Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:IIAP9.20$%o2.1102@news.get2net.dk...
> > Alene derudfra vil jeg ikke anbefale at fravælge de originale str. til
> > fordel for dyrere brede dæk der kun indeholder poppet udseende :-|
>
> Hej Armand.
>
> Her er hvad man kan få i 140/60-18 med minimum V hastighedsmærke (240km/t)
> kilde: reifenversand
> 140/60ZR18 Michelin X M 59 64 W
> 140/60ZR18 Bridgestone BT 50 R
> 140/60VR18 Dunlop SPORTMAX
> Som du kan se er udvalget meget begrænset! Dette er i mine øjne alle gamle
> plastik dæk designet for 10-15 år siden. Det er ikke nogen jeg ville køre
> med. Janus fra klubben som kører på FZR har prøvet BT 50 dækket. Det sad
> rigtigt pænt på fælgen, og gjorde at den styrede meget godt. Holdbarheden
i
> forholdt til grebet var dog ikke noget at holde en fest over i følge
Janus.
> Vi har tre fra klubben der kører FZR 600 (US). To af dem har købt deres
> cykler med 160/60 dæk monteret. De sidder mærkeligt
>
> Som du kan se er argumenterne ikke de samme som vi disskuterede i strengen
> med Runes Bandit. Her anbefaler jeg et bredere dæk fordi man ikke kan få
> noget der i mine øjne er fornuftigt i 140/60.
Jup - Det gennemskuer jeg!
Allievel kan jeg ikke dy mig for at dømme dig for at være en High-end
freak!!! :-|
BT50 er udviklet vel senere end FZR'eren, hvorfor jeg vil kalde det at skyde
over målet at kalde dækket for aldrende, endsige ringe - I forhold til den!!
BT50 udvikledes til CBR900'erens lancering, og hvis det var toppen af
poppen, som bedst kunne modsvare Fireblade'ns potentiale, skal man være mere
end en gængs kurvehøg for at det ikke rækker på en FZR600 idag!
Mit ultimative forsvar af BT50 må være at det var mit foretrukne dæk på
RGV'en de år jeg kørte RR, og det såvel til tør som våd bane!
Den eneste kritik jeg har hørt hæftet på det var en RR-makker, som jeg havde
anbefalet det, og som ikke brød sig om at de "flød" så tidligt som de
gjorde - Han foretrak de Yokohama'er som han hidtil havde kørt med, også om
han så måtte tage med at de slap grebet voldsomt pludseligt i forhold til
BT50.
Overført til gadebrug må denne egenskab dog være et absolut plus !!
..
> M 59 er lavet af plastikbestik og brugte kondomer og blev lanceret i 1988
eller
> sådan noget
M59 troede jeg ikke man kunne få fat i længere :-/
Flere af mine bekendte har været glade for M59, der har dog ikke været nogen
tracday-piloter iblandt dem; men jeg selv har også haft det på GPZ900 en
enkelt gang og var overrasket over hvor godt det havde fat selv i vådt føre
til trods for det km-potentiale der var i det (jeg kørte 18.000 km på mit
bagdæk!).
Faktisk tror jeg at forekommende negativ bedømmelse af det primært tager
udspring netop i at det har så mange km i sig :-/
I starten af 90'erne da der kørtes "Battle of the Twins" var der faktisk
indtil flere af Duc. 851'erne og 888'erne der kørte med M59
Og M59 var det første dæk hvor jeg noterede mig at der under kørsel
lynhurtigt dannedes et mørkt bånd (af "flydende" gummi) midt på dækket hvor
der var kontakt med vejbanen!
--
Armand