/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ombyg af K100 skiver til flydende?
Fra : VJJensen


Dato : 12-12-02 20:28

Hej

Er Ombyg af almindelige BMW K100 bremseskiver til flydende en god ide?
Hvem kan?

Pf tak.

Johs - som er træt af skæve skiver.

 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 12-12-02 21:13

Det kan måske give problemer ved et evt. syn. Uden dog at være sikker.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




lange (13-12-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 13-12-02 10:55

> Er Ombyg af almindelige BMW K100 bremseskiver til flydende en god ide?
> Hvem kan?

Jeg ved ikke om det er en god ide at ombygge skiven, men at udskifte til
flydende skiver er ikke nogen dum ide. Hvis du sørger for at tüv papirer med
de nye skiver vil der heller ikke blive problemer til syn. Eksempelvis
Galfer skiverne har jeg haft gode erfaringer med. Efter at have ødelagt både
et sæt original og et sæt Brembo skiver skiftede jeg til Galfer for 5 år
siden. De har holdt. Imprtøren er http://lambertsen.dk/

Det eneste problem der kunne være er hvis du har ABS. Jeg ved ikke hvordan
Galfer håndterer det.

Lange



armand (13-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 13-12-02 01:07


VJJensen <oddesund@paradis.dk> skrev i en
newsdesund-761225.20280312122002@news.tele.dk...
> Hej
>
> Er Ombyg af almindelige BMW K100 bremseskiver til flydende en god ide?

Selvom Rittig har nævnt en crosser med både flydende calibere og flydende
skiver, hører der fastmonterede calibere med stempler på begge sider af
skiven til en flydende skive. Så hvis ikke at modellen har dét er der lige
den tillægs-udgift at lægge til

--
Armand.



Mads Lund (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-12-02 15:23

> Selvom Rittig har nævnt en crosser med både flydende calibere og flydende
> skiver, hører der fastmonterede calibere med stempler på begge sider af
> skiven til en flydende skive. Så hvis ikke at modellen har dét er der lige
> den tillægs-udgift at lægge til

Hmm. Hvis vi ser nøgternt på det, så har mange sports cykler flydende skiver
og flydende bremser. Ofte fastmonterede kalipre men med stempler på begge
sider af skiven, hvilket gør bremsekaliperen "flydende". Dog er der kun
meget sjældent tale om rigtige flydende skiver, men oftest semiflydende
bremseskiver. Disse semiflydende er i praksis ikke flydende, men lukrere på
nogle fordele fra de flydende varianter. Nemlig 2 primære, klingen kan
udvide sig radialt med temperaturen, samt klinge og nav materiale er
uafhængige. Men hvor flydende skiver kan bevæge sig aksialt er semiflydende
skiver låst med en bølgefjeder, så de ikke kan bevæge sig.

Og mon ikek der i dette bmw eksempel tænkes på at konstrurer semi flydende
skiver, som sagtens kan (og skal) bruges sammen med flydende kalipre.

Jeg kan for øvrigt et par sjove eksempler på helt håbtløse
bremsekonstruktioner. Eks suzuki TS250X. DEr er forkalipren fast, og
bremsskiven er fast. Samtidigt har kalipren kun 1 stempel. Løsningen har
været at montere en skrue bag den ene bremseklods, så den kører tæt op ad
skiven. Og når man bremser bøjes skiven en smule og trykkes dermed mod den
fastmonterede klods. Det kan man faktisk få gennem en synshal, på trods af
at det i praksis mere er en hastighedsreducerende foranstaltning end det er
en egentlig bremse

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-12-02 16:13

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:e3mK9.45$u92.1959@news.get2net.dk...

> Jeg kan for øvrigt et par sjove eksempler på helt håbtløse
> bremsekonstruktioner. Eks suzuki TS250X. DEr er forkalipren fast, og
> bremsskiven er fast.

Hæ, hæ, ja - sådan har et par ældre modeller af Yamaha's motocross racere
også været konstrueret. Totalt ubrugeligt i praksis.

Rittig



armand (13-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 13-12-02 18:05


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:e3mK9.45$u92.1959@news.get2net.dk...
> >
> ...............Ofte fastmonterede kalipre men med stempler på begge
> sider af skiven, hvilket gør bremsekaliperen "flydende". .......

Der er da ikke meget "flyd" i en fast caliber med stempler på begge sider af
skiven!

> ........................Eks suzuki TS250X. DEr er forkalipren fast, og
> bremsskiven er fast. Samtidigt har kalipren kun 1 stempel. Løsningen har
> været at montere en skrue bag den ene bremseklods, så den kører tæt op ad
> skiven. Og når man bremser bøjes skiven en smule og trykkes dermed mod den
> fastmonterede klods.

Utroligt til lortekonstruktioner man ser ind imellem :-|

Imellem disse to nævnte yderpunkter befinder den regulære flydende caliber
sig, og den fungerer ved at den er "løst" lejret og kan bevæge sig tværs
over skiven - Eftersom at der kun er et bremsestempel (udvendigt på skiven)
skubber dette på et tidspunkt bremseklodsen så hårdt imod skiven at
bagsidens bremseklods trækkes an også!

--
Armand.




Mads Lund (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-12-02 09:59

> Der er da ikke meget "flyd" i en fast caliber med stempler på begge sider
af
> skiven!

Det er der da. "Flyd" angiver at der ikke er noget fixpunkt. Hvis nu vi
tager en fast skive og montere en "2-stemplet" kaliper, så vil en
forskydning af bremsepunktet sidevers kunne absorberes ved at det ene
stempel trykkes lidt ind og det andet trykkes lidt ud. Dermed kan de 2
bremseklodser "flyde sidevejrs" selvom kaliperhuset er fastmonteret. Og man
har samme funktionalitet som når kaliperhuset er flydende ophængt, men der
kun er stempler på den ene side af bremseskiven.

> Utroligt til lortekonstruktioner man ser ind imellem :-|

Jep, man morer sig over konstruktørernes til tider meget sære påfund.
Desuden undres man så over statens indstilling til, at der skal forbydes at
rette op på den slags "konstruktions fejl".
>
> Imellem disse to nævnte yderpunkter befinder den regulære flydende caliber
> sig, og den fungerer ved at den er "løst" lejret og kan bevæge sig tværs
> over skiven - Eftersom at der kun er et bremsestempel (udvendigt på
skiven)
> skubber dette på et tidspunkt bremseklodsen så hårdt imod skiven at
> bagsidens bremseklods trækkes an også!

Og det er så samme funktionalitet der er opnået med faste skiver og kalipre
med stempler på begge sider af skiven. Blot fungerer denne løsning lidt
bedre i real life, da glide systemet" ikke er så ømfindigt, som det ofte er
ved de lejrede kalipere.

Mads Lund
Ninja9RT, med 14 bremsestempler



armand (16-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 16-12-02 16:36


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:yBgL9.2006$CY4.569@news.get2net.dk...
> > Der er da ikke meget "flyd" i en fast caliber med stempler på begge
sider
> af
> > skiven!
>
> Det er der da. "Flyd" angiver at der ikke er noget fixpunkt. Hvis nu vi
> tager en fast skive og montere en "2-stemplet" kaliper, så vil en
> forskydning af bremsepunktet sidevers kunne absorberes ved at det ene
> stempel trykkes lidt ind og det andet trykkes lidt ud. Dermed kan de 2
> bremseklodser "flyde sidevejrs" selvom kaliperhuset er fastmonteret. Og
man
> har samme funktionalitet som når kaliperhuset er flydende ophængt, men der
> kun er stempler på den ene side af bremseskiven.

Det kan da kun være til at optage evt. forekommende
fremstillings-tolerencer. Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler
givetvis lige langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
være en fast caliber :-|

--
Armand.




Mads Lund (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-12-02 10:41

> Det kan da kun være til at optage evt. forekommende
> fremstillings-tolerencer. Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler
> givetvis lige langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
> være en fast caliber :-|

Niksen biksen. Lad os sige at vi kører med fast skive, men pga sløsethed fra
mekanikkerens side har han monteret hjulet 2 mm forskudt sidevejrs hod
højre. Klodserne er halvt slidt op, så den højre bremseklods (og stempel)
kan han godt trykke 2mm ind fra den oprindelige position. Venste klods (og
stempel) har nu 2mm luft fra dens oprindelige position. Når man trykker på
bremsen lægger højre klods straks an mod skiven og får modstand. Venstra
klods har ingen modstand og bremsevæsken vil derfor trykke venstre stempel
ind, kva modtrykket på højre stempel. Når man har pumpet et par gange ligge
ventre klods også mod skiven og bremsen fungere igen. De 2 stempler er nu
forskudt 2mm mod højre ifht. en oprindelig position hvor de var lige langt
trykket ud. Herved har bremse kaliperen "flydt" 2mm mod venstre ifht.
bremseskiven. Nøjagtig som en 1 stemplet ville gøre ved at flyde i sit
ophæng.

Ellers må vi snart til tavlen igen......

Problematikken kva min lange udredning kommer når man kombinere "2 stemplet"
kalipre med helt flydende skiver. Lad os tage en almindelig bremsesituation.
Klodserne er placeret 2/10 mm fra skiven. Når man bremser vil det ene
bremsestempel utvivlsomt bevæge sig før det andet (i real life anyway) og
når det har bevæget sig 2/10 vil klodsen få kontakt med skiven. Normalt
ville skiven yde modstand, hvilket vil få det "frie" stempel til at bevæge
sig, men da skiven er heltflydende = ingen sidevers modstand, vil den bevæge
sig 2/10 mod det stempel der endnu ikke har bevæget sig. Hermed risikerer vi
2 ting. Dels er der overvejende risiko for at det stempel der ikke bevægede
sig med tiden vil gro fast. Og hvad der er værre er at skiven Vil løbe skævt
på bremsenavet (2/10 i nævnte eksempel), hvilket vil slide ophænget (jeg har
2 ducati skiver hvor det er meget tydeligt at dette er sket) Og da
bremsenavene ofte er i alu og bremsenitterne i stål er det navet der slides.
Og det snedige skulle jo være at man beholder sine fine alunav og montere
nye klinger når de gamle er slidt op.

Man skulle måske lige sige at fordelen ved heltflydende skiver er at den
sidevejrs bevægelse er 100% friktionsfri, modsat flydning i stemplerne. Og
det giver den fordel, at bremsen bevæger sig så lidt tilbage som muligt når
bremsen slippes = så hurtig anlæg ved næste nedbremsning.

Mads Lund
Ninja9RT



Søren Johansen (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 17-12-02 12:01

"Mads Lund" skrev:
....snip...
> Og det snedige skulle jo være at man beholder sine fine alunav og
montere
> nye klinger når de gamle er slidt op.

Både Brembo og Ducati (i den officielle værkstedshåndbog) skriver at
navene IKKE må genbruges. Der må altså ikke monteres nye "klinger" på
brugte Brembo alu-nav. Sikkert af den årsag som du selv har set (måske
endda på mine gamle skiver...

Mvh
Søren
888



Mads Lund (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-12-02 12:34

> Både Brembo og Ducati (i den officielle værkstedshåndbog) skriver at
> navene IKKE må genbruges. Der må altså ikke monteres nye "klinger" på
> brugte Brembo alu-nav. Sikkert af den årsag som du selv har set (måske
> endda på mine gamle skiver...

Ja det er jo lige dem. Men de fungere nu fint på min RS125

Men desuden er det da lidt irriterende at man ikke konstruere bremseskiverne
så man kunne nøjes med at skifte klingerne ud. På ISR's skiver er nitten
skruet fast på navet, så slidtagen kommer mellem nitten og klingen, herved
kan man skifte klinge + nitter ud, og beholde navet. Desuden er nitternes
position justerbar, så man kan justere hvor meget slup der er i
bremseskiven.

Mads Lund
Ninja9RT, Behringer bremser



GERT BO THORGERSEN (18-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 18-12-02 01:11


Søren Johansen <soren@SLETducati.dk> skrev i en
news:3dff03d6$0$71695$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Mads Lund" skrev:
> ...snip...
> > Og det snedige skulle jo være at man beholder sine fine alunav og
> montere
> > nye klinger når de gamle er slidt op.
>
> Både Brembo og Ducati (i den officielle værkstedshåndbog) skriver at
> navene IKKE må genbruges. Der må altså ikke monteres nye "klinger" på
> brugte Brembo alu-nav. Sikkert af den årsag som du selv har set (måske
> endda på mine gamle skiver...
>
> Mvh
> Søren
> 888
>
Jeg kører selv med flydende skiver på min BMW R60 - hjemkøbt fra England -
og hvis jeg rettede mig efter ikke at skifte skiver på navene ville det være
totalt ulogisk, for de er jo kun indbyrdes forbundet via de 6 korte runde
"aksler/bolte". Så f.eks. materialerne for nav og skive er jo bl.a.
uafhængige af hinanden, og ville man derfor prøve bremseskiver af andre
materialer ville der jo intet galt være i det; altså belagt alu, rustfri
stål eller støbejern.
Da jeg i 1970 kørte på en Honda CB 750 skiftede jeg til Ceriani forgaffel
med Lockheed caliper og som skiver brugte jeg bl.a. nogle billige nye fra
biler som blev drejet ned til mindre tykkelse end det der var tilladt for
bilerne. Altså 5,5 mm contra nedslidningsmål for biler på 7 -9 mm. Og de
fungerede fremragende.

Gert Thorgersen



armand (17-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 17-12-02 16:40


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:siCL9.1974$lV5.1194@news.get2net.dk...
> > Det kan da kun være til at optage evt. forekommende
> > fremstillings-tolerencer
>
> Niksen biksen. Lad os sige at vi kører med fast skive, men pga sløsethed
fra
> mekanikkerens side har han monteret hjulet 2 mm forskudt sidevejrs hod
> højre.

= Næsten det samme!

> .......................Når man trykker på
> bremsen lægger højre klods straks an mod skiven og får modstand. Venstra
> klods har ingen modstand og bremsevæsken vil derfor trykke venstre stempel
> ind, kva modtrykket på højre stempel. Når man har pumpet et par gange
ligge
> ventre klods også mod skiven og bremsen fungere igen. De 2 stempler er nu
> forskudt 2mm mod højre ifht. en oprindelig position hvor de var lige langt
> trykket ud. Herved har bremse kaliperen "flydt" 2mm mod venstre ifht.
> bremseskiven.

Jup!
Men den gør det kun ved første brug, hvorefter at stemplerne sidder hvor de
skal - Akkurat som anfægtet af mig med sætningen:
> > Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler givetvis lige
> > langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
> > være en fast caliber :-|
!!!

--
Armand.



Mads Lund (18-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 18-12-02 09:46

> Men den gør det kun ved første brug, hvorefter at stemplerne sidder hvor
de
> skal - Akkurat som anfægtet af mig med sætningen:
> > > Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler givetvis lige
> > > langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
> > > være en fast caliber :-|

Hmm, nu kan vi ikke engang blive enige om hvor vi er uenige

Hvis kaliperen kan tilpasse begge bremseklodser til skivens position, skal
vi så ikke kalde den "flydende" ? Og det kan kalipre med et stempel ved at
kaliperens åg kan flytte sig ifht ophængsbeslaget. samme funktionalitet har
"2 stemplede" kalipre ved at de 2 stempler individuelt kan bevæge sig,
hvorved åget kan gøres fast.

Jeg kan sagtens finde eksempler på løsninger hvor man bruger en fast klods
og en bevægelig klods, sammen med en flydende skive. Eks i koblinger på
biler (omend det i det tilfælde er skiven der er belagt med
friktionsmaterialet)

Og for at vende tilbage til den oprindelige tvist, så postulerede du at det
hører "2stemplede" kalipre til fldende skiver. Men hvis vi kan komme så
langt, at funktionaliteten i hhv. en ét stemplet kaliper med flydende åg, og
en 2stemplet med fast åg. Så er der da ingen probblemer (eller modsat - de
samme problemer !) i at bruge en eller to stemplede kalipre sammen med
flydende bremseskiver.

Jeg tror problematikken stammer fra udviklingsforløbet inden for bremser.
For de 2 stemplede kalipre blev "opfundet" nærmest samtidig med de semi
flydende skiver. Og man (du) derfor antager der er en sammenhæng. Med
der er masser af eksempler på brug af 2 stemplede kalipre med faste skiver
(99% af alle bagbremser) og der er principielt ingen ting der forhindre at
lave forbremser med semiflydende skiver og en stemplede kalipre med flydende
åg. Man gør det bare ikke så tit, da bremseevnen ofte er så begrænset med de
en stemplede kalipre, at behovet for semiflydende (og dermed dyrere) skiver
ikke er tilstede kva den dermed lavere varme udvikling. Men man kan godt.


Mads Lund
Ninaj9RT



armand (18-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 18-12-02 18:08


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:ZAWL9.7264$vR6.652@news.get2net.dk...
> > Men den gør det kun ved første brug, hvorefter at stemplerne sidder hvor
> > de skal - Akkurat som anfægtet af mig med sætningen:
> "> > > Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler givetvis lige
> > > > langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
> > > > være en fast caliber :-|"
>
> Hmm, nu kan vi ikke engang blive enige om hvor vi er uenige
>
> Hvis kaliperen kan tilpasse begge bremseklodser til skivens position, skal
> vi så ikke kalde den "flydende" ?

Strengt taget så vil jeg snarere kalde klodserne(!) for flydende!!

> Og for at vende tilbage til den oprindelige tvist, så postulerede du at
> det hører "2stemplede" kalipre til fldende skiver. Men hvis vi kan komme
> så langt, at funktionaliteten i hhv. en ét stemplet kaliper med flydende
åg,
> og en 2stemplet med fast åg. Så er der da ingen probblemer (eller modsat:
> de samme problemer !) i at bruge en eller to stemplede kalipre sammen med
> flydende bremseskiver.

Jup!
Men den af dig opstillede problematik var fremmed for mig
Nu kan jeg dog endda forestille mig den videreført ved at det ene stempel
hænger betragteligt hvorved det først bevæger sig efter at det andet har
presset endog temmeligt hårdt imod skiven fra den ene side - Sagen gentages
ved hver bremsbetjening, hvorved skiven i praksis vil blive tvunget til sin
ene yderste side :-/

> Jeg tror problematikken stammer fra udviklingsforløbet inden for bremser.
> For de 2 stemplede kalipre blev "opfundet" nærmest samtidig med de semi
> flydende skiver. Og man (du) derfor antager der er en sammenhæng. Med
> der er masser af eksempler på brug af 2 stemplede kalipre med faste skiver
> (99% af alle bagbremser) og der er principielt ingen ting der forhindre at
> lave forbremser med semiflydende skiver og en stemplede kalipre med
> flydende åg. Man gør det bare ikke så tit, da bremseevnen ofte er så
> begrænset med de en stemplede kalipre, at behovet for semiflydende
> (og dermed dyrere) skiver ikke er tilstede kva den dermed lavere varme
> udvikling. Men man kan godt.

Jup!
Og af samme grund (at begge caliber-konstruktioner presser skævt i en vis
grad) kan det være at helflydende skiver ikke er så populære hhv. at de
semi-flydende er oftest set :-/

Personligt ser jeg den eneste fordel i helflydende, at man kan vrikke med
dem under genmontage af forhjulet (=> skive ind imellem klodserne) under
et pitstop; men dét argument er helt at skyde over målet på gademodeller !!

--
Armand.






Mads Lund (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 19-12-02 11:35

Py-ha så kom vi vist igennem den snak

> Jup!
> Og af samme grund (at begge caliber-konstruktioner presser skævt i en vis
> grad) kan det være at helflydende skiver ikke er så populære hhv. at de
> semi-flydende er oftest set :-/

Jep. Desuden rasler heltflydende skiver, og der er jo mange som synes
motorcykler skal lyde som en støvsuger


> Personligt ser jeg den eneste fordel i helflydende, at man kan vrikke med
> dem under genmontage af forhjulet (=> skive ind imellem klodserne) under
> et pitstop; men dét argument er helt at skyde over målet på gademodeller
!!

Det er nu ikke den primære fordel. Temperaturmæssigt kan de arbejde mere
(jeg totalt kolapsede den semiflydende skive på RS'eren) og bremsemæssigt
give den friktionsfrie bevægelse af klingen en endnu bedre alignment af
klodser og skive under bremsning (men vi er i småtingsafdelingen) Lidt i
stil med bremsekalipre med 6 klodser istedet for 2. Men i min verden er der
også plads til at dykre gode principper, bare for pricipets skyld. - der er
intet der bliver ringere af at blive bedre - Lidt som armerede
bremseslanger, titaniums skruer og hvad man nu ellers kan finde på.

Mads Lund
Ninja9RT



Mads Lund (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-12-02 15:29

Og så glemte jeg helt at fortælle, at jeg kører med Behringer heltflydende
skiver på min 9'er sammen med "flydende" 6 stemplede kalipre. Og Ove's
"ZX10"'er kører med heltflydende ISR skiver med 4 stemplede "flydende"
kalipre. Og det fungere upåklageligt (omend vi får mange medfølende blikke
når folk hører hvor meget bremseskiverne rasler)

Den egentlige fordel ved de heltflydende er at de kan modstå endnu mere
varme end semi flydende uden at slå sig. Og efter en ferie tur var 9'erens
std skiver en mellemting mellem gule og blå hvilket indikerede at det var
værd at overveje en udskiftning. Og da jeg så faldt over et sæt billige
Behringer, som samtidigt var noget lettere og med støbejerns klinger, så
blev orginal skiverne solgt.

Nu mangler jeg bare at skære nogle wave klinger der passer på navene, så
bliver den en rigtig strømer magnet

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409249
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste