/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Danskvand i 2-taktsmotor?
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 22-10-02 13:15

Hej alle

Nogen kloge hoveder, der er klar over om metoden med at hælde danskvand ned
i en 2-takts cylinder, gennem tændrørshullet virkelig renser motoren for
slagger og des lige?
Eller er det bare noget fis, og tager motoren skade af det?

Psycho Cowboy
Babygixxer



 
 
Morten Juel (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 22-10-02 13:20

Tjaaa det virker på en 4takter, men det skal ind igennem kaburator, da det
renser imens motoren køre !!

Mvh
Morten **som har fikset mindst 3 biler på den måde**



Hans Joergensen (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-10-02 13:25

Morten Juel wrote:
> Tjaaa det virker på en 4takter, men det skal ind igennem kaburator, da det
> renser imens motoren køre !!

Hmm, det lyder farligt synes jeg ...
På en 4takt smører man lejerne med olie i bundkaret.
På en 2takt smører man med olie der kommer ind gennem
indsugningen...

Danskvand er vel ikke det bedste smøre-middel? ;)

--
Hans Joergensen, http://www.ph33r.dk, Nu med Pandekager!
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Morten Juel (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 22-10-02 13:47

HEHE man hælder jo ikke 4liter i den og lader det stå natten over, men
hælder stille og roligt en ½liter i motoren imens den er på ca 3000rpm, så
skulle kulsyren tage soden !
Vandet tager jo ikke olien væk !


Mvh
Morten



Buck (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 23-10-02 08:10

> hælder stille og roligt en ½liter i motoren imens den er på ca 3000rpm, så

Hmm.. hvordan er det lige man får en 1-cylindret 2-takter til at køre
3000rpm uden tændrør i???
--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01 (Punkteret i pis-regnvejr, øv øv)



Jes Vestervang (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-02 11:30

Buck wrote:

>> hælder stille og roligt en ½liter i motoren imens den er på ca 3000rpm,
>> så
>
> Hmm.. hvordan er det lige man får en 1-cylindret 2-takter til at køre
> 3000rpm uden tændrør i???
>
Du kender vist ikke proceduren Man hælder det ind gennem indsugningen,
mens motoren kører med omkring 3k rpm.
Det virker vist ved at vandet kommer ind i forbrændingskammeret, hvorefter
det under forbrændingen udvide sig 1680 gange (fordamper) i en h.......
fart og dermed slå soden af. Det er ihvertfald den forklaring som jeg har
hørt, men om det er den endegyldige sandhed er jeg ikke sikker på. Jeg
saynes svagt jeg kan erindre at én herinde havde en anden forklaring, men
den har jeg glemt :-/

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (23-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 23-10-02 16:16

> Det virker vist ved at vandet kommer ind i forbrændingskammeret, hvorefter
> det under forbrændingen udvide sig 1680 gange (fordamper) i en h.......
> fart og dermed slå soden af.

Syns ikke det lyder som noget plejlstang eller pakninger har godt af?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-02 23:32

RpR wrote:

>> Det virker vist ved at vandet kommer ind i forbrændingskammeret,
>> hvorefter det under forbrændingen udvide sig 1680 gange (fordamper) i en
>> h....... fart og dermed slå soden af.
>
> Syns ikke det lyder som noget plejlstang eller pakninger har godt af?
>
Så længe det er i moderate mængder gør det vist ingen skade. Plejlstangen
tager først skade hvis der er for meget vand i forbrændingskammeret
(=klonk!).
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (24-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 24-10-02 05:57

> Så længe det er i moderate mængder gør det vist ingen skade. Plejlstangen
> tager først skade hvis der er for meget vand i forbrændingskammeret
> (=klonk!).

Synes bare effekten lader til at minde lidt om lattergas indsprøjtninger der
fungerer lidt ala. samme princip, men hvor trykket kommer af den frigjorte
ilt der forbrændes, og ikke danskvand der spaltes.
Og jeg har da set motorer der så ganske sjove ud fordi ejeren skulle lege
med NOS systemer =)
(blandt andet en 50cc scooter hvor ejeren havde inddysset den som var det en
1400cc HD'er)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-10-02 16:26

RpR wrote:

>> Så længe det er i moderate mængder gør det vist ingen skade. Plejlstangen
>> tager først skade hvis der er for meget vand i forbrændingskammeret
>> (=klonk!).
>
> Synes bare effekten lader til at minde lidt om lattergas indsprøjtninger
> der fungerer lidt ala. samme princip, men hvor trykket kommer af den
> frigjorte ilt der forbrændes, og ikke danskvand der spaltes.
>
Det har ingenting med hinanden at gøre og desuden spaltes vandet på ingen
måde, det fordamper bare.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Mads Stetter (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 24-10-02 16:54


"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:rd39pa.9g.ln@vissen.vandhane...> >
> > Synes bare effekten lader til at minde lidt om lattergas indsprøjtninger
> > der fungerer lidt ala. samme princip, men hvor trykket kommer af den
> > frigjorte ilt der forbrændes, og ikke danskvand der spaltes.
> >
> Det har ingenting med hinanden at gøre og desuden spaltes vandet på ingen
> måde, det fordamper bare.
> --
> mvh Jes Vestervang
> FZS600

Nej nej, men spaltes er da en fint ord... og det skal også bruges engang
imellem!

spaltes spaltes spaltes

MVH
Mads Stetter (Som stadig ikke kan se hvorfor det ikke skal kunne bruges på
en 2-takter)



Jes Vestervang (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-10-02 17:06

Mads Stetter wrote:

> Nej nej, men spaltes er da en fint ord... og det skal også bruges engang
> imellem!
>
> spaltes spaltes spaltes
>
*lol*

> MVH
> Mads Stetter (Som stadig ikke kan se hvorfor det ikke skal kunne bruges på
> en 2-takter)
>
Tjaeh, vandet kommer jo ned i krumtaphuset og det kan vel næppe være helt
hensigtsmæssigt... vil jeg tro
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (24-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 24-10-02 18:21

> Det har ingenting med hinanden at gøre og desuden spaltes vandet på ingen
> måde, det fordamper bare.

Okay, så fordamper det, men det giver jo stadigvæk højere tryk i
forbrændingskammeret.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



RpR (22-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 22-10-02 16:19

> Danskvand er vel ikke det bedste smøre-middel? ;)

Medmindre det smører mirakuløst bedre end alm. vand så er det nok at
fraråde.
Har set en der havde fået lidt vand i selvblanderbeholderen, og det
overlevede hans motor ikke.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Mads Stetter (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 22-10-02 16:24


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3db56c7e$0$97630$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Danskvand er vel ikke det bedste smøre-middel? ;)
>
> Medmindre det smører mirakuløst bedre end alm. vand så er det nok at
> fraråde.
> Har set en der havde fået lidt vand i selvblanderbeholderen, og det
> overlevede hans motor ikke.
>
> --
>
> - RpR

Tror du ikkke det er fordi vand er tungere end olie, og så kommer der
pludselig kun vand med in og ingen olie!
Dette er jo ikke tilfældet i denne her situation... men jeg ved dog stadig
ikke om det virker på 2-taktere.. kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke!

Med Venlig Hilsen
Mads Stetter
RF400R



RpR (22-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 22-10-02 22:32

> Tror du ikkke det er fordi vand er tungere end olie, og så kommer der
> pludselig kun vand med in og ingen olie!
> Dette er jo ikke tilfældet i denne her situation... men jeg ved dog stadig
> ikke om det virker på 2-taktere.. kan ikke se hvorfor det ikke skulle
virke!

Jo det er helt klart det der er sket.
Jeg ved da heller ikke om motoren står af ved at hælde danskvand ind gennem
indsugningen.
Ved en med olieblander er det jo nok intet problem, da den vil få det olie
den ska' ha' uanset hvad, ved ikke med premix.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Pcman (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 23-10-02 13:12

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3db56c7e$0$97630$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Danskvand er vel ikke det bedste smøre-middel? ;)
>
> Medmindre det smører mirakuløst bedre end alm. vand så er det nok at
> fraråde.
> Har set en der havde fået lidt vand i selvblanderbeholderen, og det
> overlevede hans motor ikke.

Det har jeg også prøvet på min gamle Yamaha DT 175. Den skulle hones, have
nyt stempel og nye ringe før den kørte igen

> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
Indeed**
--
Jarl Olsen
Min Yamaha RD 350 stinker
af olie og benzin, men den er skæg
hvergang.
www.pcman.dk
pcman@pcman.dk

>
> --
>
> - RpR
> MopedGallery.com - More addictive than heroine
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098

> --
>
>



Troels Plougmann Ols~ (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 23-10-02 21:07

> Medmindre det smører mirakuløst bedre end alm. vand så er det nok at
> fraråde.
> Har set en der havde fået lidt vand i selvblanderbeholderen, og det
> overlevede hans motor ikke.

Jeg håber næsten du misforstår med vilje...

Pointen er ikke at danskvanden skal i olien - men i karburatoren mens
motoren holdes let oppe i omdrejninger - så sker der det at danskvanden
ekspanderer helt vildt under kompressionen og river alt sod med dig (alt og
alt er nok så meget sagt), og bliver spruttet ud Så man skal ikke ha et
tændrør op.

Der skal ikke mere danskvand i end at motoren falder i omdrejninger, ikke
for meget!, for så risikerer du at der er for meget danskvand at komprimere
(det kan som bekendt ikke komprimeres specielt meget), og så risikerer du at
det går galt...

// Troels Plougmann Olsen



Jes Vestervang (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-02 23:30

Troels Plougmann Olsen wrote:

> Der skal ikke mere danskvand i end at motoren falder i omdrejninger, ikke
> for meget!, for så risikerer du at der er for meget danskvand at
> komprimere (det kan som bekendt ikke komprimeres specielt meget), og så
> risikerer du at det går galt...
>
Jep, hvis der ikke fordamper nok har man bare en dynge vand i
forbrændingskammeret og så får man nok en syg plejlstang (og -lejer).
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (24-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 24-10-02 05:54

> Jeg håber næsten du misforstår med vilje...

Sjovt, skulle jeg også til at skrive...

Det jeg mener er om ikke danskvandet med sin kulsyre osv måske kan gøre kål
på den meget tynde oliefilm der er i motoren. Stadset skal jo nedom lejer
osv i en 2-takter, og det ville da undre mig om den havde godt af det.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Ruglund Jakobs~ (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 24-10-02 20:33


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3db77cf9$0$97615$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg håber næsten du misforstår med vilje...
>
> Sjovt, skulle jeg også til at skrive...
>
> Det jeg mener er om ikke danskvandet med sin kulsyre osv måske kan gøre
kål
> på den meget tynde oliefilm der er i motoren. Stadset skal jo nedom lejer
> osv i en 2-takter, og det ville da undre mig om den havde godt af det.
>
Kommer lige i tanke om at dr havde et program hvor de forklarede tippet med
danskvand(for nogen år siden)hvor man fik det vist hvordan man gjorde, og i
næste program kom der så tilføjelsen
(efter utallige henvendelser af div mekanikere) om at man IKKE skulle bruge
danskvand med citrus og det var MEGET vigtigt at man brugte sukkerfri
danskvand.....


--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77)
(dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
(dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)


> --
>
> - RpR
> MopedGallery.com - More addictive than heroine
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>
>



Hekto (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-10-02 13:51

In article <3db54167$0$1031$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
chrijac@hotmail.com says...
> Hej alle
>
> Nogen kloge hoveder, der er klar over om metoden med at hælde danskvand ned
> i en 2-takts cylinder, gennem tændrørshullet virkelig renser motoren for
> slagger og des lige?
> Eller er det bare noget fis, og tager motoren skade af det?
>
> Psycho Cowboy
> Babygixxer
>
>
>
Jeg har aldrig hørt at den metode kan bruges på en 2T!!!!!!!!
Jeg vil trå at danskvanden kan gøre skade, hvis ikke det hele køres så
varmt at ikke alt fordamper ... og hvad med smøringen sålænge???

Det eneste jeg har personlige erfaringer med er at anvende 'Caramba'
på stempel og topstykke, og da havde jeg 'lettet låget' først; men
måske kan man gøre det uden! Det skal trække lidt, og jeg smurte med
lidt 2T-olie inden jeg startede igen. Sod/Koks bliver opløst.

Til potten kan man anvende skrappere midler som kaustisk soda, også
kaldet ætsnatron.
En kopfuld i potten og en keddel kogende vand på!

PAS PÅ! ... det sprutter og bliver meget varmt! Det er absolut usundt
at få på huden eller i øjnene!!!!!
Det ætser aluminium, og andre letmetaller!

Lad potten trække natten over og hæld hele molevitten ud! Denne metode
har jeg også gode erfaringer med.


--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Henning (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 22-10-02 22:23

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse news:MPG.181f67fc5b6abda59896c7@news.uunet.dk...

> En kopfuld i potten og en keddel kogende vand på!
> PAS PÅ! ... det sprutter og bliver meget varmt!

Uha. Først vand og så syre eller base. Den gamle huskeregel: Man kan hælde en spand syre i havet, men men kan ikke hælde havet i en spand syre...


Men ellers kan rent (varmt) vand fint bruges til at opløse sod. Bare ikke det olieholdige i en MC motor.

En god olie renser motor osv under drift, og rustløsner kan gøre det ved adskillelse. Tykkere lag fjernes bedst med fex elektrocleaner eller karburatorrens.


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Hekto (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-10-02 22:43

In article <3db5c375$0$3390$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...
>
> > En kopfuld i potten og en keddel kogende vand på!
> > PAS PÅ! ... det sprutter og bliver meget varmt!
>
> Uha. Først vand og så syre eller base. Den gamle huskeregel: Man kan hælde en spand syre i havet, men men kan ikke hælde havet i en spand syre...
>
Ja, det er rigtigt; men det er nemmere at få de små perler som kaustisk
soda består af, ned i potten, når den er tør. Derfor er det omvendte
ikke så praktisk, da det klumper sammen.
Man kan selvfølgelig overbeje at hælde den varme opløsning ned i potten,
med en tragt. Det har jeg ikke afprøvet, da jeg foretrækker den anden
metode.

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Richard Pade (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 22-10-02 17:24

Psycho Cowboy wrote:
> Nogen kloge hoveder, der er klar over om metoden med at hælde danskvand ned
> i en 2-takts cylinder, gennem tændrørshullet virkelig renser motoren for
> slagger og des lige?

Det var god latin i 60&70'erne i stedet for dyre mirakelmidler som
RedeX. Blev
jævnligt anbefalet i diverse motorblades brevkasser, at give motoren en
snaps
apollinaris direkte ned i karburatorhalsen.

> Eller er det bare noget fis, og tager motoren skade af det?

Prøvede det på div. knallerter og i det mindste min MZ ETS 250, og de
har vist
ingen skade taget, ingen skade taget...
Min senere Suzuki T500 blev alligevel skilt ad så tit, at det var lige
så let
at rense stempler og tændrør, nu jeg var derinde alligevel. Nå, spøg til
side,
det var godt nok en mandagscykel, men det var min oplevelse, at det
separate
oliesystem på Titan'en gav en mere passende dosering og dermed mindre
koks i
forbrændingsrummet end på fx MZ'en og andre med olie blandet i benzinen.

Richard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409250
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste