"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:3dab3d75$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...] Jeg kan som eksempel starte en liste op:
> Offroader
> Motocrosser m/u sidevogn
> Enduro
> Rejseenduro
> Dual-sport
> Trial
> Speedway m/u sidevogn
> Langbanespeedway m/u sidevogn
>
> Og det er bare nogen af dem der holder sig uden for asfalten...
> Touring, cruiser, chopper, classic, veteran osv osv vil indgå
Mon ikke dine "osv osv" viser, hvor svært det egentligt er at lave en
udtømmende liste?
Hvor er f.eks. den navnkundige MZ eller de allestedsnærværende Sukisuki
GS500, Kawasuki EZ-5 og Honda(-suki?) CB 500 i din liste?
Og hvad med alle "halvveteranerne" - som nu f.eks. min Maico MD 250 fra
1975 - sådan en 250 ccm 2-takters gaderæsende brugsmaskine skal vel også
høre til en kategori?
Min pointe her er, at der findes så mange varianter og skægge påhit indenfor
mc-verdenen, at den falder helt udenfor den kedelige bil-verdens
stereotypiske kategorisering. Mc-isme er individualisme (undtagen for de,
der fanatisk dyrker et fælles ideal, naturligvis - ingen nævnt, ingen
glemt), men ellers er mc-industrien stærkt fokuseret på at ramme en grov
kategori men næsten en specifik person med enhver model.
Med andre ord, det er en bevidst handling fra producenternes side, at
mc'erne ikke passer helt perfekt ind i bestemte kategorier.
Men mc-revyen har da fordelt maskinerne pænt på nogle grove kategorier, der
ikke er helt ved siden af (selv om disse kategorier ikke har været afgørende
for mine indkøb!).
--
Jørgen
Med mc'er i grov-kategorierne... nå ja; touring, sport, veteran, letvægter,
klassisk, all-round, mm. - men jeg har dog kun 4 maskiner ialt.