|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Krumtap-udluftning CB900F Fra : OK |
Dato : 26-12-02 19:36 |
|
På min SC01'er er der en udluftningsstuds i højre side fra krumtaphuset, og
en udluftningsstuds i venstre side (fra oliepumpen?).
Tegningerne i min Haynes stemmer ikke rigtigt med virkeligheden. Hvor skal
de forbindes hen?
Ifølge Haynes skal de samles i et Y-led øverst på luftfilteret - jeg har
bare ikke sådan et Y-led (men kan selvfølgelig fremskaffe det hvis det SKAL
bruges).
Øverst forrest på luftfilteret er der en enkelt studs. Denne ser ud til at
fortsætte ind gennem filterhuset og kommer ud ca midt på bagsiden af
filterhuset. Der er dog også forbindelse til filterhuset internt.
Nederst på luftfilterhuset er der endnu en studs, men jeg går ud fra at det
blot er et afløb til evt. vand.
Da jeg købte maskinen var der også monteret en lille beholder med 3 studse.
Denne beholder lå blot løst oven på bagsvingeren (under batterikassen).
Beholderen er rund, ca 4 cm i diameter og ca 12 cm lang. den spidser til i
den ene ende. De 3 studse er alle forbundet med hinanden internt i denne
lille boks.
Spørgsmål 1 er: hvordan skal
- højre krumtapudluftning
- venstre oliepumpeudluftning
- øverste luftfilterstuds
- midterste luftfilterstuds
- nederste luftfilterstuds
- hver af de 3 studse på den lille beholder
forbindes med hinanden???
Spørgsmål 2 er:
vil disse forbindelser påvirke maskinens vejrtrækning afhængig af hvordan de
forbindes (og dermed have indflydelse på karburering)???
På forhånd tak for alle gode råd og svar.
Ole
CB900F 1982 SC01
| |
Disc (27-12-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Disc |
Dato : 27-12-02 11:28 |
|
Hej Ole.
"> Spørgsmål 1 er: hvordan skal
>
> - højre krumtapudluftning
Til luftfilterkasse øverste studs
> - venstre oliepumpeudluftning
Der også er krumtapsudluftning, også til luftfilterstudsøverste. der skal
bruges et T stykke.
Prøv hos LC i Rønde tlf. 56711323 (MC ophug)
Det første er som den er "født".
De to andre studse på luftfilterkasse er til at få den olie og kondensvand
ud af luftfilterkasse.
Jeg vil forslå at du sætter de to sidst studse fra luftfilterkasse til den
lille beholder.
Prøv lige om der er luft gennegang alle veje.
Fra det sidst hul på beholdren, en stump slange og så en prop der til at
tage ud, så man kan tømme af en gang imellem.
Det skulle helst kun ske en gang om året, ellers blæser den for meget olie
ud!!
Beholderen skal være lidt under nederste studs på luftfilterkassen
>
> Spørgsmål 2 er:
> vil disse forbindelser påvirke maskinens vejrtrækning afhængig af hvordan
de
> forbindes (og dermed have indflydelse på karburering)???
>
Ja, hvis den ikke kan "trække vejert", så vil den blæse olie ud, hvor den
kan komme til det (blive utæt ved pakninger). Vedr. kaburering mener jeg
bestem ikke, det har noget betydning for almindelig kørsel.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
| |
OK (27-12-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : OK |
Dato : 27-12-02 19:58 |
|
Tak for svaret Flemming.
Det var nogenlunde sådan som jeg havde forestillet mig.
> Fra det sidst hul på beholdren, en stump slange og så en prop der til at
> tage ud, så man kan tømme af en gang imellem.
> Det skulle helst kun ske en gang om året, ellers blæser den for meget olie
> ud!!
......hvorfor det? Der skal jo egentlig ikke komme olie ud af
udluftningen????
Desuden: hvis der sidder en prop i slangen, vil overtrykket jo kun kunne
udlignes gennem indsugning (gennem karburator) - eller tager jeg fejl?
M.v.h. Ole
| |
![](/images/tree/0.gif) Disc (27-12-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Disc |
Dato : 27-12-02 22:17 |
|
Hej Ole.
"> > Fra det sidst hul på beholdren, en stump slange og så en prop der til
at
> > tage ud, så man kan tømme af en gang imellem.
> > Det skulle helst kun ske en gang om året, ellers blæser den for meget
olie
> > ud!!
>
> .....hvorfor det? Der skal jo egentlig ikke komme olie ud af
> udluftningen????
Der kommer oliedampe ud og der dannes kondensvand, men hvis din motor er
meget slidt, vil der blive så meget overtryk i krumtapshuset, at den kunne
trykke olie ud af krumtapsudluftningen
> Desuden: hvis der sidder en prop i slangen, vil overtrykket jo kun kunne
> udlignes gennem indsugning (gennem karburator) - eller tager jeg fejl?
Det er helt korekt, men ryger det ikke med i indsugningen eller når du
stopper er der dampe der kondensere, så løber det ned i bunden og ud i
"afgangslagerne" fra luftfilterkassen. Og er det rigtig meget olie, så når
det ikke indsugningen, men løber ned i den lille beholder.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
| |
|
|