Jeg genåbner hermed lige en ældre tråd: "Honda CBR 1000 F erfaringer " hvori
Mads og jeg kom lidt OT!
Først et lille tilbageblik ("A" for: Armand; "M" for: Mads!)
Quote//
A:
> > > ZXR 750 har den i midten (= pre GPZ 900R!)
> > > Og den er da stamfaderen til en større motorserie!
> > > Er ZX900 B1 ikke med knastkæden i midten??
M:
> > For sure not.
> > Jeg stod og kiggede på en 90´ ZXR750 i lørdags og det er præcis samme
> > motoropbygning som 9'erens (kæden i højre side).
A:
> Oh shit altså
M:
> > Så jeg vil hårdnakket påstå at kawa aldrig har lavet en vandkølet cykel
med
> > knastkæden i midten.
A:
> Sidste trumf, der kan redde lidt af æren:
> GPZ 600 R!
> Som er den jeg fejlagtig tager for ur-motoren til ZXR's, hvorved at
> knasttunnelen skulle sidde i midten, som på den!!!
Og nu de seneste argumenter:
Jeg har tilbragt de sidste par dage med den ædle jule-beskæftigelse: at rode
med papir - Nærmere sagt: Jeg har endevendt MC-Revyen fra '77 og til d.d.
for at sætte mig ind i cylinderboringens udvikling(*), og herunder faldt jeg
over et skel i motoriseringen af ZXR/ZX7:
Som tidligere (ovenfor) skrevet ér GPZ600R med knastkædetunnelen i midten af
cylinderblokken, og GPX 600/750 har(!) begge arvet denne konstruktion!
Efter købet af Lillefrøen har jeg endelig været forbi Lars H C, der har en
tidlig ZXR750, og dér forvisset mig om at knastkædetunnelen ligeledes
befinder sig midtvejs imellem cylindrene.
Men nu ser jeg at ZXR750 har "arvet" samme boring/slaglængde som GPX750
(68mm/51,5mm!) - Med undtagelse af den sidste årgang før ZX7'eren ('95!)
hvor den stiger til en boring på 71mm
Året efter øges boringen på ZX7'eren til 73mm, som bevares til det sidste!
Kan det ikke hænde at ZXR750 kører med den gamle "GPX-motor" indtil '95,
hvorefter den nyere type med knastkæden i højre side (som allerede på
400'eren i '91!) monteredes i den sidste årgang og efterfølgende også i
ZX7???? :-/
*)
Case:
- En Priller 125 kører med samme boring /slaglængde, som en DKW125 fra
50'erne
- GSXR750 kørte i de første år med en boring på 70mm; men gik i '88 over til
73mm, hvilket alligevel var en tand for meget for motorkarakteristikken,
hvorfor de året efter gik tilbage til 70mm - Som også blev bibeholdt på den
senere vandkølede motor. Først fra SRAD-modellen vovede man sig atter op på
(mådeholdne?) 72mm boring!
--
Armand