|
| Ruer Fra : Per |
Dato : 04-12-02 11:00 |
|
Jeg er overrasket over det store antal ruer der sad på mit skiv´ da det kom
på land. Især var skruen og skrueakselen fyldt med dem. Kan man smørre noget
på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke andre
forslag og hvad med skruen?
http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm
/Per
| |
john lundsgaard (04-12-2002)
| Kommentar Fra : john lundsgaard |
Dato : 04-12-02 13:14 |
|
Hej Per
Enig det er et iriterende problem. Jeg har selv prøvet med forskellige typer
maling beregnet til drev/propeller, men jeg synes ikke det virker.
Løsningen har så været en tur i vandet med en kniv et par gange i sommerens
løb, men en lettere løsning efterlyses
John
| |
Kurt Jørgensen (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 16-12-02 22:15 |
|
"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> skrev i en meddelelse
news:3dedf17f$1@news.wineasy.se...
> Hej Per
>
Har haft samme problem her da båden skulle op.
Sejler Maxi 77 med S-drev og foldepropel. Jeg blev i efteråret nødt til at
dykke ned og rense propellen for ruer.
Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en smule
saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som katode (-).
Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og kobberet overføres fra
kobberrør til propel som et meget fint og glat kobberlag.
Kobber tror jeg ikke ruer vil sætte sig på.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten
9og pro
| |
Peter Ingsø Laursen (17-12-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 17-12-02 23:11 |
|
"Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:atlfpn$ogk$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en smule
> saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som katode (-).
> Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og kobberet overføres fra
> kobberrør til propel som et meget fint og glat kobberlag.
> Kobber tror jeg ikke ruer vil sætte sig på.
Det lyder interessant.
Hvor meget saltsyre pr. liter vand?
Og er "en stump" kobberør nok?
Hvor længe skal man lade processen kører?
mvh, Peter Ingsø Laursen
| |
Kurt Jørgensen (19-12-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 19-12-02 20:23 |
|
Jeg har brugt Ca. 3 l. vand og 2 snapsglas saltsyre. Jeg har erfaring for
efter nogle forsøg st det er en fordel at skruen bevæges i badet. Hvis du
prøver processen i ca. 2 timer får du et fint resultat.
Med hensyn til kobber kan du nøjes med ca. 10 cm. kobberrør.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten
"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:KhNL9.4440$Hl6.365265@news010.worldonline.dk...
> "Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:atlfpn$ogk$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
>
> Det lyder interessant.
>
> Hvor meget saltsyre pr. liter vand?
> Og er "en stump" kobberør nok?
> Hvor længe skal man lade processen kører?
>
> mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>
| |
Peter Ingsø Laursen (19-12-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 19-12-02 22:39 |
|
----- Original Message -----
From: "Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk>
Newsgroups: dk.fritid.sejlads
Sent: Thursday, December 19, 2002 8:23 PM
Subject: Re: Ruer
> Jeg har brugt Ca. 3 l. vand og 2 snapsglas saltsyre. Jeg har erfaring for
> efter nogle forsøg st det er en fordel at skruen bevæges i badet. Hvis du
> prøver processen i ca. 2 timer får du et fint resultat.
> Med hensyn til kobber kan du nøjes med ca. 10 cm. kobberrør.
Mange tak. Det vil blive prøvet denne vinter!
BTW: det er vel ikke et problem, hvis der er tale om en foldepropel? Ikke
noget med, at belægningen hæmmer bevægeligheden...?
mvh, Peter Ingsø Laursen
| |
steen (21-12-2002)
| Kommentar Fra : steen |
Dato : 21-12-02 19:27 |
|
Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en
KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som
KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
KJ> kobberet
KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
KJ> kobberlag.
Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
| |
Peter Ingsø Laursen (21-12-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 21-12-02 20:48 |
|
"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
Hmmm, ikke uvæsentligt. Hvor ligger kobber mon på "styrkelisten" i forhold
til messing og zink?
mvh, Peter Ingsø Laursen
| |
Bjarke Christensen (21-12-2002)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 21-12-02 21:45 |
|
Jeg kan ikke lige finde min liste over de elektriske potientaler i
legeringer, men kobber (cu) er ret højt, nemlig plus 0,24 volt. Der sker nok
ikke noget med kobberet ....
Bjarke
"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
news:bA3N9.9669$Hl6.1183131@news010.worldonline.dk...
> "steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> > Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> > messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
>
> Hmmm, ikke uvæsentligt. Hvor ligger kobber mon på "styrkelisten" i forhold
> til messing og zink?
>
> mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>
| |
Kurt Jørgensen (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 22-12-02 12:10 |
|
Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
støbegods.
Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger kobber
(Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et problem.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten
"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
>
> KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en
> KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som
> KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
> KJ> kobberet
> KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
> KJ> kobberlag.
>
> Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
>
> Hygge
> --
> steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
| |
Bjarke Christensen (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 22-12-02 16:08 |
|
Øhh efter. Du mener det har et højere potentiale end støbegodset ?? (normalt
tror jeg eller skruer er i bronze eller messing). Det er jo godt for
kobberet, men der hvor der kommer huller/ridser i kobberet, vil støbegodset
tærre.
/Bjarke
"Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> wrote in message
news:au46hc$1cgm$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
> støbegods.
> Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger kobber
> (Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et problem.
> Mvh.
> Kurt
> S/K Lynetten
> "steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> > Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
> >
> > KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en
> > KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen som
> > KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
> > KJ> kobberet
> > KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
> > KJ> kobberlag.
> >
> > Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> > messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
> >
> > Hygge
> > --
> > steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
>
>
| |
Kurt Jørgensen (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 22-12-02 21:37 |
|
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:au4kg2$145h$1@news.cybercity.dk...
> Øhh efter. Du mener det har et højere potentiale end støbegodset ??
(normalt
> tror jeg eller skruer er i bronze eller messing). Det er jo godt for
> kobberet, men der hvor der kommer huller/ridser i kobberet, vil
støbegodset
> tærre.
>
> /Bjarke
>
> "Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> wrote in message
> news:au46hc$1cgm$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
> > støbegods.
> > Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger kobber
> > (Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et problem.
> > Mvh.
> > Kurt
> > S/K Lynetten
> > "steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> > > Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
> > >
> > > KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en
> > > KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen
som
> > > KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
> > > KJ> kobberet
> > > KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
> > > KJ> kobberlag.
> > >
> > > Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> > > messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
> > >
> > > Hygge
> > > --
> > > steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
> >
> >
>
>
| |
Kurt Jørgensen (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 22-12-02 21:48 |
|
Hej Bjarke.
Ja det har du da ret i. På propelleren (støbegods) er der zinkklodser
(anoder) som først og fremmest skal tage den galvaniske tærring, dels på
skrue og øvrige jerndele på gear m.v. Så jeg tror ikke en kobbebelægning på
skruen kan volde problemer. Mange har jo i gennem tiderne brugt
kobberbaserede bundmaling, som jo p.g.a. miljøet nu ikke kan anvendes mere.
Derfor prøver jeg noget alternativt.
MVH.
Kurt
S/K Lynetten
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:au4kg2$145h$1@news.cybercity.dk...
> Øhh efter. Du mener det har et højere potentiale end støbegodset ??
(normalt
> tror jeg eller skruer er i bronze eller messing). Det er jo godt for
> kobberet, men der hvor der kommer huller/ridser i kobberet, vil
støbegodset
> tærre.
>
> /Bjarke
>
> "Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> wrote in message
> news:au46hc$1cgm$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
> > støbegods.
> > Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger kobber
> > (Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et problem.
> > Mvh.
> > Kurt
> > S/K Lynetten
> > "steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> > > Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
> > >
> > > KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med en
> > > KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen
som
> > > KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
> > > KJ> kobberet
> > > KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
> > > KJ> kobberlag.
> > >
> > > Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> > > messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
> > >
> > > Hygge
> > > --
> > > steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
> >
> >
>
>
| |
Bjarke Christensen (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 22-12-02 23:22 |
|
PÅ de gamle Hempel Mille 2000 (kobberbaseret) stod der at de ikke måtte
bruge på aluminium S-drev, netop pga galvanisk korrosion. Det står også at
man ikke må bruge det på aluminiumsbåde. På aluminium skal man bruge en
bundmaling uden kobber. Hempel har lavet en til det formåd, der hedder noget
i stil med "alu-safe"
- så lidt er der om det.
/Bjarke
"Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> wrote in message
news:au58d2$306c$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej Bjarke.
> Ja det har du da ret i. På propelleren (støbegods) er der zinkklodser
> (anoder) som først og fremmest skal tage den galvaniske tærring, dels på
> skrue og øvrige jerndele på gear m.v. Så jeg tror ikke en kobbebelægning
på
> skruen kan volde problemer. Mange har jo i gennem tiderne brugt
> kobberbaserede bundmaling, som jo p.g.a. miljøet nu ikke kan anvendes
mere.
> Derfor prøver jeg noget alternativt.
> MVH.
> Kurt
> S/K Lynetten
>
> "Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> news:au4kg2$145h$1@news.cybercity.dk...
> > Øhh efter. Du mener det har et højere potentiale end støbegodset ??
> (normalt
> > tror jeg eller skruer er i bronze eller messing). Det er jo godt for
> > kobberet, men der hvor der kommer huller/ridser i kobberet, vil
> støbegodset
> > tærre.
> >
> > /Bjarke
> >
> > "Kurt Jørgensen" <nancy.kurt@wanadoo.dk> wrote in message
> > news:au46hc$1cgm$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > > Jeg har tænkt på samme problem. Skruen (foldepropellen) er lavet af
> > > støbegods.
> > > Efter hvad jeg kan se i min gamle lærebog fra Maskinskolen ligger
kobber
> > > (Cu) efter Zink (Zn) og Jern (Fe), så jeg håber ikke det er et
problem.
> > > Mvh.
> > > Kurt
> > > S/K Lynetten
> > > "steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3762944177@p999.f51.n234.z2.fidonet.org...
> > > > Kurt Jørgensen wrote in a message to All:
> > > >
> > > > KJ> Jeg laver nu et forsøg hvor jeg elektrolytisk i et vandbad med
en
> > > > KJ> smule saltsyre, et stykke kobberrør som anode (+) og propellen
> som
> > > > KJ> katode (-). Har koblet min strømforsyning til, ca 2 amp. og
> > > > KJ> kobberet
> > > > KJ> overføres fra kobberrør til propel som et meget fint og glat
> > > > KJ> kobberlag.
> > > >
> > > > Får du ikke problemer med spændingsforskellen på kobber og
> > > > messing/bronze, eller hvad propellen nu er lavet af..??
> > > >
> > > > Hygge
> > > > --
> > > > steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
> > >
> > >
> >
> >
>
>
| |
Klaus Kyrsting (04-12-2002)
| Kommentar Fra : Klaus Kyrsting |
Dato : 04-12-02 14:25 |
|
Per <per.francke@get2net.dk> skrev i msid:
<<lmkH9.2486$Wb1.709@news.get2net.dk>> følgende:
> Jeg er overrasket over det store antal ruer der sad på mit skiv´ da det
> kom på land. Især var skruen og skrueakselen fyldt med dem. Kan man smørre
> noget på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
> Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke andre
> forslag og hvad med skruen?
> http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm
>
> /Per
Hej Per,
jeg tror de fleste sejlere har fået problemer med begroning af alt under
vandet, siden de miljøvenlige bundmalinger blev lovpligtige. I 'gode' gamle
dage kunne 'Mille Klar' holde drev og propel fuldstændig rene i lang tid.
Selv har jeg prøvet at sprøjte Triflow teflon spray på en renoveret propel
(uden gammel bundmaling). Den så temmelig snavset ud ved optagning, men der
var ikke særlig mange ruer, så jeg tror jeg vil fortsætte med denne kur.
Held og lykke!
--
Principia Rider
| |
sailor99 (04-12-2002)
| Kommentar Fra : sailor99 |
Dato : 04-12-02 19:07 |
|
Hej!
Jeg har flere år brugt et godt lag zinksalve,
Resultat = stort set ingen rurer.
--
Med venlig hilsen
Georg
| |
Sven Nielsen (29-12-2002)
| Kommentar Fra : Sven Nielsen |
Dato : 29-12-02 14:04 |
|
"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote in message news:<TsrH9.57683$HU.3917767@news010.worldonline.dk>...
> Hej!
>
> Jeg har flere år brugt et godt lag zinksalve,
> Resultat = stort set ingen rurer.
Hej Saior99
Lyder spændende - det kunne jeg godt tænke mig at prøve.
Er det almindeligt zinksalve til røde numser eller ? Hvad er det for
zinksalve du bruger og hvor køber du zinksalven ?
_/) Sven
| |
Arne Eliassen (20-12-2002)
| Kommentar Fra : Arne Eliassen |
Dato : 20-12-02 09:15 |
|
Prøv å male propellen et par - tre strøk med sprittusj, av den store typen
forretningene bruker når de skal lage plakater. Har brukt dette i noen år nå
og det virker bra her på Vestlandet i Norge. Men dere har kanskje en annen
type ruer i Danmark?
MVH
Arne Eliassen
------------
"Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i melding
news:lmkH9.2486$Wb1.709@news.get2net.dk...
> Jeg er overrasket over det store antal ruer der sad på mit skiv´ da det
kom
> på land. Især var skruen og skrueakselen fyldt med dem. Kan man smørre
noget
> på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
> Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke andre
> forslag og hvad med skruen?
> http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm
>
> /Per
>
>
| |
Peter Ingsø Laursen (21-12-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 21-12-02 20:50 |
|
"Arne Eliassen" <arneelia@online.no> skrev i en meddelelse
news:XjAM9.2867$CG6.49281@news4.e.nsc.no...
> Prøv å male propellen et par - tre strøk med sprittusj, av den store typen
> forretningene bruker når de skal lage plakater. Har brukt dette i noen år
nå
> og det virker bra her på Vestlandet i Norge. Men dere har kanskje en annen
> type ruer i Danmark?
Det lyder nemt. Hvis det også er effektivt, så er den vel hjemme?
Måske skulle jeg prøve begge dele den kommende sæson
mvh, Peter Ingsø Laursen
| |
guggi (26-04-2003)
| Kommentar Fra : guggi |
Dato : 26-04-03 15:44 |
|
"Per" skrev d. 04-12-02 11:00 dette indlæg :
> Jeg er overrasket over det store antal ruer der sad på mit skiv´ da
det kom
> på land. Især var skruen og skrueakselen fyldt med dem. Kan man smørre
noget
> på disse metaldele eller gøre noget for at begrænse fenomenet?
> Jeg har fundet følgende problemløsning til akselen men er der ikke
andre
> forslag og hvad med skruen?
> http://www.nauticat.dk/tek-alle/Skrue-aksel.htm
>
> /Per
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
|
|