Styr dæmper?
Fra : Gundersen

Dato : 29-10-02 23:26

Hejsa

Hvordan præcist fungere den?
Kan det svare sig at montere en på min bandit? Jeg har i forvejen
styrvægte monteret på styret.

Hvad skal man gå efter? Öhlins, som efter manges meninger er den beste,
koster hvist en 1300,-

ER det bare den, eller skal man kikke efter andre, måske billigere,
alternertiver?

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Gundersen

Dato : 29-10-02 23:31

Hej igen

> Hvad skal man gå efter? Öhlins, som efter manges meninger er den beste,
> koster hvist en 1300,-

Øhh... Jeg drømmer lige... Jeg mente 2800,-!

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : lange

Dato : 30-10-02 08:55

> Hvordan præcist fungere den?
Det er en hydralisk anordning der bremser forgaflens drejninger. Den kan
normalt justeres til at virke kraftigere eller svagere alt elter ønske.

> Kan det svare sig at montere en på min bandit?
Styrdæmperen anvendes på lette sportsmaskiner der er sat op til ultra let
styring. De kan blive ret urolige i styrtøjet specielt under kraftig
acceleration eller meget høj fart. Her hjælper dæmperen. Hvis du har
problemer på en Bandit, tror jeg at du skulle interessere dig for dæk,
forgallel eller bagdæmper istedet. Først når du er sikker på at det er i
orden og korrekt justeret kan man overveje en styrdæmper hvis der stadig er
problemer. Brug pengene til at få mc'en bragt i orden istedetfor at rette
fejlen ved at montere en dæmper.

>Jeg har i forvejen styrvægte monteret på styret.
Styrvægte og styrdæmper er to forskellige løsninger til to forskellige
problemer. Styrvægte tager motorvibrationerne i styret.

> ER det bare den, eller skal man kikke efter andre, måske billigere,
> alternertiver?
Hvis du alligevel går efter en dæmper går man ikke galt i byen med Öhlins
selv om der findes andre og billigere.

mvh
Lange

Fra : Michael K. S.

Dato : 30-10-02 15:15

On Wed, 30 Oct 2002 08:54:58 +0100, "lange" <morten.lange@postman.dk>
wrote:

>De kan blive ret urolige i styrtøjet specielt under kraftig
>acceleration eller meget høj fart.

Og ikke mindst....når man sætter forhjulet ned efter det har været
airborne

> [...]
>orden og korrekt justeret kan man overveje en styrdæmper hvis der stadig er

Har man brug for en styrdæmper på en Bandit i std. opsætning er der
noget rivende galt....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 30-10-02 17:41

Hvis du hæver den bag i, og sænker den foran, så får den kvikkere køre
egenskaber! og så kan det være det vil være rart med en styr dæmper...
Et alternativ kunne være http://www.hyperpro.com/

Venlig hilsen Rune (bandit600R)
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : krogmc

Dato : 03-12-02 18:16

"Gundersen" skrev d. 29-10-02 23:26 dette indlæg :
> [...]
beste,
> koster hvist en 1300,-
>
> ER det bare den, eller skal man kikke efter andre, måske billigere,

Hyperpro laver noget af det bedste i dæmpning og prisen er ikke noget
man skriger over, hvis man kigger på kvaliteten.
Styredæmperen som du skal bruge laves ikke til din, men de kan helt
sikkert lave en, hvis det skulle blive aktuelt.
På dette område er Öhlins ikke et bedre produkt, Hyperpro er høj
kvalitet også når vi snakker støddæmpere.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 04-12-02 17:10

> [...]
> På dette område er Öhlins ikke et bedre produkt, Hyperpro er høj
> kvalitet også når vi snakker støddæmpere.

Har selv hørt meget godt om HyperPro, er under stærk overvejelse pt.

Det fede ved HyperPro er at den, som den eneste vistnok, er progressiv.
Dvs. meget dæmpende ved hurtige bevægelser, og stort set umærkelig ved
langsomme bevægelser.

Jeg synes du skal overveje strydæmper hvis du kører på bane, eller hvis
du har oplevet lidt 'styrrystende' exits af sving ved lidt hård
landevejskørsel. Så er det såmænd lige meget hvor stor cyklen er.

mvh
Kenneth (R1)

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 04-12-02 20:30

Jeg kører selv med Hyperpro bagdæmper (4100kr), og kan varmt anbefale dem.
Så snart pengene er til det skal der også fjedre i foran, og måske en styr
dæmper...

Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 05-12-02 23:43

Jeg kører selv med Hyperpro bagdæmper, og kan varmt anbefale den!

--
Venlig hilsen Rune

Fra : RacerNiels

Dato : 06-12-02 12:05

"Kenneth S rensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message news:<3dee2cc7$0$194$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Det fede ved HyperPro er at den, som den eneste vistnok, er progressiv.
> Dvs. meget dæmpende ved hurtige bevægelser, og stort set umærkelig ved
> langsomme bevægelser.

Øhmm... er alle ikke det? Det kommer vel an på indstillingen. Olien
skal jo igennem et hul og jo mere du presser - jo mere modstand vil du
opleve... og omvendt.
En undtagelse er måske den dørstopper der sidder på en TL1000, men
ellers tror jeg roligt du kan regne med at alle "after-market"
styrdæmpere er "progressive"

Niels
SV650

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-02 13:08

> Øhmm... er alle ikke det? Det kommer vel an på indstillingen. Olien
> skal jo igennem et hul og jo mere du presser - jo mere modstand vil du
> opleve... og omvendt.

Det er jo ikke det progressivitet hentyder til. I en dæmper en modstanden
opgivet som en funktion af hastighed. Ved en linier dæmper, er modstaden
linier med hastigheden, så dobbelt så stor hastighed = dobbelt så stor
modstand. En progressiv dæmper har ikke er konstant forhold mellem hastighed
og modstand, så eks ved dobbelt hastighed kan modstanden være 3 dobbelt. Et
godt eksempel er de hundedyre RR støddæmpere. Disse har ofte indstilling for
både fast og slow damping. Hvilket indikere at afh af hastigheden på
bevægelsen vil dæmperen ændre karakteristik.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-12-02 00:50

> [...]
> En undtagelse er måske den dørstopper der sidder på en TL1000, men
> ellers tror jeg roligt du kan regne med at alle "after-market"

Tak for de vise ord, hvad skulle jeg gøre uden.

Alle dæmpere er progressive, men hyperPro skulle være særdeles aktiv ud
over det liniære.

Kenneth
R1

Fra : krogmc

Dato : 07-12-02 12:35

> [...]
beste,
> koster hvist en 1300,-
>
> ER det bare den, eller skal man kikke efter andre, måske billigere,

Hej igen.
Hyperpro styredæmperen kan justeres til hurtig el. langsom inddæmpning.
Jeg mener ikke at Öhlins styredæmpere kan justeres.
Der er meget skrammen på markedet i dag men det må siges at Hyperpro
laver noget der virker både i fjedre støddæmpere samt styredæmpere og
det er bestemt noget jeg vil anbefale.

http://www.kandu.dk/