Eller hvorledes man tager røven på sig selv når hjernen er på udflugt
Paso'en står i værkstedet, splittet til det store vintereftersyn.
Nye remme, ventilcheck, nye tændrør, finnusning af karburator,
rensning af alle stik, olie og oliefiltre og ellers en ordenlig omgang
med WD40 de steder hvor man normalt ikke kommer med en pudseklud i det
daglige.
El-stik skille ad, rense, checke for fjederspænding, og et ganske
tyndt lag vaseline - Der var nu ikke noget at komme efter.
Alle ventiler - Check, intet at komme efter - alle spillerum ligger på
0,1 nogle +0,01 andre - 0,01 - ikke noget at ændre på.
Lukkeknaster lige i øjet - jeg har ikke rørt ventiljusteringen på de
20.000 Km den nu har fragtet mig rundt - At spagettifolket ikke kan
lave motorer er en sandhed men mange nuancer ,-)
Nye remme - De gamle har 20.000 Km på bagen, så ingen pardon - ud!.
Ud til Dr. Desmo efter justerværktøjet til spænding. De gamle remme
ud, nye ind, pas på timingmærkerne - Alt OK
Samle skidtet igen.
Karburator af - rense, puste, pille og samle igen - hele tiden med en
klud i indsugningen for ikke at tabe noget ned i cylinderne.
Kluden flytter med op i luftfilterkassen for ikke at tabe møtrikkerne
ned i karburatoren.
Rense luftfilter - KN type der blot skal ha' lidt trykluft, lidt
silikone på kanterne og på med filteret igen.
Nye tændrør - Vi prøver lige Bosch i stedet for det der var i før.
På med tanken - alle slanger og stik OK?
Jo, og så i med nøglen og trykke på knappen.
Shit "0" reaktion - Nå OK, karburatoren er nok tom, så den får lov at
løbe lidt med starteren.
Små host fra forreste cyl. - og tavshed.
Lidt mere starter og den kommer meget modvilligt på cyl. 1, - cyl. 2
er tavs.
Ud med tændrørene - de er drivende våde.
Shit - de gamle rør i igen, og nu kommer den på bageste cyl. men der
breder sig en odeor af uforbrændt brændstof i værkstedet.
Sorte skyer samler sig over mit hovede - fanden tage den
Tændrør ud - dyngvåde ???????
Har remmene forskubbet sig - Check - Næ, det er i orden - Hm !!!
Nu er det tid til at tage en pause - ind og se en ligegyldig film i
fjernsynet - fidusbeholderen går i stand by mode.
Jeg var næsten på vej helt i sleep mode, da fidusbeholderen vågnede:
KLUDEN!!!!!!
I kedeldragten igen, ud i værkstedet, af med tanken, af med
luftfilteret, og ganske rigtigt - Der sidder min sikring mod
vildfarende skruer og møtrikker - kluden
Ud med skidtet.
Tørre tændrør, blæse cylindere igennem med trykluft, samle igen, et
enkelt tryk på starteren og en hyggelig lyd breder i værkstedet.
Nu sidder jeg så her og stamper med den ene fod oven på den anden, og
ærger mig over at kunne begå en sådan bommert.
Den fod der stamper har træsko på, og den det går ud over er bar
"#¤%&/().
Jeg stamper nok lidt endnu - Det gør så godt når jeg holder op
I morgen spænder jeg lige hele butikken efter, og så er det kåbens tur
til at få en omgang.
Den historie vil jeg garanteret grine af - om et par dage
Glædelig jul.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk