> Min kørelærer (ja, jeg er ved at tage kørekort til bil) har en fireblade
> 2000. Han påstår at den kun holder til omkring 60.000 kilometer, så skal
> hele motoren renoveres for mange penge. Kan det passe?
Næ det kan det ikke
> Han påstår det er fordi der er 'vredet' så mange heste ud af den 900 motor
> at den ikke holder længere. Hvad siger I?
Hmm, vredet mange heste ud. Det er vist en sandhed med modifikationer. Der
findes talrige eksempler på motorer med højere ydelse og større liter effekt
som holder ganske udemærket.
Det med holdbarheden og slidtagen er lidt mere teknisk. Og som udgangspunkt
har det ikke udelukkende noget med effekt og omdrejningstal. De væsentlige
parametre man arbejder med er vægt og belastning. Og generelt forsøget man
at reducere vægten, hvorved belastningen på de enkelte komponenter stiger og
holdbarheden reduceres. Men samtidig arbejder man med materialer og designs
som kan få regnestykket til at vippe den anden vej.
Men kort fortalt så er der ingen moderne mc motorer som ved korrekt
behandling bliver slidt op på 60.000 km (pånær deciderede ræsermotorer). Og
er godt estimat på en fireblade motor anno 2000 med nicasilcylindre er at
150.000 ikke bør være noget problem. Det er muligt at ventilerne trænger til
udskiftning på det tidspunkt, samt at stemplerne skal skiftes, men så tager
den garanteret også 100.000 til.
Som eksempel kan du jo fortælle ham at jeg åbnede min zx9r motor (som std
yder det samme som hans fireblade) efter 35.000 alm km + 12.000 km med turbo
(og nogle flere hk) og slidtagemæssigt var der intet at udsætte på den
motor.
> Kan man ikke generelt sige at MC der kan trække mange omdr. holder i
kortere
> tid end MC der ikke kan trække så mange?
Næ det kan man ikke. Men der er dog ofte en sammenhæng med hvilken type
chauffør der ejer de forskellige typer maskine. Og der har vi fat i en
ganske afgørende faktor for holdbarheden.
Til sammenligning er det estimerede serviece interval for hovedrenovering af
min YZ426 (426ccm 55hk, 35 kg motor) ca 60 timer. Men her er ydelse og vægt
også trukket ganske til ekstremerne. Olieskift skal foretages hver 2. time
Mads Lund
Ninja9RT