/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hjælp mig, automobil-olie til min mc... (i~
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 11-12-02 16:23

Er der nogen her der har kørt med automobil-olie til en thunderace (eller
lign. racer/tourer) ???

Hos Franz Kroon siger de jeg ødelægger min kobling, og vil gerne sælge mig 4
l. 10w/40 til 400,- !!!

Sig mig sandheden, er det en skrøne at koblingen glider/bliver ødelagt med
en god automobil-olie ??

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



 
 
Mads Lund (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 11-12-02 16:26

> Sig mig sandheden, er det en skrøne at koblingen glider/bliver ødelagt med
> en god automobil-olie ??

Hvis blot du holder dig til olier af typen SG skulle der ikke gå noget galt
(check evt instruktionsbogen der står hvor højt man må gå op). Medmindre der
er friktionsnedsættende additiver i olien.

Mads Lund
Ninja9RT der kører på Shell fuldsyntetisk 4T da man kan købe denne olie på
tankstationerne rundt i europa



Henrik Nielsen - Rap~ (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 11-12-02 16:36

"Medmindre der er friktionsnedsættende additiver i olien."

Er der ikke ofte det? Eller er det bare endnu en skrøne?

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Peter Jakobsen (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 11-12-02 16:39


"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message
news:aOIJ9.3131$Ij.1413@news.get2net.dk...
> > Sig mig sandheden, er det en skrøne at koblingen glider/bliver ødelagt
med
> > en god automobil-olie ??
>
> Hvis blot du holder dig til olier af typen SG skulle der ikke gå noget
galt
> (check evt instruktionsbogen der står hvor højt man må gå op). Medmindre
der
> er friktionsnedsættende additiver i olien.
>
Ja, min instruktionsbog foreskriver api SE,SF eller SG.. Men selv den
billigste olie fra Harald Nyborg er SJ.. Men det er jo bare fordi olien er
bedre, ikke sandt ?? Eller SKAL det være et af de 3 foreskrevne normer ??


--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Mads Lund (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 12-12-02 10:24

> Ja, min instruktionsbog foreskriver api SE,SF eller SG.. Men selv den
> billigste olie fra Harald Nyborg er SJ.. Men det er jo bare fordi olien er
> bedre, ikke sandt ?? Eller SKAL det være et af de 3 foreskrevne normer ??

Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-12-02 23:35

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:xAYJ9.11$5f1.436@news.get2net.dk...
> > Ja, min instruktionsbog foreskriver api SE,SF eller SG.. Men selv den
> > billigste olie fra Harald Nyborg er SJ.. Men det er jo bare fordi olien
er
> > bedre, ikke sandt ?? Eller SKAL det være et af de 3 foreskrevne normer
??
>
> Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.

Nåh?!? Jeg har kørt på SJ olie i årevis (Agip Formula LL) og det skader ikke
mine koblinger.

Rittig



Mads Lund (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-12-02 11:38


> > Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.
>
> Nåh?!? Jeg har kørt på SJ olie i årevis (Agip Formula LL) og det skader
ikke
> mine koblinger.

Glemte jeg at nævne at forholdet mellem motorens ydelse og koblingens styrke
er en rimelig afgørende faktor ?

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-12-02 16:19

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:XLiK9.22$u92.761@news.get2net.dk...
>
> > > Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.
> >
> > Nåh?!? Jeg har kørt på SJ olie i årevis (Agip Formula LL) og det skader
> ikke
> > mine koblinger.
>
> Glemte jeg at nævne at forholdet mellem motorens ydelse og koblingens
styrke
> er en rimelig afgørende faktor ?

Hvor placerer det min KTM EXC380 (som kører med denne Agip olie)? Motorens
ydelse er ca. 65 hk, men jeg ved ikke lige hvordan man måler koblingens
styrke.

Rittig



GERT BO THORGERSEN (15-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 15-12-02 06:36


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3df9f974$0$88614$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
> news:XLiK9.22$u92.761@news.get2net.dk...
> >
> > > > Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.
> > >
> > > Nåh?!? Jeg har kørt på SJ olie i årevis (Agip Formula LL) og det
skader
> > ikke
> > > mine koblinger.
> >
> > Glemte jeg at nævne at forholdet mellem motorens ydelse og koblingens
> styrke
> > er en rimelig afgørende faktor ?
>
> Hvor placerer det min KTM EXC380 (som kører med denne Agip olie)? Motorens
> ydelse er ca. 65 hk, men jeg ved ikke lige hvordan man måler koblingens
> styrke.
>
> Rittig
>
Koblingens styrke er målt i hvilket moment/Hk den kan overføre, og det er
bestemt af friktionsværdien og kraften der trykker koblingsfladerne sammen.
Altså ved stor friktion skal der kun en lille sammentrykningskraft til;
lille nødvendig sammentrykningskraft resultere jo i at man ikke skal trykke
så hårdt på koblingshåndtaget. Olier virker jo smørende så det indvirker på
friktionsværdien. Af friktionsværdier kan nævnes at man normalt siger at på
jernbaneskinnerne er friktionsværdien for togene kun 0,1, og endnu mindre
for skøjter på is (derfor man kan gilde så lang ved kun at sætte igang en
gang) og også omkring 0,01 - 0,001 for smurte lejepander -> kuglelejer. Guld
mod guld giver friktionsværdien 3,0.
Da jeg i 1974 købte en ny Honda CB 750 vidste jeg at koblingen i den
fedtede, havde læst det fra USA, og købte derfor hårdere koblingsfjedre fra
England for 1,5£. Ved at iagttage to bekendtes Hondaer købt samtidig med min
kunne jeg konstatere at ved 110 km/tim på motorvejen kørte de to med 10 %
flere omdrejninger i deres motorer. Senere da jeg tunede den gik jeg til
endnu hårdere fjedre, købt fra Tyskland, og senere da den blev tunet endnu
mere måtte jeg skifte til koblingsplader med større friktionsværdier,
hjemkøbt fra verdensmesteren i kvartmile, Russ Colins.

Gert



Mads Lund (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-12-02 10:11

> Koblingens styrke er målt i hvilket moment/Hk den kan overføre, og det er
> bestemt af friktionsværdien og kraften der trykker koblingsfladerne
sammen.

Jepper. 9'erens kobling er fra fødslen ikek voldsomt overdimensioneret,
hvilket viser sig ved, at i std. trim kan man uden større problemer slide en
kobling op på 15-20 tkm. Da min 9'er rundede 160 hk gav koblingen op
øjeblikkelig. For at forstærke koblingen gjorde jeg 3 ting. Ved at bruge
tyndere stålplader, kunne der ligges er ekstra sæt plader i koblingen,
herved forøges momentet liniert 7->8 sæt plader = 1/7 ekstra moment
overførsel. Dernæst blev slårpladerne slebet ru = større friktionskraft (men
mere slid på friktionspladerne), og sidst blev fjedrene forspændt hårdere =
større tryk og dermed større moment. Og nu holder koblingen fint til de ca
200 hk jeg har kørt med.

Til drag race, hvor man ofte er oppe på 400 hk er man nød til at ty til
hårdere metoder. En metode er at montere svingklodser på koblingen, som ved
rotation trykker koblingen sammen, og hjælper fjedrene med at skabe
trykkraft. Den helt hårde metode er at bruge svingklodser sammen med et
mekanisk koblingssystem, så ved rotation låses koblingen sammen af nogle
tappe, lidt i stil med det der sker i gearkassen. Disse drag systemer har
dog den ulempe at de sætter den almindelige koblingsfunktion ud af drift, og
gearskiftet er begrænset til koblingsfrit skift (hvilket kan være lidt
irriterende ved bykørsel)

Mads Lund
Ninja9RT



Ksa (11-12-2002)
Kommentar
Fra : Ksa


Dato : 11-12-02 16:32

Jeg kørte med cheap autoolie på min fzr1000exup til sidst uden at den gled i
koblingen på noget tidspunkt.( den havde et meget voldsomt olieforbrug efter
at jeg havde kørt på Knutstorp på den

Ksa Duc.900SL




Leif & Susanne (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Leif & Susanne


Dato : 12-12-02 08:50

"Peter Jakobsen" skrev
> Sig mig sandheden, er det en skrøne at koblingen glider/bliver ødelagt med
> en god automobil-olie ?

Shell's svar på dit spørgsmål
fra
Jesper Terkelsen
kundekonsulent
A/S Dansk Shell
Energihuset, Nærum Hovedgade 6, DK-2850 Nærum, CVR nr. 1037 3816
Tel: +45 70 10 2010 Fax: +45 33 37 2940
Email:
Internet: http://www.shell.dk

Til motorcyklen kan vi ikke anbefale Shell Helix Ultra, som kan anvendes i
bilmotorer.
Dette skyldes, at en motorcykel får smurt gearkassen fra motoren.
Problemet er, at koblingen kan "glide" ved brug af Helix ultra.

Du skal bruge en speciel motorolie, f.eks. Shell Advance ultra 4 15w-50
eller Shell Advance ultra 4 10w-40.
Du kan købe disse produkter hos en motorcykelforhandler.

-------------------------------
Vores egen erfaring er at det aldrig har resulteret i koblings problemer på
vore motorcykler; men det er jo også "kun" 50 HK.modeller.
Vi anvender Shell Helix Ultra 5W-40
Mc hilsen
Leif & Susanne
Aprilia Pegaso 650
www.dmcn.dk 252/253









Mads Lund (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 12-12-02 10:59

> Vores egen erfaring er at det aldrig har resulteret i koblings problemer

> vore motorcykler; men det er jo også "kun" 50 HK.modeller.
> Vi anvender Shell Helix Ultra 5W-40

Men hvorfor så ikke bruge advance ultra 4 (Shell) som har ca samme pris, og
som er en Hellix ultra olie tilpasset mc brug ?

Mads Lund
Ninja9RT



Anders Majland \(Rep~ (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 13-12-02 00:18


> > Vi anvender Shell Helix Ultra 5W-40
>
> Men hvorfor så ikke bruge advance ultra 4 (Shell) som har ca samme
pris, og
> som er en Hellix ultra olie tilpasset mc brug ?

Måsker fordi den ikke kan fåes til "halv pris" i Bilka på tilbud ?

/A



Mads Lund (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 13-12-02 11:39


> Måsker fordi den ikke kan fåes til "halv pris" i Bilka på tilbud ?

Den kan købes hos DLG til ATV brug, så kan bønderne nemlig også trække
momsen fra, så literprisen kommer ned omkring 65 kr

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste