Vinter opbevaring
Fra : Rasmus B. Nielsen

Dato : 19-11-02 19:40

Hej

Hvordan opbevare jeg min motorcykel bedst om vinteren.

Med tømt tank eller fuld tank ?

Med batteriet op eller af ?

Og er der andre tip, som kan gøre at jeg får en "bedre" vinter opbevaring af
min motorcykel ?

mvh. Rasmus B. Nielsen

Fra : Martin Poll

Dato : 19-11-02 19:54

> [...]
>
> Med batteriet op eller af ?

> Og er der andre tip, som kan gøre at jeg får en "bedre" vinter opbevaring

Hej

http://www.dmc-org.dk/

Under FAQ/motorcyklen/vinteropbevaring

MVH
Martin Poll

Fra : Anders Nielsen

Dato : 19-11-02 22:50

Min lille tilføjelse til dette emne.

Min erfaring siger mig (jeg bliver helt træt ved at se listen som DMC
anbefaler men gennemfører) at det der aller bedst betaler sig er helt at
undgå at køre i salt.

Dvs. hvis man som jeg kan obevare mc'en der hvor jeg har den til hverdag
(min egen garage) så er det også det bedste obevaringssted. Forudsat man
altså holder sig i skindet her i "sensommeren" og ikke kører ud når der
ligger salt på vejene.

De år (inden jeg fik garage) hvor jeg sidst i november kørte gennem salt
og sjap for at nå frem til vinterobevaringsstedet, gjorde selvfølgelig
at mc'en ikke var ren når den blev opstaldet, og at den derfor rustede
specielt kæden... DUMT!!! At obevaringsstedet så stiller mc'en ud i
snevejr om foråret (Tåstrup MC), gør det ikke bedre.

Sidste vinter var første vinter jeg opstaldede den i min egen garage. Og
jeg fik ikke rigtig taget mig sammen til at vaske og pudse osv. (Det var
jo koldt om fingrene). Og til min store overraskelse klarede den
vinteren uden rust, selv på kæden. Jeg har intet gjort det lykkedes bare.

Så denne vinter vælger jeg samme strategi. Dog har jeg investeret i en
batteri lader og vil afmontere batteriet. Det var nemlig lidt svært at
få liv i den igen til foråret

vh. Anders
(RF 900)

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 19-11-02 23:00

> [...]
>
> Så denne vinter vælger jeg samme strategi. Dog har jeg investeret i en
> batteri lader og vil afmontere batteriet. Det var nemlig lidt svært at

Det kan sikkert lade sig gøre at stille cyklen i hi uden at gøre noget som
helst ved den, men omvendt må du jo nok også se i øjnene, at du har en
pænere / mere velholdt / mere holbar mc, hvis du gør lidt ud af at smøre og
servicere den lidt her op til vinteren.
At stillen cyklen i hi og glemme alt om hvordan den ser ud indtil foråret
igen næmer sig, må siges at virke ligesom at p.... i bukserne - "dejlig"
varmt til at starte med, men det bliver sq hurtig en klam fornøjelse.
Betsemt ikke anbefalelsesværdigt i mine øjne!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Anders Nielsen

Dato : 20-11-02 12:44

Kære Cowboy!

Jeg siger ikke det virker for alle.

Men at jeg har haft bedre erfaringer med at gøre "intet" og ha den i
egen garage, end årene før hvor jeg vaskede, pudsede og smurte, og
derefter kørte gennem salt og sjap for at opmagasinere et sted hvor man
betaler dyrt pr. måned for at ha den opstallet.

Gør som du har lyst.

Men der er sku ingen motorcykel der ruster af at være bedskidt. Der skal
noget mere til... fugt, salt e.lign. Og mht. smørelse, så smør jeg
selvfølgelig vitale dele, men det gør jeg også når jeg bruger den, altså
ikke kun op til vinteren.

vh. Anders

Fra : Bo-gsxR

Dato : 20-11-02 13:57

> [...]
> derefter kørte gennem salt og sjap for at opmagasinere et sted hvor man
> betaler dyrt pr. måned for at ha den opstallet.

du behøver jo heller ikke at få den opstaldet hos en forh. bare fordi
du skal vaske og smøre mc'en. Du kan jo sagtens vaske-smørre
og så opstille den i din ejen garage, uden at køre igennem salt mv!!

bo-gsxR i garage, ½ skildt af, vasket, smurt, overdækket og små-
nusset med hele vinteren til den skal samles igen, til marts.

Fra : Armand

Dato : 20-11-02 20:39

Anders Nielsen <nanders@eudoramail.com> skrev i en

> [...]
> egen garage, end årene før hvor jeg vaskede, pudsede og smurte, og
> derefter kørte gennem salt og sjap for at opmagasinere et sted ......

Jup!

At undgå vejsalt må være absolut primært omkring bevarelse af modellen!!

> Men der er sku ingen motorcykel der ruster af at være bedskidt. Der
skal
> noget mere til... fugt, salt e.lign.

Jup!
Men bruger man en fugtig og/eller ikke særligt godt isoleret lokalitet,
så vil fugten binde sig i forekommende smuds, og derved ikke fordampe
nær så let => længere tid at gnave i!
Smuds sætter sig ofte i krogene hvor lakeringer og andre
overflade-behandlinger oftest er ringest, hvilket er uheldigt
sammenfaldende med ovenstående in mente =

Iøvrigt finder jeg at netop DMC's FAQ lægger op til at man selv kan
vurdere sine muligheder og behov ud fra det oplyste optimale!

- -
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-11-02 18:56

Armand wrote:

> [...]

> lokalitet, så vil fugten binde sig i forekommende smuds, og derved
> ikke fordampe nær så let => længere tid at gnave i!

I forhold til de forskellige nævnte opbevaringssteder (indendørs med fugt og
svært ved at fordampe osv.) hvordan vil modellen så have det med at stå
opbevaret udendørs (eksempelvis i en baghave) et sted, der ikke kommer salt,
men hvor der vil være kulde, fugt og fri luft?

--
mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og

Fra : Armand

Dato : 21-11-02 20:00

Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en

> [...]
salt,
> men hvor der vil være kulde, fugt og fri luft?

Tjaeh :-/
Ikke værre end når den står der resten af året(?); men fidusen er jo
også at reducere dén påvirkning når man alligevel stiller tilside for
vinteren!

- -
Armand.

Fra : Allan Wisborg

Dato : 20-11-02 09:32

> Hvordan opbevare jeg min motorcykel bedst om vinteren.

Der er 800 ting man kan gøre.....

Jeg vasker den, tømmer tanken og stiller den i kælderen. Her piller jeg så
den ene ledning af batteriet og lader lidt på det engang imellem. Og det var
så det......

(Ja, ja jeg kender godt historierne med olie i cylindre, ny olie på, sprøjte
hele cyklen ind i WD40, rense den kemisk for til sidst at vakkumpakke det
hele i kontrolleret atmosfære...)

Hvis der er tid i løbet af vinteren skiller jeg den lidt ad, og pudser og
polerer lidt hist og her. Desuden kommer der lidt olie og fedt på udvalgte
steder. Dette har nu intet som sådan med vinteropbevaring at gøre men er
nærmere almindelig vedligehold.

Det skal hertil siges at min kælder er delvist opvarmet ca 10 grader hele
vinteren.

Allan
TRX 850 i kælderen sammen med sine kammerater....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-11-02 10:58

Allan Wisborg wrote:

> Der er 800 ting man kan gøre.....
>
> Jeg vasker den, tømmer tanken...

Det med at tømme tanken er ikke godt, for det gør nemlig at tanken kan
ruste indeni, ligesom der også bliver udviklet kondensvand derinde. Fyld
den istedet helt op, eller sprøjt godt med WD40 dernede.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Bo-gsxR

Dato : 20-11-02 13:59

> Fyld
> den istedet helt op, eller sprøjt godt med WD40 dernede.

eller ryst den med ½L olie i, og hæld det så ud.

bo-gsxR

Fra : Allan Wisborg

Dato : 20-11-02 14:13

> Det med at tømme tanken er ikke godt, for det gør nemlig at tanken kan
> ruste indeni, ligesom der også bliver udviklet kondensvand derinde. Fyld
> den istedet helt op, eller sprøjt godt med WD40 dernede.

Hvordan bliver der udviklet kondensvand i et rum uden temperatursvingninger
??? Luft temperaturen i tanken og i luften i rummet må da afgjort antages at
være den samme.
Ellers skulle der jo også komme kondens i kassen til min boremaskine, i min
værktøjskasse, i min værktøjsskab (...af metal...) osv.

Hvis jeg tømmer den ved jeg iøvrigt at der ikke er vand derinde. Det ved du
ikke hvis du bare fylder den.
Hvis du virkelig skal have glæde af din fyldemanøvre skal du tømme den helt
for at få evt. vand i bunden af tanken ud.

Temperaturen i en kælder er rimelig konstant. Så tror jeg at der kommer mere
kondens i en halvfyldt tank på en klar nat hvor temperaturen dropper efter
en hed dag. Men det bekymrer os ikke om sommeren.

Ligeså med olien. Puha nu må vi heller skifte for den skal stå i 3 måneder.
Jeg forstår ikke hvilken skade det er olien kan gøre i de 3 måneder som den
ikke kan gøre resten af året. Eller den med at tømme kaburatoren ??? Min
kone kører SZR. Efter 3 - 5 dages stilstand er alt benzin fordampet fra
kaburatoren. Det sker måske 20 gange om året. (...hvorfor den havde meget
startbesvær indtil vi fik elektrisk benzinpumpe...) Men hvis jeg stiller den
ind for vinteren skal jeg tømme kaburatoren for ikke at få belægninger i den
når benzinen fordamper... Hummm !!!!

Det er iøvrigt ikke en option at fylde tanken helt, da den står i en
beboelsesejendom sammen med 6 - 7 andre cykler. Jeg bryder mig ikke om at bo
oven på 140 liter benzin.....

Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-11-02 15:37

Allan Wisborg wrote:

> Hvordan bliver der udviklet kondensvand i et rum uden
> temperatursvingninger ???

Ups, jeg mente at der kan udvikles kondensvand i tilfælde af
temperatursvingninger. Jeg forstår fint din argumentation, men holder
alligevel på at det er en god ting at oliere tanken indvendigt, hvis den er
tom. I øvrigt tømmer jeg også selv tanken på Fazeren, når den skal
opstaldes, da jeg ikke er vild med at have 20 liter benzin i stuen.

> [...]
> Hvis du virkelig skal have glæde af din fyldemanøvre skal du tømme den
> helt for at få evt. vand i bunden af tanken ud.

Eller hælde en ordentlig dose karburatorsprit derned. Det burde at kunne
opblande vandet, hvis der ikke er voldsomt meget. Men det kan da godt være
at det er nødvendigt at røre lidt i gryden

> Ligeså med olien. Puha nu må vi heller skifte for den skal stå i 3
> måneder. Jeg forstår ikke hvilken skade det er olien kan gøre i de 3
> måneder som den ikke kan gøre resten af året.

Folk snakker jo om syre i olien osv., men det må vel, som du siger, ikke
være anderledes end resten af året. Dog kan det være at evt. bundslam
klistrer fast.

> Eller den med at tømme kaburatoren ???

Det skader under alle omstændigheder ikke

> Min kone kører SZR. Efter 3 - 5 dages stilstand er alt
> benzin fordampet fra kaburatoren.

Efterlader det ikke en belægning af en art? Det er jo heller ikke normalt
at benzinen fordamper så voldsomt på andre cykler en netop SZR660'en, som
jo er meget slem på det område.

> [...]
> benzinpumpe...) Men hvis jeg stiller den ind for vinteren skal jeg tømme
> kaburatoren for ikke at få belægninger i den når benzinen fordamper...

Du har nok ret i et eller andet omfang... jeg aner ikke hvor meget Det
kan da godt være at det med karburatortømningen er religionsbetinget. Jeg
har dog hørt om at nogle cykler stadig har benzin i karburatoren efter
vinteropmagasineringen, og der skulle benzinen være blevet 'doven' hvilket
medførte startbesvær.

> Det er iøvrigt ikke en option at fylde tanken helt, da den står i en
> beboelsesejendom sammen med 6 - 7 andre cykler. Jeg bryder mig ikke om at
> bo oven på 140 liter benzin.....

God pointe.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Allan Wisborg

Dato : 20-11-02 15:58

> Eller hælde en ordentlig dose karburatorsprit derned

Det kan nok også gøre det...

> Efterlader det ikke en belægning af en art?

Jeg har ikke åbnet og set efter
Men den er 5 gammel og kører perfekt. Hvis der bliver problemer åbner jeg
den og ser efter - og i så tilfælde vil jeg poste resultatet (...og
eventuelt ændre min opfattelse af "problemet"....)

Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-11-02 17:49

Allan Wisborg wrote:

> Jeg har ikke åbnet og set efter

*tsk-tsk*

> Men den er 5 gammel og kører perfekt. Hvis der bliver problemer åbner jeg
> den og ser efter - og i så tilfælde vil jeg poste resultatet (...og
> eventuelt ændre min opfattelse af "problemet"....)

Så må vi jo bare vente og se
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Allan Wisborg

Dato : 20-11-02 19:52

> *tsk-tsk*

If it works - don't fix it.

Allan

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-11-02 20:20

> [...]
efter
> vinteropmagasineringen, og der skulle benzinen være blevet 'doven' hvilket

Ikke på min g a m l e Honda.
Da jeg i februar (mc udstilling i Kbh.) skulle starte 5½'eren, startede den
ikke første gang, men 3. gang.
Her taler vi om kickstarteren, da der ikke var nok strøm nok til at turne
starter motoren.
Altså i 3. tråd, uden lyskontakten på on. Resten af¨året starter den indefor
3 sec. med lyskontakten på on. Jeg skulle måske nævne at jeg normalt kører
på 95 blyfri fra enten Jet eller OK bensin. Og uden sprit, eller andre
former for tilsætningsstoffer.

--
Jørgen, Brøndby, den gode årgang 49, med bentøjet tip top.
CB550F, den fine årgang 1975, uden gangbesvær.

---

Fra : Richard Pade

Dato : 22-11-02 00:12

Jes Vestervang wrote:
> Jeg
> har dog hørt om at nogle cykler stadig har benzin i karburatoren efter
> vinteropmagasineringen, og der skulle benzinen være blevet 'doven' hvilket
> medførte startbesvær.

Ingen af de 5 vintre, Vefferen har overvintret hos mig, har jeg tømt
benzin af karburatoren ved vinterkonservering. Og har ikke haft
startproblemer om foråret. Tanken er toppet op med karburatorsprit ved
vinterkonserveringen, og den har som regel kørt med den sprit de sidste
par uger/måneder (nej, i okt-nov; ikke aug-sept :)).

Jeg har heller ikke mærket tegn på tilstopning i karburatorerne, som
især de amerikanske SabMags bruger som argument for at tømme
karburatorerne ved længere tids tilstand. Ved ikke om det er spritten,
der stabiliserer benzinen; men som sagt, det virker i mit tilfælde.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Claus Rolsted

Dato : 22-11-02 16:51

Jes Vestervang wrote:
> Jeg har dog hørt om at nogle cykler stadig har
> benzin i karburatoren efter vinteropmagasineringen, og der skulle
> benzinen være blevet 'doven' hvilket medførte startbesvær.

Ja, noget i den stil er f.eks. tilfældet for de gamle Honda CX'ere.
Noget med at bestemte bestanddele af benzinen fordamper fra svømmehuset. Se
nedenfor hvad jeg på et tidspunkt har klippet fra http://www.guellepumpe.de/
:

<snip>
"Schlechtes Anspringen nach längeren Standzeiten (mehrere Wochen) Tipp2:
Schlechtes Anspringen nach längeren Standzeiten (mehrere Wochen) beruht auf
Verdunstung der flüchtigen Bestandteile aus dem Benzin, das noch in der
Schwimmerkammer steht. Das ist dann nicht mehr gut zündfähig.

Abhilfe: Sprihahn zu [luk benz-hane] - mit langen schmalen Schraubendreher
[skruetrækker] die Ablassschrauben [afløbsskruen] der Schwimmerkammer öffnen,
Benzin unten am Entleerungsschlauch auffangen, Ablassschrauben wieder
schließen(!) - bei beiden Kammern. Der Sprit kann bedenkenlos oben in den
Tank gekippt werden (wenn das Gefäß sauber war). Dann Sprithahn öffnen,
normal starten. Sollte dann klappen, wenn nicht, liegt´s daran, dass du
schon zu lange mit dem alten Sprit georgelt hast. Dann sind die Kerzen nass.
Also: trocken legen !

Vorbeugung: ca. 800 - 500 m vor der Haustür bereits den Hahn schließen, um
die Schwimmerkammern leer zu fahren. Dann kriegt die Maschine jedesmal
frischen, guten Sprit. - (mh)"
<snip>

Der findes også andre tips til at få starten "gyllepumpen":

<snip fra http://www.BockFamily.de/GUELLEN/Tipps/tipps.html >
"Ein Tip von Georgios Walsamos
Startprobleme nach längerer Standzeit haben sicher viele CX-ler. Ich habe
gute Erfahrungen mit folgender Technik gemacht.
- Zündung ein, Gasgriff voll öffnen, Startknopf 1-2 s drücken.
- Gasgriff schließen, Chokeknopf voll ziehen, starten.

Jetzt müsste der Motor laufen.

Man kann natürlich auch jedesmal die Schwimmerkammern entleeren oder einige
km vor dem
Abstellen den Benzinhahn schließen, eleganter finde ich aber obige Methode.
Sie funktioniert bei mir immer.
Gruß Georgios"
<snip fra http://www.BockFamily.de/GUELLEN/Tipps/tipps.html >

og

<snip fra http://www.guellepumpe.de/ >
"Schlechtes Anspringen nach längeren Standzeiten (mehrere Wochen) Tipp1
Nach längerer Standzeit springt die CX500 nicht so gern an. Ein "Schnäpschen"
in den Luftfilter wirkt aber Wunder. Braucht gar kein Äther-Startspray zu
sein, einfach nur Benzin. Da sich die Sitzbank meiner CX500 C nicht
hochklappen läßt, habe ich einen dünnen Plastikschlauch mit Silikonkleber zum
Luftfilter verlegt, dessen anderes Ende sich leicht unter der Bank
hervorholen läßt. Da kann ich im Bedarfsfall mit einer Spritze ca. 20 ccm
Benzin reinpumpen. Um ganz sicher zu sein, daß sie anspringt, schraube ich
die Zündkerzen heraus und reinige sie mit einem Strahl Flüssiggas aus der
Feuerzeug-Nachfüllflasche. Einmal kurz etwas Flüssiggas (Flasche kopfüber)
mit dem Plastikröhrchen zwischen Isolator und Kerzenwand spritzen, und dann
noch mal Trockengas (Flasche aufrecht) von unten unter die Kerze pusten.
Benzinhahn auf (Killschalter auf ON!), Kerzen rein und mit gezogener
Starterklappe (ohne Gas) starten. Sie kommt nach spätestens 5 Sekunden.
<snip fra http://www.guellepumpe.de/ >

Jeg har ikke selv prøvet at benytte nogen af tipsene endnu, men jeg tror nok
jeg vil gå lidt uden om det med at bruge starthjælp/Pronto o.l.

--
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/claus_rolsted