Sejlebevis!!!
Fra : Sebastian

Dato : 27-11-02 22:16

Jeg overvejer at købe mig en gummibåd til blant andet at dykke fra, og sejle
til kullen. Jeg har stort set ingen erfaring med at sejle. Jeg har hørt at
for at sejle i dansk farvand med en motorbåd på en vis størelse kræver det
et form for bevis. Jeg har en del spørgsmål ang. dette. Jeg ville være glad
for at få svar på bare nogle af dem.

Hvordan for jeg et sådan bevis?

Kan man efter et sådan kursus tage ud på vandet på sikker vis, hvis man
selvføglelig tænker sig om?

Hvor lang tid tager det at tage et sådan bevis.

Hvad koster det ca.?

Hvor stor motor må man sejle med uden bevis og hvor stor med bevis?

På forhånd tak

Fra : Søren Badstue

Dato : 27-11-02 22:44

Sebastian <Balledude@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as3cmj$kni$1@news.cybercity.dk...

> Hvordan for jeg et sådan bevis?

Du ringer til den nærmeste sejlklub, og hører om de underviser i det. Det
gør mange. Hvor i landet bor du?

> Kan man efter et sådan kursus tage ud på vandet på sikker vis, hvis man
> selvføglelig tænker sig om?

Det er som med kørekort. Man er ikke nødvendigvis ekspert når man har
kortet. Men har man speedbådscertifikatet, har man fået undervisning i de
mest basale regler på vandet. Jeg har dog tit oplevet nogen der, når de
først har fået kortet, glemmer alt hvad de har lært. Og så er det jo ikke
meget værd.
Men som du selv skriver: Tænker man sig lidt om, og husker hvad man har
lært, så er der ikke den store risiko.

> Hvor lang tid tager det at tage et sådan bevis.

Svjh tager det ca. 25 - 30 timer, som kan splittes på mange måder.

> Hvad koster det ca.?

I Vallensbæk Sejlklub koster det 700 for medlemmer, og 1100 for
ikke-medlemmer.

> Hvor stor motor må man sejle med uden bevis og hvor stor med bevis?

Det afhænger af længden på båden. Se grafen på denne side:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1999/0018505.htm

Skal man til at sejle længere ture, eller sejle på meget befærtede steder,
eller andre ting, som kræver lidt mere opmærksomhed m.m. vil jeg helt klart
anbefale duelighedsbeviset, der tager et år at få i motorbåd.

--
Søren Badstue
www.vallensbaek-sejlklub.dk

Fra : Sebastian

Dato : 28-11-02 01:04

1000 tak for hjælpen. Nu har jeg noget at komme videre med

Jeg bor i Hillerød!

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-11-02 16:11

"Søren Badstue" <soren.badstue@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klart
> anbefale duelighedsbeviset, der tager et år at få i motorbåd.

Det er en god idé. Dog kan det gøres hurtigere, hvis man vil - jeg fik det
på en uges kursus hos Københavns Sejlerskole - det var både teori og
praktik. Dertil noget tid til hjemmearbejde.

--
Jørgen