ATT: Wheeler..
Fra : Jon Larsen

Dato : 23-11-02 21:56

Hejsa..

Vil bare lige spørge hvilke erfaringer du har med din RD'er..

Jeg mener om den er vild og tager magten fra en eller om det er noget man
kan vende sig til ?!?!?!
Jeg ved godt at der er en væsentlig forskel i accelerations fordeling mellem
2 takter og 4 takter...

Efter min far sagde at den har taget magten fra mange og de ikke er sluppet
lige heldigt fra det alle sammen, har kæresten forbudt mig at købe såen en
maskine.. hvilket jeg er liidt ked af da jeg synes det er en fed maskine...

Andre med samme maskine må også gerne give sig til kende og skrive et par
ord ,-)

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Bjørn S

Dato : 23-11-02 22:29

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> lige heldigt fra det alle sammen, har kæresten forbudt mig at købe såen en
> maskine.. hvilket jeg er liidt ked af da jeg synes det er en fed

HOV, HOV..... min exkæreste købte en Suki GSF 400 og fik det samme at vide
fra nogle af hindes bedrevidende vænner...
- at hun så ikke har vredet rullen rundt på max antal drejemoment er da
hindes problem, eller temperamang...
Hun fik også at vite at dyret kørte med hinde hængende i grebene.....
Det er da op til dig hvoran du vil tæmme hesterne...... !!!!

/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 11:01

In article <3ddfeb64$0$169$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>, jon-
soegaard@larsen.tdcadsl.dk says...
> [...]
> kan vende sig til ?!?!?!
> Jeg ved godt at der er en væsentlig forskel i accelerations fordeling mellem

En RD'er giver 'most bang, for the buck'! ... ingen tvivl om det!
Den har ca. 60HK til ca. 150kg, og det giver en ganske pæn accelleration
på o-100 på ca. 4,5 sek.
Der er sådan set ingen problemer med at styre kræfterne, selv om man med
en smule vildskab kan få den på baghjulet.
Køreegenskaberne rækker rigeligt til hvad de fleste har lyst til/tør på
en hurtig søndagstur, på de små landeveje.

Dét der kan være problemet at styre, ud over at have hjernen koblet til
hele tiden, er momentet. Nu skal man tænke på at der er RD'ere med og
uden YPVS (med fra '83). En 2T'er fungerer populært sagt som en
orgelpibe, d.v.s. at det hele er afstemt til et bestemt omdrejningstal
(en bestemt tone). Når man rammer den, så sker der ting!
Ved 9.000 omdr. rammer man 'tonen' på en RD'er, og her er der både
trækkraft og fart på! (max. er 10.500 omdr.) Før 8.000 omdr. sidder man
og tænker 'Herre gud - skulle det her være farligt?!' Det føles lidt som
en MZ250. Pludselig, som omdrejningerne stiger, tager f..... ved l.....,
og den hyler derudaf.
Med YPVS-ventil ændrer man højden på udstødningsporten, og dermed også
det omdrejningsområde hvor motoren fungerer effektivt. Derved opnås
bedre trækkraft ved lavere omdrejninger, og momentet kommer ikke så
pludseligt.

Det kræver lidt køreteknik, og arbejde med gearpedalen, at holde motoren
i det optimale område, for at få en 'optimal køreoplevelse'. Faktisk en
del mere hårdt arbejde, end med en stor 4T'er med bundtræk og et bredt
momentområde. Det er dét der gør det sjovt!!!!

Oven i det, får man mange hyggelige timer med holde motoren i orden,
skifte stempler, checke olipumpe og den slags! ... alt sammen til en
billig penge! .... og så vil der komme de sædvanlige advarsler til søens
folk om, at RD'ere ofte er forskruede, og ingen RD'er sælges uden at den
trænger til en hovedreparation!! Det er forholdsvis sant alt sammen! Der
findes dog både gode og dårlige eksemplarer, og der er masser af
reservedele, og det er forholdsvis billigt! Det har sin pris, at have
det SÅ sjovt!

RD'ere er der mange af, og den kører ganske udmærket; men det er en
ældre konstruktion, og dækdimensionerne m.m. er derefter.
Du kunne derfor overveje, alt efter pengepung, en mere moderne 2T'er som
Suzuki RGV250.
Jeg havde en RD'er og ville gerne have en 4T'er; men kom desværre til at
prøve Kawasaki KR-1, blandt mange glimrende 4T'ere.
Som en engang har sagt, om netop den: 'Gi' mig to, og så det hvide snit,
tak!' =
Der er meget stor forskel på køreegenskaberne; men der er også mange år
imellem, at de to cykler blev udviklet.

> [...]
> maskine.. hvilket jeg er liidt ked af da jeg synes det er en fed maskine...

Alle cykler kan tage magten fra een! Det er rigtigt at mange f.eks. er
kørt ligeud istedet for at følge svinget, fordi det pludselige moment
tog magten fra dem. Er man vandt til cyklen, og ved hvornår fænomenet
sætter ind, kan man jo bare køre derefter. Metode 1: Hold den i et højt
gear, og under 8.000 omdr. Metode 2: Gear to gear ned før svinget, hold
den mellem 9.000 og 10.000 omdr. (husk ørepropper), og ha' det sjovt.

Man skal altid, uanset cyklen, bruge den INDVENDIGE side af kraniet!
Den udvendige side, er en engangs-artikkel, der smides væk efter brug!!!
Den indvendige kan med fordel bruges igen og igen!

Hvis kæresten har forbudt dig at købe en RD'er .... er der sikkert 20-30
andre ting hun også vil forbyde dig, de næste par år! ... tænk lidt over
det!

> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"

Det forstår jeg, når både din far og din kæreste, vil være din mor!!!!
:0)

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Jon Larsen

Dato : 24-11-02 11:12

> [...]
> del mere hårdt arbejde, end med en stor 4T'er med bundtræk og et bredt
> momentområde. Det er dét der gør det sjovt!!!!

At arbejde med gearpedalen kender jeg udemærket fra min gixxer 250 'er
Jeg tænkte nemlig på at fordelen ved en 2 T'er jo er at man kan lave en stor
del af servicen selv, da den jo ikke ligefrem en en ingeniørs hovedpine..

Har prøvet min brors TZR 250'er og synes den er så fed at køre på....

Om det så bliver en RD'er jeg vil have ( og den skal være med YPVS ) ved jeg
ikke... Måske hvis jeg kan finde en RGV 250'er.. Jeg vil også gerne lige
blive bedre til at tumle en maskine med lidt flere kræfter inden jeg kaster
mig ud i de lidt størrer modeller..Godt nok køre jeg snart på 4. sæson men
føler selv jeg har meget at lære endnu..
Jeg vil også tage nogle kørekurser, lige så snart der bliver lidt højvande i
pengepungen

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 13:06

In article <3de0a5e4$0$150$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>, jon-
> [...]

> del af servicen selv, da den jo ikke ligefrem en en ingeniørs hovedpine..

En GXR250 er noget mere død i det; men du har jo prøvet en TZR250. :0)

> [...]
> mig ud i de lidt størrer modeller..Godt nok køre jeg snart på 4. sæson men
> føler selv jeg har meget at lære endnu..

Som sagt er der ret stor forskel på udviklingsstadiet af RD'eren og så
KR-1, og så selvfølgelig RGV250. En Aprilia 250 er jo bare en updated
RGV! (Avs!)

> Jeg vil også tage nogle kørekurser, lige så snart der bliver lidt højvande i
> pengepungen

En tur på 'Mestersvinger' er ikke af vejen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 24-11-02 13:47

On Sun, 24 Nov 2002 13:06:13 +0100, Hekto <bs@hekto[remove].dk> wrote:

> En Aprilia 250 er jo bare en updated
>RGV! (Avs!)

Motormæssigt ja - relativt lille forskel,chassismæssigt derimod er der
nogen forskel...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 17:21

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Motormæssigt ja - relativt lille forskel,

Jup!
Man har fået monteret en upålidelig mekanisme til powervalven's 3. trin,
der let trasher og skaber skader der koster knapper!

- -
Armand.
(ejer af en RGV med 1-trins powervalve)

Fra : Michael K. S.

Dato : 24-11-02 20:09

On Sun, 24 Nov 2002 17:21:04 +0100, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Jup!
>Man har fået monteret en upålidelig mekanisme til powervalven's 3. trin,
>der let trasher og skaber skader der koster knapper!

Njah,det er nu ikke helt rigtigt.Dels så åbner den i 2 trin,så med
mindre du regner med lukket som et trin så er der altså kun 2
)..Derimod så er det rigtigt at PV'sne er i 3 dele,hvoraf splitten
i midterdelen er lavet i sædvanlig elendig Sutte'suki-kvalitet og
knækker eller saver i føringsrillen - knækker den så dropper
midterstykket ligeså fint ned i cylinderen - kronsj.Men det er ganske
kopieret efter RGV-årgangene efter din (Suzukidel) og altså ikke noget
Aprilia har fundet på- Problemet er langt størst på de cykler der
kører race.

Forskellen på de 2 ligger derimod i ECU'en,udstødningen og ganske
lille forskel i cylindrene (Rotax på Prilleren).Men som sagt
chassismæssigt er der pæn forskel - Prilleren styrer noget
hurtigere,men er også mere nervøs....

>Armand.
>(ejer af en RGV med 1-trins powervalve)

Og hva' skal du med den mand.....se nu at få den ud at køre ).

Fra : wheeler

Dato : 24-11-02 17:38

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte nemlig på at fordelen ved en 2 T'er jo er at man kan lave en
stor
> del af servicen selv, da den jo ikke ligefrem en en ingeniørs hovedpine..

Derfor kan man nu godt få hovedpine alligevel. Jeg ved ikke om Brian/Hekto
bore/honer/planer og selv fremstiller sine stempler. Jeg har lige måtte
slippe et større beløb til Ingana på den konto...

Iøvrigt er jeg med mine 200 km (fejlfindings-)kørsel på RD-eren, nok ikke
den mest oplagte at spørge til råds om køreegenskaber og deslige ;-(((

Men den var sjov så længe det varede (og for at noget kan være sjovt - skal
det vel også være lidt farligt ?)

Hilsen

Wheeler

TDR i kælder
RD afventer stumper fra Bruno.de

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 18:16

In article <Xe7E9.380$hX1.1893@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...

> stor

Ja, servicen! ... konstruktionen er ikke barnemad. KR-1 Er lidt mere
kompliceret end bare en-anden-form-for-YPVS. Kawasaki's KIPS Kobler en
helmholz resonator (på siden af cylinderen!) ind og ud. I modsætning til
YPVS, der varierer trykket p.gr.a. den varierende højde på
udstødningsporten, kører KIPS med 'konstant' tryk, og varierer portens
areal ved at koble to mindre udstødningsporte ind.

> Derfor kan man nu godt få hovedpine alligevel. Jeg ved ikke om Brian/Hekto
> bore/honer/planer og selv fremstiller sine stempler. Jeg har lige måtte
> slippe et større beløb til Ingana på den konto...

Nej, jeg har ikke havareret en motor, endnu! KR-1'eren er kendt for at
guffe stempler; men jeg prøver at være omhyggelig med det hele, så de
forhåbentlig holder 10-15.000 km. ;0)

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 19:01

Hekto <bs@hekto[remove].dk> skrev i en
> [...]
> >
> Nej, jeg har ikke havareret en motor, endnu! KR-1'eren er kendt for at
> guffe stempler; men jeg prøver at være omhyggelig med det hele, så de

KR-1'erens stempelproblem var at den messingstift der fixerer
stempelringenes ender var for kort til hullet den sad i, hvorved den med
tiden kunne arbejde sig ind så ringene kunne dreje frit rundt =

På -S'eren skulle stiften være gjort længere, men onde tunger vuil vide
at en ingeniør nåede at opdage at man kun havde forlænget stiften og
ikke hullet og derfor nåede at få plottet et dybere hul ind på
konstruktions-tegningerne, hvorved situationen er status quo

Når du engang kommer ud for et stempelskifte, så køb endeligt uoriginale
stempler!!! :-|

- -
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 24-11-02 20:25

On Sun, 24 Nov 2002 18:15:31 +0100, Hekto <bs@hekto[remove].dk> wrote:

>Nej, jeg har ikke havareret en motor, endnu! KR-1'eren er kendt for at
>guffe stempler; men jeg prøver at være omhyggelig med det hele, så de
>forhåbentlig holder 10-15.000 km. ;0)

Ja tak - jeg kender en der har skiftet 5-10 stempler på en sæson )

Fra : Armand

Dato : 24-11-02 17:18

> Om det så bliver en RD'er jeg vil have ( og den skal være med YPVS )
ved jeg
> ikke...

La' væær!

RD350'ere ligge under for at være forskruede som intet andet, og de
flerfoldige RD-køb v har fulgt igennem tiden her i gruppen bekræfter i
høj grad dette!
Måske er totaktere lette at skrue på; men din babyGix'er har garanteret
klaret de første 70.000 betragteligt mere skrueri-frit end en
hvilkensomhelst højtydende totakter ville, og i modsætning til
firtakterne, så er det ofte banaliteter der skal til for at totakteren
står stille i ugevis (indtil man får skaffet et nyt stempel ).

Er du blot lidt afhængig af din motorcykel til den daglige transport, så
lad være at kste din kærlighed på en 15 år gammel RD 3½'er :-|

- -
Armand.

Fra : carsten

Dato : 29-11-02 00:52

Ja, hvor i kan, men jeg må erkende at jeg har en RD 350 YPVS og har no
problems, og den gir samtidig meget sjov når man sådan lige smutter fra et
par af de større i by og tæt trafik. Så jeg kan kun anbefale den......

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 29-11-02 13:30

"carsten" <cabuma@mail.dk> wrote in message
> Ja, hvor i kan, men jeg må erkende at jeg har en RD 350 YPVS og har no
> problems, og den gir samtidig meget sjov når man sådan lige smutter fra et
> par af de større i by og tæt trafik. Så jeg kan kun anbefale den......

Men det er altså en maskine der kræver meget af brugeren. Både hvad angår
kørestil og vedligeholdelse.

Den alder maskinerne har nu gør at der hele tiden er småting. Stempler,
krumtap og opboringer spiser den også en del af...

Sjov er den og jeg bruger også min som daglig transport, men det er rent
luksus, da jeg er vant til pedalcyklen. Det gør derfor ikke så meget da
RD'en står stille en gang i mellem.

Efter min mening vil det være forkert at skifte en minigsxr ud med en RD,
fordi man ikke kan lave mini'en selv, men mener at RD'en er til at klare, da
den er mere knallert... Det er rigtigt at en 2T har en simplere
motorkonstruktion, men der er ikke nødvendigvis simplere at arbejde med.
Hvis du gerne vil have en RD til at gå ordentligt så kræver det tid, måleur,
søgerblad og skydelære. Man kan ikke bare slå på den med en hammer til den
virker.

Jens

RD - Der skal bruge denne vinter på at lave det, jeg ikke nåede på 3 måneder
sidste vinter....

Fra : Hekto

Dato : 29-11-02 14:23

In article <l5JF9.39$EL3.1796@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg
\(replace xxx with newsgroup to reply\)" <xxx@blaabjerg.net> says...
> [...]
> søgerblad og skydelære. Man kan ikke bare slå på den med en hammer til den

Der er jo en sanhed med modifikationer! :0)

Finjustering af krumtappen, sker jo netop med en træhammer! =
Til gengæld sker det ikke på må og få; men under stadig kontrol med et
måleur!

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-11-02 14:02

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse

Snip - kloge ord!

> Det forstår jeg, når både din far og din kæreste, vil være din mor!!!!

Sublimt indlæg fra ende til anden!

Rittig
(Med kun en mor, og hun gav op for mange år siden.)

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 17:32

In article <arqidi$gfc$1@sunsite.dk>, ClausRittig@Hotmail.Com says...
> "Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse
>
> Snip - kloge ord!

> Sublimt indlæg fra ende til anden!
>
> Rittig
> (Med kun en mor, og hun gav op for mange år siden.)

Taaaaak!... jeg er også vokset op, og blevet sådan éen, som min mor
forbød mig at lege med!

Fra : Pcman

Dato : 24-11-02 21:51

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
[SNIP]

> Vil bare lige spørge hvilke erfaringer du har med din RD'er..

Min dårligste erfaring med RDère er dem med YPVS. YPVS er dyrt når det går i
stykker og det gør det! Husk der er også en CDI boks og den koster.
De andre jeg har haft uden ypvs er der ikke noget at klage over. Kører som
de skal... Godt! Har indtil videre lavet det meste selv.
--
> Jeg mener om den er vild og tager magten fra en eller om det er noget man
> kan vende sig til ?!?!?!

Alle mcér kan tage magten fra dig.
--
> Jeg ved godt at der er en væsentlig forskel i accelerations fordeling
mellem
> 2 takter og 4 takter...

Tror da at min RD tager de fleste andre cykler til samme pris på danske
plader
--
> [...]
> lige heldigt fra det alle sammen, har kæresten forbudt mig at købe såen en
> maskine.. hvilket jeg er liidt ked af da jeg synes det er en fed

Ja ja, hvad er det næste du får forbud mod. Har da selv fundet mange
kærester med mine RDér.

> Andre med samme maskine må også gerne give sig til kende og skrive et par
> ord ,-)

Det er så hermed gjort...

> [...]
> Odense
> Stud. Procesteknolog.
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"

LOL. Brug det til på at skrue på RDén og så kan du jo altid true kæresten
med at blive sat af sammen med Gixxerenn..

Med venlig hilsen
Jarl Olsen
--

Yamaha RD 350 LC uden up(v)s i vinterhi på sit eget faste værksted.
www.pcman.dk

Fra : carsten

Dato : 29-11-02 00:42

Jeg har været heldig og "få lov at købe" en RD 350 for konen "der er nogen
der kan" he-he. Og den kan anbefales, men som så mange andre mc`er .....pas
på den er hidsig.