Bådbygning for begynderer
Fra : Grønne

Dato : 02-11-02 23:48

Hej alle træbåds folk

Jeg har netop fået min nye indkøbte smakkejolle hjem i dag og der er
selvfølige noget der skal laves, det er der vel altid på en gammel træbåd..

Men nu er det så jeg søger lidt litteratur om renovering og vedligeholdelse
af træbåde, enden på nettet eller i bog form. Både det helt elementære som
lakering og maling, men også det mere avancerede som udskiftning af diverse
dele og valg af træ sorter.

Håber der er nogen der kan hjælpe, inden jeg kaster mig ud i noget jeg ikke
ved noget om.

Med Venlig Hilsen

Anders Grønne

Fra : sln

Dato : 03-11-02 00:53

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-11-02 13:34

"Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af træbåde, enden på nettet eller i bog form. Både det helt elementære som
> lakering og maling, men også det mere avancerede som udskiftning af

Desværre er udvalget ikke så stort, men du kan sikkert finde noget i
antikbutikkerne. Forlaget sejl og motor har udgivet en del bøger om den
slags, men de er alle forholdsvis gamle. Men du skal være opmærksom på, at
hvis du finder nogle bøger af ældre data, at de anvisninger, de giver
angående maling, lak og lim osv, snadsynligvis er forældede i dag med alle
de moderne produkter, der findes på markedet..

Kan du læse teknisk engelsk er der straks mange muligheder, eksempelvis
"Practical Boatowner". Desuden findes der et hav at engelske bøger om
bådbyggeri. (Jeg har en kammerat, som nærmest sluger disse bøger som var de
evangeliet).

Disse bøger og mange andre kan lånes på søfartsbiblioteket på hhmm, er det
Blegdamsvej?? på Nørrebro, Kbh.

Ellers gælder det jo bare om at suge til sig fra andre træbådsejere...

Claus