Køb af båd i tyskland
Fra : Claus og Susanne

Dato : 28-12-02 20:45

Jeg skal købe en ny/anden sejlbåd, og i Tyskland kan de findes noget
billigre end herhjemme.
Især hvis man handler privat.

Men hvad er der af fælder?

Er der ikke med momsen? Altså at den skal være betalt i saglslandet.
Og hvad med restgæld? Hvem kan undersøge det? Kan jeg selv?

Jeg vil blive glad for hvis nogle vil fortælle om deres handlen i Tyskland.

MVH
Claus

Fra : enn

Dato : 29-12-02 10:34

Har været oppe før - du skal ikke betale den høje Danske moms når du som
privatperson køber brugt båd i Tyskland - du slipper med den Tyske moms.
Hvis du køber ny båd skal den være i tyskland i 3 md. før man kan tage den
hjem (efter hvad jeg husker).

Fra : Ole Ærbo

Dato : 02-01-03 22:39

Forhør hos JyskDiskontering i Silkeborg - der er 2 herrer der ved at det...

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 03-01-03 02:10

"Ole Ærbo" <Ole@REMOVEaerbo.dk> wrote in message
> Forhør hos JyskDiskontering i Silkeborg - der er 2 herrer der ved at
det...

Til gengæld er de meget usmidig mht aftaler. Mit råd er at undgå dem -
detaljerne vil jeg ikke komme ind på, men jeg er sikker på du kan finde en
bedre aftale andetsteds med folk der er til at snakke med efter den
oprindelig aftale er på plads.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 09-01-03 14:20

> [...]
> Hvis du køber ny båd skal den være i tyskland i 3 md. før man kan tage den

Jeg har ikke selv købt i Tyskland, men var tæt ved og har set på reglerne.

1) Man skal _ikke_ betale moms af en ny båd, såfremt man selv bringer den
til DK. Det er det indre marked.

2) Både skal være temmeligt store for at kunne bruges som sikkerhed, vistnok
11,5m. Og tyske banker er meget konservative og insisterer oftest på
kautionister, og vil iøvrigt højst låne halvdelen. For mindre både er det
praktisk talt ukendt med gæld, de lokale var _meget_ overraskede da jeg
stillede det spm i den tyske ng.

3) Betaling ved privathandel. Min bank anbefalede at købe en check hos dem,
udstedt af en tysk bank som køber og sælge sammen indbetaler i sælgers bank.
Så burde alle være lykkelige.

Håber det hjælper.

Martin