Ny folde propel. Hvilken skal jeg vælge.
Fra : Ole Pagh

Dato : 27-12-02 13:11

Hej NG
Jeg skal have en ny foldepropel til min sejlbåd (Pd 26) med en Yanmar 1GM
med sejldrev (7,5 hK fra ca.198?) , da den gamle propel er helt slidt op.
Størrelsen er stemplet som 13" x 9" og der er ikke stemplet fabrikat ind i
den gamle, blot en masse tal.
Skruen er 2 bladet.

Da bådens motorinstallation fra værftets side er vældig godt lydisoleret,
ønsker jeg en så god lydsvag og vibrationsfri skrue som muligt.
Dernæst en holdbar skrue, samt en skrue der er blot nogenlunde til at bakke
med.

Jeg er bekendt med 3 fabrikater af foldepropeller: Gori, Korsør Motor Fabrik
samt Flex-O-Fold, heraf kender jeg kun Gori fra min tidligere båd.

Nu er mine spørgsmål:
Hvilket fabrikat skal jeg vælge ?. (Der er selvfølgelig prisforskelle, men
de ovennævnte ønsker til skruen kommer først)
Hvad er de forskellige fabrikaters fordele og ulemper ?.
Hvad har gruppens bidragydere af godr/dårlige erfaringer med disse
fabrikater ?.
Er der andre fabrikater på markedet i DK der kan komme i betragtning ?.

Måske for mange spørgsmål at fyre af på en gang, men jeg tager chancen.

Med venlig hilsen
Ole

Fra : JJC

Dato : 02-01-03 09:20

Jeg har haft en Gori, også til en 7,5 med en del problemer. 2-3 gange om
året skulle båden på land for at få repareret propellen. Det endte med at
jeg helt måtte opgive at bruge propellen efter bare 3 år, og på trods af at
Gori erkendte at problemet og ved selvsyn konstaterede at den var monteret
korrekt, havde de ikke evnen eller viljen til at rette problemet.

Jeg har nu en Volvo men det er mest fordi jeg fik fat i den billigt. Hvis
jeg selv skulle
vælge blev det en Flex-O-Fold. Jeg har skrevet til dem et par gange og
modsat Gori altid fået et brugbart svar. Jeg har aldrig selv anvendt deres
propeller men kender flere der er godt tilfreds.

MVH Jan

Fra : Tore og Helle

Dato : 02-01-03 17:22

.. Hvis
> [...]
>modsat Gori altid fået et brugbart svar. Jeg har aldrig selv anvendt deres
>propeller men kender flere der er godt tilfreds.

På et tidspunkt e-maolede jeg også med flex-o-fold og fik mange gode svar på
mine spørgsmål, så jeg har også oplevet god service fra dem. Har aldrig
snakket med Gori

mvh

Tore

www.rj85.dk

Fra : Ole

Dato : 05-01-03 07:56

Tak for indlæggene.

Som jeg ser det, står det 1-0 til en ny propel fra Flex-O-Fold.

mvh Ole