Luftkølet vs vandkølet
Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-10-02 19:19

Nogen her der har erfaring med at køre med luftkølet motor? Hvad er
forskellen ift vandkølet, og risikere man ikke at motoren brænder sammen i
tomgang?
Jeg overvejer en Monster 900 og den er jo luftkølet, og indtil nu har jeg
kun prøvet vandkølede MC'er.

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Morten Juel

Dato : 29-10-02 19:32

Jeg har kun haft luftkølede mc'er, og har ingen problemer haft lige i den
henseende

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk <-- luftkølet
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Richard Pade

Dato : 29-10-02 19:46

Thomas Hjort wrote:
> Nogen her der har erfaring med at køre med luftkølet motor? Hvad er
> forskellen ift vandkølet, og risikere man ikke at motoren brænder sammen i
> tomgang?

Ja, det gør du; men alt er relativt; selv den luftkølede er jo
konstrueret
til at klare de forventede driftsituationer. I forhold til den
vandkølede vil
den luftkølede motors spillerum mellem fx cylinder og stempel være
større, så
motoren bedre kan klare de ekstremt varme driftsituationer.
Kombinationen af
mindre spillerum og vandkappen giver derfor den vandkølede motor en
tystere
gang med mindre støj. Prøv fx at lytte til en Duc og ved siden af din
egen
eller en anden vandkølet V2 - der rasleriet til forskel, ikke sandt.

Men er du god ved din luftkølede moto skal den nok holde nogenlunde lige

længe - du hører bare mere til den undervejs.

> Jeg overvejer en Monster 900 og den er jo luftkølet, og indtil nu har jeg
> kun prøvet vandkølede MC'er.

Så var det jo passende, at jeg valgte Duc'en som sammenligning. Men den

altså lige for i denne sammenhæng, for jeg synes godt nok, at især
Monsterne
lyder som nogle værre raslebøsser.

Richard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-10-02 20:12

> Så var det jo passende, at jeg valgte Duc'en som sammenligning. Men den
> lå altså lige for i denne sammenhæng, for jeg synes godt nok, at især
> Monsterne lyder som nogle værre raslebøsser.

Jeg har ikke hørt den, men kun set en Monster 900 parkeret. Den ser altså
nam-nam ud.

Lyder den ikke ca. som andre Duc'er? De lyder efter min overbevisning ret
udmærket pga. V2'er motoren. Kan godt være der er lidt skramlen, men det
høres jo ikke, når den ræser forbi..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard Pade

Dato : 29-10-02 20:24

"Martin Sørensen" wrote:
> jeg
>
> Jeg har ikke hørt den, men kun set en Monster 900 parkeret. Den ser altså
> nam-nam ud.

Ja da, men det var ikke udseendet, jeg talte om. Ducati laver da flere
utrolig flotte og tilmed velkørende modeller. Men de rasler altså, i det
mindste de luftkølede som fx Monster.

Men når du nævner udseendet, og vi taler om forskellen på luft- og vand-
kølede motorer, synes jeg, at de luftkølede oftest er flottere - i en
klassisk forstand - end de vandkølede. De grimmeste er nok de vandkølede
motorer, der udvikles til brug i kåbecykler, men siden også bruges i
nøgne.
Motoren i Fazer og Hornet fx. Alle de dikkedarer, der forstyrrer
formbilledet, ville være gemt af vejen, støbt ind o.lign., hvis motoren
var skabt til at blive set.

> Lyder den ikke ca. som andre Duc'er? De lyder efter min overbevisning ret
> udmærket pga. V2'er motoren. Kan godt være der er lidt skramlen, men det
> høres jo ikke, når den ræser forbi..

Muligvis hvis du siger det; i det mindste lige som de andre luftkølede
Duc'er.

Richard

Fra : Armand

Dato : 30-10-02 20:15

Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
> ........... Ducati laver da flere
> utrolig flotte og tilmed velkørende modeller. Men de rasler altså, i
det
> mindste de luftkølede som fx Monster.

Det er da ellers 748/9xx'erne der larmer betydeligst i tomgang! Men det
er for såvidt et kvalitetstegn, derved at deres kobling ikke løber i
motorolien, men derimod helt tørt inde bag det luft-ventilerede
koblingsdæksel

Hvis de luftkølede rasler særligt meget (i.f.t. SV'eren!?), hvilket jeg
ikke umiddelbart husker, er dét ligeledes et kvalitetstegn:
Duc'erne har en lydløs tandrem til knastakslerne; men dé er til gengæld
kompliceret finmekanik, derved at der har to knaster hhv. vippearme pr.
ventil - Den ene åbner på ventilen vanlig vis imens den anden lukker
ventilen istedet for den fjeder alle andre motorer har

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 30-10-02 23:31

> [...]
> er for såvidt et kvalitetstegn, derved at deres kobling ikke løber i
> motorolien, men derimod helt tørt inde bag det luft-ventilerede

Armand, nu har du ikke læst ordentligt på lektien igen. ;) M900 har nemlig
samme tørkobling som 74x/9xx'erne.
Tørkoblingerne er iøvrigt blevet bedre afdæmpet på de senere modeller, fordi
koblingsdækslet nu er bygget op af flere lag tyndt stål, i stedet for et lag
alu. Men en tørkobling skal med jævne mellemrum renses for støv, ellers
slides pladerne for hurtigt. Ved at montere koblingsskjoldet med spacers
eller montere en åben koblingsdæksel, ophober støvet sig ikke på samme måde.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Armand

Dato : 31-10-02 21:04

Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en

> Armand, nu har du ikke læst ordentligt på lektien igen. ;) M900 har
> nemlig samme tørkobling som 74x/9xx'erne.

OK!
Det er skrevet bag øret!

--
Armand.

Fra : Søren Johansen

Dato : 29-10-02 20:58

"Richard Pade" skrev:
....SNIP
> [...]
> lå
> altså lige for i denne sammenhæng, for jeg synes godt nok, at især

Når en Ducati rasler, så er det koblingen man hører! En tør
fler-pladekobling
"skal" altså lyde sådan... . Det er værre jo mere slidt den er.
Næste du hører en Ducati rasle, så bed føreren om at trække koblingen og
sætte i gear. Det tager det meste af "rasleriet". Hvis han nu også begynder
at "file" på koblingen, så MC'en kryber lidt, så hører rasleriet helt op.

Nogen synes det er irriterende. Jeg synes det er en charme..

Mvh
Søren
888 (der rasler)

Fra : Richard Pade

Dato : 29-10-02 21:39

"Søren Johansen" wrote:
> [...]
> at "file" på koblingen, så MC'en kryber lidt, så hører rasleriet helt op.

Jeg har som regel hørt rasleriet, når en Duc, oftest Monster, er kørt
forbi,
når jeg har gået på fortovet et sted i en by. Det lyder i mine ører, som
om
noget er slidt eller har (for) stor frigang.

> Nogen synes det er irriterende. Jeg synes det er en charme..

Det lyder mistænkeligt eller forkert i mine øre, som om noget er galt
eller
er ved at gå i stykker. En "tæt", stump, solid lyd som fx af en Audi
Quattro,
der sætter i gang, lyder derimod i mine ører rigtig godt. Smag og behag
;)

Richard

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-10-02 21:46

On Tue, 29 Oct 2002 20:58:16 +0100, "Søren Johansen"
<soren@SLETducati.dk> wrote:

Hej Søren.

>Nogen synes det er irriterende. Jeg synes det er en charme..

Nogen syntes sågar den rasler for lidt.
Jeg havde en snak med en af vore "logebrødre" fra Duc klubben hvor
vedkommende spurgde om jeg vidste hvor man kunne få fræset huller i
koblingsdækslet a'la' racer'ne.
Jeg har nok set lidt forundret ud da jeg agiterede for at lade være,
idet jeg mener den er kølet OK nok, og at man ville få et øget
"rasleniveau".
Jam' - Det er netop meningen lød svaret

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-10-02 17:05

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lå
> altså lige for i denne sammenhæng, for jeg synes godt nok, at især

Ja, men det har nu ikke noget med køleprincipperne at gøre, men mere med
tørkoblingen.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 30-10-02 17:39

Claus Rittig wrote:

> Ja, men det har nu ikke noget med køleprincipperne at gøre, men mere med
> tørkoblingen.

Det siger I, så det må jo passe - jeg synes bare, de lyder af mere end
et
par luftkølede koblingslæameller, der flagrer i fartvinden ;)

Richard

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 29-10-02 20:19

"> Nogen her der har erfaring med at køre med luftkølet motor? Hvad er
> forskellen ift vandkølet, og risikere man ikke at motoren brænder sammen i
> tomgang?

Jeg har kørt en luftkølet Kawazaki Z650 både ved åbning og lukning af
bakken, og holdt i kø på motorvej i 30 graders varme ( de var en æggeskal i
nærheden) uden at den brænde sammen, eller kørte dårligere af den grund...

Venlig hilsen Rune (bandit600R)
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Søren Johansen

Dato : 29-10-02 20:50

"Thomas Hjort" skrev:
> [...]
> tomgang?
> Jeg overvejer en Monster 900 og den er jo luftkølet, og indtil nu har jeg

Jeg tror godt jeg kan love dig, at du ikke får problemer med køling på en
900 Monster! (hvis du bruger den "normalt").
Folk har faktisk ofte problemet med at Monsteren ikke bliver rigtig varm, så
den danner kondensvand i olien (og der kommer "mayonaise" på olie-glasset).
Hvis man holder længe i kø i "tropevarme", vil det sikkert være klogt at
stoppe motoren, men det er jo ikke rigtig noget problem, vel?

Den motor der sidder på Monsteren stammer tilbage fra 1978-79 da Ducati
introducerede Pantah'en. Det er en solid og velgennemprøvet konstruktion som
typisk ikke giver problemer. Bunden (krumtaphus, gearkasse osv.) er iøvrigt
den samme på 900SS, Monster 900, 851/888 og 916/996 modellerne.

Mvh
Søren
888 + Pantah

Fra : Brian Luckow

Dato : 29-10-02 22:15

> [...]

> Hvis man holder længe i kø i "tropevarme", vil det sikkert være klogt at
> stoppe motoren, men det er jo ikke rigtig noget problem, vel?

Det er meget svært helt at undgå "mayonaise" på olie-glasset her i norden på
en Duc, med mindre man montere et krumptapfilter. Det gjorde jeg på min
M900, og aldrig haft problemet igen, så det kan varmt anbefales. Personligt
er jeg ikke bange for at den skal overophede i en kø, for inden da når jeg
at få krampe i min koblingshånd - den er sgu ikke så blid som på min gamle
GS'er. :)

En Duc er oftest ikke en lydløs maskine, for de desmodromiske ventiler
rasler, koblingen (hvis det er en tørkobling) rasler, især hvis
koblingsdækslet er af den åbne type eller den er monteret med nogle spacer,
indsugningen brøler når man har smidt toppen af luftfilterkassen væk samt
monteret et K&N filter, og så er der lige bulderet fra de åbne potter. JEG
synes ikke det er larm... men blot øreguf. :)

Mvh., Brian Luckow
'98 M900

Fra : Søren Johansen

Dato : 30-10-02 10:24

"Brian Luckow" skrev:
> [...]
> overophede i en kø, for inden da når jeg at få krampe i min
> koblingshånd - den er sgu ikke så blid som på min gamle

Jeg havde lidt "mayonaise" på min 888 i starten, men ikke længere. Jeg
ved faktisk ikke hvorfor det holdt op, men jeg tror at det er fordi
jeg nu kører lidt længere ture (den bliver altid ordentlig varm) og
"går lidt mere til den".

> [...]
åbne
> potter. JEG synes ikke det er larm... men blot øreguf. :)

Jeg har svært ved at tro, at man kan høre "desmodromien" på en
veljusteret Ducati. Jeg har prøvet med en skruetrækker som "stetoskop"
og den dæmpede mekaniske støj der kommer fra toppen på min 888'er
adskiller sig ikke fra f.eks. en Aprilia Falco (som jeg havde
lejlighed til at sammenligne med), hvorimod rasleriet fra koblingen er
helt specielt!

Jeg kører også med K&N filter og uden top på luftfilterkassen og nyder
især brølet fra indsughningen med fuldt åbne gasspjæld og 7500 rpm. på
vej ud af en kurve...
Åh, bare sommeren dog snart kom tilbage...

Hilsen
Søren
888

Fra : Henning

Dato : 30-10-02 16:17

"Søren Johansen" <soren@SLETducati.dk> skrev i en meddelelse news:3dbfa54a$0$34804$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> og den dæmpede mekaniske støj der kommer fra toppen på min 888'er
> adskiller sig ikke fra f.eks. en Aprilia Falco

Bare nysgerrig, men brugte du en eller anden form for høreværn?

--
Who, what, where: http://move.to/henning