Påhængs moter til sejlbåd???
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-03-01 00:01

Hej...

Hmm.... hvad skal man vælge når man påtænker en ny påhangsmotor, til en 21
fods sejlbåd på ca. 1800 kg.

Jeg kunne ønake mig ca. 6Hk, langt ben.. og så at den laver lidt strøm...

M.h.t. til skruen, er der nogen der har lavet en "sejlbåsa skrue" den skulle
således være lige god i bak som frem, det ligner nærmest et par stykker
fladjern der er påmonteret i 45° og har ikke propel form. jeg ved ikke om de
virker, og endelig hvor godt de er til fremdrift...

Prismæssigt syntes jeg der er svært at overskue hvad der findes på
markedet... jeg har ikke rigtigt fundet nogle sider med priser på motorer...
Honda ligger vist omkring 12-13.000 for en 6Hk. 4 takter....

Er det forøvrigt en fordel eller ulempe med 4 taktere?

Jeg håber på nogle gode tilbage meldinger, på et område som jeg ikke rigtigt
har set diskuteret...

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Click here for Free Video!!
http://www.gohip.com/free_video/

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-03-01 00:44

Jan Rasmussen wrote :

> [...]
>fods sejlbåd på ca. 1800 kg.
>
>Jeg kunne ønake mig ca. 6Hk, langt ben.. og så at den laver lidt strøm...

Du bør vælge en motor med frem, fri og bakgear.
De mest effektive motorer har en anordning der vender udstødningen når
der bakkes.

>Er det forøvrigt en fordel eller ulempe med 4 taktere?

Fordelen ved en 4-takter er dens lave støjniveau og brændstofforbrug.
Ulempen er den høje vægt og pris.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.