Det er jo måske mest et holdnings spørgamål. Og der er ingen tvivl om at det
er ulovligt, og at det gør cyklen nærmest umulig at sælge.
Men med de muligheder man har for at sløre hvad man foretager sig, er det
næsten umuligt for kendere, at findu ud af hvad der er lavet. Og for
generalister som syns og politi folk er det praktisk umuligt at finde ud af.
Tag nu suzuki motor casen. Man vil uden større probelmer kunne sammenbygge
en GSXR1100 og en RF 900 motor på basis af motorblokke fra en RF600. Og en
eventuel kontrol af motoren vil være baseret på motornummeret, og evt. det
tal der står på cylinderen, som angiver cylindervolumen. Og hvis det sidste
tal på mystisk vis var blevet fræst væk, og sandblæst. Og motornummeret jo
angiver at der er tale om en 600 ccm. Så er det kategorisk en 600 ccm motor.
Og da der er fri tuning på den orginale motor så er det jo nærmest lovligt.
Når man så undervejs finder udaf at 1100 krumptappen ikke passer 100% i 600
blokken, med den passer i 900 blokken (som jo ligner 600 blokken til
forvekssling) tja hvor svært er det så at svejse, fræse og hamre lidt i de
par motornumre ? Igen ulovligt, men umuligt at opdage.
Så imho er det et holdnings spørgsmål. Og efter min bedste overbevisning så
har vi et rablende latterligt system på dette område. For hvis vi efter
ældre svensk model, måtte bygger cykler og motorer som man ville, blot under
kyndig kontrol undervejs. Så var det hele lovligt, og blev udført
forsvarligt. Men som det er nu, så tvinges man til at bryde loven og sløre
modifikationerne. Med risiko for at der bliver lavet uforsvarlige
modifikationer, som aldrig bliver opdaget.
Og lad os lade være med at komme nærmere ind på hvor langt jeg kunne finde
på at gå angående special cykler
Mads Lund
Ninja9RT - endnu ikke med en søstercykel med ZX12 kompressor motor