hjælp til afrensning af gammel toppakning
Fra : BL

Dato : 30-10-02 09:11

Jeg er igang med at skifte toppakninger på en honda vf1100 Magna og mangler
gode ideer til at fjerne resterne af toppakningerne på topstykke og
cylindertop. Det virker som om at pakningen næsten er "smeltet" sammen med
metaloverfladen.
Jeg har forsigtigt skrabet det meste væk med en skarp mejsel men der sidder
stadigt et tyndt lag tilbage.

Findes der noget der kan opløse disse rester?

Hvor kritisk skal man være, skal ALT fjernes eller er det nok hvis
overfladen føles glat?

Med hensyn til montering af toppakningen, vil det være en fordel at smørre
et tyndt lag flydende pakning på begge sider af toppakningen for at sikre en
helt tæt samling????

Mvh BL

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-02 09:27

En glasplade eller lign. samt korn 800 vandslibepapir og så noget WD40. Det
plejer jeg at bruge, når jeg ikke lige gidder at planslibe.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : BL

Dato : 30-10-02 09:52

Glasplade?? den kan du da ikke bruge på cylinderen (cylinderen sidder på
motoren) ...Og på cylindertoppen duer sandpapir vel heller ikke da man
risikerer at de små sandkorn falder ned i cylinderboringen med efterfølgende
slidtage/ridser.

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-10-02 10:07

> Jeg har forsigtigt skrabet det meste væk med en skarp mejsel men der sidder
> stadigt et tyndt lag tilbage.

Vær venlig at kommentere eller spørge UNDER det din kommentar relaterer til - og slet unødvendig tekst.

Ved en isenkræmmer kan man købe en slags barberkniv som man bruger til at skrabe keramiske plader rene med for fastbrændt mælk,
fedt osv.

Sådan en bruger jeg - skift knivsbladet når det ikke er helt skarpt mere.

> Med hensyn til montering af toppakningen, vil det være en fordel at smørre
> et tyndt lag flydende pakning på begge sider af toppakningen for at sikre en
> helt tæt samling????

Det har jeg aldrig gjort. Hvis en lille klump af den stivnede flydende pakning kommer ind i en smørekanal vil jeg tro at der kan
komme noget skidt ud af det.
Jeg plejer at smøre pakfladerne med et ganske tyndt lag fedt.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : BL

Dato : 30-10-02 10:44

> [...]
> fedt osv.
>
> Sådan en bruger jeg - skift knivsbladet når det ikke er helt skarpt mere.

Jeg har prøvet med flere forskellige typer skrabere men alligevel syntes jeg
ikke at det er muligt at få alt grå pakning fjernet. Overfladen føles
rimelig glat men man kan stadig se rester af den grå pakning. Hvis jeg
forsøger at fjerne denne, skraber jeg ned i metallet... Kan man bruge et
eller andet middel til at opløse dette eller er det lige meget?

Fra : Moller

Dato : 30-10-02 11:19

> [...]
> forsøger at fjerne denne, skraber jeg ned i metallet... Kan man bruge et
> eller andet middel til at opløse dette eller er det lige meget?

Rensebenzin, eller WD40 .... begge dele virkede kanon da jeg fjernede
pakninger på MZ'ens motorblok... og den har ikke været åbnet i mange år :)

Moller

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-10-02 23:12

"BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsøger at fjerne denne, skraber jeg ned i metallet... Kan man bruge et
> eller andet middel til at opløse dette eller er det lige meget?

Ja, acetone! Det både opløser og affedter, jeg bruger det altid.

Asger
ZX-10

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-10-02 23:18

Asger Steffensen wrote:

> Ja, acetone! Det både opløser og affedter, jeg bruger det altid.

Perfekt til opvasken
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Asger Steffensen

Dato : 31-10-02 23:14

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Perfekt til opvasken
> --
Hehe, ja men det giver nok nogle tørre hænder, er jeg bange for (og
permanent hovedpine på lidt længere sigt...)

Asger

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-02 23:28

> Hehe, ja men det giver nok nogle tørre hænder, er jeg bange for (og
> permanent hovedpine på lidt længere sigt...)

Det kan man undgå ved at bruge det i en opvaskemaskine. Den skal bare suge
nogle liter acetone ind i stedet for vand, så er opvasken krystalklar
bagefter!

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-10-02 23:40

Martin Sørensen wrote:

> Det kan man undgå ved at bruge det i en opvaskemaskine. Den skal bare suge
> nogle liter acetone ind i stedet for vand, så er opvasken krystalklar
> bagefter!

Det' Leth!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-10-02 10:50

> Findes der noget der kan opløse disse rester?

jeg plejer at bruge en af de der skuresvampe med en fin og grov side.

Det vriker som et fint stykke sandpapir.

mvh
Thomas Jensen
XJ600s div

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-10-02 12:46

Det bedste til at fjerne en toppakning med, er de til formålet fremstillede
skrabejern som kan købes for en fornuftig pris. Hvad angår det der med at
smøre lidt på på begge sider ved montering, DROP DET. Der sker ikke andet
end at den så "sveder" bagefter og SLET ikke er tæt. Har hørt om mange der
har gjort sådan, bare for at skile det hele af igen og fjerne det de smurte
på og så montere den "tøre" pakning igen og så få en tæt motor.

Fra : RpR

Dato : 01-11-02 01:08

> Hvor kritisk skal man være, skal ALT fjernes eller er det nok hvis
> overfladen føles glat?

Da jeg var i praktik ved Kaj's MC i Sønderborg brugte vi ganske alm.
barberblade. Du skal skrabe med dem, ikke ridse, husk lige det!
Det er kedsommeligt arbejde, men det er nødvendigt hvis motoren skal blive
tæt.

Overfladen skal føles helt jævn. Det kan stadigvæk se ud som om der sidder
lidt tilbage selvom der ikke gør det, det er bare brandmærker efter
pakningen, og det sker der intet ved. Bare overfladen er helt jævn og glat.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine