Fjernelse af ruer på bundmaling
Fra : Flemming

Dato : 25-12-02 23:33

Er der nogen der har et forslag? Jeg vil nødig ridse hul i primeren.
Hilsen
Flemming

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-12-02 00:12

En af de billige flade "kina-spartler" lige når båden er komme op af vandet.
Så forsvinder de så let som ingenting. Jeg ved ikke om det virker når de er
tørre.

Bjarke

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 26-12-02 00:43

....af helvede til....:)))

men glædelig jul Bjarke....

mvh

Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-12-02 15:47

Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ...af helvede til....:)))
> men glædelig jul Bjarke....

Så er det da godt, at du har fri i juledagene, når du skal til at skrabe
ruer

Jeg har fire vinkelslibere, dem må du da gerne låne

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-12-02 20:34

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har et forslag? Jeg vil nødig ridse hul i primeren.

Et skud fra hoften:
Skrab/skub det af, du kan med en træspatel. "Dup" resterne med almindelig
afkalker. Gentag indtil succesen er i hus.
Ruer består vel af kalk, og burde derfor kunne "afkalkes"

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 29-12-02 13:40

Hej

Ruer består af kalk...det er korrekt...

Men jeg har prøvet at rengøre en 18 fod speedbåd med "afkalkere"....og efter
3-4 timers arbejde havde jeg nået en kvadrat fod i areal og metoden blev
opgivet. Grunden til forsøget med "afkalkermetoden" var at båden ikke var
bundmalet og det var den rene, næsten nye gelcoat, jeg forsøgte at redde.

Efter dette forsøg, gjorde jeg følgende:

Grundig afrensning med "varm" højtrykspuler (det var let i dette tilfælde da
jeg blot brugte traileren med båd på, hen til nærmeste lastvognsværksted,
hvor de har varm spuler)

Nu sad der blot nogle små ringe tilbage på gelcoaten, og disse blev fjernet
med excentsliber med korn 180 slibepapir på.
(pas på med at slibe formeget på gelcoaten, da den kan gennemslibes, men på
den anden side, påføres primer efterfølgende)

Nu på med 2 lag primer og 2 lag bundmaling.

Efterfølgende år var der igen masser af ruer på bunden, men da det var
ovenpå bundmaling, kunne føromtalte "varm" spuler klare sagen uden
problemer.

Jeg tror at det er det kogende vand i højtryksspuleren, der giver en
væsentlig forskel...

mvh

Svend
Maxi 77

Fra : Karsten

Dato : 29-12-02 13:26

Jeg fjerner det hele med højtryks renseren (de små hobby rensere kan
ikke tage dem).