nok ender med at få Tun
cyll. på alligevel... jo det er nu ham :)
Nej, jeg syntes langt fra at den yder for lidt... jeg ville lyve noget
så grusomt, hvis jeg udtalte at jeg manglede kræfter, og brugte dem som jeg
har fuldt ud allerede :)
MEN, Bandit 1200 er en genial maskine at udvide i små trin omkring
ydelse (blær på rullefelt), forbedring af affjedring(har skiftet bagdæmper
allerede), samt ombygge til ens helt eget Image :) ... alle ting er noget
som man kan tage i små skridt, eller store skridt ala Mr. Turbo Kit...
Så status er nu, at eftersom der er en Devil potte på + ukendt type
Jet-kit i... så vil jeg nok skifte Luftfilter/kasse systemet helt ud + stage
2 Jet-kit, som det første... derefter står den på nye Fjeder i forgaflen...
Men Mr. Tubo frister i tankerne...
Fuldkåbe ser nu blæret ud på Bandit 1200 S modellen... (pis, nu skal jeg
nok høre for min udtalese om at fuldkåbemaskiner er grimme osv. fra
tidligere)
Blinklys i balance knopperne på styret, i stedet for på kåbe delen...
Nå :) men der er jo en del, og jeg er drøn forviret, jeg vil ha det
hele, men må nøjes med mindre bider af gangen, så hvad skal man ha først :)
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi...
Suzuki GSF 1200 S...
Hvem er intereseret i Lambda sonder + ledrække til fornuftige penge ????
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>
| |
Rune \(Bandit600R\) (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\) |
Dato : 11-01-03 15:28 |
|
Så må der jo snart nogle billeder på bordet
--
Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3e1ad25d$0$75295$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3E1A9407.4E7C1EB2@post.tele.dk...
> > Moller wrote:
> >
> > > Hejsa,
> > > Sikke en diskution jeg fik startede :)
> >
> > Imens sidder en og graver hjerne i gennem. Moller, var det ikke ham der
> lige
> > har skiftet en gammel 380GT ud med en 1200 model?. Og allerede synes det
> er for
> > lidt.
>
> Moller, som stadig har en MZ ETZ 251 CDi, som nok ender med at få Tun
> cyll. på alligevel... jo det er nu ham :)
>
> Nej, jeg syntes langt fra at den yder for lidt... jeg ville lyve noget
> så grusomt, hvis jeg udtalte at jeg manglede kræfter, og brugte dem som
jeg
> har fuldt ud allerede :)
>
> MEN, Bandit 1200 er en genial maskine at udvide i små trin omkring
> ydelse (blær på rullefelt), forbedring af affjedring(har skiftet bagdæmper
> allerede), samt ombygge til ens helt eget Image :) ... alle ting er noget
> som man kan tage i små skridt, eller store skridt ala Mr. Turbo Kit...
>
> Så status er nu, at eftersom der er en Devil potte på + ukendt type
> Jet-kit i... så vil jeg nok skifte Luftfilter/kasse systemet helt ud +
stage
> 2 Jet-kit, som det første... derefter står den på nye Fjeder i
forgaflen...
>
> Men Mr. Tubo frister i tankerne...
>
> Fuldkåbe ser nu blæret ud på Bandit 1200 S modellen... (pis, nu skal
jeg
> nok høre for min udtalese om at fuldkåbemaskiner er grimme osv. fra
> tidligere)
>
> Blinklys i balance knopperne på styret, i stedet for på kåbe delen...
>
> Nå :) men der er jo en del, og jeg er drøn forviret, jeg vil ha det
> hele, men må nøjes med mindre bider af gangen, så hvad skal man ha først
:)
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi...
> Suzuki GSF 1200 S...
> Hvem er intereseret i Lambda sonder + ledrække til fornuftige penge
????
>
> >
> > --
> > Med venlig hilsen
> >
> > Ib Jakobsen
> >
> >
>
>
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.443 / Virus Database: 248 - Release Date: 10-01-2003
| |
Moller (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 11-01-03 15:39 |
|
"Rune (Bandit600R)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en meddelelse
news:3e2029de$0$235$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så må der jo snart nogle billeder på bordet
Du siger noget... billeder som den er nu... og billeder af de ting som
jeg har på planen, og så kan folk gi sin mening, så jeg ved hva vej jeg skal
gå :)
VH
Lars Molnit
Som savner sin søde Bandit :( gid det snart var 1.marts :)
>
> --
> Rune
> http://bandit600.netfirms.com
> http://dfm.divvy.dk/?id=7
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:3e1ad25d$0$75295$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3E1A9407.4E7C1EB2@post.tele.dk...
> > > Moller wrote:
> > >
> > > > Hejsa,
> > > > Sikke en diskution jeg fik startede :)
> > >
> > > Imens sidder en og graver hjerne i gennem. Moller, var det ikke ham
der
> > lige
> > > har skiftet en gammel 380GT ud med en 1200 model?. Og allerede synes
det
> > er for
> > > lidt.
> >
> > Moller, som stadig har en MZ ETZ 251 CDi, som nok ender med at få
Tun
> > cyll. på alligevel... jo det er nu ham :)
> >
> > Nej, jeg syntes langt fra at den yder for lidt... jeg ville lyve
noget
> > så grusomt, hvis jeg udtalte at jeg manglede kræfter, og brugte dem som
> jeg
> > har fuldt ud allerede :)
> >
> > MEN, Bandit 1200 er en genial maskine at udvide i små trin omkring
> > ydelse (blær på rullefelt), forbedring af affjedring(har skiftet
bagdæmper
> > allerede), samt ombygge til ens helt eget Image :) ... alle ting er
noget
> > som man kan tage i små skridt, eller store skridt ala Mr. Turbo Kit...
> >
> > Så status er nu, at eftersom der er en Devil potte på + ukendt type
> > Jet-kit i... så vil jeg nok skifte Luftfilter/kasse systemet helt ud +
> stage
> > 2 Jet-kit, som det første... derefter står den på nye Fjeder i
> forgaflen...
> >
> > Men Mr. Tubo frister i tankerne...
> >
> > Fuldkåbe ser nu blæret ud på Bandit 1200 S modellen... (pis, nu skal
> jeg
> > nok høre for min udtalese om at fuldkåbemaskiner er grimme osv. fra
> > tidligere)
> >
> > Blinklys i balance knopperne på styret, i stedet for på kåbe
delen...
> >
> > Nå :) men der er jo en del, og jeg er drøn forviret, jeg vil ha det
> > hele, men må nøjes med mindre bider af gangen, så hvad skal man ha først
> :)
> >
> > VH
> > Lars Molnit
> > MZ ETZ 251 CDi...
> > Suzuki GSF 1200 S...
> > Hvem er intereseret i Lambda sonder + ledrække til fornuftige penge
> ????
> >
> > >
> > > --
> > > Med venlig hilsen
> > >
> > > Ib Jakobsen
> > >
> > >
> >
> >
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.443 / Virus Database: 248 - Release Date: 10-01-2003
>
>
| |
Mads Lund (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 07-01-03 10:11 |
|
> Men jeg kan forstå følgende omkring det..
>
> 1. Det er lovligt ...
> 2. Turbo er noget der kommer pluseligt, og kan være svært at styre ...
> 3. Det slider som bar fanden på bæstet...
pkt 3 er nu ikke helt rigtigt. Det slider mere, men ikke noget alvorligt. Vi
taler måske en levetidsreduktion på 20-30%
> Så jeg må nok kigge efter den anden vej, og fintune den som den er,
men
> er dette så lovligt ???
>
> 1. Skift af Luft filter og til stage 2 jet-kit
> 2. tændings 5grader Advancer
> 3. indsugnings knasten skiftet
Jep skift knaster og udstødning (hvis det ikke allerede er sket). Angående
karbureringen er der ofte problemer med suzuki'er og kn filtre. Og istedet
for at høvle penge i den retning ville jeg kigge mig om efter et sæt brugte
keihin FCR 41 tvangsstyrede karburatorer. Det giver en markant anden følelse
af respons og kræfter (omend det kun sjældent påvirker top hk). Og de kan
findes til 5-6 tusind for et sæt. Desuden er det jo en af de tuningsting der
kan afmonteres ved salg.
> Omkring de 2 første er de jo fuldt lovlige, men knasten er det lovligt
> ???
Ja. Om ikke andet kan du jo bare få slebet din orginale bandit knast om, så
den har samme profil som en tuningsknast.
http://www.yoshimura-rd.com/cams.asp
her er også lidt inspiration (og desværre priser
http://www.holeshotracing.co.uk/tuning/suzuki_bandit1200.asp
http://members.accesstoledo.com/portpct/questions.html
Og husk nu at tage ned i nærmeste DSB kiosk og køb et streetfighter blad.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Rune \(Bandit600R\) (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600R\) |
Dato : 07-01-03 10:17 |
|
> Jep skift knaster og udstødning (hvis det ikke allerede er sket). Angående
> karbureringen er der ofte problemer med suzuki'er og kn filtre.
KN filter virker fint på min Bandit600, men det hjalp først rigtig meget da
luftfilterkassen blev skåret op, så kunne rigtig trække vejret
--
Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.437 / Virus Database: 245 - Release Date: 06-01-2003
| |
Fer (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Fer |
Dato : 07-01-03 10:26 |
|
Rune (Bandit600R) wrote:
>> Jep skift knaster og udstødning (hvis det ikke allerede er sket).
>> Angående karbureringen er der ofte problemer med suzuki'er og kn
>> filtre.
>
> KN filter virker fint på min Bandit600, men det hjalp først rigtig
> meget da luftfilterkassen blev skåret op, så kunne rigtig trække
> vejret
Så kan man så tænke lidt over at det er samme luftfilterkasse der sidder på
en bandit1200 !!!!! Se, den kunne nok godt tænke sig lidt mere luft
mvh Tommy Fer
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.427 / Virus Database: 240 - Release Date: 06-12-2002
| |
Steffler (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Steffler |
Dato : 07-01-03 12:20 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message
news:JQwS9.941$4n3.1375@news.get2net.dk...
>
> her er også lidt inspiration (og desværre priser
> http://www.holeshotracing.co.uk/tuning/suzuki_bandit1200.asp
Det var da egentlig ikke så voldsomme priser igen..
25 kilo for at få 170hk... Er det ikke en forøgelse på
70hk i forhold til std...
/S
| |
Hans Joergensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 07-01-03 11:20 |
|
Moller wrote:
> 1. Det er lovligt ...
> 2. Turbo er noget der kommer pluseligt, og kan være svært at styre ...
> 3. Det slider som bar fanden på bæstet...
Hvor har du fået den med slid fra? :) slidet burde netop ikke være så højt
så længe du ikke giver den mere boost end brændstoffet kan klare..
> Så jeg må nok kigge efter den anden vej, og fintune den som den er, men
> er dette så lovligt ???
Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er fart på)
> 1. Skift af Luft filter og til stage 2 jet-kit
> 2. tændings 5grader Advancer
> 3. indsugnings knasten skiftet
> Omkring de 2 første er de jo fuldt lovlige, men knasten er det lovligt
Alle 3 ting burde være ganske lovlige at montere...
Der er jo også det ved det, at selvom du smadrer ind i noget og måske får
lavet noget din ansvar skal tage sig af... så skiller de formodentlig
ikke maskinen ad med mindre de har en god formodning om at den er ulovlig.
mvh Hans, #mc.dk på undernet?:)
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Mads Lund (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 07-01-03 14:36 |
|
> Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
> http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er fart på)
Årh fuck, hvordan kan du gøre det. Nu sidder man og kigger ud på en 1m høj
snedrive og tænker på en adskilt kawa. Og så sender du en film, som minder
100% om vores ferietur gennem tyskland. Og det er jo ganske imponerende som
sådan en turbo cykel kan flytte nålen fra 160 til 260
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Hans Joergensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 07-01-03 14:51 |
|
Mads Lund wrote:
>> Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
>> http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er fart på)
> Årh fuck, hvordan kan du gøre det. Nu sidder man og kigger ud på en 1m høj
> snedrive og tænker på en adskilt kawa. Og så sender du en film, som minder
> 100% om vores ferietur gennem tyskland. Og det er jo ganske imponerende som
> sådan en turbo cykel kan flytte nålen fra 160 til 260
Det er jo fordi jeg er meget meget ond ...
Iøvrigt, bliver jeg bange når jeg ser den film... jeg er næsten sikker på
at jeg ikke tør eje en kåbecykel med ret meget over 80hk, man kommer sguda
til at køre pissestærkt konstant hva?
mvh Hans, #mc.dk på undernet måske? :)
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Mads Lund (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 07-01-03 15:55 |
|
> Det er jo fordi jeg er meget meget ond ...
Motordjævel
> Iøvrigt, bliver jeg bange når jeg ser den film... jeg er næsten sikker på
> at jeg ikke tør eje en kåbecykel med ret meget over 80hk, man kommer sguda
> til at køre pissestærkt konstant hva?
hmmmmm ..................... øh - ja, du får det til at lyde som et problem
Seriøst set så er det et problem. Som garved andrealin junkie er det et
problem når man mærker suset ved en 100-250 kmt accleration og konstant vil
føle det igen og igen. Og midt i sin tilvænnede fart blindhed opdager man at
man sidder og småsover med 140 på landevejen. Rigtigt slæmt er det hvis man
har været nogle dage syd for grænsen, for så føles 200+ egentlig meget
normalt og man skal vænne sig til at holde meget øje med nålen når man
kommer til dk igen.
Men lidt omtanke og de år som man har overlevet hjælper absolut på
situationen. Og kan kan arbejde lidt physisk med sig selv, og frem for alt
tage chancerne og gamble hele butikken på et passende motorsportsanlæg så er
man nået langt.
Men også jeg har måtte sande at turbo cykler ikke er for børn. For en enkelt
mindre mekanisk defekt resulterede i at jeg blokerede forhjulet med fuld
træk på slæden i 4. gear hvilket gav en røvtur på et par hundrede m.
Heldigvis uden jeg ramte noget eller nogen, og cyklen ramte heller ikke
noget. Men havde vejen nu ikke været øde så...... den slags ligger sig
heldigvis i baghovedet, og øger chancen for at man kan få udbetalt sin
pension til tiden og ikke før.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Hans Joergensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 07-01-03 16:06 |
|
Mads Lund wrote:
>> Iøvrigt, bliver jeg bange når jeg ser den film... jeg er næsten sikker på
>> at jeg ikke tør eje en kåbecykel med ret meget over 80hk, man kommer sguda
>> til at køre pissestærkt konstant hva?
> hmmmmm ..................... øh - ja, du får det til at lyde som et problem
>
[snip, en masse halløj]
Hmm, jeg skal vist bare ha' en nakedbike når der engang skal opgraderes fra
Yams'en .. :)
Mon ikke den dér GSX1400 er meget rar? :)
mvh Hans, der faktisk har store problemer med at holde hastigheden nede i nærheden
af lovens krav, selv på den lille RD'er
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Freddy Lang (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Freddy Lang |
Dato : 08-01-03 22:39 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Mads Lund wrote:
>>> Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
>>> http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er
>>> fart på)
>> Årh fuck, hvordan kan du gøre det. Nu sidder man og kigger ud på en
>> 1m høj snedrive og tænker på en adskilt kawa. Og så sender du en
>> film, som minder 100% om vores ferietur gennem tyskland. Og det er
>> jo ganske imponerende som sådan en turbo cykel kan flytte nålen fra
>> 160 til 260
>
> Det er jo fordi jeg er meget meget ond ...
> Iøvrigt, bliver jeg bange når jeg ser den film... jeg er næsten
> sikker på
> at jeg ikke tør eje en kåbecykel med ret meget over 80hk, man kommer
> sguda til at køre pissestærkt konstant hva?
Ja..... !
Freddy
| |
armand (07-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 07-01-03 18:17 |
|
Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb1lafa.gcf.haj@enterprise-server.dk...
> Moller wrote:
> > 1. Det er lovligt ...
> > 2. Turbo er noget der kommer pluseligt, og kan være svært at styre
....
> > 3. Det slider som bar fanden på bæstet...
>
> Hvor har du fået den med slid fra? :) slidet burde netop ikke være så højt
> så længe du ikke giver den mere boost end brændstoffet kan klare..
Mekanisk ladning af cylindrene (á: kompressor eller turbo) =>
mer-kompression, og mere kompression slider på det hele :-|
At man så kun udsætter den for denne mer-kompression når der er fuld roulade
på højre styrende, er en ande sag!
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-01-03 19:37 |
|
armand wrote:
> Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:
>> Moller wrote:
>> >
>> > 3. Det slider som bar fanden på bæstet...
>>
>> Hvor har du fået den med slid fra? :) slidet burde netop ikke være så
>> højt så længe du ikke giver den mere boost end brændstoffet kan klare..
>
> Mekanisk ladning af cylindrene (á: kompressor eller turbo) =>
> mer-kompression, og mere kompression slider på det hele :-|
> At man så kun udsætter den for denne mer-kompression når der er fuld
> roulade på højre styrende, er en ande sag!
>
Men man sænker jo også netop den statiske kompression for at undgå at den
dynamiske stiger vildt. Hvor meget det hjælper ved Mads Lund jo nok lidt om
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 ___________________________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
armand (07-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 07-01-03 20:44 |
|
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:hbjre-idd.ln1@vissen.vandhane...
> armand wrote:
> > Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:
> >> Moller wrote:
> >> >
> >> > 3. Det slider som bar fanden på bæstet...
> >>
> >> Hvor har du fået den med slid fra? :) slidet burde netop ikke være så
> >> højt så længe du ikke giver den mere boost end brændstoffet kan klare..
> >
> > Mekanisk ladning af cylindrene (á: kompressor eller turbo) =>
> > mer-kompression, og mere kompression slider på det hele :-|
> > At man så kun udsætter den for denne mer-kompression når der er fuld
> > roulade på højre styrende, er en ande sag!
> >
> Men man sænker jo også netop den statiske kompression for at undgå at den
> dynamiske stiger vildt. Hvor meget det hjælper ved Mads Lund jo nok lidt
om
Hvis vi lige for at kunne overskue helheden, holder os til at pågældende
model kun er turbotunet og førhen var helt std.:
For at køre 110 kmt i højgear skulle den førhen yde eks. 35 Hk; men den skal
da ikke bruge 50 Hk for at køre samme hastighed selvom den har nok så stor
en turbo monteret :-|
Kører man derved 110 km/t derudaf ved at bruge 35 turbo-Hk, må den
effektive kompression være omtrent den samme som den originale !!
Summa summarum: Ved samme(!) kørsel er belastningen den samme!!
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-01-03 20:54 |
|
armand wrote:
>
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> > Mekanisk ladning af cylindrene (á: kompressor eller turbo) =>
>> > mer-kompression, og mere kompression slider på det hele :-|
>> > At man så kun udsætter den for denne mer-kompression når der er fuld
>> > roulade på højre styrende, er en ande sag!
>> >
>> Men man sænker jo også netop den statiske kompression for at undgå at den
>> dynamiske stiger vildt. Hvor meget det hjælper ved Mads Lund jo nok lidt
>> om
>
> Hvis vi lige for at kunne overskue helheden, holder os til at pågældende
> model kun er turbotunet og førhen var helt std.:
> For at køre 110 kmt i højgear skulle den førhen yde eks. 35 Hk; men den
> skal da ikke bruge 50 Hk for at køre samme hastighed selvom den har nok så
> stor en turbo monteret :-|
> Kører man derved 110 km/t derudaf ved at bruge 35 turbo-Hk, må den
> effektive kompression være omtrent den samme som den originale !!
>
Den er jeg helt med på, jeg skulle bare lige have klippet citatet 1½ linje
længere oppe. Det jeg havde i tankerne var at den kompressionsrelaterede
belastning under hård belastning ikke er så høj, som man umiddelbart skulle
forvente pga. den lavere statiske kompression.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 ___________________________________________________________
// Få Outlook Expresss til at quote ordentligt før din nabo! \\
\\___< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>_____//
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 00:44 |
|
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:hrnre-ihd.ln1@vissen.vandhane...
> armand wrote:
> >
> > Kører man derved 110 km/t derudaf ved at bruge 35 turbo-Hk, må den
> > effektive kompression være omtrent den samme som den originale !!
> >
> Den er jeg helt med på, jeg skulle bare lige have klippet citatet 1½ linje
> længere oppe. Det jeg havde i tankerne var at den kompressionsrelaterede
> belastning under hård belastning ikke er så høj, som man umiddelbart
skulle
> forvente pga. den lavere statiske kompression.
Tørt anskuet qua ladeluft-trykket virker det som sådan ikke som det store
mer-fyldning, når også den lavere kompression tages in mente; men i praksis
er det kun mer-fyldningen der giver rykket.
Modsat den forklaring omkring de 110km/t kommer hele mer-ydelsen/hastigheden
af at turbo'en fylder mere på => større kompression!
Tillige har den en mere effektiv fyldning (= bedre at skovle luft ind, end
at stempelbevægelsen skal suge (á: først danne vacuum) luften ind selv); men
igen dette medfører kun at der ender en forholdsvis større mængde
luft/benzin inde i forbrændingskammeret, hvilket igen er svarende til mere
(dynamisk) kompression!
--
Armand.
| |
Mads Lund (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 08-01-03 11:14 |
|
> Tørt anskuet qua ladeluft-trykket virker det som sådan ikke som det store
> mer-fyldning, når også den lavere kompression tages in mente; men i
praksis
> er det kun mer-fyldningen der giver rykket.
> Modsat den forklaring omkring de 110km/t kommer hele
mer-ydelsen/hastigheden
> af at turbo'en fylder mere på => større kompression!
> Tillige har den en mere effektiv fyldning (= bedre at skovle luft ind, end
> at stempelbevægelsen skal suge (á: først danne vacuum) luften ind selv);
men
> igen dette medfører kun at der ender en forholdsvis større mængde
> luft/benzin inde i forbrændingskammeret, hvilket igen er svarende til mere
> (dynamisk) kompression!
Betragtningerne kan jeg sagtens følge, men jeg vil nu aligevel forsøge at
skyde din 110 kmt betragtning ned Det skal dog siges jeg ikke kan
vurdere hvordan det rent faktisk forholder sig.
Men, for at yde 35 hk ved 4500 omdr (110 kmt) vil der jo skulle brændes
samme mængde bensin/luft af, hvorfor vi med rimelighed kan antage at
luftmængden der skal ind i motoren turbo eller ej må være ens. I dette
tilfælde vil trykket mellem topstykket og karburatorerne for øvrigt være <1
bar da cylinderen ikke skal fyldes mere end eks 30% (så turbotrykket kommer
slet ikke i spil). Når vi nu har fyldt denne gasmængde ind i cylinderen vil
gassen blive trykket sammen, og ved tdc befinde sig i forbrændingskammeret.
Trykket (kompressionen) vil alene afhænge af volumet i forbrændingskammeret,
kva gasmængden som vi holder konstant. På std cyklen vil vi f.eks have et
forbrændingskammer på 30ccm (kompresion 11:1 på en 1200 ccm 4cyl motor)
mens turbocyklen vil have et forbrændingskammer på 45ccm (kompression 8:1
1200ccm). Lad os sige vi fyldte 60ccm luft bensin ind fra starten (fyldning
30% std, target 130 hk ved en VE på 90%) så vil kompressionstrykket være
hhv. 2 bar på std motoren og 1,33 bar på turbomotoren.
Og lad os så kigge på fuld skrue, her vil std motoren (90% fyldning af
300+30 ccm) = 300 ccm gas => et kompressionstryk på 10 bar. På turbomotoren
vil vi kunne fylde 450ccm gas ind (og holde os på de 10 bar) eller
overbooste op til 14 bar (så er vi tæt på detonation) hvilket er 540ccm gas.
Og i rå ukorregerede beregninger vil det medføre at vi får 130 hk ved 300
ccm gas, 195 hk ved 450ccm, og 234 hk ved 540ccm, ved samme omdrejningstal.
Summa sumarum vil vi ved brug af motoren under std maks ydelse (130 hk i
nævnte tilfælde) have samme eller mindre slid på motoren først når vi giver
slæden noget rulle (så vi ikke begrænser ydelsen med gasspjældene) vil
slidtagen stige.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Moller (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 08-01-03 12:29 |
|
> Summa sumarum vil vi ved brug af motoren under std maks ydelse (130 hk i
> nævnte tilfælde) have samme eller mindre slid på motoren først når vi
giver
> slæden noget rulle (så vi ikke begrænser ydelsen med gasspjældene) vil
> slidtagen stige.
Okay, det vil sige, Turbo eller ej... ved normal drift (ca. 1/4
gasgivning) er der intet forskel i slid, opførelse osv...
Gir man den så godt med rulade, pga. man lige skal sætte Brian i sin
firkantede klods af en GTi et eller andet på plads, så vil standard give
røv, men Turbo give MEGA røv, men slider tilsvarende mere...under acc.
altså... og lidt mere, jo mere vindmodstand, pga. Turbo kan levere de ekstra
heste for at holde hastigheden højere, når man skal kæmpe mod
vindmodstanden.
VH
Lars Molnit
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
>
>
| |
Mads Lund (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 08-01-03 13:08 |
|
You got it boy
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Asger Steffensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 07-01-03 18:56 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb1lafa.gcf.haj@enterprise-server.dk...
>
> Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
> http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er fart på)
>
Interessant. Men hvad er det for en hvine/hvisle lyd man hører når gassen
slippes?
Er det turboen?
Kvik er den i hvert fald.
Asger
ZX-10
| |
Hans Joergensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 07-01-03 19:41 |
|
Asger Steffensen wrote:
>> Du skal lige se denne Windows Media-ting før du ombestemmer dig :)
>> http://ph33r.dk/junk/NLRturbo.wmv (fylder 22meg, og huhej der er fart på)
> Interessant. Men hvad er det for en hvine/hvisle lyd man hører når gassen
> slippes?
> Er det turboen?
Det er wastegate'en, den lukker overskydende ladetryk ud når gassen tages af
så man ikke får smadret mekanikken af et kæmpe tryk i manifold'en.. :)
Med til denne udluftning følger så hvinelyden fra turbinen i turboen.
Turboen har vel heller ikke selv specielt godt af at blive bremset kraftigt
når den ikke kan komme af med luften?
Det er iøvrigt sød musik i mine ører når man hører wastegaten.. specielt
mellem gearskift ;) lyder bare herre for vildt brutalt.. :)
mvh Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en fjollet løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv
| |
Anders Majland \(Rep~ (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 07-01-03 20:41 |
|
> Der er jo også det ved det, at selvom du smadrer ind i noget og måske
får
> lavet noget din ansvar skal tage sig af... så skiller de formodentlig
> ikke maskinen ad med mindre de har en god formodning om at den er
ulovlig.
For 1/2 år siden var min kone (og søn) vidne til en alvorlig mc ulykke
* uden for gadedøren i valby. Da jeg kom hjem var der ryddet op, men en
betjent "bevogtede" motorcyklen. Han fortalte at de ved alvorlig
personskade stort set altid sendte involverede køretøjer til
bilinspektionen til undersøgelser.
* En ældre mand krydser vejen trækkende med sin cykel men overser
motorcyklisten. Denne har heller ikke set den gående og når end ikke at
forsøge at undvige- og kører ham ned. fodgængeren døde vist mens
mc'isten slap med knups. Der er 60km hastighedsgrænse på stedet og
vidnerne var noget uenige om motorcyklistens hastighed - men der var
ikke væsenligt lavere end 60...
/A
| |
armand (08-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 08-01-03 00:58 |
|
Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:avfgv5$95n$1@sunsite.dk...
> > Der er jo også det ved det, at selvom du smadrer ind i noget og måske
> får
> > lavet noget din ansvar skal tage sig af... så skiller de formodentlig
> > ikke maskinen ad med mindre de har en god formodning om at den er
> ulovlig.
>
> For 1/2 år siden var min kone (og søn) vidne til en alvorlig mc ulykke
> * uden for gadedøren i valby. Da jeg kom hjem var der ryddet op, men en
> betjent "bevogtede" motorcyklen. Han fortalte at de ved alvorlig
> personskade stort set altid sendte involverede køretøjer til
> bilinspektionen til undersøgelser.
Det omhandler tekniske undersøgelser omkring forhold der kan have forårsaget
pågældende uheld. F.eks. "virkede bremserne?"
--
Armand.
| |
|
|