Montering af clip-on styr (RD 3½)
Fra : wheeler

Dato : 27-12-02 21:18

I forbindelse med montering af forgaffel på MC'en (med bro) er jeg i tvivl
om, hvor højt gaffelbenene skal rage over den øverste befæstning. Som jeg
har monteret forgaflen, synes det, som om at gaffelbenene er for "korte",
idet det frie gaffelbensstykke, mellem pakdåse og nederste befæstning, synes
mindre.

Jeg er i tvivl om, hvor meget af gaffelbenene, der skal rage op? Er det
tilstrækkeligt, at der blot er en centimeter til clip-on styret (jo højere
jeg løfter gaffelbenene, desto mindre plads er der til fjedervandringen)

Forresten, Hekto/Brian, du nævnte for lidt tid siden, hvilken tykkelse
hydraulikolie jeg skal bruge (w20??) og kom med en anbefaling om, hvor højt
benene skulle placeres

Ellers håber jeg at alle fik hårde pakker i tirsdags

P.f.t.

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hekto

Dato : 27-12-02 21:39

> Forresten, Hekto/Brian, du nævnte for lidt tid siden, hvilken tykkelse
> hydraulikolie jeg skal bruge (w20??) og kom med en anbefaling om, hvor højt
> benene skulle placeres

Jeg fyldte 20W- olie i og så 1.5 (luft altså!) i gaffelbenene. Der må
ikke komme for meget olie i, kun det der står fx i Haynes. Ellers kan
'luft-fjederen' ikke fungere ordentligt.

Der er flere modeller af styret på RD'eren. Både almindligt og clip-on.
Det originale clip-on klemmer om den aller øverste del af rørene, over
den øverste gaffelbro, og sikres med en enkelt skrue i denne.
Std. indstillingen er at gaffelrøret flugter med den øverste del af
clip-on styret.
Selv syntes jeg det var en fordel at sænke den 10mm yderligere, sammen
med den tykkere olie.
Husk at spænde broerne og clip-on'erne med det rigtige moment ... og så
lige kontrollere det en ekstra gang inden du jager ud på landevejen
igen!!!

> Ellers håber jeg at alle fik hårde pakker i tirsdags

NøøøH! ... de 'rigtige' gaver købte jeg til mig selv!!!! ;0)

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : wheeler

Dato : 28-12-02 18:58

"Hekto" <bs@REMOVEhekto.dk>

> [...]
> den øverste gaffelbro, og sikres med en enkelt skrue i denne.
> Std. indstillingen er at gaffelrøret flugter med den øverste del af

Tak

Kan det virkelig passe, at gaffelvandringen er væsentlig kortere på de nye
RD-modeller. For hvis jeg virkelig bruger kraft, kan jeg tvinge forgaflen i
bund. Det hjælper klart (=væsentligt) såfremt jeg pumper forgaflen til det
maksimale tryk.

Det er som om, at Clip-on-montagen har stjålet de yderligere 3-4cm, der var
på LC II'erens gaffel-vandring?

Hvor alting er, så er forgaflen jeg har monteret identisk i mål med den, jeg
afmonterede...man har vel næppe ændret stel-konstruktionen mellem de
forskellige årgange (det står der ikke noget om i Haynes)...

Men hold kæft 6 timers arbejder og 500 kr. - og det er jo lige pludselig en
"helt andet MC" at se på... og mon ikke den nye bro giver en væsentlig
stabilisering...

Det med 15 psi i tryk - hvor stor en masse skal sættes under tryk???? - jeg
har ikke adgang til trykluft i værkstedet - og må derfor nøjes med en
"komprssor" købt i netto til en 50'ere...den virker noget utroværdig ;-(

Hilsen

Wheeler

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : armand

Dato : 28-12-02 23:18

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> afmonterede...man har vel næppe ændret stel-konstruktionen mellem de
> forskellige årgange (det står der ikke noget om i Haynes)...

Tjaeh :-/
Jeg erindrer ikke at der var clip-on's på de første 350LC'ere, og hvis det
er tilfældet må teleskop inderrøret være blevet forlænget da man gik over
til oven-monterede clip-on's.
Ud fra de sædvanlige forskruetheds-historier der hænger om RD350'eren,
passer det fint med at din kan have fået en ny forgaffel (skade) eller
inderrør (slitage) ved lejlighed, og dér fået den korte model :-/

Altsammen kun mistanke - Er der ingen der kan bekræfte sagen ??

> [...]
> har ikke adgang til trykluft i værkstedet - og må derfor nøjes med en
> "komprssor" købt i netto til en 50'ere...den virker noget utroværdig ;-(

Forgafler plejer ikke at måtte få meget mere end ½bar i supleret lufttryk!
Man skal tænke på at der ved sammentrykningen i forvejen opstår en
trykstigning inden i teleskopet, og blot en enkelt bar i mer-tryk vil kunne
øge totaltrykket til hinsides hvad pakdåserne kan tåle =

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 28-12-02 23:55

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
> er tilfældet må teleskop inderrøret være blevet forlænget da man gik over

Og først nu har jeg været forbi "Partsfish" og erfiaret at ihvertfald (den
amerikanske?) 85'er var med std. styr!
Er der ikke også plads til et godt gammeldags styr på din?
Hvis det er et eftermonteret clip-on, skyldes problemet snarere at clip-on's
er beregnet til montering under(!) øverste bro - Det med montering over
broen er Clip-on agtigt race-pop fra fabrikkernes side da de gik fra det
gammeldags styr :-|

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 00:58

armand wrote:
> [...]
> inderrør (slitage) ved lejlighed, og dér fået den korte model :-/
> Altsammen kun mistanke - Er der ingen der kan bekræfte sagen ??

Jeg kan da prøve at måle hvor lange mine er ubelastede imorgen, der skal jeg
nemlig alligevel et smut ned til dér hvor modellen er opstaldet .. ;)

> [...]
> trykstigning inden i teleskopet, og blot en enkelt bar i mer-tryk vil kunne
> øge totaltrykket til hinsides hvad pakdåserne kan tåle =

Jeg husker at max-trykket er nævnt i Haynes-manualen, men jeg husker ikke
hvad det er og gider ikke se efter :) jeg ved jo at wheeler har en manual selv.
:)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : armand

Dato : 29-12-02 02:30

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Jeg kan da prøve at måle hvor lange mine er ubelastede imorgen, der skal
> jeg nemlig alligevel et smut ned til dér hvor modellen er opstaldet .. ;)

Det ubelastede mål giver kun mulighed tor at sammenligne med andres.

Det gik imidlertid op for mig at jeg har rette værktøj lige for hånden:
MC-Nøglen!
Max's MC-Import sælger inderrør til RD350 LC i hele tre længder:
- '80-'82 (=uden YPVS): Ø=32mm; L=566mm!
- '83-'84 (første modeller med YPVS: 31K & 31W!): Ø=35mm; L=573mm!
- Alle efterfølgende: Ø=35mm; L=598mm!

598 - 573 = 25mm. Lige hvad der skal til for at et clip-on kan fatte omkring
over broen, så mon ikke at det ér her at sagen ligger begravet :-/
Hvilken model/årgang er din?

Sagt på en anden måde:
Hvis din er en af de ældre vil der tydeligt være plads til et traditionelt
styr ovenpå øverste bro - Og så er det Clip-on'erne der fejlagtigt er
eftermonteret uden rette længde på teleskop-røret.
Derimod må den være af senere årgang hvis den mangler fæstet til styret midt
på broen - I så fald er det røret der kan(!) være fejlkøbt ved lejlighed!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 29-12-02 17:02

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:aulium$1jm7

> [...]
omkring
> over broen, så mon ikke at det ér her at sagen ligger begravet :-/

den første med Ypvs '1983(31K)

> [...]
> styr ovenpå øverste bro - Og så er det Clip-on'erne der fejlagtigt er
> eftermonteret uden rette længde på teleskop-røret.

Super godt tænkt Armand

Jeg mangler 2½ cm ;-(

Da jeg købte den nye forgaffel (komplet), havde den (tysk) nisse monteret en
øvre-bro beregnet for Clip-on. Gaffellængeden (inderrørene) har samme mål
som dem, der sad på før. Dette undrede mig en anelse, idet jeg jo godt kunne
forudse, at vandringen ville blive væsentligt kortere, når der skulle være
plads til Clip-on. Men som sagt det var jo en "pakke-løsning", og jeg
troede måske, at indmaden i gaflen havde en anden konstruktion, som kunne
kompensere for den kortere vandring, hvorfor jeg ikke for alvor anede uråd,
da den blev monteret forleden
Bare det at få hevet op i teleskopen for at opnå den nødvendige plads til
clip-on styret, var noget af et kunststykke

Med andre ord så er der en nisse, som sandsynligvis har kørt rundt med
clip-on bro på nogle for korte gaffelben (vandringen skal være 140 mm og det
bliver den bestemt ikke, når man stjæler 2½ cm for at få clip-on på).

Nå jeg hugger forenden nedad støder den nederstte bro mod
støvkapperne/pakdåserne. Man kan altid tvinge en gaffel i bund. Men det
virker helt forkert, at det er støvkapperne der tar trykket og ikke selve
dæmperen der går i bund (?).

Det næste store spørgsmål er (udover jeg nok skal vurdere, om jeg
overhovedet vil ofre ressourcerne) om jeg uden videre kan montere 598 mm
inderør i de nuværende gaffelben ?).

Nu er det vinter, og glæden over at se på RD3½ med Clip-on, har jeg da endnu
et par månder

Men jeg vil jo miste vejgreb, med den vandring jeg har nu - ærgeligt at et
par cm skal betyde så meget. Men det er sku for faligt, endvidere er det for
farligt

Hans Jørgensen - du har en 31K - du må gerne oplyse mig inderørsmålet. Evt
også afstande fra nederste bro til toppen af støvkappen!

Hilsen fra

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 19:46

wheeler wrote:
> Hans Jørgensen - du har en 31K - du må gerne oplyse mig inderørsmålet. Evt
> også afstande fra nederste bro til toppen af støvkappen!

Jamen nu ser jeg den nok ikke igen før om en måned eller to.. :(~~
står målene ikke i Haynes?

mvh Hans

Fra : armand

Dato : 29-12-02 23:12

> [...]
> støvkapperne/pakdåserne. Man kan altid tvinge en gaffel i bund. Men det
> virker helt forkert, at det er støvkapperne der tar trykket og ikke selve

En nødløsning kunne være at lægge en 25mm lang prop ovenpå fjederen!
Det vil forhindre at den banker i bund på skærmen/støvhætterne; men til
gængæld
vil den formodentlig blive ulidelig stram :-/

> Det næste store spørgsmål er (udover jeg nok skal vurdere, om jeg
> overhovedet vil ofre ressourcerne) om jeg uden videre kan montere 598 mm
> inderør i de nuværende gaffelben ?).

Proppen i toppen er skruet i - Ikke sandt?
Næste nødløsning vil være at få konstrueret et par 25mm lange
teleskop-forlængere
der kan skrues i istedet for proppen og med et gevindhul i toppen til
luftnippelen!
Tag en af propperne (=gevindmål) med til nærmeste maskinværksted og hør om
ikke at man dér kan lave sådan et par stykker for en hund eller lignende.
Ibedste fald kan du måske ligefrem få dem lavet i rusfrit stål eller en
cromet aksel ligesom teleskoprøret!!

> Nu er det vinter, og glæden over at se på RD3½ med Clip-on, har jeg da
> endnu et par månder

Tredie løsningsmodel vil være at erhverve et par uoriginale clip-on's
beregnet til montering under broen! (á: styr:"R" på side 45 i MC-Nøglen!)
Hvor højt/lavt sidder de originale styrender i forhold til broens øvre
flade?
Nogle eftermonterings clip-on'ere er faktisk så høje i styr-delen (den
nævnte?),
således at styrhøjden ligger på højde med broens øvre flade, hvorved at det
er begrænset hvor meget man taber i styrhøjde.
Styrhøjde anskues som sådan som målt fra asfalt til styr, og set ud fra den
anskuelse vil styrhøjden (ved samme styrende-forkrøbling), kun falde med
broens tykkelse hvis man flytter clip-on'en under broen (derved at
teleskopet atter kan presses de 25-30 mm nedad (= tilsvarende løft af broen
i.f.t. asfalten)!);
Men i praksis er det jo forskellen imellem sæde og styr -højde man mærker
under brug, og derfor vil en montering under broen føles noget voldsommere
medmindre man bruger en clip-on der er højere i styrforkrøblingen!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 29-12-02 23:53

In article <f%EP9.60$%o2.2345@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> [...]
> støvkapperne/pakdåserne. Man kan altid tvinge en gaffel i bund. Men det
> virker helt forkert, at det er støvkapperne der tar trykket og ikke selve

Jeg sænkede uden problemer min 10mm. Ergo kan du 'højst' mangle 15mm.
En anden historie er at de 10mm gav en livligere cykel, så måske er
25mm ikke så dårligt.
Der er andre der har påbygget hele forender fra andre motorcykler, på
RD'eren. Så noget taler for at den ikke bliver helt uhåndterlig, selv
med rabiate ændringer.

> [...]
> par cm skal betyde så meget. Men det er sku for faligt, endvidere er det for

HVorfor mister du vejgreb??? Hvad er farligt?
Det er rigtigt at det er uhensigtsmæssigt at det er pakdåserne der
tager slaget hvis gaflen går i bund; men inden da, må du da måle
ordentligt efter. Alternativt kan slaglængden begrænses inden i gaflen,
idet det i forvejen er dér den er begrænset.
Umiddelbart tror jeg ikke det er mange mm vi taler om?

Personligt har jeg aldrig opserveret at min gik i bund.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-02 00:39

Hekto wrote:
> Personligt har jeg aldrig opserveret at min gik i bund.

Det gør den heller ikke, den stopper mindst en halv cm før.. :)

Skulle det aldrig blive forår?

mvh Hans, der hiver knallerten på vejen så snart der ikke er mere
salt og lort .. og risiko for frost ;)

Fra : wheeler

Dato : 29-12-02 19:10

> - '83-'84 (første modeller med YPVS: 31K & 31W!): Ø=35mm; L=573mm!
> - Alle efterfølgende: Ø=35mm; L=598mm!

Men helt ens kan de jo ikke være herefter, idet pats.no er
forskelligt...typisk
Er et RD3½ inderrør med indmad ikke bare standard, eller er der også forskel
på gaffelrøret

Iøvrigt figurerer 31K både i 83-84 og 85 ifølge MC-nøglen (?) og den fra 85
er altså de famøse 25 mm længere...så mon ikke det er det parts.no, man
skal satse på passer med gaffelrøret?

Hans Jørgensen kører rundt på en 31K med clip-on...er den mon født med de
længere gaffelben?

> 598 - 573 = 25mm. Lige hvad der skal til for at et clip-on kan fatte
omkring
> over broen, så mon ikke at det ér her at sagen ligger begravet :-/

Har lige tjekket Clipon-styret (der skal bruges præcis 30mm mer i forhold
til hvis det var med "alm.styr" ...så de 25 mm er ikke hele sandheden

Hvor ville det være kedeligt, omYamaha blot opererede med samme std.mål på
en RD'er - skønt med disse tekniske raffinementer ;-(

Wheeler

Som ikke glemmer, at der blev produceret 3 forskellige typer af CDI-bokse
til RD'eren. Og at det er ALTafgørende, at det er den rigtige, man får fat i

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 20:05

wheeler wrote:
> [...]
> skal satse på passer med gaffelrøret?
> Hans Jørgensen kører rundt på en 31K med clip-on...er den mon født med de

Jeg sidder lige og graver lidt ..
http://www.rd350lc.net/ under 'History' står der at der kom ny forgaffel
i 1983 og 1985 ..
1983 ser ud til at være de første air-assisted, og så er 1985 måske det år de
gik over til clip-on ?

Måske kan du poste et indlæg i forummet på www.yamaha-rd.com .. de folk der
sidder dér plejer at vide en masse om de forskellige årgange .. :)

mvh Hans, der synes det er lidt ondt at den RD skal drille dig så meget.

Fra : Hekto

Dato : 29-12-02 23:12

In article <slrnb0uhq2.f4p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> 1983 ser ud til at være de første air-assisted, og så er 1985 måske det år de
> gik over til clip-on ?

Nej, de senere modeller har alm. styr.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 23:26

Hekto wrote:
> Nej, de senere modeller har alm. styr.

Er det så kun LC2 der har clip-on ?

mvh Hans

Fra : Hekto

Dato : 29-12-02 23:57

In article <slrnb0utj0.f4p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Er det så kun LC2 der har clip-on ?
>
> mvh Hans

Ja, af dem jeg har set, har ingen nyere modeller clip-on, heller ikke
brazzerne!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-02 00:44

Hekto wrote:
> Ja, af dem jeg har set, har ingen nyere modeller clip-on, heller ikke
> brazzerne!

Oh, Yamaha er underlige :)
Jeg er iøvrigt ret glad for at jeg ikke købte en braz'er, de par stykker
jeg har set sidenhen har godt nok set meget meget billige ud...

specielt kåbe og instrumenter har slet ikke samme 'kvalitetslook' som
på den fine gamle tøs )

mvh Hans, der iøvrigt har tabt en kåbeskrue til bundkåben.. den skal jeg da
have fundet en erstatning til .. (kom jeg lige i tanke om:)

Fra : Hekto

Dato : 29-12-02 00:34

In article <sBlP9.53$tt1.2355@news.get2net.dk>, "wheeler"
> [...]
> maksimale tryk.
>
> Det er som om, at Clip-on-montagen har stjålet de yderligere 3-4cm, der var

Jeg tør ikke gætte på om der er forskel på gaffelrørene på den model m.
'almindeligt' styr og clip-on'er.
Det kunne man godt forestille sig.

> Hvor alting er, så er forgaflen jeg har monteret identisk i mål med den, jeg
> afmonterede...man har vel næppe ændret stel-konstruktionen mellem de
> forskellige årgange (det står der ikke noget om i Haynes)...

Er du sikker på at der ikke et eller andet sted står et kontrolmål, fra
gulvet og op?
Ellers prøv www.lc350.de

> Men hold kæft 6 timers arbejder og 500 kr. - og det er jo lige pludselig en
> "helt andet MC" at se på... og mon ikke den nye bro giver en væsentlig
> stabilisering...
Uden tvivl!

> Det med 15 psi i tryk - hvor stor en masse skal sættes under tryk???? - jeg
> har ikke adgang til trykluft i værkstedet - og må derfor nøjes med en
> "komprssor" købt i netto til en 50'ere...den virker noget utroværdig ;-(

Som jeg husker det, ver det 1,5 bar og max tryk er 1,8 bar. Det svarer
også til 0,5/0,8 atm. overtryk.
Værdien er ihvertfald opgivet i Haynes under forgaflen. På den første
side i afsnittet.
Du behøver ikke pumpe hjemmefra; men kan roligt trille ned på nærmeste
tank.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 29-12-02 17:35

Hekto wrote:
> [...]
> side i afsnittet.
> Du behøver ikke pumpe hjemmefra; men kan roligt trille ned på nærmeste

Du skal dog være lidt forsigtig. Brug en af de bærbare pumper og luk det
meste af luften ud først. Det er svært at regulere ordentligt, da det
volumen der skal under tryk er meget lille. Giver du den et skud fra en
fuldt opladet pumpe skal du nok skifte pakdåser bagefter... Det er
desuden umuligt at kontrollere trykket uden at selve kontrollen gør
resultatet ubrugligt.

Den bedste metode jeg her fundet er at indstille en trykudligner til kun
lige at give det rigtige tryk. På den måde er der ikke brug for
efterfølgende kontrol.

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 31-12-02 00:08

Takker for de gode input

Har netop fulgt Armands "nødløsning" med 2 stk. afstandsklodser ( 2½ cm ½
tomme vandrør + et par mellemlægsskiver synes at være fortræffeligt).

Nu stopper vandringen 0,25 cm (!) før støvkappen...håber det fungerer i det
virkelige liv...

Slutteligt vil jeg lige benytte lejligheden til at ønsker jer og de øvrige
deltagere på d.f.m. et godt nytår...

Wheeler

RD 350 YPVS - Nu med Clip-on
TDR 125 R - Kører bare
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-02 00:33

wheeler wrote:
> Nu stopper vandringen 0,25 cm (!) før støvkappen...håber det fungerer i det
> virkelige liv...
Håber jeg godt nok også ... Vi skal da holde et lille totakts-møde på
resterne af langelinie til sommer ik? :) så skal din RD helst virke

> Slutteligt vil jeg lige benytte lejligheden til at ønsker jer og de øvrige
> deltagere på d.f.m. et godt nytår...

I lige måde, og til alle andre også :)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Hekto

Dato : 31-12-02 01:00

In article <slrnb11ltu.f4p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Håber jeg godt nok også ... Vi skal da holde et lille totakts-møde på
> resterne af langelinie til sommer ik? :) så skal din RD helst virke

Ellers må Wheeler montere motoren på en gammel barnevogn, så han kan
komme med ud og 'ryge'!!! :0)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-02 01:23

Hekto wrote:
> Ellers må Wheeler montere motoren på en gammel barnevogn, så han kan
> komme med ud og 'ryge'!!! :0)

Jah, det er nemlig det han må :)
speaking of langelinie, har i set hvad de har gjort ved den?

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Hekto

Dato : 31-12-02 02:34

In article <slrnb11oru.f4p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Jah, det er nemlig det han må :)
> speaking of langelinie, har i set hvad de har gjort ved den?
>
> mvh Hans

Nej, kun de billeder du tog, da de var ved at rive den ned!
Det er fandeme hærværk!!!!! Som gammel sømand, gør det næsten helt ondt
at se!!

Vi må tage en frygtelig hævn, og fimse hele kajen til i 2T-røg, så
turisterne bliver væk!!! :0)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-02 11:29

Hekto wrote:
> Nej, kun de billeder du tog, da de var ved at rive den ned!
> Det er fandeme hærværk!!!!! Som gammel sømand, gør det næsten helt ondt
> at se!!

Det ser så ud til at være planen at fyret skal flyttes ind på enden af
mødepladsen.. Kan ikke helt lure om der bliver mindre plads til MC'erne
end der ellers har været...

> Vi må tage en frygtelig hævn, og fimse hele kajen til i 2T-røg, så
> turisterne bliver væk!!! :0)

Det bliver nok også nødvendigt, hvis vi skal kunne være der :)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Hekto

Dato : 31-12-02 12:00

In article <slrnb12sas.f4p.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

kanikke.dk

..... Godt Nytår!

Fra : armand

Dato : 31-12-02 03:27

> speaking of langelinie, har i set hvad de har gjort ved den?

Jeg har hørt hvad de har gjort ved den; men det eneste jeg har set(!) er at
de kranede den væk (á: den gamle toldbygning på spidsen)!

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-12-02 01:01

> [...]
i det
> virkelige liv...
>
> Slutteligt vil jeg lige benytte lejligheden til at ønsker jer og de

Armand er jo ikke den dummeste på ng'en, og hvorfor skulle det ikke
virke

Godt Nytår til alle wheee!!

Kenneth
R1

Fra : wheeler

Dato : 02-01-03 21:09

Kenneth Sørensen wrote:

hvorfor skulle det ikke virke

Wheeler writes:
Fordi det "dæmpningsområdet" er blevet væsentligt afkortet (red. flyttet
op i den "hårde" del af spekteret. Med deraf følgende risiko for, at
dæmpningen ved normal kørsel vil føles ulidelig hård ;-(

Dette vil først kunne afkræftes ved testkørsel

Wheeler

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-01-03 21:19

wheeler wrote:
> Fordi det "dæmpningsområdet" er blevet væsentligt afkortet (red. flyttet
> op i den "hårde" del af spekteret. Med deraf følgende risiko for, at
> dæmpningen ved normal kørsel vil føles ulidelig hård ;-(

Normal kørsel på en rd'er er da fuld gas! :)

mvh Hans

--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hekto

Dato : 02-01-03 21:23

In article <av268h$ve1$1@abbeden.bunk.cc>, wheeler@hotmail.com says...
> Fordi det "dæmpningsområdet" er blevet væsentligt afkortet (red. flyttet
> op i den "hårde" del af spekteret. Med deraf følgende risiko for, at
> dæmpningen ved normal kørsel vil føles ulidelig hård ;-(

Hvis du sidder og spekulerer over hvordan det 'føles' og ikke på om den
holder bedre fast i svingene ... kører du for langsomt! ;0)
Med en normal optankning, bør du afpasse hastigheden så du har en
tankstation inden for rækkevidde efter små to timer!

Fra : wheeler

Dato : 03-01-03 13:25

Hekto wrote:

> Med en normal optankning, bør du afpasse hastigheden så du har en
> tankstation inden for rækkevidde efter små to timer!

Hey Hekto!

Kunne du ikke have nævnt det i efteråret

Wheeler, som har prøvet at løbe tør mere end een gang på de to måneder jeg
nåede at køre de 300 km på RD'eren

Fra : Hekto

Dato : 03-01-03 15:01

In article <av3vfk$mad$1@abbeden.bunk.cc>, wheeler@hotmail.com says...
> Kunne du ikke have nævnt det i efteråret
>
> Wheeler, som har prøvet at løbe tør mere end een gang på de to måneder jeg
> nåede at køre de 300 km på RD'eren

Jamen, den sluger da en del, ved frisk kørsel!
RIGTIG frisk kørsel = 6km/l!!!!!!! =:o
Normal kørsel 12-15 km/l, så rækker en tankfuld til sådan ca. 200km.
Jeg er mere end een gang blevet overrasket over olieforbruget, og da
alarmen først lyser når der er en spiseskefuld tilbage, så løber det
altså een koldt ned ad ryggen når den lyder!!!
Jeg havde altid en lille flaske med 1/4l med som reserve!!

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 02-01-03 21:32

> [...]
> dæmpningen ved normal kørsel vil føles ulidelig hård ;-(
>
> Dette vil først kunne afkræftes ved testkørsel

Jeg er ikke helt sikker jeg forstår hvad du mener med at
dæmpningsområdet er flyttet op i den "hårde" del af spektret. Det er vel
kun fjedring der er ændret på, dæmpningen må vel være uforandret.

Kenneth

Fra : armand

Dato : 03-01-03 00:01

Kenneth Sørensen <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> Jeg er ikke helt sikker jeg forstår hvad du mener med at
> dæmpningsområdet er flyttet op i den "hårde" del af spektret. Det er vel
> kun fjedring der er ændret på, dæmpningen må vel være uforandret.

Jup!
Fejl-definition (og rette definitioner er nærmeste forudsætning for at vi
forstår hinanden på skrift!)!!!

Hvis noget er "flyttet" er det affjedringen, dæmpningen ligger uforandret i
olie/dæmperenhed! :-|
Mere præcist drejer det sig om det der kaldes "pre-load"
(fjeder-forspændingen), som er blevet kraftigere!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 03-01-03 08:20

armand wrote:

> Jup!
> Fejl-definition (og rette definitioner er nærmeste forudsætning for at vi
> [...]

Wheeler

Fra : armand

Dato : 03-01-03 11:02

wheeler <wheeler@hotmail.com> skrev i en

> Wheeler

Det er sgu' da svært at råde teknisk, når beskrivelsen drejer sig om
dippedutter, dingenoter, skrueting, halløjsa'er og frederik'er!

--
Armand.
(ordnung muss sein)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 11:57

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> writes:

> Det er sgu' da svært at råde teknisk, når beskrivelsen drejer sig om
> dippedutter, dingenoter, skrueting, halløjsa'er og frederik'er!

*LOL* Den er lige til citatsamlingen

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Hekto

Dato : 03-01-03 12:37

In article <877kdm33iw.fsf@rrxnord.dk>, mic@rrxnord.dk says...
> og frederik'er!

..... min kat har altså ikke noget med Wheelers RD at gøre!!! ;0)

Fra : armand

Dato : 03-01-03 19:57

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> In article <877kdm33iw.fsf@rrxnord.dk>, mic@rrxnord.dk says...
> >
> .... min kat har altså ikke noget med Wheelers RD at gøre!!! ;0)

"frederik" er et udtryk som en ældre lokal smedemester, som jeg arbejdede
for, brugte. Det var forøvrigt samtidig med at "halløjsa"'en havde sin
udbredelse iblandt min omgangskreds!

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 31-12-02 03:24

> Takker for de gode input
>
> Har netop fulgt Armands "nødløsning" med 2 stk. afstandsklodser ( 2½ cm ½
> tomme vandrør + et par mellemlægsskiver synes at være fortræffeligt).

Heeey!

En ægte RD350-ejer handling! - Vælger den absolut billigste løsning!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 31-12-02 10:36

In article <auqurh$2s0n$1@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
says...

> En ægte RD350-ejer handling! - Vælger den absolut billigste løsning!
>
> --
> Armand.

Ja, nye gaffelrør ville jo næsten koste det samme som enhel, brugt,
RD'er! ;0)
Jeg forstår da godt at Wheeler ikke vil kaste alt guldet i projektet,
før han har prøvet at køre lidt på den til foråret.