Må man det?(Batteri direkte på starteren)
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-11-02 18:24

Der kommer en og kigger på en motor jeg har til salg til en GSX-R 250. Han
ønsker at lave en komp. test på den inden han køber, men jeg har jo taget
den ud af stellet, og gjort den klar.

Kan man bare sætte ledninger fra batteriet og ned på starteren for at få den
til at dreje rundt under testen, eller er det usundt? Jeg ville umiddelbart
tro at det er en dårlig ide, men jeg ved ikke?

Og lige en anden ting. Jeg har været ved at skifte dækslet foran forreste
kædetandhjul (hvor koblingskablet går ned i ). I et af hullerne sidder der
sådan en dævl, som stikker ud, og passer lige ind i et af hullerne på
motoren ( jeg ved ik hvad de kaldes ???). Problemer er bare, at der også
sidder en i motoren fra det gamle dæksel, så jeg kan ikke knalde lortet på
sådan uden videre.
Hvordan får man sådan en sjover ud? Jeg har prøve at rive og flå i den uden
resultat( WD40 er prøvet) .. Forsøgte så at sætte noget gennem hullet, og så
banke på kanten af den , men det lykkedes ikke, så den sidder der stadig.
Hva gør man?

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Morten Lange

Dato : 20-11-02 19:20

> [...]
umiddelbart
> tro at det er en dårlig ide, men jeg ved ikke?

Det kan man godt. Det vil ikke ødelægge noget, men vær forberedt på at det
vil gnistre en del.

Lange

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-11-02 19:32

Husk også at spænde motoren fast til bordet, så ikke den triller rund, når
starteren kører.

Kim

Fra : Armand

Dato : 20-11-02 20:19

Thomas Buus Andersen <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en
> [...]
umiddelbart
> tro at det er en dårlig ide, men jeg ved ikke?

Det kan lade sig gøre; men er klodset og som sagt andetstads gnistfyldt!

Var det ikke en ide med en garanti á: "køb betinget af
værkstedsgodkendelse efter montering" (=> køber har arbejdet med
indbygningen som fysisk egenrisiko)??

> [...]
lortet på
> sådan uden videre.
> Hvordan får man sådan en sjover ud? Jeg har prøve at rive og flå i den

WD40 kræver et døgns tid for at være optimalt indtrængende!! har du
været på den dagen efter??

> ................Forsøgte så at sætte noget gennem hullet, og så
> banke på kanten af den , men det lykkedes ikke, så den sidder der
stadig.
> Hva gør man?

Det ER blot en løs rørstump, der skal kunne komme ud :-|
Du har jo stadig én tilovers i modparten, så ofr den ene ved at vriden
den sønder og sammen under udtrækning v.h.a. en
polygrip/papegøje -tang!!!

- -
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-11-02 23:20

> Var det ikke en ide med en garanti á: "køb betinget af
> værkstedsgodkendelse efter montering" (=> køber har arbejdet med
> indbygningen som fysisk egenrisiko)??

Det havde jeg også tænkt på. Men det ville da lette det hele for os begge,
hvis jeg kunne konstatere om motoren
var defekt eller ej, inden den blev sat i et stel.
Men hvilke forbehold skal man skrive i sådan en garanti?
For lad os nu sige køber selv sætter lortet i, og brænder hele lortet sammen
ved at glemme at montere kølerslangerne.
Så gider jeg da ikke hænge på motoren, som ikke virker. Kan man skrive på
papiret, at det er betinget at det skal udføres af et værksted, hvis
garantien skal gælde?
Er to ugers frist ikke rimeligt?

> WD40 kræver et døgns tid for at være optimalt indtrængende!! har du
> været på den dagen efter??
har prøvet. Sker ik en ski'

> Det ER blot en løs rørstump, der skal kunne komme ud :-|
> Du har jo stadig én tilovers i modparten, så ofr den ene ved at vriden
> den sønder og sammen under udtrækning v.h.a. en
> polygrip/papegøje -tang!!!

Det vil jeg så gøre. Den får bare hele armen imorgen !

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Morten L.

Dato : 21-11-02 09:19

> [...]
umiddelbart
> tro at det er en dårlig ide, men jeg ved ikke?

Pas nu på ikke at brænde gevinder og andet spændende.
Sæt kablerne fast på starteren - og lad batteri-polerne tage
gnisterne/graterne. Pas på øjnene.. 50-100A laver fede gnister

Fra : Armand

Dato : 21-11-02 02:43

Morten L. <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> skrev i en

> Pas nu på ikke at brænde gevinder og andet spændende.
> Sæt kablerne fast på starteren - og lad batteri-polerne tage
> gnisterne/graterne. Pas på øjnene.. 50-100A laver fede gnister

NEEEEEJ !!!

Selv ved montering af startkabler er det god latin at lade den sidst
monterede, samt senere først afmonterede, klemme være en stelklemme -
SOM SKAL MONTERES PÅ MOTOR/KAROSSERI!

Årsagen er den simple at der udvikles brint i batteriet
under ladning/afladning, og at dét er en særdeles eksplosiv gasart.
Batteriet er ikke tæt, derved at der er små udluftningshuller i
propperne (eller i den ene ende af toppen), og derfor kan brinten også
forekomme i batteriets umiddelbare atmosfære = *KNALD* ved
gnistforekomst! =

Ergo:
Brug aldrig batteriets poler som "kontakter" :-|

- -
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-11-02 19:15

Armand wrote:
> og derfor kan brinten også
> forekomme i batteriets umiddelbare atmosfære = *KNALD* ved
> gnistforekomst! =

....og et dejligt syrebad :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Morten L.

Dato : 22-11-02 08:13

Jeg glemte " i vel ventilerede omgivelser" - du har ret.

Anyway.. syrebadet giver (med lidt held) den flotteste tient - se bare på
pigerne - de kalder det bare peeling - men.. husk at stoppe processen emd
vand - i løbet af de første 2 sekunder

/Morten
(som bruger et start-relæ til at starte motorer med..)