"Lars Schmidt" skrev d. 29-11-02 15:31 dette indlæg :
>
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> news:as65o8$13er$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> wrote in message
> > news:3de66d67$0$186$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk
VW
> > diesel,
> > > angiveligt fra Golf.
> > > Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde?
Hvad
> med
> > > gang under krængning?
> > > Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved
om der
> > > laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?
> >
> > Jeg har hørt om, at det i princippet burde være muligt at marinisere
langt
> > de fleste dieselmotorer. En bilmotor har dog den forskel, at den er
ikke
> > konstrueret til de samme type belastninger som en bådmotor - en båd
laver
> > det, der svarer til at køre konstant op ad bakke, mens en bil kan
køre på
> > 'frihjul' en del af tiden. Derfor bruger man typisk industrimotorer
som
> > udgangspunkt.
Hej! Det forholder sig faktisk således, at golfmotoren kan være identisk
med den motor, der ligger i en ældre VW-transporter T3. Forskellen er,
at transporterens motor er udstyret med en lidt anderledes dieselpumpe,
der passer til vogntypens behov for at kunne sejtrække/slæbe.
Transportermotorens dieselpumpe er umiddelbar konverterbar med golfens -
altså kan det måske gøre motoren endnu mere velegnet til marinisering!
PS. Jeg søger selv viden om marinisering af VW - 1,6D motorer?
Hilsen Bjørn
> >
> > Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!
> >
> > Principielt kan man sagtens anvende en bildiesel til bådmotor
> den store forskel er kølingen, da man ikke har luft omkring motoren i
> båden - derfor altid vandkølet udstødningsmanifold samt oliekøling.
Næste
> problem er transmisionen som altid bør være et marinegear med
reduction +
> evt køling
> Rigtige marinemotorer er typisk opbygget med svinghjul forest samt
sidelemme
> til krumtaphus , således man kan trække stempler uden at demontere
motoren
> En marinisering af bildiesel kan sagtens være lavet fornuftigt men lad
en
> fagmand vurdere arbejdet
> jeg vil nok være skeptisk da en sådan løsning typisk er lavet for at
gøre
> det billigt, og hvad så med resten af båden? 50 hk til en 31 fod
sejlbåd er
> også at skyde gråspurve med kanoner, ca 15 - 20
> hk er rigeligt.
> med venlig hilsen
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"