In article <at4e5q$109v$1@news.cybercity.dk>,
cfs29307@vip.cybercity.dk says...
>
>
> Jeg har på det seneste været ude for at skulle gennemvarme motoren på
> Lillefrøen et par gange når omgåelse af elektro-droslingen skulle testes, og
> i den forbindelse har jeg konkluderet at det gavner opvarmningen af olien,
> at motoren efter en længere opvarmning (på Lillefrøen: til kølerblæseren
> starter!) lige får lov at henstå et stykke tid (i læ!) hvorunder varmen kan
> fordele sig i motorblokken. Herefter vil en (gen-)opstart medføre at flere
> af de motordele som olien kommer i kontakt med vil afgive varme til olien,
> med varmere olie til følge.
>
>
Det lyder ikke helt galt.
Det har tidligere været brugt på skibsmotorer og marine-turbiner, at
man varmer til driftstemperatur ved et moderat omdrejningstal,
hvorefter man 'dykker' til ca. tomgang et kort øjeblik, for derefter
at gå til normal drift.
Det sker for at 'afstresse' og termisk stabilisere mekanikken.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about
www.mc-portalen.com ?