link
Fra : Martin

Dato : 26-02-01 11:56

Jeg har en testbase kørende i mySQL og php. Jeg har et text felt i basen
hvor jeg skriver meget tekst. Hvis jeg så vil lave et link enten
www.mitnavn.dk eller moellehuset@post.tele.dk bliver dette jo tilføjet i
basen men hvordan fortæller jeg php at der skal være en a href lige på www
adressen og et mailto: foran emailadressen. så at links´ne rent faktisk
virker i browseren?

Det kan vel ikke passe at sådanne links skal ind i et specielt felt i basen,
som så bliver et a href / mailto felt via php?

Venlig hilsen Martin

Fra : Henrik Jensen

Dato : 27-02-01 16:18

Martin <moellehuset@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
basen,
> som så bliver et a href / mailto felt via php?

a href skal du jo bruge i begge tilfælde, men 'mailto:' bruges hvis det er
en emailadr du vil linke til, mens web-adresser angives med 'http://'.
Det vidste du jo nok godt...

det du vil er sikkert at der automatisk dannes nogle links afhængig af
teksten i det enkelte felt(?) - således at hvis der står noget med et '@' -
f.ex. hj@netwerk.dk skal det laves om til <a
href=mailto:hj@netwerk.dk>hj@netwerk.dk</a> - og tilsvarende med
web-adresser hver gang der står noget med 'www'.
For at gøre dette skal du have gang i noget seriøst ereg_replace og de helt
store regulære udtryk, men mon ikke der findes nogle eksempler derude? du er
næppe den første der har fået dette behov

disclaimer:
Er desværre ikke den helt store haj i reg-exp´s og vil derfor slet ikke
kaste mig ud i et forsøg på et udtryk til netop ovenstående

Håber det hjalp lidt alligevel!

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!