/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny observation ved RD3½ :-(
Fra : wheeler


Dato : 31-10-02 20:35

yamahaen kører stadig af helvede til


Jeg tømte tanken, tømte svømmerhuset, blæste benzinhanen igennem, skiftede
tændrør...ny benxin + sprit. Følgende sker fortsat:
Efter at have kørt ca 10 km opvarmningstur (max 5.000 Rmp) gasser jeg op til
8.000 Rmp og kører ca tyve km . Ved en motorvejsafkørsel (hvor jeg
naturligvis slækker gassen/nedgearer), går den død, lige før jeg gør klar
til standsning.

Fr den bugseret ind til siden . Den starter uden problemer - tager gassen
fint og jeg kan køre igen - men resten af turen hjem foregår nu: kører
int - går ud - starter fint - kører lidt igen - går ud etc.
etc...fuldstændigt uberegneligt

Det skal siges at maskinen med mellemrum efer at være gået i stå) ikke vil
trække over de famøse ca. 3000 Rmp (men det sker nu kun et par gange -
modsat i lørdags, hvor jeg måtte kører fra Søborg til Nørrebro med 2.700 Rmp


Det er min oplevelse, at såfremt jeg ligger mig fast på et fast
omdrejningsniveau (f.x 4.000 Rmp) går den ikke ud. Den går hovedsageligt ud
i forbindelse med at jeg ændrer omdrejningstallet & motorbremser) ifm. ujævn
bykørsel.

Det vil sige hvis jeg holder gassen konstant = problemfrit.

Min nye observation er at jeg ifm. med at maskinen går ud i fart (prøver at
koble ud og til uden resultat).

MEN HVIS JEG DREJER TÆNDINGSNØGLEN PÅ OFF OG SKIFTER TIL ON IGEN - JA SÅ KAN
JEG KOBLE TIL IGEN OG KØRER VIDERE....


Gnisten er meget svag (sammenlignet med den som springer på TDR'en) - hvad
betyder det - og hvad skal gøres udover at skifte til nye tændrør (hvilket
er gjort)

Siger dette jer noget ???

Mit eget umiddelbare vage gæt er, at det er manglende gnist, der er årsag
til problemet (at motoren kan starte umiddelbart efter og ikke ved bare at
koble fra/til er fordi den skal samle kræfter til at kunne leverer den rette
gnist - er det kondensatoren der regulerer dette?)

Forslag modtages med glæde

Wheller

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65



 
 
JBH (31-10-2002)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 31-10-02 20:46

Hej.

Det kunne godt lyde som om tændingsmodulet er dårligt, En mulig årsag kunner
være at det indeholder en eller anden microprocessor som du "resetter" når
strømmen har været slået fra.

Jeg har set en fejlbeskrivelse noget lignende på platinertændinger, når de
er ved at sætte en knast, men i det tilfælde var det termisk og motoren
kunne køre når den var kølet ned igen.

Det kunne måske også være en dårlig tændspole, sådan en fætter dør typisk
også ud når den skal "lave noget" men så kan jeg ikke forklare "reset"
funktionen.

Mon ikke du kunne få lov at låne et tændingsmodul et elller andet sted ?


mvh
JBH


wheeler > skrev i meddelelsen ...
>yamahaen kører stadig af helvede til
>
>
>Jeg tømte tanken, tømte svømmerhuset, blæste benzinhanen igennem, skiftede
>tændrør...ny benxin + sprit. Følgende sker fortsat:
>Efter at have kørt ca 10 km opvarmningstur (max 5.000 Rmp) gasser jeg op
til
>8.000 Rmp og kører ca tyve km . Ved en motorvejsafkørsel (hvor jeg
>naturligvis slækker gassen/nedgearer), går den død, lige før jeg gør klar
>til standsning.
>
>Fr den bugseret ind til siden . Den starter uden problemer - tager gassen
>fint og jeg kan køre igen - men resten af turen hjem foregår nu: kører
>int - går ud - starter fint - kører lidt igen - går ud etc.
>etc...fuldstændigt uberegneligt
>
>Det skal siges at maskinen med mellemrum efer at være gået i stå) ikke vil
>trække over de famøse ca. 3000 Rmp (men det sker nu kun et par gange -
>modsat i lørdags, hvor jeg måtte kører fra Søborg til Nørrebro med 2.700
Rmp
>
>
>Det er min oplevelse, at såfremt jeg ligger mig fast på et fast
>omdrejningsniveau (f.x 4.000 Rmp) går den ikke ud. Den går hovedsageligt ud
>i forbindelse med at jeg ændrer omdrejningstallet & motorbremser) ifm.
ujævn
>bykørsel.
>
>Det vil sige hvis jeg holder gassen konstant = problemfrit.
>
>Min nye observation er at jeg ifm. med at maskinen går ud i fart (prøver at
>koble ud og til uden resultat).
>
>MEN HVIS JEG DREJER TÆNDINGSNØGLEN PÅ OFF OG SKIFTER TIL ON IGEN - JA SÅ
KAN
>JEG KOBLE TIL IGEN OG KØRER VIDERE....
>
>
>Gnisten er meget svag (sammenlignet med den som springer på TDR'en) - hvad
>betyder det - og hvad skal gøres udover at skifte til nye tændrør (hvilket
>er gjort)
>
>Siger dette jer noget ???
>
>Mit eget umiddelbare vage gæt er, at det er manglende gnist, der er årsag
>til problemet (at motoren kan starte umiddelbart efter og ikke ved bare at
>koble fra/til er fordi den skal samle kræfter til at kunne leverer den
rette
>gnist - er det kondensatoren der regulerer dette?)
>
>Forslag modtages med glæde
>
>Wheller
>
>--
>http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
>
>



JBH (31-10-2002)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 31-10-02 21:06

Forresten.. Check lige ledningsforbindelserne (især stelforbindelserne) på
tændspole og tændingsmodul

mvh
JBH




wheeler (31-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 31-10-02 21:25


"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:aps1d8$l64$1@sunsite.dk...

>
> Mon ikke du kunne få lov at låne et tændingsmodul et elller andet sted ?
>

Eller måske spørge nogen (kbh'er) om de ville være flike og teste min
CDI-boks ???


> wheeler



Bernhard (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Bernhard


Dato : 01-11-02 13:38

> "JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:aps1d8$l64$1@sunsite.dk...
>
> >
> > Mon ikke du kunne få lov at låne et tændingsmodul et elller andet sted ?
> >
>
> Eller måske spørge nogen (kbh'er) om de ville være flike og teste min
> CDI-boks ???
>
>
> > wheeler


Jeg har lige haft en snak med en hugger i Jylland - han har een
liggende til en RD'ere (stelnr. starter med 31K)...

Vi forhandlede os frem til en pris på 1.500 (dyrt, men sådan er det
bare!)

Nu er spørgsmålet så om det virkelig er det der er galt, idet det er
lidt surt at stå med en CDI i overskud og en MC, der fortsat ikke kan
køre

Er der nogen som efter at have studeret indlæggene i tråden, har nogen
yderligere kommentarer til problemet (evt. indikationer der bekræfter
teorien om at det er tændingsboksen).

Pft.

Wheeler

Hekto (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-11-02 13:54

In article <b841f08a.0211010437.1cc9de5f@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...

'Vi' bliver jo nødt til at antage, at du har gjort dit arbejde
ordentligt, og dermed har renset tank og kaburatorer m.m., ordentligt.
'Vi' har også måttet konstatere, ud fra dine undersøgelser, at
problemet er tilstede på begge cylindre.
Dit 'stunt' med tændingen indikerer også at der er tale om en lektrisk
fejl.

For mig at se, er det så tændspole, pick-up eller CDI.
Tændspole og CDI indeholder ikke elektronik med funktioner der kan
blive 'resat' ved at man tager strømmen, og tilslutter den igen.

Mit _gæt_, uden at der er målt yderligere på det, er at det er CDI'en.
Skulle det ikke være CDI'en, har du så een i overskud, som der sikkert
er en anden der får brug for, på et tidspunkt!?

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Michael K. S. (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 01-11-02 13:58

On 1 Nov 2002 04:37:48 -0800, bernhard_wheeler@hotmail.com (Bernhard)
wrote:

>Vi forhandlede os frem til en pris på 1.500 (dyrt, men sådan er det
>bare!)

Næh,det er det nu ikke nødvendigvis.....

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1781929358

(Han skriver godt nok at han kun vil sende til D.,meeeen måske alliwl
og ellers dukker der såmænd nok en anden op)

Jeg kunne ikke drømme om at give mere end max 500 for en brugt CDI...

Huggere i DK skal også leve,men 1500 for en CDI der måske er mere end
10 år gammel ....no-beep-way.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/

wheeler (01-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 01-11-02 17:59


"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse >
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1781929358
>
> (Han skriver godt nok at han kun vil sende til D.,meeeen måske alliwl
> og ellers dukker der såmænd nok en anden op)
>

> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
> http://home.tiscali.dk/isl21043/


Yak - et interessant tilbud -

Nu er mit tyske som måske bekendt ikke det bedste, men jeg må se at få
strikket et par linier sammen (har 1 døgn og 19 timer inden auktionen
udløber!)

Wheeler



Jens Blaabjerg (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 01-11-02 14:16


"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> wrote in message
news:b841f08a.0211010437.1cc9de5f@posting.google.com...
> Jeg har lige haft en snak med en hugger i Jylland - han har een
> liggende til en RD'ere (stelnr. starter med 31K)...
>
> Vi forhandlede os frem til en pris på 1.500 (dyrt, men sådan er det
> bare!)

Hmm, for dyrt. Jeg købte et topstykke af en i dba. Han havde også en CDI
liggende, måske har jeg stadig hans nummer. Anyway, prøv lige at ringe til
dem der er i dba, der kan du nok presse prisen noget. Hvis det ikke giver
noget så vend tilbage, så leder jeg gemmerne igennem.

Jens
RD



wheeler (01-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 01-11-02 17:42


"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse news:K7vw9.51>
> Hmm, for dyrt. Jeg købte et topstykke af en i dba. Han havde også en CDI
> liggende, måske har jeg stadig hans nummer. Anyway, prøv lige at ringe til
> dem der er i dba, der kan du nok presse prisen noget. Hvis det ikke giver
> noget så vend tilbage, så leder jeg gemmerne igennem.
>
> Jens
> RD
>

Hej Jens,

Tak for din mail......noget skidt med dit styrt, men rart at høre der ikke
skete noget alvorligt med dig ...hvad med maskinen, den står så flot -
har kåben lidt overlast ??


Mht. mine egne problemer, så har jeg et par private numre fra DBA - men de
svarer ikke - så du må meget gerne kigge gemmerne igennem.

I øvrigt tak for dit tilbud mht. kopi af Haynes - men som du kan læse i
anden tråd har jeg fået en mauel ....af en flink mand herinde ved navn Chris
Glenton

Vi tales ved

Bernhard



Jens Blaabjerg (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 01-11-02 23:46


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:d8yw9.135$132.1662@news.get2net.dk...
> Tak for din mail......noget skidt med dit styrt, men rart at høre der ikke
> skete noget alvorligt med dig ...hvad med maskinen, den står så flot -
> har kåben lidt overlast ??

Ja der er et hul i kåben, det er dog ikke så stort som det i min
stolthed...

> Mht. mine egne problemer, så har jeg et par private numre fra DBA - men
de
> svarer ikke - så du må meget gerne kigge gemmerne igennem.

Har lige ledt, men kan ikke finde noget. Jeg kan dog se at der er en annonce
i fra en fyr i Vipperød, det må være den samme, for der kan næsten ikke være
flere i den lille flække...

> I øvrigt tak for dit tilbud mht. kopi af Haynes - men som du kan læse i
> anden tråd har jeg fået en mauel ....af en flink mand herinde ved navn
Chris
> Glenton

Fino, så er det bare at starte og håbe det ikke er CDI'en.
Ellers har vi en deal til foråret med at køre en tur med din boks på min
cykel, hvis du har tålmodighed til at vente.


Jens
RD



Morten From Sønderga~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 05-11-02 23:55

On 1 Nov 2002 04:37:48 -0800, bernhard_wheeler@hotmail.com (Bernhard)
wrote:

>
>Jeg har lige haft en snak med en hugger i Jylland - han har een
>liggende til en RD'ere (stelnr. starter med 31K)...

Mini-motor i Kolding ?


>
>Er der nogen som efter at have studeret indlæggene i tråden, har nogen
>yderligere kommentarer til problemet (evt. indikationer der bekræfter
>teorien om at det er tændingsboksen).
>

RD'eren har et "sjovt" tændingssystem. CDI'boksen får ikke strøm fra
batteriet men fra 2 spoler på statoren. Den ene giver spænding ved
lave omdrejninger, den anden ved høje. Jeg har selv været ude for at
spolen til lave omdrejninger først fik en periodisk fejl og bagefter
stod helt af.

I det bundt ledninger der kommer fra statoren (venstre side af
motoren) er der en Rød, Brun og en grøn ledning. Find Multimeteret
frem, mellem den røde og den brune skal der være 5,3 ohm og mellem den
brune og den grønne skal der være 225 ohm.


--
Morten F. Søndergaard
RD 350 '84

wheeler (08-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 08-11-02 00:03


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mini-motor i Kolding ?
>
Nej - tror det er i Viborg
> >

>
> RD'eren har et "sjovt" tændingssystem. CDI'boksen får ikke strøm fra
> batteriet men fra 2 spoler på statoren. Den ene giver spænding ved
> lave omdrejninger, den anden ved høje. Jeg har selv været ude for at
> spolen til lave omdrejninger først fik en periodisk fejl og bagefter
> stod helt af.
>
> I det bundt ledninger der kommer fra statoren (venstre side af
> motoren) er der en Rød, Brun og en grøn ledning. Find Multimeteret
> frem, mellem den røde og den brune skal der være 5,3 ohm og mellem den
> brune og den grønne skal der være 225 ohm.

Jeg har tjekket statoren - dog ikke værdierne da spolerne var varme / eller
endnu bedre da problemet satte ind (som du nok kan læse i en anden tråd - er
der andre problemer lige nu

Pick-upen måles modstanden ikke blot mellem den hvid/grønne og den
rød/grønne - den sviser 118 ohm - så i kold tilstand passer det!
> --
> Morten F. Søndergaard
> RD 350 '84


Wheeler
RD 350 LC YPVS 1983 - med snart nyt stempel



Claus Kenberg (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Kenberg


Dato : 31-10-02 22:06


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:cAfw9.1279$741.3156@news.get2net.dk...
> MEN HVIS JEG DREJER TÆNDINGSNØGLEN PÅ OFF OG SKIFTER TIL ON IGEN - JA SÅ
KAN
> JEG KOBLE TIL IGEN OG KØRER VIDERE....

Hele fejlbekrivelsen passer præcis (og jeg mener præcis) på det problem som
jeg havde på min RD'er fra '83. Jeg købte min velvidende om ovenstående
problem. Fik den billigt og tænkte "nårh det er bare en løs forbindelse, dem
lavede jeg så mange af på min knallert...ingen problemer"

Efter megen fejlsøgning (dels med professionel hjælp) endte det med at jeg
købte en brugt CDI boks fra LC Racing, og så kørte den perfekt igen. Indtil
det skete igen...og igen.
3. gang fik jeg målt alt elektronikken igennem på hele mc'en, da der jo
selvfølgelig er en grund til at CDI-boksen går i stykker, men mekanikeren
fandt ingen fejl. Han rensede blot alle stik o.s.v
Herefter kørte den fint i det halve år jeg nåede at køre på den før den, i
god tro, blev solgt til en ven. Da den nye ejer, som jeg dengang kendte,
havde haft den i ca. 3 måneder skete det igen. Han var af typen "sådan noget
skal bare virke", så den røg til mekanikeren, som igen ikke fandt nogen
fejl. Mekanikeren monterede dog uden yderligere ændringer en NY (ikke en
brugt, som de andre gange) CDI boks, og vupti...maskinen kørte upåklageligt
(hvad det angår) i de to år jeg efterfølgende kendte ham (altså den nye
ejer, min kammy).

Jeg har siden hørt at de nye bokse man får idag ikke er helt magen til dem
som der blev monteret dengang. Det er noget med at komponenterne ikke er så
modtagelige overfor ændringer i strømmen (fugt, overgange, overpænding,
osv.).
Hvor de gamle brændte en kreds af, holder de nye altså tilsyneladende.
Mht. at skille den ad for at skifte kredsen, kan du vidst godt glemme alt om
det, hele printet er støbt ind i noget blød plastmasse

Hvis jeg ikke husker galt kostede en brugt boks 1.800.-, og en ny 3.700.-

Før du går ud og invisterer penge i en ny boks, skal du selvfølgelig have
undersøgt sagen nærmere, men jeg vil æde min gamle hat på at en anden CDI
boks løser dit problem.

Mvh
Claus Kenberg
Kawasaki GPz750






Jes Vestervang (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-10-02 22:14

Claus Kenberg wrote:

> Jeg har siden hørt at de nye bokse man får idag ikke er helt magen til dem
> som der blev monteret dengang. Det er noget med at komponenterne ikke er
> så modtagelige overfor ændringer i strømmen (fugt, overgange, overpænding,
> osv.).
>
Der er vist noget om at nyere cdi-bokse, i modsætning til nogle ældre, er
sikret mod de højspændte og farlige tilbageslag, der kan komme fra
tændspolen og ind i elektronikken, når der ingen belastning er på spolen.
Jeg er ikke helt 100 på den forklaring, men jeg har da hørt den et par
gange og det lyder da meget fornuftigt.
--
mvh Jes Vestervang - der har haft en gammel rm125'er med død cdi = sur røv
:-/
FZS600

wheeler (31-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 31-10-02 22:45


----- Original Message -----
From: "Claus Kenberg"

> Hele fejlbekrivelsen passer præcis (og jeg mener præcis) på det problem
som
> jeg havde på min RD'er fra '83. Jeg købte min velvidende om ovenstående
> problem. Fik den billigt og tænkte "nårh det er bare en løs forbindelse,
dem
> lavede jeg så mange af på min knallert...ingen problemer"


Måske derfor jeg fik lov at købe for 10K

>
> Hvis jeg ikke husker galt kostede en brugt boks 1.800.-, og en ny 3.700.-
>
Fisker tager 5000.- for en ny - det bliver selvfølgelig aldrig aktuelt, men
jeg har hørt prisen på 3500-3700 et par gange før - hvor er det man køber
til denne pris - Jylland vel sagtens?. Jeg spørger alene fordi det er godt
at kende ny-prisen før en evt. forhandling med en hugger. Jeg har handlet
hos LC-Racing, og der plejer vi at kunne tale os frem til en tålelig pris -
afhængig af situation/årstid/humør!
>


Sjovt nok er min også en '83'er - stelnr. begynder med 31K.

Passer CDI-boksen fra en nyere RD'ere med alle RD'ere bare de har YVPS (jeg
går ud fra at der MÅ være forskel på CDI'en afhængig om det er m/u YVPS!)

På trods at dit nedslående svar - så er jeg blevet bekræftet i min egen
teori - skidtet kører jo periodevis eksemplarisk og går så fuldstændigt ud
(præcis som havde man aktiveret dødemandsknappen!) - endvidere hjælper et
døgns pause på problemet!


> Mvh
> Claus Kenberg
> Kawasaki GPz750


Hilsen

Wheeler - på jagt efter en barmhjertig sjæl der vi tage en tur på SIN RD3½
med min CDI (skal nok køre bagefter i dytten)




Jes Vestervang (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-10-02 22:41

wheeler wrote:

> Fisker tager 5000.- for en ny - det bliver selvfølgelig aldrig aktuelt,
> men jeg har hørt prisen på 3500-3700 et par gange før...........
>
Det får mig til at undre mig over hvorfor ingen elektronikkyndige ikke selv
laver nogle. Det er jo ikke ligefrem raketteknologi og at beregne den
nødvendige tændingsavancering osv. er der med garanti nogen i gruppen der
kan hitte ud af. Nogen bud?

--
mvh Jes Vestervang (der læser til svagstrømsingeniør, men kun lige er
startet
FZS600

JBH (31-10-2002)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 31-10-02 23:09


Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
wheeler wrote:

> Fisker tager 5000.- for en ny - det bliver selvfølgelig aldrig aktuelt,
> men jeg har hørt prisen på 3500-3700 et par gange før...........
>
Det får mig til at undre mig over hvorfor ingen elektronikkyndige ikke selv
laver nogle. Det er jo ikke ligefrem raketteknologi og at beregne den
nødvendige tændingsavancering osv. er der med garanti nogen i gruppen der
kan hitte ud af. Nogen bud?

Ligefrem selv at lave en tændingsbox.. Hmm. Jeg har da overvejet at lave en
til min Pegøj (madkasse) som erstatning for den vaccumstyrede
platinerstyring som den er født med. Det kunne realiseres rimeligt nemt med
et fornuftigt resultat, meen en tænding til højtydende 2 taktsmotor er vist
omfattende.Nuvel man kan da lave noget som virker, men skal de sidste heste
pines ud (og det skal de vel er tændingsforskydningen/rpm meget kritisk.
Skal det være rigtigt godt er parameter som motor og indsugningsluft
temperatur sikkert også noget som indgår i reguleringen

Mht . til at reparere..Jeg vil da gerne gøre forsøget, hvis nogen har en
defekt box liggende

mvh
JBH

(Som har haft stor succes med at reparere ting som andre har opgivet, og det
er altså ikke defekte brødrister jeg mener




wheeler (31-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 31-10-02 23:25


"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse >
> Mht . til at reparere..Jeg vil da gerne gøre forsøget, hvis nogen har en
> defekt box liggende
>
> mvh
> JBH
>
> (Som har haft stor succes med at reparere ting som andre har opgivet, og
det
> er altså ikke defekte brødrister jeg mener

Hej JBH

Det er noteret )

Wheeler





Jes Vestervang (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-10-02 23:34

JBH wrote:

> ...Det kunne realiseres rimeligt nemt
> med et fornuftigt resultat, meen en tænding til højtydende 2 taktsmotor er
> vist omfattende.Nuvel man kan da lave noget som virker, men skal de sidste
> heste pines ud (og det skal de vel er tændingsforskydningen/rpm meget
> kritisk. Skal det være rigtigt godt er parameter som motor og
> indsugningsluft temperatur sikkert også noget som indgår i reguleringen
>
Det kan vel ikke være så svært at analysere og kopiere en fungerende
cdi-box, kan det?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 00:15

Jes Vestervang wrote:
> Det kan vel ikke være så svært at analysere og kopiere en fungerende
> cdi-box, kan det?

Mener du det? - så har jeg et projekt. Og iøvrigt tror jeg, du kan finde
stor
afsætning for en programmerbar CDI blandt racerkørere og tuningsfolk.
Er du frisk?

Richard
- har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
GB500 CDI.

RpR (01-11-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 01-11-02 00:58

Mener du det? - så har jeg et projekt. Og iøvrigt tror jeg, du kan finde
> stor
> afsætning for en programmerbar CDI blandt racerkørere og tuningsfolk.
> Er du frisk?

Hehe, der er du for sent ude. Rune Larsen her fra gruppen er allerede godt
igang svjv

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 16:06

RpR wrote:
> Mener du det? - så har jeg et projekt. Og iøvrigt tror jeg, du kan finde
> > stor afsætning for en programmerbar CDI blandt racerkørere og tuningsfolk.
> > Er du frisk?
>
> Hehe, der er du for sent ude. Rune Larsen her fra gruppen er allerede godt
> igang svjv

Tak for tippet, jeg har spurgt Rune L. direkte.

Richard

Armand (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-02 16:46


Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3DC29860.AD8AA511@mail.dk...
>
> Tak for tippet, jeg har spurgt Rune L. direkte.

Hva' mæ' lige at holde den interessante snak herinde hvor alle kan følge
med??

--
Armand.
(der af samme grund har tippet Gruby om snakkens eksistens)



Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 17:13

Armand wrote:
> Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
> news:3DC29860.AD8AA511@mail.dk...
> > Tak for tippet, jeg har spurgt Rune L. direkte.
>
> Hva' mæ' lige at holde den interessante snak herinde hvor alle kan følge
> med??

Tænk, jeg troede ikke, det emne interesserede så mange, herligt! Rolf L.
kom frit fremm hvis du vil.

> (der af samme grund har tippet Gruby om snakkens eksistens)

Nu har jeg de sidste 3-4 måneder i flere nyhedsgrupper og FAQ'er set
indlæg
i retning af: "Suk, havde vi bare en programmerbar CDI", så jeg tænkte,
at
hvis det var så let, havde en eller anden vel allerede gjort en sådan og
spundet guld på det. Jeg mener, hvis en elektro-nørd som Gruby har
kunnet
holde sig i skindet, er der sikkert til uoverstigelighed grænsende
problemer i det, eller hur :-?

Senest har et par gutter på i det tyske Dominator/SLR/Vigor-forum sat
hinanden stævne, efter at jeg forleden luftede et tilsvarende spørgsmål
der. Hvad de har i tankerne fremgår af tråden: "Flachschieber an SLR -
was
mit der Throttle sensor?" på:
www.forumromanum.de/member/forum/forum.cgi?USER=user_89232

Richard

Jes Vestervang (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-11-02 17:39

Richard Pade wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> Det kan vel ikke være så svært at analysere og kopiere en fungerende
>> cdi-box, kan det?
>
> Mener du det?
>
Jaeh, men jeg ved ikke nok om det til at gøre noget ved det - kom tilbage
om et par år når jeg ved noget mere om strøm Ellers så ved Rune Larsen
og Steen Gruby jo som sagt allerede noget om det. Gruby har da vist
allerede været ved at undersøge nogle bokse svjh.

> - så har jeg et projekt. Og iøvrigt tror jeg, du kan finde
> stor afsætning for en programmerbar CDI blandt racerkørere og tuningsfolk.
>
Garanteret.

> Er du frisk?
>
Jeg tror andre er. Jeg ved pt. for lidt om den slags desværre.

> Richard
> - har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
> GB500 CDI.
>
Det system sidder der også på fazeren
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 18:12

Jes Vestervang wrote:
> > Richard
> > - har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
> > GB500 CDI.
> >
> Det system sidder der også på fazeren

Ja, men uheldigvis ikke på GB500'en, som SLR-motoren skal monteres i.
Og alt andet lige skulle det være lettere at genbruge GB'ens generator
og el-system, istedet for at tilpasse SLR-ledningsnettet, som jeg dog
har fået med for en sikkerheds skyld.

Hvor er throttle sensoren iøvrigt monteret på Fazeren; kan du evt.
henvise til et nærbillede af det et sted på nettet?

Richard

Jes Vestervang (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-11-02 18:27

Richard Pade wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> > Richard
>> > - har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
>> > GB500 CDI.
>> >
>> Det system sidder der også på fazeren
>
> Ja, men uheldigvis ikke på GB500'en, som SLR-motoren skal monteres i.
> Og alt andet lige skulle det være lettere at genbruge GB'ens generator
> og el-system, istedet for at tilpasse SLR-ledningsnettet, som jeg dog
> har fået med for en sikkerheds skyld.
>
Det kan der være noget om. Men tror du overhovedet det er nødvendigt med
sensoren, GB'ens system kører vel alligevel inden for et sikkert område,
tror du ikke? Men det kunne da være sjovt at få til at fungere alligevel

> Hvor er throttle sensoren iøvrigt monteret på Fazeren; kan du evt.
> henvise til et nærbillede af det et sted på nettet?
>
Jeps, se her:
<http://helt.amok.dk/pics/fzs600_engine.jpg>
Det er den tingest der sidder på siden af karburatoren og den er monteret
på gasspjældsakslen. Den sidder fast med to skruer og kan justeres ved at
dreje den, men det er egentlig ret tydeligt på billedet.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 20:27

Jes Vestervang wrote:
> > Jes Vestervang wrote:
> >> > Richard
> >> > - har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
> >> > GB500 CDI.
> >> >
> >> Det system sidder der også på fazeren
> >
> > Ja, men uheldigvis ikke på GB500'en, som SLR-motoren skal monteres i.
> > Og alt andet lige skulle det være lettere at genbruge GB'ens generator
> > og el-system, istedet for at tilpasse SLR-ledningsnettet, som jeg dog
> > har fået med for en sikkerheds skyld.
> >
> Det kan der være noget om. Men tror du overhovedet det er nødvendigt med
> sensoren, GB'ens system kører vel alligevel inden for et sikkert område,
> tror du ikke? Men det kunne da være sjovt at få til at fungere alligevel

Ved ikke, hvor meget den bidrager med, men da SLR og FX Vigor er de
eneste
motorer i familien, der har denne, og da de netop er ændret fra
Domi-motoren
mhb på at give bedre moment ved lavere omdrejninger (begge knaster
lukker
tidligere, udst.do. løfter meget mindre), er jeg tilbøjelig til at tro,
at
throttle sensoren har en væsentlig indflydelse på momentkurven.

Lykkes det ikke, vil jeg nok prøve XBR'ens CDI, hvis max-forstilling
svarer
til SLR'ens, hvor GB'ens giver 25 pct mindre og allerede 1kRPM
tidligere.
Og XBR'ens CDI har samme seks kabler ud mod SLR'ens elleve, så hvis
ellers
signalværdierne er identiske, er det lige til (?).

> > Hvor er throttle sensoren iøvrigt monteret på Fazeren; kan du evt.
> > henvise til et nærbillede af det et sted på nettet?
> >
> Jeps, se her:
> <http://helt.amok.dk/pics/fzs600_engine.jpg>
> Det er den tingest der sidder på siden af karburatoren og den er monteret
> på gasspjældsakslen. Den sidder fast med to skruer og kan justeres ved at
> dreje den, men det er egentlig ret tydeligt på billedet.

Imponerende flot opløst foto! Ja den ses tydeligt. Tak.

Richard

Jes Vestervang (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-11-02 20:34

Richard Pade wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> > Jes Vestervang wrote:
>> >> > Richard
>> Men tror du overhovedet det er nødvendigt med sensoren,
>
> ...er jeg tilbøjelig til at tro, at throttle sensoren har en
> væsentlig indflydelse på momentkurven.
>
Ja, nu du siger det, så har jeg da egentlig hørt noget om at netop det,
skulle hjælpe på bundtrækket.

> Lykkes det ikke, vil jeg nok prøve XBR'ens CDI, hvis max-forstilling
> svarer til SLR'ens, hvor GB'ens giver 25 pct mindre og allerede 1kRPM
> tidligere. Og XBR'ens CDI har samme seks kabler ud mod SLR'ens elleve, så
> hvis ellers signalværdierne er identiske, er det lige til (?).
>
Ja, det skulle man da tro. Så er det lige med hvor man finder ud af det,
jeg ved ikke engang om det er noget man bare lige måler på.

>> > Hvor er throttle sensoren iøvrigt monteret på Fazeren; kan du evt.
>> > henvise til et nærbillede af det et sted på nettet?
>> >
>> Jeps
>>
> Imponerende flot opløst foto! Ja den ses tydeligt. Tak.
>
Jep, højopløste billeder er noget der duer og derudover er googles
billedsøgning eminent, når man lige står og mangler noget.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 21:03

Jes Vestervang wrote:
> >> Men tror du overhovedet det er nødvendigt med sensoren,
> >
> > ...er jeg tilbøjelig til at tro, at throttle sensoren har en
> > væsentlig indflydelse på momentkurven.
> >
> Ja, nu du siger det, så har jeg da egentlig hørt noget om at netop det,
> skulle hjælpe på bundtrækket.

Så vidt jeg ved bruges den også ofte, når der er katalysator for bedre
at styre forbrændingsresterne, så det er nok noget vi vil se mere til,
når de nye Euro-miljønormer slår igennem, vil jeg tro.

> > Lykkes det ikke, vil jeg nok prøve XBR'ens CDI, hvis max-forstilling
> > svarer til SLR'ens, hvor GB'ens giver 25 pct mindre og allerede 1kRPM
> > tidligere. Og XBR'ens CDI har samme seks kabler ud mod SLR'ens elleve, så
> > hvis ellers signalværdierne er identiske, er det lige til (?).
> >
> Ja, det skulle man da tro. Så er det lige med hvor man finder ud af det,
> jeg ved ikke engang om det er noget man bare lige måler på.

Det er der nogen der siger, man kan. Men man skal nok have den op i en
bænk
og hav en datalogger på for at få det fulde billede.

> > Imponerende flot opløst foto! Ja den ses tydeligt. Tak.
> >
> Jep, højopløste billeder er noget der duer og derudover er googles
> billedsøgning eminent, når man lige står og mangler noget.

Hmm, ja, den må jeg dyrke noget mere. Måske har den også et af min søde
svigermor.

Richard

Jes Vestervang (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-11-02 21:00

Richard Pade wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> >> Men tror du overhovedet det er nødvendigt med sensoren,
>> >
>> > ...er jeg tilbøjelig til at tro, at throttle sensoren har en
>> > væsentlig indflydelse på momentkurven.
>....
> Så vidt jeg ved bruges den også ofte, når der er katalysator for bedre
> at styre forbrændingsresterne, så det er nok noget vi vil se mere til,
> når de nye Euro-miljønormer slår igennem, vil jeg tro.
>
Ja, det kan vi nok godt regne med.

>>>så er det lige med hvor man finder ud af det,
>> jeg ved ikke engang om det er noget man bare lige måler på.
>
> Det er der nogen der siger, man kan. Men man skal nok have den op i en
> bænk og hav en datalogger på for at få det fulde billede.
>
Øhm, hvad er en datalogger egentlig?

>> Jep, højopløste billeder er noget der duer og derudover er googles
>> billedsøgning eminent, når man lige står og mangler noget.
>
> Hmm, ja, den må jeg dyrke noget mere. Måske har den også et af min søde
> svigermor.
>
Man kan blive overrasket over hvad der egentlig er billeder af
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 21:43

Jes Vestervang wrote:
> >>>så er det lige med hvor man finder ud af det,
> >> jeg ved ikke engang om det er noget man bare lige måler på.
> >
> > Det er der nogen der siger, man kan. Men man skal nok have den op i en
> > bænk og hav en datalogger på for at få det fulde billede.
> >
> Øhm, hvad er en datalogger egentlig?

Indtil en af elektronørderne melder sig med en bedre forklaring: Et
apparat der kontinuerligt opsamler data og lagrer dem til senere brug.
Tilsluttes de signalkilder man ønsker at overvåge. Ved at sammenligne
de enkelte signalkilders data, kan man finde ud af deres indbyrdes
sammenhæng og i dette tilfælde især, hvordan CDI'en reagerer på
forskelligt input.

Richard

Jes Vestervang (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-11-02 22:17

Richard Pade wrote:

>> Øhm, hvad er en datalogger egentlig?
>
> Indtil en af elektronørderne melder sig med en bedre forklaring: Et
> apparat der kontinuerligt opsamler data og lagrer dem til senere brug.
>
Tak for forklaringen. Det lyder til at være en nyttig anordning, sådan en

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 20:42

Jes Vestervang wrote:
> >> > Richard
> >> > - har brug for tilbygning af SLR650 throttle sensor-regulering på en
> >> > GB500 CDI.
> >> >
> >> Det system sidder der også på fazeren
> >
> > Ja, men uheldigvis ikke på GB500'en, som SLR-motoren skal monteres i.
> > Og alt andet lige skulle det være lettere at genbruge GB'ens generator
> > og el-system, istedet for at tilpasse SLR-ledningsnettet, som jeg dog
> > har fået med for en sikkerheds skyld.
> >
> Det kan der være noget om. Men tror du overhovedet det er nødvendigt med
> sensoren, GB'ens system kører vel alligevel inden for et sikkert område,
> tror du ikke? Men det kunne da være sjovt at få til at fungere alligevel

Ved ikke, hvor meget den bidrager med, men da SLR og FX Vigor er de
eneste
motorer i familien, der har denne, og da de netop er ændret fra
Domi-motoren
mhb på at give bedre moment ved lavere omdrejninger (begge knaster
lukker
tidligere, udst.do. løfter meget mindre), er jeg tilbøjelig til at tro,
at
throttle sensoren har en væsentlig indflydelse på momentkurven.

Lykkes det ikke, vil jeg nok prøve XBR'ens CDI, hvis max-forstilling
svarer
til SLR'ens, hvor GB'ens giver 25 pct mindre og allerede 1kRPM
tidligere.
Og XBR'ens CDI har samme seks kabler ud mod SLR'ens elleve, så hvis
ellers
signalværdierne er identiske, er det lige til (?).

> > Hvor er throttle sensoren iøvrigt monteret på Fazeren; kan du evt.
> > henvise til et nærbillede af det et sted på nettet?
> >
> Jeps, se her:
> <http://helt.amok.dk/pics/fzs600_engine.jpg>
> Det er den tingest der sidder på siden af karburatoren og den er monteret
> på gasspjældsakslen. Den sidder fast med to skruer og kan justeres ved at
> dreje den, men det er egentlig ret tydeligt på billedet.

Imponerende flot opløst foto! Ja den ses tydeligt. Tak.

Richard

Steen Gruby (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-11-02 12:12

On Fri, 01 Nov 2002 17:39:12 +0100, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

Hej.

Tak for tippet Armand
Jeg har været "udenbys" et par dage, så tråden har undgået min
opmærksomhed.
>>
Lidt til den fejl der har startet tråden:
Det kunne godt lyde lidt som om spikes fra tændspolen har skadet CDI
boksens udgangstransistor således at den bliver for varm, og dermed
mister evnen til at gå med op i frekvens.
Årsagen kan være dårlig stelforbindelse af tændspolen, for svage
transistorer i CDI boksen eller for dårlig sikring af disse (manglende
dioder?)
Hvis jeg på den baggrund skulle skifte CDI boksen, ville jeg forsøge
at sikre mig mod gentagelse ved at få alle forbindelser fikset så der
er 100% kontakt, samt montere et par udvendige sikringsdioder.

>Jaeh, men jeg ved ikke nok om det til at gøre noget ved det - kom tilbage
>om et par år når jeg ved noget mere om strøm Ellers så ved Rune Larsen
>og Steen Gruby jo som sagt allerede noget om det. Gruby har da vist
>allerede været ved at undersøge nogle bokse svjh.
>
Det er rigtigt at jeg har haft fat i nogle gamle CDI bokse i
reperationsøjemed.
Med begrænset success
Det er ikke raketteknologi, men producenterne har en utidig vane med
at støbe helt molevitten ind i compound, så let er det ikke.
Detmed ikke sagt at det er umuligt, men det er vanskeligt.
At bygge nye CDI bokse kræver ikke det store ud over viden og tid.
At efterbygge en af de originale vil jeg mene er formålsløst, idet de
overvejende er opbygget analogt og dermed tilpasset den MC de er
bygget til.
Hvis man derimod kigger på de moderne CDI bokse beregnet til motorer
med indsprøjtning, hvor "kassen" har fat i både tænding og
karburering, er det en helt anden sag.
De er computerstyrede, og det er dermed muligt at bygge en
"enhedsboks" hvorpå der kan monteres stik efter behov, og hvor
karakteristika kan stilles via en computer.
Det ville ikke være umuligt at overføre teknikken til en erstatning
for ældre MC'ers CDI bokse.
En PIC processor, et par krafttransistorer, lidt strømforsyning og
sikringskredsløb - så ville den side af sagen være hjemme.
Den anden side er at finde en der kan lave programmet til den.
Selve opgaven er ikke vanskelig.
Ved ca. 1000 RPM skal tændingsdelay kunne stilles fra 25 til 40
grader, og så avancere til "0" delay omkring 4000 RPM.
Delay og avancering skal kunne stilles afhængigt af den model kassen
skal anvendes på.
Det kan gøres simpelt med DIP switches, eller sjovere med em computer
via et serielkabel.

>> - så har jeg et projekt. Og iøvrigt tror jeg, du kan finde
>> stor afsætning for en programmerbar CDI blandt racerkørere og tuningsfolk.
>>
Jeg har på det sidste kigget lidt på Power Commander tunings computer.
Det er en ekstra computer der sættes mellem motorens originale CDI
boks, og tænding, pickup og indsprøjtning.
Her kan alle motorens dynamiske data ændres afhængigt af tuningsgrad,
udstødning og kørerens ønsker.
Power Commander har success alene af den grund at fabrikanterne sidder
på oplysningerne om hvorledes man manipulerer den originale CDI boks,
og nægter at slippe dem.
>
>> Er du frisk?
>>
Hvis jeg kunne på et samarbejde med en skrap PIC programmør var jeg
ikke uinteresseret

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Rune Larsen (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 02-11-02 13:10

NOSPAM wrote:

> Hvis jeg kunne på et samarbejde med en skrap PIC programmør var jeg
> ikke uinteresseret

Jeg er igang med at lave en cdi-boks til min knallert.
CDI-boksen jeg laver er rent faktisk en CDI-tænding, og ikke en
transistor-tænding. Vær opmærksom på at der er forskel her.
CDI-tændingen arbejder typisk med en laver induktans på primærsiden af
tændspolen end et tilsvarende transistor-system.

Hvis man leder lidt på nettet, kan man godt finde ud af om ens cykel er
transistor eller CDI.

Boksen som jeg arbejder på, er udviklet over en AVR processor, og er pt. kun
tilpasset til min TZR.

Hvis jeg kan lave en slags samarbejde med nogen diesel-kørere, kan den nok
osse komme til at virke på sådan nogen motorer.
Det kedeligste bliver at udvikle nogen tændingsmaps og interface til
motorcyklens sensorer, der gør at boksen spiller med lige netop den
specifikke motorcykel.

/Rune (bl.a. PIC-programmør )

Hekto (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-11-02 13:25

In article <cgPw9.203673$Qk5.7269134@news010.worldonline.dk>,
nuggi@mip.sdu.dk says...
> Jeg er igang med at lave en cdi-boks til min knallert.
> CDI-boksen jeg laver er rent faktisk en CDI-tænding, og ikke en
> transistor-tænding. Vær opmærksom på at der er forskel her.
> CDI-tændingen arbejder typisk med en laver induktans på primærsiden af
> tændspolen end et tilsvarende transistor-system.
>

En transistortænding erstatter, kort fortalt, 'bare' platinerne, og
bruger en transistor som kontakt. En MOS-FET med passende beskyttelse
ville i dag performe bedre.
CDI (Capasitor Discharge) bygger på, at en kondensator kan levere en
(næsten) uendelig stor strømpuls i det øjeblik den aflades.
Kondensatoren skal være af en type der kan levere denne strømpuls; men
det væsentlige er, at den skal også kunne nå at oplades, imellem
pulsene. Derfor skal kredsløbet der lader kondensatoren op, også være
istand til at levere en ganske pæn ladestrøm.
Kondensatoren kan selvsagt ikke være ret stor, da den så ikke kan nå at
opbygge en passende ladning. Dette sammen med den voldsomme udladning
(strøm) ind i en direkte kortslutning (spolen, der i
tilslutning'øjeblikket' kun er en kobbertrå til stel) gør at tændspolen
har andre data, end een til platiner/transistortænding.
Den ladning der er opbygget i kondensatoren, er rent faktisk den energi,
der transformeres over og danner gnisten, med høj spænding og lav strøm.

Dette sidste kan måske være årsagen til det 'omdrejnings-bestemte'
problem. Der opbygges ikke ladning nok, ved højere omdrejninger, til at
der er energi nok til at denne en gnist ved det høje tryk i cylinderen.
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

Rune Larsen (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 03-11-02 16:38

Hekto wrote:

> det væsentlige er, at den skal også kunne nå at oplades, imellem
> pulsene. Derfor skal kredsløbet der lader kondensatoren op, også være
> istand til at levere en ganske pæn ladestrøm.

Selve strømmen er faktisk ikke så voldsom. Til at lave en passende gnist
skal der bruges ca 20 mJ, og hvis man har op mod 12.000 af den i
minuttetfor en enkelt cylinder, bliver det til 200 * 20*10^-3 = 4 Joule, og
dermed ca. 4W.
Med en spænding på kondensatoren på ca. 350volt bliver det ikke til mange
ampere.

> Kondensatoren kan selvsagt ikke være ret stor, da den så ikke kan nå at
> opbygge en passende ladning. Dette sammen med den voldsomme udladning
> (strøm) ind i en direkte kortslutning (spolen, der i
> tilslutning'øjeblikket' kun er en kobbertrå til stel) gør at tændspolen
> har andre data, end een til platiner/transistortænding.

Jup. Omkring 30A i afladningsøjeblikket.

/Rune

JBH (01-11-2002)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 01-11-02 00:20


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <45bspa.lq.ln@vissen.vandhane>...
JBH wrote:

> ...Det kunne realiseres rimeligt nemt
> med et fornuftigt resultat, meen en tænding til højtydende 2 taktsmotor er
> vist omfattende.Nuvel man kan da lave noget som virker, men skal de sidste
> heste pines ud (og det skal de vel er tændingsforskydningen/rpm meget
> kritisk. Skal det være rigtigt godt er parameter som motor og
> indsugningsluft temperatur sikkert også noget som indgår i reguleringen
>
Det kan vel ikke være så svært at analysere og kopiere en fungerende
cdi-box, kan det?

Neej måske ikke, selve reguleringskarakteristikken (tændingstidspunkt/rpm.)
kunne man godt logge på et rullefelt eller på en prøvetur med en bærbar PC,
men måske styrer CDI boxen mere end selve tændingen, hvordan f.eks. med
YVPS'en, er der ikke en lille servomotor til den ? hvad styrer den og hvilke
andre signaler måtte CDI boxen få fra fra andre "bokse" og sensorer.

Kunne godt bruge et link til et elektrisk ledningsdiagram.


mvh
JBH




Hekto (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-11-02 12:26

In article <apsdto$r0d$1@sunsite.dk>, JBH@12move.dk says...

> Neej måske ikke, selve reguleringskarakteristikken (tændingstidspunkt/rpm.)
> kunne man godt logge på et rullefelt eller på en prøvetur med en bærbar PC,
> men måske styrer CDI boxen mere end selve tændingen, hvordan f.eks. med
> YVPS'en, er der ikke en lille servomotor til den ? hvad styrer den og hvilke
> andre signaler måtte CDI boxen få fra fra andre "bokse" og sensorer.
>

I modsætning til hvad mange tror, fungerer YPVS'en (og KIPS m.m.) ikke
ved en trinløs regulering af udstødningsportens højde eller areal.
Servoen drejer ventilen i trin. YPVS'en drejer en smule ved 6.000
omdr. og åbner helt ved 6.800 omdr.
KIPS drejer ved 6.000 omdr. og lukker derved for et ressonanskammer og
øger udstødningsportens areal.
Servoforstærkeren får et feed-back, der fortæller hvornår ventilen
står i den forudbestemte stilling.

Normalt er det en selvstændig styreenhed, der får input om
omdrejningerne fra f.eks. CDI'en.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Hekto (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-11-02 12:38

In article <MPG.182c832faf3084f9896de@news.uunet.dk>, bs@hekto[REMOVE
says...
> Servoen drejer ventilen i trin. YPVS'en drejer en smule ved 6.000
> omdr. og åbner helt ved 6.800 omdr.
>
>
Sorryyyyy:

Servoen drejer ventilen i trin. YPVS'en drejer en smule ved 6.000
omdr. og åbner helt ved 7.800 omdr.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Rune Larsen (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 02-11-02 13:10

Hekto wrote:

> Servoen drejer ventilen i trin. YPVS'en drejer en smule ved 6.000
> omdr. og åbner helt ved 7.800 omdr.

Det skifter vist lidt ml. de forskellige årgange med det nøjagtige
omdrejningstal.

/Rune

Steen Gruby (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-11-02 14:30

On Fri, 1 Nov 2002 00:19:43 +0100, "JBH" <JBH@12move.dk> wrote:

Hej
>
>Neej måske ikke, selve reguleringskarakteristikken (tændingstidspunkt/rpm.)
>kunne man godt logge på et rullefelt eller på en prøvetur med en bærbar PC,
>men måske styrer CDI boxen mere end selve tændingen, hvordan f.eks. med
>YVPS'en, er der ikke en lille servomotor til den ? hvad styrer den og hvilke
>andre signaler måtte CDI boxen få fra fra andre "bokse" og sensorer.
>
Det kan faktisk gøres meget simplere på bordet.
En signalgenerator og et osciloscope er faktisk nok til at man kan
plotte kurven.
Signalgeneratoren til at simulere signalet fra pickup'en, og scopet
til at se hvor stort delay der er ved et givet omdrejningstal
(frekvens).
Hvis der er YVPS på, er den også styret af CDI boksen, men den kan man
direkte se hvor står, sådan rent mekanisk
Jeg har set flere der har sat anden udstødning på maskiner med YVPS,
hvor de i første omgang blot har lagt styreenheden til YVPS'en et
eller andet sted bag motoren for at CDI'en ikke skulle opdage at
YVPS'en er væk..

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Henning (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 05-11-02 02:43

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:apsdto$r0d$1@sunsite.dk...

> Neej måske ikke, selve reguleringskarakteristikken (tændingstidspunkt/rpm.)
> kunne man godt logge på et rullefelt eller på en prøvetur med en bærbar PC,
> men måske styrer CDI boxen mere end selve tændingen, hvordan f.eks. med
> YVPS'en, er der ikke en lille servomotor til den ? hvad styrer den og hvilke
> andre signaler måtte CDI boxen få fra fra andre "bokse" og sensorer.

Hvis din forhandler vil lade dig kigge i den org manual, er der de kurver, der er brug for.

--
Who, what, where: http://move.to/henning



Martin Sørensen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 31-10-02 23:23

> > Fisker tager 5000.- for en ny - det bliver selvfølgelig aldrig aktuelt,
> > men jeg har hørt prisen på 3500-3700 et par gange før...........
> Det får mig til at undre mig over hvorfor ingen elektronikkyndige ikke
selv
> laver nogle. Det er jo ikke ligefrem raketteknologi og at beregne den
> nødvendige tændingsavancering osv. er der med garanti nogen i gruppen der
> kan hitte ud af. Nogen bud?

Der er nok nogle ret tætte tolerancer der skal være opfyldt, før det virker
optimalt. Men under alle omstændigheder, så plejer alle sådan nogle
originale dele være meget dyrere end hvad det koster at fremstille skidtet.

Ellers mener jeg da at jeg har set diagrammer for CDI enheder på nettet et
sted. Kan bare ikke lige finde dem p.t.

signing off.. Martin Sørensen



Richard Pade (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 01-11-02 00:11

wheeler wrote:
> Fisker tager 5000.- for en ny - det bliver selvfølgelig aldrig aktuelt, men
> jeg har hørt prisen på 3500-3700 et par gange før - hvor er det man køber
> til denne pris - Jylland vel sagtens?. Jeg spørger alene fordi det er godt
> at kende ny-prisen før en evt. forhandling med en hugger. Jeg har handlet
> hos LC-Racing, og der plejer vi at kunne tale os frem til en tålelig pris -
> afhængig af situation/årstid/humør!

Kig en gang på ebay.de om der ikke skulle være en CDI til din cykel lige
nu;
har ikke set efter din model, men til fx Honda NX/XL/XR/XBR-familien går
de
som regel for højst EUR 80 + 7,70 eller 15.50 i porto til DK.

Finde du en dèr, skal du lige sikre dig, at sælger vil sende til DK og
ikke
kun D, det klarer du pr. e-mail inden du byder.

Richard

Hekto (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-10-02 22:50

In article <aps5og$1aid$1@news.cybercity.dk>, claus@kenberg.dk says...
>
> "wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> news:cAfw9.1279$741.3156@news.get2net.dk...
> > MEN HVIS JEG DREJER TÆNDINGSNØGLEN PÅ OFF OG SKIFTER TIL ON IGEN - JA SÅ
> KAN
> > JEG KOBLE TIL IGEN OG KØRER VIDERE....
>
>
> Hvis jeg ikke husker galt kostede en brugt boks 1.800.-, og en ny 3.700.-
>
> Før du går ud og invisterer penge i en ny boks, skal du selvfølgelig have
> undersøgt sagen nærmere, men jeg vil æde min gamle hat på at en anden CDI
> boks løser dit problem.
>

Så er vi tilbage til en elektrisk fejl, og i den 'dyre' ende!

Det må dog være muligt, da der er gået en del år, at finde en brugt CDI
af den nyere model?

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

wheeler (31-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 31-10-02 23:00


"Hekto"
>
> Det må dog være muligt, da der er gået en del år, at finde en brugt CDI
> af den nyere model?
>
> --
> /Hekto/Brian
> Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
> http://dfm.divvy.dk/?id=8


Jeps og så ervi tilbage til mit forrige spm:

Passer CDI-boksen fra en nyere RD'ere med alle RD'ere bare de har YVPS

Wheeler - som ikke lige havde regnet med at forvinteren skulle være gået på
denne vis - måske man skulle tage en "afreageringstur" på TDR'eren - den
starter trods alt (med lidt hjælp fra bilen

Er det i øvrigt bemærkelsesværdigt hvor lidt man er optages af andre
"normale ting" så som at passe sit arbejde, vennekreds etc. - når man går
og pusler med et problem a la dette - som om der ikke fandtes vigtidere ting
her i livet




Hekto (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-10-02 23:16

In article <uIhw9.1305$741.3807@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
>
> Jeps og så ervi tilbage til mit forrige spm:
>
> Passer CDI-boksen fra en nyere RD'ere med alle RD'ere bare de har YVPS

Jeg ved det ikke; men måske andre gør?
>
>
> Er det i øvrigt bemærkelsesværdigt hvor lidt man er optages af andre
> "normale ting" så som at passe sit arbejde, vennekreds etc. - når man går
> og pusler med et problem a la dette - som om der ikke fandtes vigtidere ting
> her i livet
>
Hvad er da vigtigt her i livet???

.... Betragt det som en seksuelt overført sygdom, med dødelig udgang!!!

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

JBH (31-10-2002)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 31-10-02 22:55


>Claus Kenberg skrev i meddelelsen ...

Snip.


>Mht. at skille den ad for at skifte kredsen, kan du vidst godt glemme alt
om
>det, hele printet er støbt ind i noget blød plastmasse
>

Mener nu det er en hård plastmasse som er noget svær at "grave i" , men er
det en blød gummiagtig siliconemasse er det sandsynligvis slet ikke noget
problem at reparere boksen. Det lyder som en dårlig drivertransistor eller
kondensator. Kan man komme ind til disse er det ikke noget problem at
reparere/skifte disse, evt. bruge bedre dele.


>Hvis jeg ikke husker galt kostede en brugt boks 1.800.-, og en ny 3.700.-
>


Av for den lede, ja så skulle jeg nok få den box repareret..


mvh
JBH





Martin Sørensen (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-11-02 13:21

> Jeg tømte tanken, tømte svømmerhuset, blæste benzinhanen igennem, skiftede
> tændrør...ny benxin + sprit. Følgende sker fortsat:
> Efter at have kørt ca 10 km opvarmningstur (max 5.000 Rmp) gasser jeg op
til
> 8.000 Rmp og kører ca tyve km . Ved en motorvejsafkørsel (hvor jeg
> naturligvis slækker gassen/nedgearer), går den død, lige før jeg gør klar
> til standsning.

Tjek svømmerstanden på samtlige karburatorer. Det kan give mange underlige
problemer, hvis den er forkert indstillet, men det er billigt at tjekke og
justere. Det tager kun noget tid.

Min MC har haft periodiske fejl i 2 måneder, før jeg fandt ud af at
svømmerstanden var for lav i den ene karburator. Nu er den justeret, og har
siden kørt 670km uden problemer.

> Min nye observation er at jeg ifm. med at maskinen går ud i fart (prøver
at
> koble ud og til uden resultat).
> MEN HVIS JEG DREJER TÆNDINGSNØGLEN PÅ OFF OG SKIFTER TIL ON IGEN - JA SÅ
KAN
> JEG KOBLE TIL IGEN OG KØRER VIDERE....

Her lyder det til gengæld som et elektrisk problem, som de andre er inde på.
Jeg synes også, at det kan lyde som en defekt CDI-enhed. Min pointe er bare,
at det er nemt og billigt at kontrollere svømmerhøjden, så man kan lige så
godt udelukke, at det er det, der er galt.

signing off.. Martin Sørensen



wheeler (01-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 01-11-02 17:37


>
> Her lyder det til gengæld som et elektrisk problem, som de andre er inde
på.
> Jeg synes også, at det kan lyde som en defekt CDI-enhed. Min pointe er
bare,
> at det er nemt og billigt at kontrollere svømmerhøjden, så man kan lige så
> godt udelukke, at det er det, der er galt.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
Maskinen blivr kørt på "værksted" i morgen en motorkyndig og undertegnede
vil gennemgå det der ikke inkluderer CDI-en - herunder justere nålens højde
en tand op!

Wheeler



Martin Sørensen (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-11-02 17:43

> > Jeg synes også, at det kan lyde som en defekt CDI-enhed. Min pointe er
> > bare, at det er nemt og billigt at kontrollere svømmerhøjden, så man
> > kan lige så godt udelukke, at det er det, der er galt.
> Maskinen blivr kørt på "værksted" i morgen en motorkyndig og undertegnede
> vil gennemgå det der ikke inkluderer CDI-en - herunder justere nålens
højde
> en tand op!

Ok, men husk stadig at kontrollere svømmerhøjden. Det har jo ikke noget med
nålehøjden at gøre..

signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-11-02 18:40

> Maskinen blivr kørt på "værksted" i morgen en motorkyndig og undertegnede
> vil gennemgå det der ikke inkluderer CDI-en - herunder justere nålens
højde
> en tand op!

Hej Hjulben

Der er lille tvivl om du har en fejl et sted i elsystemet.

Hvis du går i værkstedet anbefaler jeg dig følgende:

Skil ALLE stik ad. sprøjt dem til med kontaktrens, pust dem igennem med
trykluft og fyld stikket op med vaseline. Kontroller samtidigt at
spadestikkene bliver klemt godt, så der er god forbindelse. Vær opmærksom på
ir og korrosion. Mål de stik igennem der viser tegn på tærring. Denne
operation kræver sædet og tanken bliver afmonteret som minimum. Jo mere
strøm der går gennem et stik, jo hurtigere irrer det. Altså stikkene omkring
f.eks laderegulatoren, generatoren, batteriet, starterrelæet og tændingen er
særlig udsat. Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel

Kontroller dine batteriterminaler. De skal være rene og smurt ind i
vaseline.
Kontoller din stelforbindelse er god ved at løsne skruen/skruerne og puds
den let med ståluld og giv dem vasline og saml den igen.
Kontroller dine tændrørshætter og tændkabler for fugt og god forbindelse og
sørg for at smøre dem ind i noget fugtafvisende som f.eks silikone bag
efter.

Kontroller dit ladesystem mens du er igang. Det holder ikke evigt og kan
ødelægge alverdens el-ting. Hvis det er en defekt lade-regulator som har
brændt din CDI box af, kan den ødelægge den næste på kort tid. Du chekker
dit ladesystem hurtigt ved at måle spændingen over batteriet ved 5000rpm.
Den skal vise i omegenen af 14,4V. Hvis den måler helt i skoven (17-19V), så
køb et nyt ved Schnabel i Kronborgsgade. De rade-regulatorer han laver
virker en en del bedre en de orignale og forskellige aftermarked modeller.

Kontroller også lige dit batteri. Det er nemt. hvis det er halvfærdigt og
kortslutter ind i mellem kan det med lidt "held" godt give de problemer du
omtaler. Jeg siger med "Held" fordi en nyt batteri koster minimalt i forhold
til en CDI box. Du kontrollerer dit batteri ved at lade det fuldt op og
kontollere det med en batteritester fra Statoil. Hvis det er er fuldt opladt
og har stået en 5-8 timer bagefter skal det måle minimum 12,5V over polerne.
Måler det 12,8V er det perfekt og måler det 12,3 skal du skifte det ud. Et
dårligt batteri tager hårdt på dit ladesystem.

Når du så har gjort følgende og den stadig sætter ud. SÅ kan du snakke om
din CDI box er defekt. At bruge en plovmand eller tre på en CDI box er
sidste udvej. Det er ikke det første skridt man tager i tilfælde af el fejl.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



wheeler (01-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 01-11-02 23:40


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse


Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel

Ja sælger som er en god bekendt af min kammerat, sagde at cyklen ikke havde
været ude og køre et par måneder

>
>
>
> Kontroller også lige dit batteri. Det er nemt. hvis det er halvfærdigt og
> kortslutter ind i mellem kan det med lidt "held" godt give de problemer du
> omtaler.

Da jeg skulle hente cyklen (havde sælger glemt at slukke positionlyset på
den) - den havde altså stået med pos.lys i en uge.

Ifm. med mine ture, kan jeg konstatere at den som sagt starter fint hver
gang, men sel efter en god lang tur kan den ikke trække blinklyset med motor
slukket (det kan dog lige blinke et par gange hvis jeg sørger for at lyset
er tændt!)

Men hvordan forklares det ringe batteri med at jeg kan starte med
kickstarteren uden problemer (selvom den har stået stille i et par dage!)?


Noget helt andet jeg har bemærket er at venstre tændrør er vådt ift. det
højre - igen en indikator på at vi er ovre i det elektriske system

Mvh

Wheeler





wheeler (01-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 01-11-02 23:46


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> .........lyset er SLUKKET!)
>
>
> > Wheeler
>
>
>
>



Armand (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-11-02 11:14


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:unDw9.161$132.2581@news.get2net.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse
>
>
> Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel
>
> Ja sælger som er en god bekendt af min kammerat, sagde at cyklen ikke
havde
> været ude og køre et par måneder

- - - og hvorfor mon :-/

> Da jeg skulle hente cyklen (havde sælger glemt at slukke positionlyset

> den) - den havde altså stået med pos.lys i en uge.

Klart, klart!

>
> Men hvordan forklares det ringe batteri med at jeg kan starte med
> kickstarteren uden problemer (selvom den har stået stille i et par
dage!)?

Fordi at modellen kører med en regulær svinghjulstænding á en alm.
knallerts!

> Noget helt andet jeg har bemærket er at venstre tændrør er vådt ift.
det
> højre - igen en indikator på at vi er ovre i det elektriske system

Er det??

--
Armand.




Armand (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-11-02 11:10


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:t3yw9.134$132.1626@news.get2net.dk...
>
> >
> > Her lyder det til gengæld som et elektrisk problem, som de andre er
inde
> på.
> > Jeg synes også, at det kan lyde som en defekt CDI-enhed. Min pointe
er
> bare,
> > at det er nemt og billigt at kontrollere svømmerhøjden, så man kan
lige så
> > godt udelukke, at det er det, der er galt.
> >
> > signing off.. Martin Sørensen
> >
> >
> Maskinen blivr kørt på "værksted" i morgen en motorkyndig og
undertegnede
> vil gennemgå det der ikke inkluderer CDI-en - herunder justere nålens
højde
> en tand op!

Hva' nu??

Svømmernålen og dysenålen, som er dén der kan justeres á hakker, har
ikke en pind med hinanden at gøre, så hold nallerne fra dén :-|

Hold dig i det hele taget til det mest sandsynlige, hvilket
tilsyneladende er CDI-enheden, og lad være at fumle med nogetsomhelst
andet :-|
Det kan meget vel ske at den ikke vil starte når/hvis der kommer en
ordentlig CDI på, og at dét skyldes sideløbende fumleri - I så fald
dropper du CDI-muligheden og afleverer den lånte for blot at stå endnu
dybere i spinaten derefter =

--
Armand.



wheeler (02-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 02-11-02 21:23


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> Hold dig i det hele taget til det mest sandsynlige, hvilket
> tilsyneladende er CDI-enheden, og lad være at fumle med nogetsomhelst
> andet :-|
> --
> Armand.
>

HI alle som følger med i min RD3½-historie

Har hard-core forhandlet en prøvetur - og (forhåbentligt) evt. køb af
CDI-box til en acceptabel pris hos en gut i Holbæk - skal til Holbæk i
morgen (fra Kbh på MC - det blir koldt)... Forventer ikke at maskinen sætter
ud, da den som sagt ikke ter sig åndsvagt ved fuld rulle på motorvejen


Vedkommende har to CDI'ere som begge virker (er monteret på motorer, som kan
startet).

Den ene er fra en 86-model (og skuller i følge sælger matche 31 k -
nummerrækken, hvilet indbefatter min 83-model). Den anden er fra en
1992-model.

Hvilken skal jeg vælge?

Min sunde fornuft (forsigtighedsprincippet) byder mig at vælge 31K-modellen
(altså den fra 1986).

Haynes nævner i kap 9, at der sker en ændring fra mats 1986 (kap 9) som
blandt andet betyder, at der ved de senere producerede modeller til UKer
sket mindre modificeringer, som også omfatter i CDI (tændingstidspunktet er
anderledes). Kapitlet slutter af med at nævne at den lille ændring i
tændingstidspunktet alene er af akadimisk interesse. Men er der ensbetydende
med at en 1992 CDI boks er direkte konvertibel med en model fra 1993???

Jeg vil (jf. et indlæg af Claus Kenberg, som omtalte at førstegangs CD¨'ere
er mere srøbelige) selvfølgelig gerne have den bedste box!


Eller sagt på en anden måde - hvis skidtet køre med en CDI-boks fra 1992
skal jeg så ikke vælge den fremfor den fra 1986?


Pft.

Wheeeler (som forbereder sig på 170 km kørsel ved 4 grader i morgen)





wheeler (02-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 02-11-02 21:36


Glemte vist helt at fortælle at hele lørdagen gik med - i selskab med min
gode kammerat - at få bekræfte, at det ER CDI-en, som er syndebukken...


Håber at han med sin store tekniske ekspertide har ret, selvom det bekymrer
mig lidt, at han brugte over 1 time på at fejlfinde manglende lys på en
bremsdiode på en Saab Cab. Turbo - det viste sig senere , da han saved den
"over" med en nedstryger, at der ikke var monteret pærer i den - Det er en
"tysker", og bremslys-diode er åbenbart ikke tilladt i D ? - men sjovt var
det nu alligevel at høre ham bande over, at han ikke kunne få den til
lyse! - )

Wheeler -med ny CDI i morgen /



Hans Joergensen (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 02-11-02 22:21

wheeler wrote:
> Den ene er fra en 86-model (og skuller i følge sælger matche 31 k -
> nummerrækken, hvilet indbefatter min 83-model). Den anden er fra en
> 1992-model.

Hehe, sjovt sammentræf ... Jeg har købt udstødningerne fra
hans 86'er .. er jeg ret sikker på .. De har en lille
smule overfladerust og et lille mærke fra en skade på højre
side..

Hvis den passer på, og kører ordentligt, vil det vel være smartest at købe den
fra 92'eren ... ?

--
Hans Joergensen, http://ph33r.dk, Nu med Pandekager!
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408657
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste