Batteri løs MC.... :)
Fra : Moller

Dato : 31-10-02 18:31

Hej Alle :)
Ja, nu skal den kære lille vintermaskine frem, og så er det at jeg har
nogen små problemer..

Jeg er så forbandet P.. L... F... træt af at mit batteri dør hele tiden,
og trækker min 1 Faset laderegulator med sig, godt nok koster den ik mere
end ca. 50Euro... men det er nu penge at skulle skifte den 1 gang om året +
batteri, fordi jeg glemmer at holde det ved lige osv...

Så nu vil jeg løse problemet 1 gang for alle, ved at erstatte batteriet
(skal kun forsyne Lys + horn) med en lille kondensator, og jeg har i skuffen
4 stks. 10mF 63V kondensatore, som ik fylder så meget (35*35*40) så de
skulle nok kunne holde systemet i ro... men hva er der ellers jeg skal tage
hensyn til ??? nu jeg er i gang, skal jeg jo lige ha nyt blinkrelæ, men er
der nogen ting som kunne få problemer med at der ikke sider et batteri på
???

Skal lige nævnes, at tændings systemet køre 100% for sig selv, og derved
ikke vil mærke forskel på om batteriet er der eller ej.

VH
Lars Molnit
P.S. Omkring når jeg slukker ??? så burde afladningen vel gå helt af sig
selv, hvis jeg lader lyset være tændt ?? og tager det skade hvis jeg ikke
slukker lyset ???

Fra : HJK

Dato : 31-10-02 23:32

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
sig
> selv, hvis jeg lader lyset være tændt ?? og tager det skade hvis jeg ikke

Hva ba' ? Har du lavet en ny opfindelse ? Fortæl - fortæl.
mvh
HJ

Fra : Moller

Dato : 01-11-02 07:57

> Hva ba' ? Har du lavet en ny opfindelse ? Fortæl - fortæl.
> mvh
> HJ

??? nø, jeg bruger et system fra http://www.dynamo.mz-b.de med batteri,
men som kan ombygges til batteriløst...

Samme system fås også til en masse andre gamle MC typer, sådan at man
kan få erstattet platiner og gamel lade elektronik.

VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-11-02 00:03

> men er
> der nogen ting som kunne få problemer med at der ikke sider et batteri på
> ???

Elstarter!
Nej, jeg kan sgu ikke se, hvad der kan gå galt!

- Jow du kan vende kondensatorerne forkert!

> P.S. Omkring når jeg slukker ??? så burde afladningen vel gå helt af
sig
> selv, hvis jeg lader lyset være tændt ?? og tager det skade hvis jeg ikke
> slukker lyset ???

Nej, kondensatoren kan godt tåle totale afladninger, ellers er det en
elendig/dårlig kondensator!

MEN - Måske der er noget, at overveje:
Normalt er akkumulatorens polspænding IKKE 0V og en helt afladt kondensator
minder jo om en kortslutning og da lade-ensretteren sikkert er
spændingreguleret, så er der måske mulighed for, at regulatoren tager
skade? - Altså: Overvej startstrømmen til kondensatoren!

MEN måske er der ikke nogen problemer... det var bare en tanke!

Hilsen
Lars

Fra : Morten Juel

Dato : 01-11-02 19:47

Hmm, hvad med blinklyset, vil relæet ikke drille hvis man ikke har batteri
på.. mener jeg at kunne huske, uden at ligge hovedet på blokken

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Moller

Dato : 02-11-02 10:15

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> wrote in message
> Hmm, hvad med blinklyset, vil relæet ikke drille hvis man ikke har batteri
> på.. mener jeg at kunne huske, uden at ligge hovedet på blokken

Jo, men det er derfor der kommer kondensatoren på, eftersom resten af
lyset ville funke uden kondesatoren.

VH
Lars Molnit :)

Fra : Morten Juel

Dato : 02-11-02 11:28

> Jo, men det er derfor der kommer kondensatoren på, eftersom resten af
> lyset ville funke uden kondesatoren.
Arhh ja ok, så må vi håbe det virker, hehe det kan man nok ikke på min
offrowder ;o((
ville ellers lette nogle kg