Maling til udstødningsrør ??!
Fra : Søren Obel

Dato : 20-11-02 14:50

Hej !

Jeg skal til og slibe og male min udstødning til en Kawa GPZ 500s, men hvad
maling skal man bruge ? Spray ville være lettest, men det må jo gerne kunne
holde til varmen.

På forhånd tak!

Søren

Fra : Jake

Dato : 20-11-02 15:01

"Søren Obel" <obel@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
hvad
> maling skal man bruge ? Spray ville være lettest, men det må jo gerne

Man kan hos de fleste velassorterede byggemarkeder og farvehandlere købe
spraymaling der er lavet til at kunne holde til de høje temperaturer.
Det er ikke specielt meget dyrere end almindeligt spraymaling.

Det er lavet på en sådan måde at det først hærder op når emnet varmes op
(som f.eks. ved at motoren) (det stinker noget så grusomt(så husk god
udluftning))

mvh Jake

Fra : Hekto

Dato : 20-11-02 15:46

In article <3ddb95b8$0$71980$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
jake@daimi.au.dk says...
> [...]
> spraymaling der er lavet til at kunne holde til de høje temperaturer.
> Det er ikke specielt meget dyrere end almindeligt spraymaling.

De findes til forskellige temperaturer fra 600 til 800 grader.
Det kan dog være svært at få dem til at holde på forrørene.

Andre alternativer er metallisering og forsegling med vandglas, for
ikke at tale om kogeplade rens/sværte.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.dk ?

Fra : albert

Dato : 20-11-02 17:17

> [...]
hvad
> maling skal man bruge ? Spray ville være lettest, men det må jo gerne

Har flere gange prøvet spray (diverse mærker) uden held - eller rettere :
holdbarhed 1-3 måneder.

Sidste gang jeg malede brugte jeg pejsemaling med pensel, og det har holdt
en hel sæson og ser stadig ud som ny.

Jeg gav fire lag, og lod den tørre godt imellem hvert lag..

Mvh Albert - 11 år gamle udstødningsrør der ser ud som nye

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 20-11-02 22:45

"albert" <no.spam@dk> wrote in message
> Sidste gang jeg malede brugte jeg pejsemaling med pensel, og det har holdt
> en hel sæson og ser stadig ud som ny.

Det vil jeg også klart anbefale. Min bror har malet hans hjemmelavede
RD-potter med den type. Hvis du har adgang til trykluft så kan det faktisk
blive helt prof. Så slipper du for penselstrøgne.
Det kostede vist 80,- for en lille bøtte der var lige nok til 2 potter.

Jens
RD- med udstødninger der bliver malet denne vinter.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 21-11-02 02:47

For nogle måneder siden var det samme spørgsmål oppe og der fortalte jeg om
mine erfaringer med VHT,Very HighTemperature, maling. Det som kan købes
bl.a. hos Biltema til 30 Sv.Kr.; den originale amerikanske koster ca.99 kr.
Den maling kan klare 700 grader, og jeg brugte den første gang i 1974 da jeg
læste om den i amerikanske blade og fik katalog fra USA, men senere købte
den fra en afdeling i England.

Den malingtype har altid holdt på alt hvorpå jeg har kommet den, altså også
udstødningsrøret som den jo især er tiltænkt. Før den oprindelige VHT kom på
markedet og kunne klare 650 grader der fandtes kun produkter tiludstødningen
som det gamle engelske der kun kunne klare 600 grader.

Jeg har altid når jeg bruger den sørget for at metaloverfladerne har været
uden rust og fedtede fingre; renset fladen med f.eks. trikloretylen. Og
nogle genstande, f.eks.lydpotter har jeg varmebehandlet, som foreskrevet på
dåserne, via brug af en varmluftpistol. Overfladen er jo først
modstandsdygtig når den har været gennem varmebehandlingen, og efter det har
jeg ikke fundet andet end sandblæsning som har kunnet fjerne overfladen!
Udstødningsrørernesoverflade bliver jo hærdet at udstødningsvarmen. Jeg har
brugt hvid og sort til mine udstødninger.

Gert Thorgersen

Søren Obel <obel@stofanet.dk> skrev i en