pakningsflader
Fra : wheeler

Dato : 20-11-02 20:18

Hej DFM,

Er det hysteri at blankpolere motorblok, cylinder og top med en gang Autosol
inden samling ?

Vedr. kab. justering på en RD'er:
Går synkroniseringen alene ud på at stemplet åbner samtidig i begge kab?
Er der nogen, der ligger inde med et par gode fif ifm. jusering af
kaburatorerne?

Pft.

Wheeler

TDR 125R
RD 350 under "rekonstruktion"

Fra : Armand

Dato : 20-11-02 21:10

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
kab?
> Er der nogen, der ligger inde med et par gode fif ifm. jusering af

I tomgang med varm motor må man ikke kunne fornemme at den ene
udstødning prutter hårdere end den anden!
Decideret vacuum-måling/justering kan man ikke foretage på en totagger!!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 21-11-02 16:42

> I tomgang med varm motor må man ikke kunne fornemme at den ene
> udstødning prutter hårdere end den anden!
> Decideret vacuum-måling/justering kan man ikke foretage på en totagger!!

Hejsa Armand

hvorfor kan man egentligt ikke det ?? ved du det ?

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Armand

Dato : 21-11-02 18:24

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en

> hvorfor kan man egentligt ikke det ?? ved du det ?

Mnjaeh :-/
Ikke specifikt; men det må jo være fordi der ikke er den samme
vacuum-opbygning, som på en firetakter.
En firetakter suger direkte fra cylinderen og hver anelse til forskel på
gasgivning (tomgangs-stilling for gasspjældet) vil medføre det
forskelligartede sug. Totaggeren suger til forskel en fast mængde ad
omveje (igennem krumtaphuset) og dét kan medføre en forskel :-/
På samme måde ser man heller ikke vacuum-bensinhaner brugt på totaggere!

Behovet for så præcis en synkronisering på en oftest tocylindret
totagger kan også være den simple årsag til at man ikke besværer sig
dermed fra fabrikantens side. Selv på de mange tilfælde af trecylindrede
og yderliger få firecylindrede der findes, husker jeg ikke tilslutninger
for vacuum-test!

- -
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 21-11-02 23:31

> På samme måde ser man heller ikke vacuum-bensinhaner brugt på totaggere!

Det er ellers lige hvad der er på en RD?!

Jens
RD, med vakuum

Fra : Armand

Dato : 22-11-02 10:41

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:V8dD9.149$lo6.4772@news.get2net.dk...

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>
> Det er ellers lige hvad der er på en RD?!

Sandelig også (måtte lige forbi Partsfish og se tank/hane an!)

Jeg må snart erkende at jeg er fanget på det ene ben hér, og hvis ikke
at GT-manual'erne giver noget entydigt svar, bliver det gruppens
videnbank jeg skal læne mig til!!

- -
Armand.

Fra : Henning

Dato : 22-11-02 08:28

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:arjjap$2dke$1@news.cybercity.dk...

> Mnjaeh :-/
> Ikke specifikt; men det må jo være fordi der ikke er den samme vacuum-opbygning, som på en firetakter.

Et skud i morgentågen: I en 2T (her ifht 4T) indsugning står gassen og vælter frem og tilbage, og giver nogle mere voldsomme tryksving, som ødelægger målingen?

> Selv på de mange tilfælde af trecylindrede og yderliger få firecylindrede der findes, husker jeg ikke tilslutninger for vacuum-test!

Hvad gør man så på vandbøfler, og andre cykler med CV-karburator? Der er det vel ikke så ligetil med bor-metoden, og et 'lurehul' kan heller ikke bruges.

Henning, som egentlig synes flercylindrede 2T strider mod ideen om mekanisk enkelhed.
--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 22-11-02 10:31

Henning <henning@see.sig> skrev i en

> [...]
> Et skud i morgentågen: I en 2T (her ifht 4T) indsugning står gassen og
vælter frem og > tilbage, og giver nogle mere voldsomme tryksving, som

Man ser ikke en totakter idag uden at den mindst har reed-ventiler (á
la: kontraventiler) i indsugningen, så dén forklaring strander!

firecylindrede der findes, > > husker jeg ikke tilslutninger for
vacuum-test!

> Hvad gør man så på vandbøfler, og andre cykler med CV-karburator?

Tjaeh :-/
De førse af Suzuki's firetaktere var monteret med alm
spjældkarburatorer, så jeg regner ikke vandbøflen for a have CV'ere
monteret :-/

> .......Der er det vel ikke så ligetil med bor-metoden, og et
'lurehul' kan heller
> ikke bruges.

Næh :-/
Eftersom at ihverfald Suzuki's trecylindrede var monteret med fire
udstødningsrør, er trick'et med en hånd bag potterne heller ikke gangbar

Jeg må hellere finde mig en manual til GT'erne, og læse på lektien!!

- -
Armand.

Fra : Henning

Dato : 22-11-02 11:29

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:arku2d$ku1$1@news.cybercity.dk...

> Man ser ikke en totakter idag uden at den mindst har reed-ventiler (á la: kontraventiler) i indsugningen, så dén forklaring strander!

Det havde jeg også i hovedet... Jeg mener at have set en plausibel forklaring på det med ingen vacuum måling på 2T, jeg kan bare ikke komme på den.

> De førse af Suzuki's firetaktere var monteret med alm spjældkarburatorer, så jeg regner ikke vandbøflen for a have CV'ere monteret :-/

Ja, det er vist på tide du får læst på den tekniske MC historie - GT750 fik nemlig CV efter et par år ;) (Og MCRevyen giver ikke svaret)

> Eftersom at ihverfald Suzuki's trecylindrede var monteret med fire udstødningsrør, er trick'et med en hånd bag potterne heller ikke gangbar

Hmhm, jeg har aldrig fået afprøvet den metode på en maskine der faktisk var ude af justering. Hæ, der er en fordel ved at have karburatorene monteret i en uhåndterlig klump, med een aksel til alle spjæld.

> Jeg må hellere finde mig en manual til GT'erne, og læse på lektien!!

Prøver lige i et andet forum, det er nemmere end biblioteket.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Henning

Dato : 22-11-02 15:07

> Prøver lige i et andet forum, det er nemmere end biblioteket.

Og så:

> Why aren't vacuum gauges used on two strokes for synchronizing?
>
> And how are synchronizing done on fex Suzuki GT750's with CV carbs?

<http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=34284&item=1872323176&rd=1>

here is the url for a nos suzuki vacuum guage set, that just sold on ebay
for GT 750 and other models.

a set of mercury stix works fine.
the vacuum is not high on 2 strokes, but the mercury stix are still capable
of showing any diference.
other style of carb vacuum guages, such as the original honda dial guage
with needles, arnt sensitive enough to show their slight vacuum pulse.

joe

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-11-02 11:38

Henning wrote:

> Et skud i morgentågen: I en 2T (her ifht 4T) indsugning står gassen og
> vælter frem og tilbage, og giver nogle mere voldsomme tryksving, som
> ødelægger målingen?

Det mener jeg også.
På 4-takteren er man nogenlunde sikker på at der er undertryk i
indsugningssiden det meste af tiden, hvorimod på 2-takteren går der en vis
tid inden reed ventilen lukker, og der er noget blow-back i
indsugningskanalen, som forårsager trykstigninger i indsugningstragten.

Dette er naturligvis størst ved de lave omdrejninger, hvor reed-ventilen
_ikke_ er resonans-afstemt til at åbne/lukke på præcis det rigtige
tidspunkt.

Yderligere kompliceres sagen af at der på en RD'er og min ene TZR er et
resonnans-rør der forbinder de to indsugningstragte, for at ydnytte dette
over/undertryk der pulser, til at give en lille-bitte trykladning ved
bestemte omdrejninger. AFAIK virker dette som en helmholz-resonnator, det
på modeller med karburatorerne langt fra hinanden istedet har en lille boks
koblet på indsugningstragten.

Når vi så har indsugningssiden overstået, kommer vi videre til
udstødningssiden. Selvom forskellen nok er minimal i tomgang, så kan to
udstødninger aldrig laves 100% ens, og det resulterer i et forskelligt sug
op igennem cylinderen, og derved også forskelligt sug på indsugningssiden.
Dette har størst betydning oppe nær moment-toppen. Forskellen i sug på
forskellige udstødninger kan være så stor, at man med flow-meter på hver
karburator direkte kan måle en forskel i benzinforbruget på hver cylinder.

Alle disse små forskelle summeres op til at det vistnok ikke duer at anvende
et synkroniserings-værktøj på en to-takter.

Personligt plejer jeg at sætte fingrene ind på spjældene og mærke om de
glider op nogenlunde samtidigt, og når de er justeret ind til det, checker
jeg om de også begge når helt i top samtidigt.
I tvivlstilfælde justerer jeg dem ind så de er helt åbne samtidigt.

/Rune

Fra : Hekto

Dato : 22-11-02 15:42

In article <arjjap$2dke$1@news.cybercity.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en
> totagger!!

Det kan man faktisk godt!
Problemet er at 2T'eren ikke går så jævnt i tomgamg, så man må gøre
det ved et lidt højere omdrejningstal. Den ujævne gang skyldes den
ringe skyldning af cylinderen ved små omdrejninger.
Reedventiler har dog bedret på situationen.

> På samme måde ser man heller ikke vacuum-bensinhaner brugt på totaggere!

Ren ammestuesnak, ude fra heden! ;0)
Alle 'moderne' 2T'ere har vacuum-hane. Lige fra den mindste scooter,
over RD350, til min KR-1.
Der er masser af vacuum at tage af.

> [...]
> dermed fra fabrikantens side. Selv på de mange tilfælde af trecylindrede
> og yderliger få firecylindrede der findes, husker jeg ikke tilslutninger

På en Yamaha Rd350 foreskrives det at man mekanisk justerer kablerne
så de to kaburatorer er synkroniseret. Til det er der to små 'ruder' i
siden på kaburatoren, hvorigennem man kan se en prik.
Kaburatorerne på RD'eren har udligningsrør, imellem sig.

På KR-1'en foreskrives der i manualen (hold nu fast!!!):

Hver cylinder justeres til at have samme træk, i tomgang.
Synkroniseringen efterprøves ved at holde en hånd bag hver udstødning
og man skal da føle at output'et fra hver cylinder er lige stort!!!!!!
Det er ikke gas! ... sådan står der i den officielle manual!
Der står så endvidere, at kan man ikke opnå dette ved ovenstående
metode, må man anvende et vacuummeter.
Efterfølgende kan tomgangen justeres op og ned med en normal
tomgangsskrue ... på den ene cylinder! På RD'en er der een i hver
side.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.dk ?

Fra : Armand

Dato : 23-11-02 11:38

Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en
> In article <arjjap$2dke$1@news.cybercity.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> Ren ammestuesnak, ude fra heden! ;0)

Og det er så taget ad notam!!

> [...]
> og man skal da føle at output'et fra hver cylinder er lige stort!!!!!!
> Det er ikke gas! ... sådan står der i den officielle manual!

Jup!
Akkurat det samme for min RGV'er, og det er dérfra at jeg har nævnt dén
med hænderne!!

- -
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 23-11-02 12:45

In article <arno9l$dud$4@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...

> Jup!
> Akkurat det samme for min RGV'er, og det er dérfra at jeg har nævnt dén
> med hænderne!!

.... noget tyder på at Yamaha er de eneste der har taget problemet
alvorligt!

Man kan forestille sig at forskellen i stempelhøjden på de to cylindere,
ud over tomgangen, kunne have indflydelse på villigheden til at tage
gassen?

Et helt andet spørgsmål der måtte presse sig på, er justeringen af
luftskruen!? Den er nomalt bare opgivet ved en grundindstilling; men jeg
har ikke set noget på hvordan man justerer den, hvis man skulle få den
slags lyster!?

Man kan selvfølgelig justere til max tomgang, på begge cylindre, efter
at tomgangen er justeret; men jeg ved ikke om det ville være korrekt.
En anden ting ar at luftskruerne som regel kun er tilgængelige i den ene
side! (p.gr.a. kaburatorerne ikke er spejlvendte)

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-11-02 13:36

Hekto wrote:

> Man kan forestille sig at forskellen i stempelhøjden på de to cylindere,
> ud over tomgangen, kunne have indflydelse på villigheden til at tage
> gassen?

Forskellen i stempelhøjde??

> [...]
> luftskruen!? Den er nomalt bare opgivet ved en grundindstilling; men jeg
> har ikke set noget på hvordan man justerer den, hvis man skulle få den

Det kommer lidt an på, på hjvilken side af nålen og dysen man justerer. På
den ene side, regulerer man luftmængden, og på den anden, den samlede
blanding. Den mest gængse metode er vist at skrue på luftskruen indtil man
får den hurtigste tomgang, og så derefter stille tomgangsskruen, indtil det
ønskede omdrejningstal. Hvis luftskruen kommer mere end 3 omgange ud, skal
der dysses om i karburatoren.

Hvis alle dysser er korrekte, sker det at når man åbner for luftskruen,
bliver blandingen magere og magere, for så til sidst at være så mager,
motoren ikke kører ordentligt. Omvendt, bliver motoren "kvalt" når man
skruer for meget ind.

> [...]
> En anden ting ar at luftskruerne som regel kun er tilgængelige i den ene
> side! (p.gr.a. kaburatorerne ikke er spejlvendte)

Køb en TZR istedet. Der er det rigtigt lavet fra fabrikken

/Rune

Fra : Armand

Dato : 23-11-02 14:56

> In article <arno9l$dud$4@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
> says...

> ... noget tyder på at Yamaha er de eneste der har taget problemet
> alvorligt!

RGV'ens karbunader kigger man lige ned i, i bunden af luftfilterkassen,
og derved er det enkelt at måle/justere spalten under gasspjældet
visuelt. Jeg mener endda at kunne huske at der tillige er en markering
(bund af spjæld/karb.) tl justering af oliepumpekablet efter :-/
Men en totagger vil jo ikke gå bedre i tomgang end *plut-plut*'eriet
tillader, hvorved det jo ikke er så væsenligt om man kan synkronisere
dem 100% efter vacum-metre :-/
Vacuum-målingerne for firetakts-synkronisering har forøvrigt også en
tolerence for hvor præcis at justeringen behøver at være!!

> [...]
> Man kan selvfølgelig justere til max tomgang, på begge cylindre, efter
> at tomgangen er justeret; men jeg ved ikke om det ville være korrekt.

Jo!
Det er jo den eneste måde man kan klare den sag på. Skruerne skal blot
have et ekstra drej til sidst (men om de er til den federe eller magere
side kan jeg sgu' ette komme på!).

> En anden ting ar at luftskruerne som regel kun er tilgængelige i den
ene
> side! (p.gr.a. kaburatorerne ikke er spejlvendte)

Surt show!
Måske den oprindelige KR1'er, med tandem-motor ville være bedre omkring
dén detalje? RGV'ens cylinder-udlægning gør ihvertfald at den er fri
for problemet!

- -
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 24-11-02 17:44

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
>
> Man kan selvfølgelig justere til max tomgang, på begge cylindre, efter
> at tomgangen er justeret; men jeg ved ikke om det ville være korrekt.

Jo det er sådan Haynes foreslår

> En anden ting ar at luftskruerne som regel kun er tilgængelige i den ene
> side! (p.gr.a. kaburatorerne ikke er spejlvendte)

Haynes er inde på den diskussion med at det kan være svært at fange
luftskruen. Men det skulle kunne lade sig gøre!

Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 23-11-02 14:47

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message
> På en Yamaha Rd350 foreskrives det at man mekanisk justerer kablerne
> så de to kaburatorer er synkroniseret. Til det er der to små 'ruder' i
> siden på kaburatoren, hvorigennem man kan se en prik.

Hmm, hvad model er det der har disse ruder?
Nu er min nede på værkstedet, så jeg kan ikke lige se efter, men jeg tror
ikke jag gad ligge og rode med en føler, hvis jeg kunne slippe.
Jeg har en 1JF, der er ikke disse ruder, med mindre de er malet over med
alu. farve...

Jens
RD - hvor eneste rude er kåbeglasset.

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 13:33

In article <6FLD9.60$OV.954@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg \(replace
xxx with newsgroup to reply\)" <xxx@blaabjerg.net> says...

> [...]
> ikke jag gad ligge og rode med en føler, hvis jeg kunne slippe.
> Jeg har en 1JF, der er ikke disse ruder, med mindre de er malet over med
Jeg ved ikke om de er på de senere modeller.
Det er en lille rund rude, ca. 5mm i diameter, der sidder ca. ½ oppe på
kaburatoren. Kigger du ind i indsugningen, så sidder den til højre,
sådan lidt skråt.
Prikken er en an-boring i kaburatorspjældet. Den bliver synlig i ruden
(men ikke særlig synlig!) ved næsten fuld gas.

> Jens
> RD - hvor eneste rude er kåbeglasset.

.... og regningen på forsikringen, samt den på vægtafgiften?(sorryyyy!)

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 24-11-02 17:50

> Prikken er en an-boring i kaburatorspjældet. Den bliver synlig i ruden
> (men ikke særlig synlig!) ved næsten fuld gas.

Ja den er ikke på de nye. Jeg kunne heller ikke forstå hvorfor Hanyes gør et
så stort nummer ud af det, hvis det er til at se sig ud af...

> ... og regningen på forsikringen, samt den på vægtafgiften?(sorryyyy!)

Argh, ja der er lige kommet en forsikringsstigning på 1200 uden
forklaring/skade.... Der ruller hoveder i morgen...

Jens
RD - Nu med flere ruder, og dyr forsikring....

Fra : wheeler

Dato : 24-11-02 17:49

> [...]
> ikke jag gad ligge og rode med en føler, hvis jeg kunne slippe.
> Jeg har en 1JF, der er ikke disse ruder, med mindre de er malet over med

Jeg kunne nu godt finde de to små glughuller - selvom det kræver gode øjne
at se stemplet bevæge sig i cylindergangen.

Jeg har lige synkroniseret på "gefühl", hvilket vil sige med det yderste af
pegefingerspidserne oppe i "kanalen" mens jeg fik een til at vride håndtaget
(ja ja, jeg ved godt hvad I tænker nu

Tomgangsskruerne er også indstillet efter samme princip (altså ved at føle
sig frem)..

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 18:17

In article <jo7E9.382$hX1.1969@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Jeg har lige synkroniseret på "gefühl", hvilket vil sige med det yderste af
> pegefingerspidserne oppe i "kanalen" mens jeg fik een til at vride håndtaget
> (ja ja, jeg ved godt hvad I tænker nu

*ROFLPMP*

.... vi lader liiiige billedet stå et øjeblik!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-11-02 08:48

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> writes:

> Jeg har lige synkroniseret på "gefühl", hvilket vil sige med det
> yderste af pegefingerspidserne oppe i "kanalen" mens jeg fik een
> til at vride håndtaget
> (ja ja, jeg ved godt hvad I tænker nu

*LOL*

--
Mikkel
motortosse.dk - The revolution will not be televised.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 20-11-02 22:35

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Er det hysteri at blankpolere motorblok, cylinder og top med en gang
Autosol
> inden samling ?

Det burde ikke være nødvendigt. Hvis alting ellers ser ordenligt ud. Pas på
ikke at få slibemiddel ned i din nyhonede cylinder...

> Vedr. kab. justering på en RD'er:
> Går synkroniseringen alene ud på at stemplet åbner samtidig i begge kab?
> Er der nogen, der ligger inde med et par gode fif ifm. jusering af
> kaburatorerne?

Hmm, det er lidt længe siden, men jeg mener blot jeg brugte den vejledning
der er i Haynes.

Er det ikke noget med du stiller på kablet ved gashåndtaget så der bliver
åbnet lidt for begge spjæld. Brug herefter et lille bor eller andet der har
en "ens" diameter i hele længden(brug bunden af boret).

Du stiller så på gaskablet oppe ved styret til boret kun lige møder modstand
i den ene karb. Du stiller så den anden karb. til sammen højde.

Jeg ved ikke om det giver mening, og kan heller ikke huske om jeg glemmer
noget, det er længe siden og jeg har kun gjort det én gang. Det kan være
andre kan hjælpe?

> RD 350 under "rekonstruktion"
Hvordan går det med den? Springer du over hvor.... eller får den den helt
store tur?

Har du fået nyt stempel?

Jens

RD

Fra : Bernhard

Dato : 21-11-02 09:12

"Jens Blaabjerg

RD 350 under "rekonstruktion"
Hvordan går det med den? Springer du over hvor.... eller får den den
helt
store tur?

Undskylder overfor mig selv ved at fastholde min tid til syn (den
12.12.02)
Planen er herefter at gå i krig med ny forgaffel + bøsninger i
bagsvinger.

Hovedlejer/Krumtappen er udskudt til efteråret 2003

Har du fået nyt stempel?

Jep et "X-pro" - og en samlet faktura på 1.500.-

I Haynes står der vist noget om at man skal smøre YPVS'ens bøsninger,
o-ringe, pakdåser mv. med en gang "molybdenum disulphide" - så vidt
jeg erindrer, er det det grålige/sølfarveagtige fedt (skidedyrt).

Hvad med en gang alm. brunt lejefedt fra bøtten fra Castrol (der står
vist også noget med molydan på denne - er det ikke tilstrækkeligt
eller hvad?

Hilsen

Bernhard Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 21-11-02 12:52

"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> wrote in message
> Hovedlejer/Krumtappen er udskudt til efteråret 2003

Hehe, bare du ikke kommer og siger: "Hvorfor sagde i ikke den kunne
eksplodere..."

> Jep et "X-pro" - og en samlet faktura på 1.500.-
Vel Pro-x? Regningen er vel for alt arbejdet også ikke? Ellers er det noget
dyrt!

> [...]
>
> Hvad med en gang alm. brunt lejefedt fra bøtten fra Castrol (der står
> vist også noget med molydan på denne - er det ikke tilstrækkeligt

Nej der slipper du ikke. Alm. fedt kan ikke holde til varmen. Det er rigtigt
det er skide dyrt, men kun i forhold til alm. fedt, du vil kunne tage resten
med i graven, hvis du kun bruger det til de par steder på RD'en.
Prøv om RI-FI ikke har en lille tube?

Jens
RD

Fra : Jakob W \(slet \"ing~

Dato : 21-11-02 15:33

> [...]
resten
> med i graven, hvis du kun bruger det til de par steder på RD'en.

Det er nu ikke udelukkende pga. af varme holdbarheden, MoS2 er et glimrende
tørsmørremidddel. Det bliver på lejefladerne uanset temperatur.
Før PTFE blev udpeget som vidundermiddel, havde molycote (der består af
MoS2) samme status.
Fedt med MoS2 er nu ikke særligt dyrt, men du må da gerne få lidt af mig.
(check evt. harald nyborg og biltema
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19802 )

mvh Jakob W (ex. cbr1000F)

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 21-11-02 16:38

"Jakob W (slet "ingenspam" i mailadresse)" <Jowingenspam@get2net.dk> wrote
in message news:886D9.60$lo6.1084@news.get2net.dk...
> Fedt med MoS2 er nu ikke særligt dyrt, men du må da gerne få lidt af mig.
> (check evt. harald nyborg og biltema
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19802 )

Ja det var da til at overkomme. Jeg havde tippet prisen til ca. 100,- ...

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 21-11-02 18:53

"Jakob W (slet "ingenspam" i mailadresse)" > Fedt med MoS2 er nu ikke
særligt dyrt, men du må da gerne få lidt af mig.
> (check evt. harald nyborg og biltema
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19802 )
>
> mvh Jakob W (ex. cbr1000F)

Hej Jakob,

Har du det på Østerbro eller skal "vi" til Birkerød?

Jeg har lige bestilt en moment-nøgle hos Harald, jeg kan ikke nå at får MoS2
med på samme ordre

Jeg har ellers lige talt med et "klogt" hoved, der forsikrer at syrefrit
fedt er glimrende. Det er ifølge vedkommende ikke nødvendigt at bruge MoS2,
idet temp. slet ikke når de varmegrader..(ellers ville både o-ringe og
pakdåser jo futte af! )

En god skefuld - må du da gerne tage med (det er vel fra de gode dage på
ELF - der er "donor"?)

Bernhard

Fra : wheeler

Dato : 21-11-02 19:04

"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply> >
Hovedlejer/Krumtappen er udskudt til efteråret 2003

> Hehe, bare du ikke kommer og siger: "Hvorfor sagde i ikke den kunne
> eksplodere..."

såå...såååå

Det der bekymrer mig mest er at årsagen til stempel-knaldet kun er 90%
verificeret til at hidrører til manglende køling (den smed jo vand dagene op
til) - dette har nok drænet køleren totalt -> høj varme ifm. testrace ->
ingen temp. måler -> overophedning -> CRASH ???

> Vel Pro-x? Regningen er vel for alt arbejdet også ikke? Ellers er det
noget
> dyrt!
Jepper incl. helicoil (topstykket v/ temp.sensoren), boring/horning,
rensning + miljøafgift. Fra fakturen er fratrukket 25-30% i
"mekaniker-rabat".

Bernhard Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 21-11-02 20:41

> [...]
> til) - dette har nok drænet køleren totalt -> høj varme ifm. testrace ->
> ingen temp. måler -> overophedning -> CRASH ???

Hmm, der skal nu ikke mere en en kop til at holde den kørende, især ikke med
den lave temp. vi har for tiden. Jeg tror nu det samme ville ske med fuldt
funktionel køling.
Jeg tror den går for magert af den ene eller anden grund. Det kan jeg godt
forstå du ikke er glad for...

Jens
RD

Fra : Armand

Dato : 22-11-02 12:57

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:PdTC9.6468$Rs5.2667@news.get2net.dk...
> [...]
> i den ene karb. Du stiller så den anden karb. til sammen højde.
> ..........kan heller ikke huske om jeg glemmer noget,

- - - - dét gør du vistnok!
Kablers justermulighed ved styrenderne, er kun(!) til at kunne skabe
fornøden frigang, derved at kablerne strammer sig op hhv. løsner sig når
styret bevæges fra yderpunkt til yderpunkt.
Deri liger så at en justering af karbunaderne dér, vil medføre ændret
tomgang alt efter hvor styret befinder sig, hvilket jo ikke er
hensigtmæssigt

Uanset hvad, så må der være en juster-mulighed af en art ved
karburatorerne - På "Kun Race's" YSR80'ere sker det f.eks på bedste
knallertvis igennem en skrues koniske ende, som stikker ind under
spjældet og alt efter ind/ud skruning derved løfter dette!

- -
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 22-11-02 14:07

> [...]
> Deri liger så at en justering af karbunaderne dér, vil medføre ændret
> tomgang alt efter hvor styret befinder sig, hvilket jo ikke er

Hmm, der tror jeg du har misforstået mig. Ret meget endda...

Når jeg skriver om at skrue oppe ved styret er det udelukkende for at
simulere en svag gasgiven. Man kan jo ikke stå og give gas med højre, mens
man mærker efter med et bor om begge karburatorer åbner ens. Så rolig højre
har jeg i hvert fald ikke...

Efter endt synkronisering, skal man naturligvis justere tilbage oppe ved
styret, det havde jeg glemt. Måske fordi jeg fandt det indlysende, men sådan
er det jo altid med ens egne forklaringer...

> [...]
> knallertvis igennem en skrues koniske ende, som stikker ind under
> spjældet og alt efter ind/ud skruning derved løfter dette!

Jaa, men det er da kun til at stille tomgang. At du løfter spjældene en
smule uden belastning på kablerne, siger intet om at de åbner ens, når der
bliver trukket i gassen.

Tomgangsskruerne skal naturligvis ikke røre spjældene under synkronisering.
Tomgangen stilles bagefter.

Jens

RD

Fra : Armand

Dato : 23-11-02 11:33

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:xZpD9.57$jj7.1517@news.get2net.dk...

> [...]
> simulere en svag gasgiven.....
> Efter endt synkronisering, skal man naturligvis justere tilbage oppe

OK
Men så fik jeg lelighed til lige at pointere forskellen på justering og
spillerum på kablerne!

> [...]
der
> bliver trukket i gassen.
> Tomgangsskruerne skal naturligvis ikke røre spjældene under

Hele snakken går da på at justere tomgangen, og det er dér at man kan
registrere forskellen - Den ½'e mm der kan være i forskelligt løft fra
kablernes side af, har ingen betydning når der køres med blot let løftet
spjæld (jvf. Rune's forklaring om hvor meget forskel der alene er på den
enkelte cylinders udstødning)!

- -
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 23-11-02 14:55

> [...]
> kablernes side af, har ingen betydning når der køres med blot let løftet
> spjæld (jvf. Rune's forklaring om hvor meget forskel der alene er på den

Spørgsmålet gik på synkronisering generelt. Det kan godt være du har ret i
at det ikke betyder noget ved bare lidt gasgiven, men jeg ved det ikke. Gør
du det?

Det er klart at man kan stille tomgangen uden at bekymre sig om kablet, bare
der er slup nok, så går det jo. Jeg har det bare lidt sådan, at når der er
brugt tid på at skrive en masse om synkronisering i div. manualer har det
nok en effekt. Jeg ser derfor ingen grund til at lade være med at gøre det
ordentligt, det tager 5min. Det kan så godt være det kun er Yamaha og mig,
der fejlagtigt tager det seriøst..

Jens

RD

Fra : Armand

Dato : 23-11-02 14:49

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:9NLD9.63$OV.1036@news.get2net.dk...

> [...]
ret i
> at det ikke betyder noget ved bare lidt gasgiven, men jeg ved det

"Gør jeg det"? Ved om det betyder noget??
Jeg kan ikke citere fra en kilde; men synkroniseringen ér blot et
komfort-problem derved at det er en ujævn tomgang man retter ind.
Synkroniseringen kan dog være så slemt ude af justering, at det kan være
svært at holde motoren i tomgang!

> [...]
det
> ordentligt, det tager 5min. Det kan så godt være det kun er Yamaha og

Rigtigt nok!
Men at bruge mere end de 5 minutter er således heller ikke nødvendigt,
og du gør det velsagtens kun når du på et tidspunkt irriterer dig over
en ringe tomgang, hvis ikke ligefrem "kun" når motoren alligevel
serviceres!

- -
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 22-11-02 15:45

In article <qfRC9.6444$Rs5.2577@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Hej DFM,
>
> Er det hysteri at blankpolere motorblok, cylinder og top med en gang Autosol
> inden samling ?

Ja! Få det glasblæst istedet. Det giver en pænere overflade. Mal det
sort, og polér så YPVS op.

> Vedr. kab. justering på en RD'er:
> Går synkroniseringen alene ud på at stemplet åbner samtidig i begge kab?
> Er der nogen, der ligger inde med et par gode fif ifm. jusering af
> kaburatorerne?
Se bl.a. svar til Armand, længere nede, vedr. justeringen på RD'en.
Den er rent mekanisk og fremgår af Haynes. Der er en lille rude i
højre side på kaburatoren, hvorigennem man kan se en prik på stemplet.
De justeres til at stå ens, d.v.s. at kablerne løfter stemplerne lige
højt.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 23-11-02 14:58

Autosol

> Ja! Få det glasblæst istedet. Det giver en pænere overflade. Mal det
> sort, og polér så YPVS op.

Er det mig der har misforstået noget, eller taler Bernhard om pakfladerne og
Hekto om hele skidtet...

Jens
RD

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 13:19

In article <EPLD9.64$OV.977@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg \(replace
> [...]
> Autosol

> Er det mig der har misforstået noget, eller taler Bernhard om pakfladerne og

ØØØØØHHH!? ... jeg taler om det hele, undtaget pakfladerne!

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 24-11-02 17:52

> ØØØØØHHH!? ... jeg taler om det hele, undtaget pakfladerne!

Ja, netop, men siden subj. er pakningsflader, så er du nok den eneste...

Jens

Fra : Hekto

Dato : 24-11-02 18:20

In article <ls7E9.384$hX1.1731@news.get2net.dk>, "Jens Blaabjerg
\(replace xxx with newsgroup to reply\)" <xxx@blaabjerg.net> says...

> Ja, netop, men siden subj. er pakningsflader, så er du nok den eneste...

*LOL*

.... og 4/5 af tråden er gået med at diskutere syncronisering af
kaburatorer!!!!

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 25-11-02 00:09

> *LOL*
> ... og 4/5 af tråden er gået med at diskutere syncronisering af
> kaburatorer!!!!

Hvilket absolut ikke kan anbefales at gøre på andet end rene
pakningsflader...

Jens