Reducering af ladestrøm fra billader
Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-10-02 15:05

Jeg har et 12V MC-batteri på 30 Ah, og har flere steder hørt, at man ikke
bør lade med større strømstyrke end 1/10 af kapaciteten, altså 3A i dette
tilfælde, hvorved batteriet er på max indenfor 10 timer.

Vil nogle bekræfte denne tommelfingerregel og gerne forklare hvorfor en
kraftigere ladestrøm ikke er godt.

Jeg har en billader på 12V/6A til rådighed, men den er umiddelbart alt for
kraftig. Jeg har tænkt mig at reducere dens ladestrømstyrke ved at indskyde
et par pærer på +-siden inden den når batteriet, og vil bare lige høre om
jeg er rigtig på den. Jeg har to pærer på 12V/21W, så hvis jeg sætter disse
i serie, så reducerer jeg ladestrømmen med 2*21W/12V = 3,5A, så jeg har 2,5A
tilbage til batteriet, altså under den tilrådelige grænseværdi. Korrekt?

SKAL batteriet afmonteres, inden der lades på det?

Denne gang, skal jeg bare have lidt "krudt" i batteriet, da jeg føler det er
lidt dødt. Der er altså ikke tale om en ladning, der skal stå vinteren over.
Jeg tager selv laderen fra efter de ca. 12 timer, det max bør tage at lade
det fuldt op.

Hvordan tester jeg om batteriet "har det godt"? Der skal vel belastning på,
inden jeg måler spændingen? Måske kan jeg montere det efter 12 timers
ladning, og så tænde alt strømforbrugende eludstyr på cyklen (altså uden
motorgang), og så måle spændingen, som skal ligge på hvad (12,2 - 12,4V
eller)?

Fra : JBH

Dato : 24-10-02 20:27

Henrik Olsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>tilfælde, hvorved batteriet er på max indenfor 10 timer.
>
>Vil nogle bekræfte denne tommelfingerregel og gerne forklare hvorfor en

En skånsom ladning, foregår som du skriver, med 1/10 del af amperetallet.
Sådan er det bare sjældent i praksis. En bilgenerator kan typisk give 45
Ampere og her er ofte brugt et batteri på 44Ah. Når batteriet er "nede"
lades der derfor nemt med 30-35 Ampere, efterhånden som batteriet stiger i
spænding, falder ladestrømmen til nogle få ampere, indtil spændingen er den
som laderegulatoren er sat til, typisk omkring 14.4 volt

> [...]
2,5A
>tilbage til batteriet, altså under den tilrådelige grænseværdi. Korrekt?

Nej Din "beregning" holder ikke, en pære har en meget lille modstand
når den er kold.

>SKAL batteriet afmonteres, inden der lades på det?

Det er ikke nødvendigt, kun hvis der er risiko for høje spændinger
(lynladning)

En anden ting, hvis batteriet er helt afladet, har det en stor modstand, og
lade SPÆNDINGEN fra motor'ens generator kan blive temmelig høj hvis den
ikke er spændings reguleret (Ses på mindre maskiner) Så springer pærerne og
evt. elektronik (omdrejningstæller/tændingsmodul mv.) dør

> [...]
over.
>Jeg tager selv laderen fra efter de ca. 12 timer, det max bør tage at lade

Sådan en "sjat" ladning er en god ting en gang i mellem her i
vinterhalvåret, en blyakkumulator som henstår, taber langsomt sin energi
(selvafladning) og skades kraftigt (sulfaterer') hvis det aflades
helt.

Lige når du sætter din 6 amperes lader på, er strømmen nok tæt på de 6
ampere, men den bør hurtigt falde til 2-3 ampere. Lad i ca 12 timer med
denne strøm, og dit batteri vil elske dig

Hvis du er indendøre, så læg lige noget under batterioverløbsslangen, hvis
der skulle dryppe lidt syre ud under ladning.

> [...]
>ladning, og så tænde alt strømforbrugende eludstyr på cyklen (altså uden
>motorgang), og så måle spændingen, som skal ligge på hvad (12,2 - 12,4V

Det er lidt svært, men som du selv er inde på, så er en belastningstest den
som siger mest om batteriet's stand.

Der findes færdige målere, som kan måle batterikapacitet udfra
spændingsfaldet i en given belastning i et bestemt tidsrum. De rigtige gode
måler også temperaturen, som også påvirker batterikapaciteten.

mvh
JBH

Fra : Henrik Olsen

Dato : 25-10-02 07:57

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in message news:ap9hjd$nak$1@sunsite.dk...
> [...]
> vinterhalvåret, en blyakkumulator som henstår, taber langsomt sin energi
> (selvafladning) og skades kraftigt (sulfaterer') hvis det aflades

Jeg vil lige supplere med, at batteriet desværre var helt afladt, da jeg
28.01.2002 skulle hente min MC fra værkstedet, hvor den var vinteropstaldet.
Jeg er yderst utilfreds med behandlingen derfra, og bruger dem aldrig mere,
men lad nu det ligge. Men batteriet har stået uden ladning i ca. 3 måneder,
og var totalt dødt ved start. Det blev ladet op til start med en kæmpe
værkstedslader i to omgange. Første sjatladning forgæves. Gik ud ved
ilægning af 1. gear. På den igen, kortvarig ladning og så gik det lige.
Jo, jeg burde have fået et nyt batteri med meget mere, men det er historie
nu... Spørgsmålet er om batteriet mon er skadet for evigt. Starteren skal
altid køre lidt tid nu. Mener den engang kunne starte med det vumme.
Kan jeg give det en særlig attraktiv "kur" efter denne mishandling?

Fra : Bjørn S

Dato : 25-10-02 09:07

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
stort snip -------------
> nu... Spørgsmålet er om batteriet mon er skadet for evigt. Starteren skal
> altid køre lidt tid nu. Mener den engang kunne starte med det vumme.
> Kan jeg give det en særlig attraktiv "kur" efter denne mishandling?

Jeg kan ikke udtale mig på det kemiske, kun det praktiske
Når et batteri bliver udladet dannes der et belæg på cellevæggerne (Sulfat),
jo længre tid batteriet står uden strøm, jo tykkere og mere uangribeligt
bliver dette belægget-kaldet sulfatering. For at undgå at det kommer, er en
jevnlig vedligeholds-oplading i vintermånedene vigtig.

Et fladt batteri har bedst af en langsom oplading med 1/10 af amperestyrken
over f.eks 10 timer. På denne måden opløses sulfatet langsomt, og giver
minimalt bundfald, som senere kan give overgang mellem cellerne. Giver du
istedet batteriet med en hurtiglader falder der store stykker sulfat af og
giver bundfald, og deler af cellevæggene er stadig dækket af sulfat, og
"døde" - m.a.o. batteriets totale kapacitet forringes.

Den bedste kur for dit batteri er nok en lang skånsom oplading, og bedst
egnet til dette er en konstantoplader, hvor man kan indstille maks spænding,
ladestrøm og ladetid. Disse ladere er dog kostbare, men findes måske på et
el-værksted i nærheden af hvor du bor.

Jeg bruger selv overnævnte lader der hvor jeg arbejder, det var en dyr klods
til 10 K, men den bliver også brugt til at få liv i batterier fra 48 - 80
volt og med 5-800 ah, men de skal så også stå tilsluttet op til en uge inden
der sker noget - typisk efter en dybudlading.
Jeg har dog ræddet 2 gamle mc-batterier på denne måde.

/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 25-10-02 09:10

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger selv overnævnte lader der hvor jeg arbejder,

- forøvrig kaldt en sulfatbrækker

Fra : JBH

Dato : 25-10-02 13:32

> [...]
>altid køre lidt tid nu. Mener den engang kunne starte med det vumme.
>Kan jeg give det en særlig attraktiv "kur" efter denne mishandling?

Hvis batteriet har stået helt afladet så længe, tror jeg det er skadet for
altid Du kan godt som Bjørn skriver, være heldig og genoplive
batteri'er, med en skånsom ladning over lang tid, men personligt har jeg
ikke særlig god erfaring med "genoplivning" af blyakkumulatorer og NiCd
batteri'er.Jeg har et par gange haft held af at "udskylle" slammet i bunden
af ældre akkumulatorer og på den måde vækket dem til live igen. Kapacitets
messigt bliver de dog aldrig som da de var nye. Er der der imod først dannet
sulfat (hvide belægninger) på pladerne, er det aldrig lykkedes mig, at
genoplive batteri'et så meget at jeg var tilfreds med resultatet.

mvh
JBH

Fra : Claus Bjerre

Dato : 24-10-02 20:33

> Jeg har et 12V MC-batteri på 30 Ah,

30Ah på en mc ? Respekt !

> Vil nogle bekræfte denne tommelfingerregel og gerne forklare hvorfor en
> kraftigere ladestrøm ikke er godt.

Reglen kommer fra batteri producenterne selv, men ellers må vi lige
vente på at der kommer en (kemiker?) forbi med en forklaring....

> [...]
2,5A
> tilbage til batteriet, altså under den tilrådelige grænseværdi. Korrekt?

Nej ! Men uden at gå i dybden med hvorfor det ikke holder stik, har du så
ikke et amperemeter på laderen ? For ideen med at sætte noget i serie
med laderen er såmænd fin nok, og så kan du jo blot eksperimentere med
et eller andet i serie der giver en "passende" strøm, pærer eller andet.
Jeg bruger selv 10 meter tynd ringeledning, det virker fint til at tage
toppen
af min billader med.
Men ellers tror jeg ikke jeg ville bekymre mig specielt meget om strømmen
hvis jeg var ejeren af en 30Ah akkumulator ! Det er straks værre når det
er måske 6 og 8 Ah's akkuer der skal sættes på en billader....

Claus Bjerre

Fra : PHK

Dato : 25-10-02 21:19

"Claus Bjerre" <dead_mailbox@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Nej ! Men uden at gå i dybden med hvorfor det ikke holder stik, har du så
> ikke et amperemeter på laderen ?

De målere der er på ladere er _intet_ værd andet end til sammenligning med
sidste gang du ladede på batteriet. Der er _ingen_ penge ofret på at de på
nogen måde skal vise tilnærmelsesvis rigtigt.

Min erfaring med et par ladere jeg har haft - samt et digitalt A-meter.

--
_
|_|