Radial monteret bremser??
Fra : Benz...

Dato : 03-01-03 09:10

Hvad er Radial monteret bremser??
De snakker allesammen om den helt store nyhed Radial monterede bremser. Og
om hvor godt det er.
Men ingen taler om hvad det er...

Best regards
Benzon.

Ps: glæder mig som sindsyg til at få fingrene i det kommende Bike, hvor de
så vidt jeg husker vil teste de nye 600kubikere...

pps: er der nogen som kender til en god fagbog om mcér og mc reperation. Har
nemlig tænkt mig at udvide min viden ang rep og veligeholdese.
Så kunne det jo være at man slap for at sende ens cykel til service osv...
osv...

Fra : Mads Lund

Dato : 03-01-03 09:34

> Hvad er Radial monteret bremser??

Det er bremsekaliprenes ophæng der omtales. Normalt er en bremsekaliper
ophængt i forenden af bremsekalipren. Radialt ophængte kalipre er skruet
fast i ophænget i både for og bagende. Resultatet er en stivere kaliper og
ophængskonstruktion, omend det til gadebrug måske kan diskuteres hvorvidt
det har nogle relevante fordele. Men det er tidens RR hot stuff, så
selvfølgelig vil kunderne til RR replica cyklerne også have det på deres
jern.

> De snakker allesammen om den helt store nyhed Radial monterede bremser.
Og
> om hvor godt det er.
> Men ingen taler om hvad det er...

det ses meget tydeligt her : http://www.xs4all.nl/~chinchey/html/2003.html

Kig på ophænget til forkaliprene og sammen lign med "normale" bremser.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Benz...

Dato : 03-01-03 10:57

> [...]
http://www.xs4all.nl/~chinchey/html/2003.html

> Kig på ophænget til forkaliprene og sammen lign med "normale" bremser.

Mange tak... lige hvad jeg manglede...

Best regards
Jess Benzon

Fra : Rune Larsen

Dato : 03-01-03 13:34

Mads Lund wrote:

> [...]
> ophængskonstruktion, omend det til gadebrug måske kan diskuteres hvorvidt

Forklaringen på navnet er at boltene som kaliperen er spændt fast med, peger
ind mod centrum i hjulet, og sidder spledes nogenlunde langs raduis i
hjulet --> radialt monteret.
Boltene på en normal kaliper sidder på på tværs, altså parallelt med
hjulakslen.

/Rune

Fra : armand

Dato : 03-01-03 13:41

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Det er bremsekaliprenes ophæng der omtales. Normalt er en bremsekaliper
> ophængt i forenden af bremsekalipren. Radialt ophængte kalipre er skruet
> fast i ophænget i både for og bagende.

Øh??
Jeg synes lige at dén er lidt løst forklaret, så jeg bryder lige ind:
Calibrerne (som er den del af skivebremsen, hvori bremsklodserne sidder!) er
af indlysende grunde monteret ind over bremseskiven, men fastspændingen
foregår siden-ind - oftest på nogle øjer der er støbt på forgaflen!
På radialt monterede calibre er der et beslag på begge(!) sider af skiven,
hvorpå påboltningen foregår radialt (d.v.s. i retning ind mod akslen),
hvilket ses tydeligt på link'et!

> .........Resultatet er en stivere kaliper og ophængskonstruktion....

Jeg tror ikke at det er andet end marginalt stivere, og som sådan ser det
endda noget tungere ud i kraft af mere ophæng :-/
I mine øjne ligger den væsentligste fordel i at caliberen er lettere at
montere (efter at have været afmonteret i forbindelse med et
dæk/fælg -skifte) derved at der ikke skal fiskes nært så meget efter de
forekommende gevindhuller :-|

> [...]
> det har nogle relevante fordele. Men det er tidens RR hot stuff, så
> selvfølgelig vil kunderne til RR replica cyklerne også have det på deres

Jup!
Den gode gamle historie!
Til gengæld bliver slige high-end produkter kun biligere og lettere
tilgængelige af at de bruges seriemæssigt !

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-01-03 13:44

Foruden de nævnte mulige argumenter, kan varmeafledning faktisk også være et
bud på RR brugen. Radialkaliperen har klart bedre mulighed for at lede
varmen fra kaliperen ind i forgaffelbenet og dermed opnå større
kølingsflade.

Men der må jo være en "rigtig" forklaring et eller andet sted.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Lange

Dato : 03-01-03 15:24

> [...]
> bud på RR brugen. Radialkaliperen har klart bedre mulighed for at lede
> varmen fra kaliperen ind i forgaffelbenet og dermed opnå større

Den holder vist ikke. På RR maskiner med kulfiberskiver kører man (i køligt
vejr) med skiven dækket til for at opnå højere temperatur på skive/klodser
da virkningen er bedst ved høje temperaturer. Jeg tror ikke at man er
intereseret i at lede varme ind i gaffelbenet, da der herinde en en olie man
i forvejen forsøger at holde en nogenlunde ensartet temperatur på.

> Men der må jo være en "rigtig" forklaring et eller andet sted.

Forklaringen er at kaliberophænget er stivere. Det giver mindre flex hvilket
igen er vigtigt for feedback'en til chaufføren når han skal bevæge sig på
kanten af det mulige. Til gadebrug er fordelen at man kan anvende mindre
bremseskiver hvilket influerer på den uaffjedrede vægt og på gyroeffekten
af det samlede forhjul.

Lange

Fra : Mads Lund

Dato : 06-01-03 08:21

> [...]
man
> i forvejen forsøger at holde en nogenlunde ensartet temperatur på.

Jeg er enig i det med gaffel olien. Men ellers vil det være en fordel at
afsætte en del af varmen i metallet. Årsagen er at metal transportere varme
hurtigt, og derfor vil kunne køle under selve bremsningen (hvor bremserne er
rigeligt varme) under den efterfølgende periode før næste bremsning, vil
metallet holde kaliperen varmere end ellers (måske). Under alle
omstændigheder er det temperaturen på skiven og klodserne man nogle gange
køler mindre, ved at montere skivebeskytter. Når varmen er afsat i kaliperen
skal man helst af med den. Jeg har prøvet at køre med kogende bremsevæske
(og der var helt nyt) og det er ikke sjovt.

> [...]
> bremseskiver hvilket influerer på den uaffjedrede vægt og på gyroeffekten

Jeg køber den med stivheden, men hvorfor skulle det resultere i at man kan
anvende mindre skiver ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : lange

Dato : 08-01-03 13:16

> Jeg køber den med stivheden, men hvorfor skulle det resultere i at man kan
> anvende mindre skiver ?

Der kommer jeg til kort. Det jeg kan se er at feks Suzuki 1000 og Kawa 600
begge har fået mindre og tykkere skiver da de fik radialmonterede bremser.
Der er en længere artikkel i det nyeste nr af Motorrad som jeg endnu ikke
har fået tygget mig igennem, men det sker nok en dag. Hvis du er
interesseret kan jeg maile den til dig.

Artiklen viser også at de radial monterede kalibre tillader brug af
forskellige størrelse skiver ved hjælp af mellemlægsbrikker. Det er jo smart
når man skifter mellem kulfiber- og stålskiver.
Lange

Fra : Benz...

Dato : 10-01-03 13:49

> [...]
smart
> når man skifter mellem kulfiber- og stålskiver.

Jeg har læst på www.kawasaki.com under motorcycles, What´s new, ZX-6R,
MISCELLANEOUS (i toppen af vinduet)...
Står også under Features

Grunden:

- New semi-floating 280mm steel front disc rotors are 6mm thick for high
heat capacity and mount on flat disc carriers without offset for reduced
weight

Benz...

Fra : armand

Dato : 11-01-03 11:25

lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> [...]
> Der er en længere artikkel i det nyeste nr af Motorrad som jeg endnu ikke
> har fået tygget mig igennem, men det sker nok en dag.

Som en anden engelsk gentleman har jeg lige været i min (motorcykel-)klub
for at fortære morgenmaden (=de medbragte rundstykker og årets første og
næstsidste fastelavnsbolle!) og læse avisen (det seneste MOTORRAD):

Artiklen omtaler muligheden for på enkelste vis at justere i.h.t. brugt
skivediameter, som den eneste gevinst

Større stivhed i ophænget er nærmest umålelig, ligesom at der ikke nævnes en
vægt-gevinst!

Omkring skivediameteren konstanteres at den er ved at reducere sig efter at
have været oppe på unyttig ekstrem-mål (som også gældende for 200mm brede
bagdæk og seks-stemplede calibere!).
Derved at bremseevnen stadig er tilstede vil gevinsten være mindre
gyro-virkning i det samlede forhjul. Efter sigende vil den forøgede
skivetykkelse på +20% (= større varmeakkumulering) ikke æde denne gevinst;
men det synes jeg lyder utroligt - Er der ikke lige en af gruppens teknikere
der vil regne på hhv. Ø300mm /tykkelse 5mm vs. Ø280mm/tykkelse 6mm??

> ...Det er jo smart når man skifter mellem kulfiber- og stålskiver

Der nævnes i artiklen også at man skifter skivestørrelse alt efter banes
udlægning, så det er altså ikke kun ståls diameter imod kulfibers.

Sluttelig forklares at man af markedsførings-årsager er nødt til at overgøre
gademaskinerne med sligt racerpop for at holde en navlestreng imellem
racing-modellerne og de modeller wannabee-racers har mulighed for at købe!!

Så er den ged vist kneppet.

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 13-01-03 14:44

> Artiklen omtaler muligheden for på enkelste vis at justere i.h.t. brugt
> skivediameter, som den eneste gevinst

Hmm, det anede mig. RR lookalike salgsgas. Men for os specialbyggerer er det
da meget praktisk. F.eks er det lidt bøvlet at bytte rundt på forhjul, da
man ofte skal døje med 300-310-320 skive/forgaffel kombinationerne, og
dermed ofte skal finde nye bremseskiver i samme omgang.

> [...]
at
> have været oppe på unyttig ekstrem-mål (som også gældende for 200mm brede

Ikke enig. Efter at have prøvet en række cykler og dermed bremse
kombinationer er jeg absolut tilhænger af 320 / 6 stemplede kaliper
konstruktionerne. Selvfølgelig er noget af det en vanesag, men som en fuld
mand har udtalt "det bliver ikke ringere af at blive bedre" også selv om vi
er i marginal afdelingen. Selvfølgelig er der marginal forskel på et sæt 320
skiver med 6 pots og eks et sæt 300 med 4 pots, men går vi længere ned ad
skalaen og tager 2 stemplede flydende kalipre på 280 skiver så er der
markant forskel. Og i praksis fungere (de overdimensionerede) bremser ganske
fint når man har vænnet sig til kun at bruge 2 fingre. Det eneste problem
jeg kan se er, at så kraftige bremser i panik situationer lettere kan
resultere i et blokeret forhjul og dermed styrt.
Og tager vi endelig fat i den kørsels måde som jeg f.eks kan finde på at
praktisere, så er resultatet ofte meget knirkende, blå/gule bremser. Så jeg
kunne aldrig finde på at nedgrade mine forbremser. Bagbremsen har jeg dog
nedgraded ret kraftigt, da den aligevel kun har en stabiliserende funktion.

> [...]
teknikere
> der vil regne på hhv. Ø300mm /tykkelse 5mm vs. Ø280mm/tykkelse 6mm??

Det var hurtigt gjort, og umiddelbart indikere mit overslag en reduktion i
bestrøget areal på 10% med en tykkelsesforøgelse på 20% så med mindre de har
tryllet med andre parametre så må det nødvendigvis medføre en vægtstigning
på 10%. Men gyro effekten har jeg ikke lige beregnet. Er radius i 2-. eller
3. potens?

Mads Lund
Ninja9RT, med gode gammeldages massive støbejerns bremser

Fra : armand

Dato : 13-01-03 16:08

> [...]

> jeg kan se er, at så kraftige bremser i panik situationer lettere kan
> resultere i et blokeret forhjul og dermed styrt.

Skivediameterens reduktion angik gyro-kræfterne i forhjulet, hvilket du
burde nikke genkendende til eftersom at du tidligere har gået meget op i
begrebet uaffjedret vægt.
Reduktionen af stempelantallet i caliperen angik ikke den hydrauliske
udveksling, såvel som friktions-arealet; men den kendsgerning at de lange
6-stemplede calibre vil flekse midtpå medmindre at de konstrueres
ufordelagtigt (= vægt)kraftige. Med firepot's calibre skulle der være en
gevinst i en mere kontant feeling (som f.eks. også ved forskellen på
gummislanger og armerede plastslanger)!

> [...]
> bestrøget areal på 10% med en tykkelsesforøgelse på 20% så med mindre de
> har tryllet med andre parametre så må det nødvendigvis medføre en

Det er jo ren geometri, som enhver smedesvend også burde kunne regne ud!

> Men gyro effekten har jeg ikke lige beregnet. Er radius i 2-. eller 3.
potens?

Ja, den var straks værre!

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 03-01-03 14:46

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse news:ZzfR9.64$207.3044@news.get2net.dk...

> Men der må jo være en "rigtig" forklaring et eller andet sted.

Nogle vil hævde den rigtige forklaring er, at ifbm løb er det nemmere at skifte skivestørrelse og tilsvarende placering af kaliber, da radialt ophængte bare skal have andre 'afstandsunderlagsskiver'.

Så på en gadecykel er det nok mest pynt, men det ser da bedre ud end mange strikkepindstynde ophæng brugt på USD gafler.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 03-01-03 20:16

> [...]
> bud på RR brugen. Radialkaliperen har klart bedre mulighed for at lede
> varmen fra kaliperen ind i forgaffelbenet og dermed opnå større

Mnjaeh :-/
Mine øjne ser nu en spinkel og længere forbindelse at aflede varmen igennem
:-/

> Men der må jo være en "rigtig" forklaring et eller andet sted.

Hva' mæ':
Når nu USD'ere alligevel kræver en omstændig støbning for
caliber-montagen - - - -?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 15:09

armand wrote:

> [...]
> På radialt monterede calibre er der et beslag på begge(!) sider af skiven,
> hvorpå påboltningen foregår radialt (d.v.s. i retning ind mod akslen),

Den vil jeg gerne lige have skåret ud i pap. Mener du mellem "skive og fælg"?.
Det har da ikke nogen muligheder for befæstigelse til forgaflen. Kunne også godt
lige tænke mig at vide hvorfor der er to bremseslanger til samme banjobolt.
Bemærk i øvrigt lige den tykke foraksel. Den må næsten være nødvendig af samme
årsager som plastforskærmens manglende stiver i tråden om woblen.

Ib Jakobsen

Fra : Morten Lange

Dato : 03-01-03 16:19

> Den vil jeg gerne lige have skåret ud i pap. Mener du mellem "skive og
fælg"?.

Det er også noget sludder.

> Kunne også godt lige tænke mig at vide hvorfor der er to bremseslanger til
samme banjobolt.
Det er fordi der fra masteren kun går en slange til højre kaliber. Herfra år
der så en slange over til venstre kaliber.

> Bemærk i øvrigt lige den tykke foraksel. Den må næsten være nødvendig af
samme
> årsager som plastforskærmens manglende stiver i tråden om woblen.

Når man laver en foraksel i den dimension kan man få en meget stiv aksel der
ikke vejer så meget fordi den er hul.

mvh
Lange

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 16:48

Morten Lange wrote:

> [...]
> Det er fordi der fra masteren kun går en slange til højre kaliber. Herfra år
> der så en slange over til venstre kaliber.

Tænkte det nok. Det gør det nok ikke just nemmere at udlufte.

> samme
>
> Når man laver en foraksel i den dimension kan man få en meget stiv aksel der
> ikke vejer så meget fordi den er hul.

Ja, større sytrke med samme vægt. Bemærk i øvrigt på et andet billede at den
kører 161 km/t. Uden nøgle i.

Ib Jakobsen

Fra : armand

Dato : 03-01-03 20:29

Morten Lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> fælg"?.
>
> Det er også noget sludder.

Gu' er det så!
Sådan har jeg ellers opfattet det til d.d.; men jeg må indrømme at jeg
tydeligvis ikke har haft teknik-tæften slået til deromkring

--
Armand.
( og i ved allerede hvad det første han checker, ved næste live-møde med en

Fra : Moller

Dato : 03-01-03 10:36

> [...]
> nemlig tænkt mig at udvide min viden ang rep og veligeholdese.
> Så kunne det jo være at man slap for at sende ens cykel til service osv...

Kanon ide :) kan kun anbefale Hayens bogen til den pågældene MC du
har... eftersom der fra model til model, er småting som ikke er det samme
omkring service.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Benz...

Dato : 03-01-03 10:58

> Kanon ide :) kan kun anbefale Hayens bogen til den pågældene MC du
> har... eftersom der fra model til model, er småting som ikke er det samme
> [...]

Tak.. Jeg undersøger sagen...

Fra : Morten Lange

Dato : 03-01-03 12:23

> Kanon ide :) kan kun anbefale Hayens bogen til den pågældene MC du
> har... eftersom der fra model til model, er småting som ikke er det samme
> omkring service.

Kan kun anbefale at man er **MEGET** forsigtig med Haynes. Når der kommer en
ny model laver Haynes en bog over den model. Fint nok. Når modellen så
bliver opdateret får bogen et nyt forsidebillede og i bedste fald et par
sider bagerst der beskriver de mest indlysende forskelle på den nye model.

Tag eksemplet Honda VFR. Samme bog dækker fra årgang 86 til 97. Jeg tror
ikke at der er ret meget andet end luften i dækkene der går igen fra en
86'er til en 97'er. Dvs har du en 86'er er det OK, men har du en 97'er er du
ude at sk*de. Det samme er gældende for CBR600 og CBR1000. Samme bog dækker
begge modeller i årgangene 87 til 96. Det er bare ikke godt nok.

Jeg har selv 2 gange (man er jo ikke så hurtig opfattende) købt en Haynes
bog som jeg efter kort efter har smidt ud og erstattet med en original bog.
Selv om originalbøgerne er en del dyrere er pengene givet godt ud.

Lange