Transport af MC på åben trailer.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 29-12-02 15:05

Hej NG.

Vi skal snart ned og hente 2 x 750 Virago fra Tyskland.

Min trailer er bygget til det så det er ikke der min bekymring ligger.
Men årstiden er ikke den bedste og derfor har jeg overvejet hvordan jeg kan
"konservere" dem til turen. Der er jo en del crome på og hvis vejret skulle
skifte alt for meget er jeg bange for at der kommer til at være en del salt
på vejene. Salt og vandstøv er jo ikke den bedste blanding til crome og
desuden ligger det sig steder man ikke lige kommer.

Jeg tror på den ene side ikke at løsningen er at pakke dem ind i folie og
presenninger da disse nok bliver revet i stykker på vejen. Men jeg tænkte om
ikke man kunne "sovse" dem ind i en olie blanding med en forstøver pistol
som så forhåbentlig ligger sig som en film i alle små steder og derved
beskytter cyklen??

Er der nogen der har erfaringer med dette, evt. fra vinteropbevaring?

Alle tips og erfaringer modtages med tak.

--
Mvh.
Kent Sørensen

Kunne jeg få en kopi af svaret til oks@esenet.dk ??

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-12-02 15:58

On Sun, 29 Dec 2002 15:05:29 +0100, "Kent Sørensen" <oks@esenet.dk>
wrote:

Hej Kent.

> [...]
>ikke man kunne "sovse" dem ind i en olie blanding med en forstøver pistol
>som så forhåbentlig ligger sig som en film i alle små steder og derved

Jeg var i Sverige for at hente en XN85 for en måned siden.
Den blev transporteret på en trailer.
I det værste møgvejr man kan tænke sig.
Cyklen havde et filtdækken over sig på turen, og det holdt (næsten)
til transporten - en lille revne, og det var det.
Revnen var nok forårsaget af at vi ikke havde gummistropper nok til at
det lå helt tæt overalt, men cyklen kom da hjem - helt tør
Jeg vil mene, at et stykke plastic med et gammelt lagen udenpå vil
gøre det hvis det ellers er sikret ordentligt.
Så husk rigelig med bagagestropper.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : armand

Dato : 29-12-02 16:14

Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en

> [...]
> Jeg tror på den ene side ikke at løsningen er at pakke dem ind i folie og
> presenninger da disse nok bliver revet i stykker på vejen.

Enig!

> Men jeg tænkte om ikke man kunne "sovse" dem ind i en olie blanding med en
> forstøver pistol som så forhåbentlig ligger sig som en film i alle små
steder og
> derved beskytter cyklen??

Jeg er skeptisk over om en nok så grundig over/ind-sprøjtning vil nå heeelt
ind i de kroge som flere timers transport kan få vand/salt ind i :-/

Selvom du har egen egnet trailer, hvorfor så ikke ofre udgiften til en lejet
lukket trailer?
Det kan blive billigt købt omkring sikkerhed for at modellerne ikke påvirkes
af vinter-forekomster!!

--
Armand.

Fra : Kent Sørensen

Dato : 29-12-02 20:19

Jo det kunne jeg og jeg har da også tænkt på det. Faktisk hentede jeg min
første CBR1000 altså en ret tung sag i en lukkede Brenderup trailer.

Men det er også ud fra disse erfaringer med ret småt dimensioneret
surringsøjer at jeg invisterede i en rigtig trailer til MC transport, så det
kunne forgå sikkert og forsvarlig.

Men jeg må se hvad jeg kommer frem til. Tak til jer begge for jeres svar.

Mvh.

Kent

Fra : Freddy Lang

Dato : 30-12-02 01:32

"Kent Sørensen" <oks@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> ikke man kunne "sovse" dem ind i en olie blanding med en forstøver pistol
> som så forhåbentlig ligger sig som en film i alle små steder og derved

Idéen med den lukkede trailer er nok den bedste, men hvis du ligefrem selv
har investeret i en rigtig MC trailer, kan jeg da godt forstå, du helst ikke
vil ud og leje en anden. Mit råd ville så gå på en rulle kraftig plastic
nede fra dit lokale byggemarked, og så en masse tape. Den brede brune
pakketape skulle nok kunne klare sådan en tur, men vil du være helt sikker,
kunne du jo ofre noget rigtigt gaffa-tape på projektet. DET holder i hvert
fald. Det vigtigste er faktisk bare at pakke skidtet stramt, så det ikke
blafrer... det er nemlig det, der får "indpakningen" til at gå i stykker.Og
med ekstra tape i handskerummet er det jo også nemt at udbedre eventuelle
skader på hjemturen, hvis uheldet endelig skulle være ude.

Alternativt kunne man måske bruge en MC garage, du ved de der fiduser i
nylon... de kan sikkert også nemt pakkes forsvarligt omkring cyklerne, og de
skal såmænd også nok holde til turen. Igen, naturligvis, gælder det om at
pakke stramt. Og de kan vel smides i en vaskemaskine, når man kommer hjem?

Mvh
Freddy

Fra : Mads Lund

Dato : 02-01-03 14:34

Jeg ville nu ikke bruge indpakningsmetoden hvis det var min cykel. Selv
ganske lidt blafren kan forårsage ridser i lakken.

Jeg ville gå efter konserveringsmetoden. Evt ala WD40 efterfulgt af en
grundig vask med rigelige mængder afskyldningsvand, aftørring og
genbalsamering hved hjemkomsten.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-01-03 20:10

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message
> Jeg ville nu ikke bruge indpakningsmetoden hvis det var min cykel. Selv
> ganske lidt blafren kan forårsage ridser i lakken.

Det var jo netop derfor jeg pointerede at man skulle sørge for at pakke
meget stramt. Det er vel blot et spørgsmål om at bruge nok tape. Vel at
mærke af en ordentlig "kvalitet"... ikke noget af det der fimsede 3M Scotch
henne fra kontoret...

> Jeg ville gå efter konserveringsmetoden. Evt ala WD40 efterfulgt af en
> grundig vask med rigelige mængder afskyldningsvand, aftørring og
> genbalsamering hved hjemkomsten.

Jeg tror ikke man kan komme ordentligt ind i alle kroge med
konserveringsmetoden... jo, hvis man direkte sænker hele cyklen ned i et
oliebad, så måske... Men salt-holdig forstøvet vand fra vejbanen, som
hvirvler rundt om cyklerne på grund af turbulens, har fin-fin mulighed for
at sætte sig ALLE de "gode" steder... og det eneste der derefter kan fjerne
skidtet er vel nærmest en total adskillelse af cyklerne, og efterfølgende
total rengøring.

Mvh
Freddy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 00:16

Freddy Lang wrote:

> [...]
> mærke af en ordentlig "kvalitet"... ikke noget af det der fimsede 3M Scotch

Hva' mæ' en almindelig husholdsningsfilm?. Et par lag på alle flader hvor
afdækningen rører burde kunne gøre det.

Ib Jakobsen

Fra : Erik

Dato : 04-01-03 00:10

KLIP

> [...]
> afdækningen rører burde kunne gøre det.
>
>SNIP

> Husholdningsfilm ?? Hvorfor ikke bruge viklefolie, der kan fås i
fornuftige bredder og store ruller.
Hvis nogen har set diverse paller i transportsystemer, så vil I bemærke at
nogen kartoner (og andet) holdes på plads på pallerne med folie. Den kan
f.eks. fås i 50 cm bredde og på en stor rulle. Er forholdsvist nemt at
trække rundt om emner ... f.eks. også en mc. Der vil ganske vist gå nogen
meter til hver gang, men til gengæld er mc pakket ind så støvregn ikke kan
komme ind og folien er rimelig stærk (forskellige styrker - tykkelse).
Desværre kan folien som regel kun anvendes en gang, da det er næsten umuligt
at få den af igen uden at ødelægge den.
Prøv...........hører gerne om ideen du´r.
mvh
Erik

Fra : Kent Sørensen

Dato : 08-01-03 14:58

Som det ser ud nu, skal jeg vist have en del udstyr med ud over hvad jeg
skal bruge til at surre med.
Men ok, jeg tager en opløsning med olie/terpentin og noget husholdningsfilm
med af den brede type, så må det vist være godt. Nogle ruller med gaffatape
og så må den XV750 jeg skal hente vist stå rimelig fast??

Tak for alle tips og forslag.

Kent

Fra : Kent Sørensen

Dato : 17-02-03 14:35

Hej alle der har bidraget med meninger til dette spørgsmål.
Jeg har nu turen bag mig som jeg dengang forberedte mig på. Jeg besluttede
at bruge folie metoden og det viste sig ganske godt. Da vi ankom til
sælgeren, lå der næsten 10cm sne og det sneede stadig.

Jeg købte en rulle vikkelfolie hos den lokale kontor forsyner og nogle
ruller tape til en samlet pris på 160kr.

Det må siges at være billig sluppet.
Cyklen var fuldstændig tør da vi kom hjem igen, på trods af en tur på 700km
i sne og slud. Så til jer andre, jeg kan virkelig anbefale denne metode.
Hvis nogen er nysgerrig, så har jeg lagt et billede af den indpakkede cykel
på dk.binaer.motor med navnet "XV i folie".
Skulle i have nogle spørgsmål, så er i velkommen til at kontakte mig
direkte.

Mvh.

Kent Sørensen
CBR1000
oks@esenet.dk

Fra : Armand

Dato : 17-02-03 17:40

Kent Sørensen <keso@esenet.dk> skrev i en
> [...]
700km
> i sne og slud. Så til jer andre, jeg kan virkelig anbefale denne metode.

FEDT!

Det er sgu dejligt når der kommer et ordentlig efterskrift til emner der har
afstedkommet uenighed her i gruppen!!!!

--
Armand.