|
| DT 175 og klikkeri fra toppen Fra : Søren Feilberg |
Dato : 18-12-02 16:15 |
|
Hej til alle eksperterne,
jeg har lige købt mig en Yamaha DT 175. Den kører meget godt omend
bensin forbruget ligger på ca 14-15 km/l.
Mit spørgsmål er at den klikker en del fra cylinder/topstykke. Den
tidligere ejer (som jeg stoler på) siger at det har den gjort i den
tid han har haft den. Dvs at den har kørt med længe. Jeg synes ikke at
den bør lyde sådan!
Trænger den til nye olie/stempelringe honing, eller er det bare
modellen der er sådan.
Den er fra 1992 og har gået knap 44.000 km.
På forhånd tak
Søren
DMCN#59
Søren F.
Dmcn#59
FJ1100/ETZ251/ES150
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (18-12-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 18-12-02 16:40 |
|
Mine sagde også lidt specielt, når nu man er vant til 4-takt. Jeg tror ikke
det er noget der gør noget. Hvis ellers den kører normalt. Dog synes jeg dit
benzinforbrug er lidt højt. Men det afhænger jo også af køremåden.
Jeg har haft 2 stk.
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Claus Rittig (18-12-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-12-02 17:23 |
|
"Søren Feilberg" <sfeilberg@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3e008eef.24321718@news.sunsite.auc.dk...
> Mit spørgsmål er at den klikker en del fra cylinder/topstykke. Den
> tidligere ejer (som jeg stoler på) siger at det har den gjort i den
> tid han har haft den. Dvs at den har kørt med længe. Jeg synes ikke at
> den bør lyde sådan!
> Trænger den til nye olie/stempelringe honing, eller er det bare
> modellen der er sådan.
Et klogt træk ville være at afmontere cylinderen, og få målt både cylinder
og stempel - og ringe selvfølgelig.
Er den kun lidt slidt, kan du nøjes med nye ringe og bundpakning (det er
ikke nødvendigt at tage topstykket af cylinderen).
En den lidt mere slidt, skal den have et komplet stempel-kit.
Er den meget slidt, skal den have stempelkit og opboring.
En den meget slidt, og du ikke tjekker, kan du risikere at den skal have
stempelkit, ny cylinder og måske ny plejlstang, efter at den sætter sig.
Det er billigst i længden at tjekke sliddet i tide.
Rittig
| |
armand (18-12-2002)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 18-12-02 18:01 |
|
Søren Feilberg <sfeilberg@yahoo.dk> skrev i en
news:3e008eef.24321718@news.sunsite.auc.dk...
>
> Mit spørgsmål er at den klikker en del fra cylinder/topstykke. Den
> tidligere ejer (som jeg stoler på) siger at det har den gjort i den
> tid han har haft den. Dvs at den har kørt med længe. Jeg synes ikke at
> den bør lyde sådan!
> Trænger den til nye olie/stempelringe honing, eller er det bare
> modellen der er sådan.
Først lige en definitions-sag:
Totaktere har ikke olieringe! Olieringe er de nederste på et
firetakts-stempel, og de er til for at skrabe olie væk fra cylinderbanen
under stemplet. Totaggeres cylinderbane smøres alene af totaktsolien i
benzinen, og krumtaphuset er lukket, hvorfor cylinderen ikke stænkes til af
motorolie => ikke behov for olie-afskrabning!
Alene ud fra støjen at vurdere ér det givetvis et sæt nye ringe der skal
til; men hvad der måtte vise sig af mulige følgeskader i cylinderen, vil du
først erfare ved adskillelsen!
Heldigvis er en et-cylindret og luftkølet to-takter enkel at lave
cylinder-arbejde på
--
Armand.
| |
wheeler (18-12-2002)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 18-12-02 21:49 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Heldigvis er en et-cylindret og luftkølet to-takter enkel at lave
> cylinder-arbejde på
>
> --
> Armand.
Selv en to cylinderet med YPVS kan klares med Tecno-sættet jeg fik i
julegave, da jeg fyldte 12 ...nå ja så næsten da
Men Armand - selve cylinderarbejdet har jeg ikke erfaring med
Derimod kan du nok få en honing + nye ringe for en god plovmand
( www.ingana.dk)
Wheeler
TDR 125R
RD 350 Ypvs
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
armand (18-12-2002)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 18-12-02 23:01 |
|
wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:d95M9.7344$vR6.4478@news.get2net.dk...
>
> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
>
> > Heldigvis er en et-cylindret og luftkølet to-takter enkel at lave
> > cylinder-arbejde på
>
> Selv en to cylinderet med YPVS kan klares med Tecno-sættet jeg fik i
> julegave, da jeg fyldte 12 ...nå ja så næsten da
> Men Armand - selve cylinderarbejdet har jeg ikke erfaring med
Det er til gengæld allerede en stor besparelse at man kan adskille og
efterfølgende selv vurdere sagernes tilstand, samt slut-montere/samle!
Det er få værksteder der selv opborer/honer - De sender det til
specialisterne, og det kan man jo ligesåvel selv gøre!!
--
Armand.
| |
wheeler (19-12-2002)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 19-12-02 00:24 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> > > Heldigvis er en et-cylindret og luftkølet to-takter enkel at lave
> > > cylinder-arbejde på
....bla..bla-.
> Det er til gengæld allerede en stor besparelse at man kan adskille og
> efterfølgende selv vurdere sagernes tilstand, samt slut-montere/samle!
> --
> Armand.
Enig - Det er ingano m.fl., der gør udgør det dyre led (Jf. Blaabjergs
indlæg om aluminium ctr. støbejernsforing )
Wheeler - som i et splitsekund håbede på, at Armand kunne levere en
honing/boring på en støbejernsforing
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
| |
Søren Feilberg (19-12-2002)
| Kommentar Fra : Søren Feilberg |
Dato : 19-12-02 17:54 |
|
Tak for alle svarene. Jeg har tænkt mig lige at tage låget af for at
se hvodden den ser ud, den lille. Men jeg var nemlig osse
interresseret i om den havde en klik lyd fra fødslen. For hvis det er
helt normalt hvorfor så skille under devicen "if it aint broke, don't
fix it".
Men jeg tror nu lige jeg kigger efter.....
On Wed, 18 Dec 2002 15:15:29 GMT, sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg)
wrote:
>
>Hej til alle eksperterne,
>
>jeg har lige købt mig en Yamaha DT 175. Den kører meget godt omend
>bensin forbruget ligger på ca 14-15 km/l.
>
>Mit spørgsmål er at den klikker en del fra cylinder/topstykke. Den
>tidligere ejer (som jeg stoler på) siger at det har den gjort i den
>tid han har haft den. Dvs at den har kørt med længe. Jeg synes ikke at
>den bør lyde sådan!
>
>Trænger den til nye olie/stempelringe honing, eller er det bare
>modellen der er sådan.
>
>Den er fra 1992 og har gået knap 44.000 km.
>
>På forhånd tak
>Søren
>DMCN#59
>Søren F.
>Dmcn#59
>FJ1100/ETZ251/ES150
Søren F.
Dmcn#59
FJ1100/ETZ251/ES150
| |
Pcman (19-12-2002)
| Kommentar Fra : Pcman |
Dato : 19-12-02 17:57 |
|
"Søren Feilberg" <sfeilberg@yahoo.dk> wrote in message
news:3e01e7bc.112590812@news.sunsite.auc.dk...
Men jeg var nemlig osse
> interresseret i om den havde en klik lyd fra fødslen. For hvis det er
> helt normalt hvorfor så skille under devicen "if it aint broke, don't
> fix it".
Den har ikke den kliklyd fra fødslen. Har selv haft en spritny. Det kan
sagtens være stempelringen, plejlstangen, eller krumtapslejerne der er
. Min fik den lyd efter at den havde sat sig i stemplet. Forsvandt
næsten efter honing.
--
Jarl Olsen
Yamaha RD 350 i vinterhi der fik skiftet det hele for 8000 km siden.
www.pcman.dk
pcmanFJERNDETTE@pcman.dk
| |
|
|