D@n Dethlefsen <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e060f79$0$47398$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I forlængelse af tråden "900 SS med en grimmer tyskerrøv.....men....."
> fandt jeg lige artiklen i PS, Sammenligning mellem 900SSie - 748
>
>
http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/ducati_748/artikler/duc_artikler.htm
Hold da kæft hvor en appelsin i min turban
Artiklen, og ikke mindst målingerne skærer fuldstændig sagerne ud i pap:
Kigger man først på effekt/moment -kurverne for de to fremgår det tydeligt
at 900'eren (som forventet p.g.a. den større motor) til enhver tid har et
betragteligt større drejningsmoment end 748'eren, og selvom man forskyder
(komprimerer) 748'erens moment-kurve et par tusinde rpm. mod venstre for at
udligne den lavere gearing (forskellen ses på topfarts-diagrammet), kommer
den aldrig over 900'erens momentkurve nogetsteds!
Læser man på mellem-accelerationsmålingen i højgear, så er det 748'eren der
er foran med 6-7 tiendedele både fra 50-100km/t og derfra videre til
150kmt!
Da 748'eren tillige er mere end 10 kg. tungere end modstanderen, kan man
tydeligt udlede at det IKKE er drejningsmomentet der bruges til at
"bundtrække" (50 km/t i højgear nok må siges at være nedre grænse for begge
modellers evner i højgear) med, men derimod effekten
Men det effekt-forspring som 900'eren tilsyneladende har ud fra
effekt/moment -kurverne er i praksis ikke til at udnytte p.g.a. den højere
gearing, hvilket viser sig ved baghjulsmålingen hvor 748'erens effekt
stedse er højere end 900'erens ved en hvilkensomhelst hastighed, selvom den
i den sidste ende tillige trækker videre til sin højere redline og dér
udnytter sin mer-effekt til højere sluthastighed!
--
Armand.