Maling af aluminium
Fra : Henrik Olsen

Dato : 19-11-02 20:39

Jeg har et sortmalet bagagebærer / topboksholder i alumimium, som
efterhånden er blevet temmeligt skrammet. Kan jeg umiddelbart selv male det,
eller er det svært at få maling til at binde på aluminium?

Jeg har tidligere malet et motordæksel med sort ovnlak og det gik fint -
omend jeg godt kunne have , brugt et tykkere lag, à la fabrikslakering. Jeg
_tror_ dæksel var i aluminium, men er ikke sikker - derfor lige et check,
inden jeg begynder på mit nye projekt, som starter med cellulosefortynder
for at fjerne de gamle rester(?)

Et andet lille dæksel jeg malede, ville jeg hærde ved at opvarme det. Det
foregik ovenpå en grillstarter i sommers, og så rimeligt ud, men efter få
dage gik det helt galt. Dækslet er blevt helt hvidspættet og har mange
knopper. Det ligner kalk eller så'n der er trukket ud. Det ser helt kaput
ud. For meget varme?

Fra : Hekto

Dato : 19-11-02 21:31

In article <are41e$13id$1@news.cybercity.dk>, ho_maps@hotmail.com
says...
> [...]
> dage gik det helt galt. Dækslet er blevt helt hvidspættet og har mange
> knopper. Det ligner kalk eller så'n der er trukket ud. Det ser helt kaput

Jeg har med held sprøjtet flere småting med Hamerite, også motordæksler.
Det bliver rigtig pøænt hvis delene bliver varmet lidt op umiddelbart
efter sprøjtningen, til ca. 60 grader.
Vær MEGET opmærksom på at der kun kan males inden for et meget kort
tidsrum. Når først det er tøærret op, kan der først males ca. 3 mdr.
efter!

Fås bl.a. sort og sølv.
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Henrik Olsen

Dato : 19-11-02 22:16

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> wrote in message
> Vær MEGET opmærksom på at der kun kan males inden for et meget kort
> tidsrum. Når først det er tøærret op, kan der først males ca. 3 mdr.
> efter!

Hvorfor kan der først males ca. 3 mdr. efter?

Fra : Hekto

Dato : 19-11-02 22:42

In article <are9li$1c21$1@news.cybercity.dk>, ho_maps@hotmail.com
says...

> Hvorfor kan der først males ca. 3 mdr. efter?

Malingen er meget læønge om at hæørde helt op. Det lag man har malet på,
vil boble helt op, og det ser herrens ud.
3-4-5 tynde lag med 20-30 min. mellemrum giver et fint resultat. Når så
emnet varmes op efter sidste lag, bliver malingen elastisk og flyder
pænt sammen, til en blank overflade.

Fra : Hekto

Dato : 19-11-02 22:51

In article <MPG.1844ce89f3a99d4798968c@news.tele.dk>, bs@hekto
[remove].dk says...
> [...]
> 3-4-5 tynde lag med 20-30 min. mellemrum giver et fint resultat. Når så
> emnet varmes op efter sidste lag, bliver malingen elastisk og flyder

Glemte lige:
Til opvarmning kan evt. bruges en alm. hårtøærrer, og en papkasse.

(Har problemer med tatstaturet når jeg vil skrive æ skriver det æø, og
vil jeg skrive ø skriver det øæ!!!)

Fra : Bo-gsxR

Dato : 19-11-02 23:31

> [...]
> 3-4-5 tynde lag med 20-30 min. mellemrum giver et fint resultat. Når så
> emnet varmes op efter sidste lag, bliver malingen elastisk og flyder

hvis nu det er et bag-stel!! skal der så gå 3 mdr. før montering osv.??
hvis nu jeg fik lyst til at male det her i vinter perioden.
bo-gsxR

Fra : Hekto

Dato : 20-11-02 06:59

In article <areduc$5sn$1@sunsite.dk>, anonym@anonym.dk says...
> vil boble helt op, og det ser herrens ud.
>
> hvis nu det er et bag-stel!! skal der så gå 3 mdr. før montering osv.??
> hvis nu jeg fik lyst til at male det her i vinter perioden.
> bo-gsxR

Nej, det er umiddelbart tørt efter få timer; men der kan bare ikke males
på det igen. Det er noget med opløsningsmidlet.
Jeg malede en bagsvinger og den blev rigtig pæn.

Fra : Freddy Overgaard Chr~

Dato : 22-11-02 11:35

Vær opmærksom på at Aluminium bør grundes med en Ætsprimer for at
aluminiumen ikke skal danne et irlag der er svært at male på.

De der prikker du havde på aluminiumen er måske silicone. Skal fjernes med
Siliconefjerner