ang ankrekæde
Fra : Lars

Dato : 21-12-02 00:14

Hej

Hvordan finder man ude af vore lang ens ankrekæde skal være

og hvor lang ens tov skal være

mvh
Mick

Fra : Peter

Dato : 21-12-02 00:34

Til lidt "frokost-parkering" vil ca. 3 x dybden normalt være nok. Hvis du
vil overnatte for anker bør du som minimum bruge ca. 5 x dybden. Hvis du
planlægger at mixe kæde og tov, er det gavnligt med "lidt tung kæde" tættest
på ankeret. Hvor meget er naturligvis afhængig af anker- og
bådtype/størrelse.
Som pejling kan jeg oplyse, at vi til en 36' sejlbåd bruger (medbringer) et
20 kg anker og 50 m kæde. Det har holdt fint under alle forhold.

Mvh. / Peter

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-12-02 01:03

Isang tao pinangalanan Lars nagsulat :

>Hej
>
>Hvordan finder man ude af vore lang ens ankrekæde skal være
>
>og hvor lang ens tov skal være

Prøv at kigge på denne side:
http://www.udkik.dk/anker.jsp
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Den Sociale Højskole

Dato : 21-12-02 11:48

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge på denne side:
> http://www.udkik.dk/anker.jsp

Hej Claus
Den udrustningsliste på udkik er et stykke meget teoretisk arbejde, som er
aldeles ukorrekt af flere grunde!

1. Listen giver retningslinier ud fra bådens længde. Det er ikke korrekt at
beregne ankerstørrelse efter bådens længde. En høj og tung motorbåd på 24
fod kan sagtens være vanskeligere at opankre end en lille slank sejlbåd på
33 fod.

2. Listen angiver kæde og tovlængde til en 33 fods båd til 48 meter uden at
tage hensyn til dybden hvor der ankres. Hvis jeg ankrer en 33 fods båd på 8
meter oprørt vand ville jeg skulle bruge godt 50 meter kæde/tov.

3. Listen angiver ankervægten som et parameter for sikker ankring. Dette er
forkert. Ankervægten har ingen betydning. Et let anker som er rigtigt udført
kan være langt bedre end et tungt anker.

Længden på kæde/tov vil være forskellig alt efter hvor du ankrer og hvor
meget plads du har til rådighed. På lidt oprørt vand og plads til at svaje
rundt vil jeg bruge kæde/tov svarende til 7 gange dybden.

Anvendelse af kæde giver en langt roligere ankring en ved ankring med tov.
Så langt kædeforfang som muligt vil være ønskeligt.
Hvis ankeret er lavet korrekt har kæden som sådan ingen indvirkning på om
ankeret holder, men bruges oftest for at give roligere gang i søen.

Det vigtigste ved ankring (og som mange glemmer) er at bakke ankeret
ordentligt fast.
Hvis man "kaster" et plovanker ud vil det jo bare lave en fin rende på
havbunden indtil det stoppes af en sten eller andet. Hvis så vinden vender
vil ankeret bare skøjte hen over bunden igen til det møder en ny
forhindring.
Et anker skal bakkes ordentligt fast.

Jeg arbejder i øjeblikket på en ankringsvejledning som i starten af det nye
år vil blive lagt ud på min hjemmeside.

Med venlig hilsen
Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk
marine products

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-12-02 14:03

Isang tao pinangalanan Den Sociale Højskole nagsulat :

>Hej Claus
>Den udrustningsliste på udkik er et stykke meget teoretisk arbejde, som er
>aldeles ukorrekt af flere grunde!

Ja, men det var det eneste jeg umiddelbart kunne finde og den skal da
også kun bruges som et udgangspunkt.
Der var ikke nogen vejledning at finde på hjemmesiderne fra Dansk
Sejlunion, Søsportens Sikkerhedsråd eller Tursejlerforeningen...
Det er da egentligt sært, at især de to førstnævnte foreninger ikke har
noget så vigtigt med.

klip <Nogle punkter jeg er helt enig med dig i>

Jeg bruger som tommelfingerregel: 3 x vanddybde i stille vejr, 5 x
vanddybde + ekstra anker i uroligt vejr og 8 x vanddybde + 2 ekstra
ankre i hårdt vejr.

>Jeg arbejder i øjeblikket på en ankringsvejledning som i starten af det nye
>år vil blive lagt ud på min hjemmeside.

Det glæder jeg mig til at se.

Fra : Den Sociale Højskole

Dato : 21-12-02 18:52

>+ 2 ekstra
> ankre i hårdt vejr.

Det var ellers ikke så lidt!

Jeg forstår ikke ideen med en masse ankre i vandet.

Enkelte gange kan der være fordel ved at lægge 2 ankre ud i v-form, men 3
ankre i hårdt vejr!

Har du regnet ud hvor mange overflødige kilo du sejler rundt med?

Jeg er iøvrigt enig med dig i, at man altid skal have et ekstra anker med i
skivet.

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk
marine products

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-12-02 22:11

> [...]

>Jeg forstår ikke ideen med en masse ankre i vandet.
>
>Enkelte gange kan der være fordel ved at lægge 2 ankre ud i v-form, men 3

Man kan ikke lægge 2 ankre ud i V-form, det skal der 3 ankre til

2 ankre vil ligge på række og når vinden får båden til at svaje, kan
ankeret nærmest båden blive revet løst og der er således kun 1 anker til
at holde.

Når man lægger 3 ankre ud i V-form, vil der altid være 2 ankre til at
holde båden når ankertovet er fastgjort til kæden fra ankeret i bunden
af V´et.

Fordelen ved dette princip består sin prøve ved en vinddrejning på 180
grader hvor ankeret i bunden af V´et brækkes løst.
Her er der stadig 2 ankre med greb i bunden og det løse anker vil altid
nå at grave sig ned igen før et af de to andre rives løs.

Jeg har oplevet det under en voldsom storm over Filippinerne.
Vi lå, efter råd fra lokale fiskere, for anker på denne måde ved øen
Llacaon. Det er en meget lille koralø som ligger lidt nordvest for byen
Manapla på Øen Negros. Vi oplevede tre 180 graders vindrejninger, og
hver gang bed ankeret sig meget hurtigt fast igen.

>Har du regnet ud hvor mange overflødige kilo du sejler rundt med?

Jeps, men "better safe than sorry" (jeg har letvægtsankre)