Olie igen. -Men denne gang til Scooter
Fra : Dennis Sørensen

Dato : 15-11-02 21:45

Olie til scooter

Jeg skal ha skiftet olie på min vinter kværn. En Adly Jet 100, Altså en
øvert på 100ccm.

Men hvilken olie skal jeg bruge? Maskinen skal mest bruges på korte ture
(Max 10km) af gangen, og da "gearkassen" sider i bagtøjet på sådan en kværn,
kan man ikke varme den op, inden man tøffer af sted. Så olien skal være god
til at smøre ved kolde temperaturer.

Og Bilka har jo netop tilbud på disse olier i denne uge. Hvad vil være bedst
for min lille maskine?

4 liter Shell Helix Ultra 5W/40 eller 4 liter Castrol RS 0W/40.
Fuldsyntetiske superletløbsolier.
kr. 289,00

4 liter Havoline Synthetic 5W/40, Valvoline Synpower 5W/40 eller 4,5 liter
Duckhams QXR 10W/40.
kr. 199,00

DDS

GSX-R 250

2* Adly Jet 100

Fra : Jan Vagle

Dato : 15-11-02 21:58

Dennis Sørensen wrote:

> [...]
> kan man ikke varme den op, inden man tøffer af sted. Så olien skal være god

Hehe...haha.."gearkasse" og motor har to foskellige kamre og olier..

> Og Bilka har jo netop tilbud på disse olier i denne uge. Hvad vil være bedst
> for min lille maskine?

Bilka eller et eller andet 0~10-w40 semisynth.

> 4 liter Shell Helix Ultra 5W/40 eller 4 liter Castrol RS 0W/40.
> Fuldsyntetiske superletløbsolier.
> kr. 289,00

Ågerpris !

> 4 liter Havoline Synthetic 5W/40, Valvoline Synpower 5W/40 eller 4,5 liter
> Duckhams QXR 10W/40.
> kr. 199,00

Ågerpris !

Skift olien hver 3000 km (i motoren) så er du på den sikre side.
Gearudvekslineng bag bruger typisk hypoid olie eller almindelig mineralsk
motorolie og skal skiftes langt sjeldnere.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Hekto

Dato : 15-11-02 23:31

In article <3dd55cc8$0$145$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
DDS_DK@hotmail.com says...
> [...]
> kr. 289,00
>
> 4 liter Havoline Synthetic 5W/40, Valvoline Synpower 5W/40 eller 4,5 liter

Sikkert intet af det!!!
Din gearkasse skal sikkert have 80W-90 gearolie! Det skal de fleste
scootere med elastiktræk!

Glem alt om opvarmning! Når først set hele snurrer og 'atomatgearet' er
'kørt ud', så roterer automatkoblingen og dermed indgangsakslen til
gearkassen' med mere end det dobbelte af dine motoromdrejninger! Der er
altså 'piv på'!
Der bliver rørt kraftigt i olien og det, sammen med et overvældende
transmissionstab på ca. 20% skal nok varme olien op!

Brug syntetisk 2T-olie, så du er sikker på smøringen i koldt vejr.
Får du problemer med is i kaburatoren, så tilsæt sprit i benzinen (så
længe du ikke kører med pre-mix).

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS ... og tidligere

Fra : Jan Vagle

Dato : 15-11-02 23:47

Hekto wrote:

> Sikkert intet af det!!!
> Din gearkasse skal sikkert have 80W-90 gearolie! Det skal de fleste
> scootere med elastiktræk!

Ja

> [...]
> 'kørt ud', så roterer automatkoblingen og dermed indgangsakslen til
> gearkassen' med mere end det dobbelte af dine motoromdrejninger! Der er

Bøvl ! Variatoren sidder kanskje som regel på utgående aksling til motoren..
INGENTING er gearet til at rotere med doble hastigheden.

> Der bliver rørt kraftigt i olien og det, sammen med et overvældende
> transmissionstab på ca. 20% skal nok varme olien op!

Vel, nogle krever egen køling men det er mest på grund av varmeudvikling ved
rem skiverne og V-bæltet.

> Brug syntetisk 2T-olie, så du er sikker på smøringen i koldt vejr.

Er du helt spasser ??? 2-T olie på hvor i een 4-t ??

> Får du problemer med is i kaburatoren, så tilsæt sprit i benzinen (så
> længe du ikke kører med pre-mix).

Tage en prille nu og tænk lit..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Hekto

Dato : 16-11-02 00:18

In article <3DD5795B.6050002@broadpark.no>, bones.REMOVE@broadpark.no
says...

> Bøvl ! Variatoren sidder kanskje som regel på utgående aksling til motoren..
> INGENTING er gearet til at rotere med doble hastigheden.

Og dog?:

http://www.hekto.dk/speedfight/variator.htm

> Vel, nogle krever egen køling men det er mest på grund av varmeudvikling ved
> rem skiverne og V-bæltet.

.... og dermed faldende ydelse, jo varmere den bliver.

Gnav en bid af fjeldet, selv!
En Adly 100 Jet er en 2T'er!

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 11:13

Hekto <bs@hekto[remove].dk> skrev i en
> In article <3DD5795B.6050002@broadpark.no>, bones.REMOVE@broadpark.no
> says...

> En Adly 100 Jet er en 2T'er!

Touché!
Og dér har vi så måske også forklaringen på den med: "
Hehe...haha.."gearkasse" og motor har to foskellige kamre og olier.."!?
Eller har scootere olie såvel omkring motor (gearkasse), som ved
baghjulet??

> Gnav en bid af fjeldet, selv!

GRILL

--
Armand.

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 16-11-02 11:29

> [...]
> Hehe...haha.."gearkasse" og motor har to foskellige kamre og olier.."!?
> Eller har scootere olie såvel omkring motor (gearkasse), som ved

Det har de ikke, 2T-olien tager sige af smøringen der.

GSX-R 250
Adly Jet 100 ( Med ny malet stel +en gang tectyl over hele stellet)

Fra : Hekto

Dato : 17-11-02 11:25

In article <ar55mv$2mj8$1@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...

> [...]
> Hehe...haha.."gearkasse" og motor har to foskellige kamre og olier.."!?
> Eller har scootere olie såvel omkring motor (gearkasse), som ved

Der sidder et lille reduktionsgear ved bagakselen. Den forreste remskive
m. varioen, sidder direkte på krumtapakslen.
Hastigheden på indgangsakselen varierer meget p.gr.a. de to variable
remskiver i transmisionen. Den lille hjuldimension hjælper også på dette
'problem'.
Normalt ligger skifteintervallet for olien på 5.000 km, eller en sæson.
Nogle nyere modeller kan der slet ikke skiftes olie på! =

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-11-02 11:29

> Normalt ligger skifteintervallet for olien på 5.000 km, eller en sæson.
> Nogle nyere modeller kan der slet ikke skiftes olie på! =
>
> --
> /Hekto/Brian

Ja der står der faktisk i instruktionsbogen til min Peugeot Speedfight II
(45 knallert), at olien ikke skal skites, men når man fra fabrikken har
ulejliget sig med at lave et påfyldningshul, har jeg alligevel valgt at
skifte gearolien en gang om året.

Kim Olsen

Fra : Jan Vagle

Dato : 16-11-02 14:06

Hekto wrote:

> Og dog?:
>
> http://www.hekto.dk/speedfight/variator.htm

Glimrende ! Og da kan vel de (og måske enhver ?)se at variatoren sidder på
udgående krumtap (og dermed roterer i SAMME hastighed, koblingen er derimod
koblet sammen med v-bæltet og vil rotere med samme eller LAVERE hastighed alt
etter udvekslingen på variatoren..

> ... og dermed faldende ydelse, jo varmere den bliver.

Nei. Siden den ikke løber i (kølt) olie så må den have køling på et andet vis.
Varme genereres også i en almindelig gearkasse.

> Gnav en bid af fjeldet, selv!
> En Adly 100 Jet er en 2T'er!

http://www.adly.co.uk/bikes.htm siger:

Jet 50 - Jet 100
Engine Type
4 stroke, single cylinder air cooled
Displacement
49.26cc/95.57
Maximum Horsepower
5.3 hp - 5500 rpm / 8.6 - 7000 rpm
Ignition
Electronic
Starter
Electric and kick

Det gik jeg ud i fra.. :)

Forøvrig har jeg selv hat en YP-250 Majesty i nogle år og skilt ad gearkassen
selv i forbindelse med bytte av ruller i variatoren og skift af v-bælte. Ved
således glimrende hvordan en slik ser ut inni..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 16-11-02 15:09

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Nei. Siden den ikke løber i (kølt) olie så må den have køling på et andet
vis.
> Varme genereres også i en almindelig gearkasse.

Nogle har et blæsehjul placeret på enden af krumtappen , altså ude ved
remmen)
Andre har endda luftindtag, hvor der ledes luft fra blæseren ved svinghjulet
ind forbi cylinderen og ud
i en slange der går ind bag motorskjoldet !

/

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Hekto

Dato : 17-11-02 11:25

In article <3DD642AC.4050800@broadpark.no>, bones.REMOVE@broadpark.no
says...

> [...]
> koblet sammen med v-bæltet og vil rotere med samme eller LAVERE hastighed alt

Når remmen glider ud på en større diameter på variatoren, efterhånden
som omdrejningerne stiger, så bliver remmen jo ikke længere af den
grund. Remmen bliver trukket ind imellem de bageste remskiver, til en
MINDRE diameter end den der i det øjeblik er på varioen.
Dette gælder selvfølgelig ved topfart, da remmen jo kan stille sig
trinløst i alle stillingerne, dog således at den har samme længde hele
tiden, og derfor må diameteren også variere, de to remskiver imellem.

> http://www.adly.co.uk/bikes.htm siger:
>
> Jet 50 - Jet 100
> Engine Type
> 4 stroke, single cylinder air cooled
> Displacement
> 49.26cc/95.57
> Maximum Horsepower
> 5.3 hp - 5500 rpm / 8.6 - 7000 rpm
> Ignition
> Electronic
> Starter
> Electric and kick
>
> Det gik jeg ud i fra.. :)

Dennis har vist selv svaret længere oppe i tråden. ... 2T

> Forøvrig har jeg selv hat en YP-250 Majesty i nogle år og skilt ad gearkassen
> selv i forbindelse med bytte av ruller i variatoren og skift af v-bælte. Ved
> således glimrende hvordan en slik ser ut inni..

Ja, de ligner hinanden! Selv en Burgman kører efter samme princip.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-11-02 15:20

> Ja, de ligner hinanden! Selv en Burgman kører efter samme princip.

Dog har 650'eren fået en styring på skiverne istedet for at basere sig
på centripedalkraften (hvordan det så en staves ...)

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-11-02 09:54

Og den er ikke kritisk. Der skal sikekrt hælder ikke mere end godt en dl
på. Så køb blot en "tube" med gearolie hos den nærmeste knallert/mc
forhandler. Jeg mener at der typisk er 200ml i en tube. Tuben har den
fordel at du kan hælde olien i uden at skulle have fat i en tragt eller
lignende. Literprisen var vist høj på den gearolie jeg købte hos Håsum
(staves det ikke sådan ?) men til gengæld er det nemt, og der skal jo
kun bruges en sjat. En 1liter dunk vil holde til mindst 5år med mit
kørselsbehov ...

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 48Mm - WinterPendlerStile

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 16-11-02 12:33

"Dennis Sørensen" <DDS_DK@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kværn,
> kan man ikke varme den op, inden man tøffer af sted. Så olien skal være

Mener at Adly Jet 100 kører med samme princip som fx. deres 45 modeller.
Altså med
variator, remtræk og remskiver+slyngkobling.
Så skal der vel bare en sjat gearolie i. De plejer at sælge det i tuber der
passer i mængden.
Det plejer at være 2-300 ml !

--
Venlig Hilsen