Hvorfor oser den?
Fra : Ivan Nielsen

Dato : 20-10-02 22:48

Hej gruppe

Min gamle Honda cb500f fra 1975 (82000km) oser med en kedelig blå røg fra
den ene cylinder. Nu vil de mere kyniske jo nok sige at den bare er opslidt,
og at jeg da bare kan købe noget der er nyere. Men den gamle Honda har jo
også en sjæl (og jeg har ingen penge ;- ) . Nej men hvorfor ryger det kun
fra den ene cylinder (cyl 1) ? Jeg kan se at pakningen som ligger under
cylinderne er utæt og lækker lidt olie udadtil. Kan man tænke sig at denne
pakning også er utæt ind mod stemplet. Og vil olie herfra kunne føre til blå
røg. Kan det evt. være slidte olietyve. Eller skal jeg bare have 4 nye
stempler og en opboring. (og et realkreditlån).
PS det er forresten kun efter at den har stået i tomgang i 15-20 sek. at den
blå røg dukker op.

med venlig hilsen

--
Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8

Honda CB500F 1975 - Nu med natskjorte

55739045 21646348

ivan@kloge.dk
www.kloge.dk

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-10-02 00:13

> Min gamle Honda cb500f fra 1975 (82000km) oser med en kedelig blå røg fra
> den ene cylinder. Nu vil de mere kyniske jo nok sige at den bare er
opslidt,

Olie giver blå røg - så den ene cylinder er nok slidt.

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 21-10-02 12:31

>.... den ene cylinder (cyl 1) ? Jeg kan se at pakningen som ligger under
>cylinderne er utæt og lækker lidt olie udadtil. Kan man tænke sig at denne
>pakning også er utæt ind mod stemplet.

Ja.

>........... Og vil olie herfra kunne føre til blå
>røg.

Ja.

>.. Kan det evt. være slidte olietyve.

Ja - men er det ikke noget tidligt ?

>...... Eller skal jeg bare have 4 nye
>stempler og en opboring. (og et realkreditlån).

Måske.... - men endnu mere for tidligt ??

Det kan alt sammen være tilfældet - men når nu pakningen ER utæt, så
er det første jo at skifte den! (..og med stor sandsynlighed også
løsningen)

Så vidt jeg ved er det normale vel at såvel olietyve som stempler
normalt slides op i samme tempo (dvs. alle olietyvene ca. samtidig)
!?! - med mindre der ligefrem er en mekanisk defekt der udløser
sliddet.
Så når du nu er helt sikker på at det er cyl-1, så prøv pakningen!

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-02 14:03

> Ja - men er det ikke noget tidligt ?

Hej Frank

Husk lige at gummiet er fra 1975, altså det er 27 år gammelt. At det
begynder at krakelere kan man ikke sige noget til, også selv om det er en
Honda
Ved almindeligt slid, hvor man ikke tager gummiældningen i betragting,
slides olietyve og stempelringe sikkert lige hurtigt, som du også skriver.

Det er sikkert for tidligt. En honing og nye stempelringe kan sikkert gøre
det. En grundig kompressionstest vil vise om der er noget helt galt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-02 13:23

> Min gamle Honda cb500f fra 1975 (82000km) oser med en kedelig blå røg fra
> den ene cylinder. Nu vil de mere kyniske jo nok sige at den bare er
opslidt.

Hej Ivan

At en MC brunger olie er ikke i sig selv en farlig ting. Hvis ikke dine
tændrør snasker til, kan din motor nemt køre med olieforbruget. Det er op
til dig at huske at hælde olie på dyret. Du kan evt starte med at hælde
20W50 på og se om det ikke tager lidt af forbruget.

Olietyvene er lavet af gummi og kan godt blive for gamle. At en af dine
olietyve er krakeleret og utæt kan godt give de symptomer du beskriver.

Før du gør noget, så få lavet en kompressions test. Det vil give dig en god
indikation om hvordan dine stempelringe og ventiler har det.

Hvis du er ludfattig og glad for at skrue ville jeg gøre følgende:
Skift olietyvene med luft under tryk i cylinderen. Så kan du skifte
olietyvene uden at pille topsstykket af og på den måde spare de 500kr til en
ny toppakning. Hvis det ikke hjælper, så pil topstykket af. Slib ventilerne,
skift stempelringene og hon cylinderen. Så burde den kunne lidt igen.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-02 15:42

> Olietyvene er lavet af gummi og kan godt blive for gamle. At en af dine
> olietyve er krakeleret og utæt kan godt give de symptomer du beskriver.

Olietyve? Er det simmeringene ved ventilerne, der menes? - Har ikke lige
hørt ordet 'olietyv' før..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-02 15:46

> Olietyve? Er det simmeringene ved ventilerne, der menes? - Har ikke lige
> hørt ordet 'olietyv' før..

Hej Martin

Jeps. Det er de pakdåser/simmeringe der sidder rundt om ventilerne og
forhindrer olie fra topstykket render/suges ned i forbrændingskammeret.

De bliver kaldt olietyve eller paraplyer og sikkert andre ting.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-02 16:03

> Jeps. Det er de pakdåser/simmeringe der sidder rundt om ventilerne og
> forhindrer olie fra topstykket render/suges ned i forbrændingskammeret.
> De bliver kaldt olietyve eller paraplyer og sikkert andre ting.

Tak for det. Så er det tilføjet til min ordbog.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : KubikH

Dato : 21-10-02 18:21

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:MLSs9.2738$a96.1365@news.get2net.dk...
> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Hejsa !
Sidder ofte bare og "kigger med" i NG.
Ovennævnte indlæg gav dog inspiration til følgende:
Hvis man gerne vil vide lidt mere om hvor medtaget motoren er, før man
skiller skidtet ad :
Er der lav kompression på en cylinder, giver man den lige et skud olie med
en smørekande og prøver igen.
Hæver dette kompresionen markant, er det ringene / boringen der har taget
skade.
Gør det hverken fra eller til, er det ventilerne.
HUSK for øvrigt at lav testen med FULDT ÅBENT gasspjæld.

Er pengene små, sker der jo ikke noget ved at køre videre med de symptomer
der beskrives.

Mvh.
Niels

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 21-10-02 22:07

Hej alle

Tak for de gode tips. Jeg vil da lige prøve tippet med kompressionstesten.
Ærgerligt at jeg ikke lige havde tænkt på det selv. Jeg har selv en fortid i
autobranchen (godt nok på reservedelssiden) så jeg kan jo nok godt finde en
sådan kompressionstester til låns et eller andet sted. Min tanke var jo at
skille motoren ad her i vinter, og så skal jeg jo selvfølgelig have lavet
kompressionstesten inden da. Nå men det er jo derfor vi har denne
nyhedsgruppe.

> [...]
> til dig at huske at hælde olie på dyret. Du kan evt starte med at hælde
> 20W50 på og se om det ikke tager lidt af forbruget.

den vil jeg også lige tage med i mine overvejelser. Jeg har kørt på 15W50
her i sommer, og havde ellers overvejet at skifte til 10W50 i håb om et lidt
mindre trægt gearskifte. Men den har ikke noget særligt stort olieforbrug -
jeg har dog ingen måling på det. Så det er mere af forfængelighed at jeg
ikke bryder mig om den der blå røg.