Noget om kategorier
Fra : John Thomsen

Dato : 14-10-02 22:26

Stod en dag sammen med andre MCister og talte om de kære maskiner, da
vi kom ind på hvilke "slags'er" man egentlig kunne tale om.

Findes der en officiel - eller uofficiel - liste over hvilke
kategorier man opererer med indenfor MC'er...?

Kan man f.eks. tale om "klassiske" modeller, "raketter" og
"tilbagelænede" m.fl.?

Lige som man indenfor biler har Sedan, Cabriolet, Convertible,
Stationcar, MPV, PickUp, Minibus etc. etc.

Venligst
John

Fra : Søren Lindholt

Dato : 14-10-02 23:06

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse > Findes
der en officiel - eller uofficiel - liste over hvilke
> kategorier man opererer med indenfor MC'er...?
>
> Kan man f.eks. tale om "klassiske" modeller, "raketter" og
> "tilbagelænede" m.fl.?

Jamen det kan man da i særdeleshed, men jeg tror ikke der er en udtømmende
liste, den kan jo opdeles i uendelighed, selv uden at opregner slang og
øgenavne. Jeg kan som eksempel starte en liste op:
Offroader
Motocrosser m/u sidevogn
Enduro
Rejseenduro
Dual-sport
Trial
Speedway m/u sidevogn
Langbanespeedway m/u sidevogn

Og det er bare nogen af dem der holder sig uden for asfalten...
Touring, cruiser, chopper, classic, veteran osv osv vil indgå

mvh Søren
Motorcykelarkivar

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-02 23:20

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> Offroader
> Dual-sport

Øh, hvad er forskellen på de to?

Rittig

Fra : Bo-gsxR

Dato : 15-10-02 00:32

> [...]
>
> Og det er bare nogen af dem der holder sig uden for asfalten...
> Touring, cruiser, chopper, classic, veteran osv osv vil indgå

imponerende at du kan lave så flot og lang en liste uden at
"sport" eller "rr-maskiner" indgår

bo-gsxR

Fra : Jørgen Winther

Dato : 15-10-02 02:35

> [...]
>
> Og det er bare nogen af dem der holder sig uden for asfalten...
> Touring, cruiser, chopper, classic, veteran osv osv vil indgå

Mon ikke dine "osv osv" viser, hvor svært det egentligt er at lave en
udtømmende liste?

Hvor er f.eks. den navnkundige MZ eller de allestedsnærværende Sukisuki
GS500, Kawasuki EZ-5 og Honda(-suki?) CB 500 i din liste?

Og hvad med alle "halvveteranerne" - som nu f.eks. min Maico MD 250 fra
1975 - sådan en 250 ccm 2-takters gaderæsende brugsmaskine skal vel også
høre til en kategori?

Min pointe her er, at der findes så mange varianter og skægge påhit indenfor
mc-verdenen, at den falder helt udenfor den kedelige bil-verdens
stereotypiske kategorisering. Mc-isme er individualisme (undtagen for de,
der fanatisk dyrker et fælles ideal, naturligvis - ingen nævnt, ingen
glemt), men ellers er mc-industrien stærkt fokuseret på at ramme en grov
kategori men næsten en specifik person med enhver model.

Med andre ord, det er en bevidst handling fra producenternes side, at
mc'erne ikke passer helt perfekt ind i bestemte kategorier.

Men mc-revyen har da fordelt maskinerne pænt på nogle grove kategorier, der
ikke er helt ved siden af (selv om disse kategorier ikke har været afgørende
for mine indkøb!).

--
Jørgen
Med mc'er i grov-kategorierne... nå ja; touring, sport, veteran, letvægter,

Fra : Søren Lindholt

Dato : 15-10-02 07:25

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> wrote in article
<LgKq9.108189$Qk5.4704610@news010.worldonline.dk>...

> Mon ikke dine "osv osv" viser, hvor svært det egentligt er at lave en
> udtømmende liste?

Det er jo det jeg lissom prøver at illustrere, ikke ? Og jeg skrev jo osse
"starte en liste op"
Men dine betragtninger underbygger jo fint mine ...

Vi må nok gøre lissom botanikerne, lave et træ:

         Motorcykel
         /   \
   Gademaskine      Ikke gademaskine
   /   \         /   \
Solo      Sidevognsekv.    Solo   Sidevognsekv.

Find selv tegneprogrammet frem og fortsæt...

--
Søren
MC-botaniker

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 15-10-02 22:55

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> / \ / \
> Solo Sidevognsekv. Solo Sidevognsekv.
>
> Find selv tegneprogrammet frem og fortsæt...

Igen et af de sjove træer som har roden øverst..

Sådan et så jeg faktisk i en børnehave !
Stammen var gravet ned og roden fungerede som klatretræ.
Det så meget spøjst ud.

mhv
--
Bent Erik Thomsen
Miljøskadet med Binære træer og andet skidt