In article <3ddfeb64$0$169$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>, jon-
soegaard@larsen.tdcadsl.dk says...
> Hejsa..
>
> Vil bare lige spørge hvilke erfaringer du har med din RD'er..
>
> Jeg mener om den er vild og tager magten fra en eller om det er noget man
> kan vende sig til ?!?!?!
> Jeg ved godt at der er en væsentlig forskel i accelerations fordeling mellem
> 2 takter og 4 takter...
En RD'er giver 'most bang, for the buck'! ... ingen tvivl om det!
Den har ca. 60HK til ca. 150kg, og det giver en ganske pæn accelleration
på o-100 på ca. 4,5 sek.
Der er sådan set ingen problemer med at styre kræfterne, selv om man med
en smule vildskab kan få den på baghjulet.
Køreegenskaberne rækker rigeligt til hvad de fleste har lyst til/tør på
en hurtig søndagstur, på de små landeveje.
Dét der kan være problemet at styre, ud over at have hjernen koblet til
hele tiden, er momentet. Nu skal man tænke på at der er RD'ere med og
uden YPVS (med fra '83). En 2T'er fungerer populært sagt som en
orgelpibe, d.v.s. at det hele er afstemt til et bestemt omdrejningstal
(en bestemt tone). Når man rammer den, så sker der ting!
Ved 9.000 omdr. rammer man 'tonen' på en RD'er, og her er der både
trækkraft og fart på! (max. er 10.500 omdr.) Før 8.000 omdr. sidder man
og tænker 'Herre gud - skulle det her være farligt?!' Det føles lidt som
en MZ250. Pludselig, som omdrejningerne stiger, tager f..... ved l.....,
og den hyler derudaf.
Med YPVS-ventil ændrer man højden på udstødningsporten, og dermed også
det omdrejningsområde hvor motoren fungerer effektivt. Derved opnås
bedre trækkraft ved lavere omdrejninger, og momentet kommer ikke så
pludseligt.
Det kræver lidt køreteknik, og arbejde med gearpedalen, at holde motoren
i det optimale område, for at få en 'optimal køreoplevelse'. Faktisk en
del mere hårdt arbejde, end med en stor 4T'er med bundtræk og et bredt
momentområde. Det er dét der gør det sjovt!!!!
Oven i det, får man mange hyggelige timer med holde motoren i orden,
skifte stempler, checke olipumpe og den slags! ... alt sammen til en
billig penge! .... og så vil der komme de sædvanlige advarsler til søens
folk om, at RD'ere ofte er forskruede, og ingen RD'er sælges uden at den
trænger til en hovedreparation!! Det er forholdsvis sant alt sammen! Der
findes dog både gode og dårlige eksemplarer, og der er masser af
reservedele, og det er forholdsvis billigt! Det har sin pris, at have
det SÅ sjovt!
RD'ere er der mange af, og den kører ganske udmærket; men det er en
ældre konstruktion, og dækdimensionerne m.m. er derefter.
Du kunne derfor overveje, alt efter pengepung, en mere moderne 2T'er som
Suzuki RGV250.
Jeg havde en RD'er og ville gerne have en 4T'er; men kom desværre til at
prøve Kawasaki KR-1, blandt mange glimrende 4T'ere.
Som en engang har sagt, om netop den: 'Gi' mig to, og så det hvide snit,
tak!' =
Der er meget stor forskel på køreegenskaberne; men der er også mange år
imellem, at de to cykler blev udviklet.
> Efter min far sagde at den har taget magten fra mange og de ikke er sluppet
> lige heldigt fra det alle sammen, har kæresten forbudt mig at købe såen en
> maskine.. hvilket jeg er liidt ked af da jeg synes det er en fed maskine...
Alle cykler kan tage magten fra een! Det er rigtigt at mange f.eks. er
kørt ligeud istedet for at følge svinget, fordi det pludselige moment
tog magten fra dem. Er man vandt til cyklen, og ved hvornår fænomenet
sætter ind, kan man jo bare køre derefter. Metode 1: Hold den i et højt
gear, og under 8.000 omdr. Metode 2: Gear to gear ned før svinget, hold
den mellem 9.000 og 10.000 omdr. (husk ørepropper), og ha' det sjovt.
Man skal altid, uanset cyklen, bruge den INDVENDIGE side af kraniet!
Den udvendige side, er en engangs-artikkel, der smides væk efter brug!!!
Den indvendige kan med fordel bruges igen og igen!
Hvis kæresten har forbudt dig at købe en RD'er .... er der sikkert 20-30
andre ting hun også vil forbyde dig, de næste par år! ... tænk lidt over
det!
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"
Det forstår jeg, når både din far og din kæreste, vil være din mor!!!!
:0)
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/hekto ... kun en kort tid endnu!