Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3df9f974$0$88614$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
> news:XLiK9.22$u92.761@news.get2net.dk...
> >
> > > > Jep den er bedre = glattere = smadret kobling. Hold dig til SG olie.
> > >
> > > Nåh?!? Jeg har kørt på SJ olie i årevis (Agip Formula LL) og det
skader
> > ikke
> > > mine koblinger.
> >
> > Glemte jeg at nævne at forholdet mellem motorens ydelse og koblingens
> styrke
> > er en rimelig afgørende faktor ?
>
> Hvor placerer det min KTM EXC380 (som kører med denne Agip olie)? Motorens
> ydelse er ca. 65 hk, men jeg ved ikke lige hvordan man måler koblingens
> styrke.
>
> Rittig
>
Koblingens styrke er målt i hvilket moment/Hk den kan overføre, og det er
bestemt af friktionsværdien og kraften der trykker koblingsfladerne sammen.
Altså ved stor friktion skal der kun en lille sammentrykningskraft til;
lille nødvendig sammentrykningskraft resultere jo i at man ikke skal trykke
så hårdt på koblingshåndtaget. Olier virker jo smørende så det indvirker på
friktionsværdien. Af friktionsværdier kan nævnes at man normalt siger at på
jernbaneskinnerne er friktionsværdien for togene kun 0,1, og endnu mindre
for skøjter på is (derfor man kan gilde så lang ved kun at sætte igang en
gang) og også omkring 0,01 - 0,001 for smurte lejepander -> kuglelejer. Guld
mod guld giver friktionsværdien 3,0.
Da jeg i 1974 købte en ny Honda CB 750 vidste jeg at koblingen i den
fedtede, havde læst det fra USA, og købte derfor hårdere koblingsfjedre fra
England for 1,5£. Ved at iagttage to bekendtes Hondaer købt samtidig med min
kunne jeg konstatere at ved 110 km/tim på motorvejen kørte de to med 10 %
flere omdrejninger i deres motorer. Senere da jeg tunede den gik jeg til
endnu hårdere fjedre, købt fra Tyskland, og senere da den blev tunet endnu
mere måtte jeg skifte til koblingsplader med større friktionsværdier,
hjemkøbt fra verdensmesteren i kvartmile, Russ Colins.
Gert