|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Bilka Olje tilbud Fra : Bent Erik Thomsen |
Dato : 14-10-02 12:18 |
|
Jeg har lige købt 4 l delsyntetisk Texaco Havoline Ekstra (10W-40) til 159
kr.
Som kuriosum kan nævnes, at der i den Norske og Svenske "brugsanvisning" bag
på dunken
(men ikke i den danske) står, at oljen også anbefales til 4 takts
motorcykler.
Den fuldsyntetiske udgave (5W-40) koster 199
mvh
--
bmt@poet.dk
Bent Erik M. Thomsen
Nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT
| |
SmaRTrxxv (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-10-02 14:47 |
|
"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:aoe9ko$kej$1@sunsite.dk...
> Jeg har lige købt 4 l delsyntetisk Texaco Havoline Ekstra (10W-40) til 159
> kr.
>
> Som kuriosum kan nævnes, at der i den Norske og Svenske "brugsanvisning"
bag
> på dunken
> (men ikke i den danske) står, at oljen også anbefales til 4 takts
> motorcykler.
>
Jeg ville ikke bruge til MC!!
De der bilka-olier o.l. er oftest IKKE beregnet til vådkoblinger, med det
resultat et du ødelægger dine koblingsplader og koblingen kommer til at
glide...
Men hvis din MC har seperat olie til kobling-gearkasse og motor er det nok
ikke noget problem..
Thore Jensen
| |
Claus Rittig (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-10-02 15:38 |
|
"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:3daacb88$0$79620$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har lige købt 4 l delsyntetisk Texaco Havoline Ekstra (10W-40) til
159
> > kr.
> > Som kuriosum kan nævnes, at der i den Norske og Svenske "brugsanvisning"
> > bag på dunken
> > (men ikke i den danske) står, at oljen også anbefales til 4 takts
> > motorcykler.
> Jeg ville ikke bruge til MC!!
> De der bilka-olier o.l. er oftest IKKE beregnet til vådkoblinger, med det
> resultat et du ødelægger dine koblingsplader og koblingen kommer til at
> glide...
LOL! Skal vi nu til det igen...
Thore, er du ikke rar at dokumentere, eller ihvertfald sandsynliggøre din
påstand?
Når olieproducenten anbefaler den til motorcykler, så indeholder den IKKE
friktionsnedsættende additiver der er skadelige for vådkoblinger. I fald den
gjorde, ville man jo kunne rejse erstaningskrav overfor olieproducenten når
ens motorcykelkobling pludselig ikke mere virkede, og SÅ dumme er
olieproducenter ikke.
Til gengæld afslører Bent Eriks tilbud hvor meget man betaler ekstra for sin
olie, hvis den skal være pakket i en emballage påstemplet "motorcykel olie"
og solgt gennem en dansk forhandler.
God, fuldsyntetisk olie koster 50kr/liter.
Rittig
(15 år på bilolier - problemfrit.)
| |
![](/images/tree/0.gif) Hekto (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 14-10-02 15:52 |
|
In article <3daad994$0$32602$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
ClausRittig@Hotmail.Com says...
> LOL! Skal vi nu til det igen...
YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
Nu kommer der underholdning!!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jes Vestervang (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-10-02 16:38 |
|
Hekto wrote:
> ClausRittig@Hotmail.Com says...
>> LOL! Skal vi nu til det igen...
>
> YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
>
Årh hvad, chips i køleskabet?!?
--
mvh Jes Vestervang
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hekto (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 14-10-02 20:54 |
|
In article <3daae41e$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, jesvj2@mailme.dk
says...
> Hekto wrote:
> > ClausRittig@Hotmail.Com says...
> >> LOL! Skal vi nu til det igen...
> >
> > YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
> >
> Årh hvad, chips i køleskabet?!?
>
Yep! Samme hylde som 2T-olien!!!!
--
/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 m. 1-in-1 - Kawasaki KR1 Green, Mean Machine m. 2-in-2 og KIPS -
Peugeot SF100(Kan købes!)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jes Vestervang (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-10-02 22:59 |
|
Hekto wrote:
> In article <3daae41e$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, jesvj2@mailme.dk
> says...
>> Hekto wrote:
>> > ClausRittig@Hotmail.Com says...
>> >> LOL! Skal vi nu til det igen...
>> >
>> > YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
>> >
>> Årh hvad, chips i køleskabet?!?
>>
> Yep! Samme hylde som 2T-olien!!!!
>
Vildsomt
--
mvh Jes Vestervang
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-10-02 22:56 |
|
"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.18153f328d448250989708@news.inet.tele.dk...
> > > YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
> > >
> > Årh hvad, chips i køleskabet?!?
> >
> Yep! Samme hylde som 2T-olien!!!!
Nåh, lige ved siden af mayonaisen? (Den skiller sikkert også...)
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jes Vestervang (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-10-02 23:31 |
|
Claus Rittig wrote:
> "Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev:
>> > Årh hvad, chips i køleskabet?!?
>> >
>> Yep! Samme hylde som 2T-olien!!!!
>
> Nåh, lige ved siden af mayonaisen? (Den skiller sikkert også...)
>
Det var da en nem måde at teste olien på egentlig.
--
mvh Jes Vestervang
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hekto (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-10-02 09:21 |
|
In article <3dab44c6$0$96960$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
jesvj2@mailme.dk says...
> Claus Rittig wrote:
>
> > "Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev:
>
> >> > Årh hvad, chips i køleskabet?!?
> >> >
> >> Yep! Samme hylde som 2T-olien!!!!
> >
> > Nåh, lige ved siden af mayonaisen? (Den skiller sikkert også...)
> >
> Det var da en nem måde at teste olien på egentlig.
>
Ja, .... egentlig?
Nå, der er ingen fare for at min 2T-olie skiller, for det er for koldt
til at det er sjovt at køre.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jørgen Winther (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 15-10-02 02:40 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3daae41e$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
> >
> Årh hvad, chips i køleskabet?!?
Du forstår sgu' da at finde vinklerne på det, Jes
--
Jørgen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jes Vestervang (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 15-10-02 10:41 |
|
Jørgen Winther wrote:
>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> > YEEESSSS!!!! ... ud i refrigeratoren, efter kolde øl, og chips!
>> >
>> Årh hvad, chips i køleskabet?!?
>
> Du forstår sgu' da at finde vinklerne på det, Jes
>
Hæ! Jeps!
--
mvh Jes Vestervang
| |
![](/images/tree/0.gif) SmaRTrxxv (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-10-02 23:09 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3daad994$0$32602$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> LOL! Skal vi nu til det igen...
Jeg griner ikke af dig offenligt, du griner ikke af mig...
Vær voksen og respekter andre personers mening, selvom den kan synes
mærkelig...f.eks har Dansk Folkeparti 22 mandater i folketinget!!!
> Thore, er du ikke rar at dokumentere, eller ihvertfald sandsynliggøre din
> påstand?
Jo såmænd........ mindre end 10 meter fra hvor jeg sidder netop nu holder
min TL1000S hvor jeg i morgen må skifte, de ellers næsten nye koblingsplader
efter at jeg har anvendt delsyntetisk olie fra biltema...(og jo den er
godkendt til motorcykel motorer).... indtil dette olieskift har koblingen
fungeret upåklageligt i ca 2000 km....... og ja jeg har prøvet diverse
operationer inden dette skift af koblingsplader
Og flere i min omgangskreds (i det KBH'ske MC-miljø) har oplevet lignende.
>
> Når olieproducenten anbefaler den til motorcykler, så indeholder den IKKE
> friktionsnedsættende additiver der er skadelige for vådkoblinger. I fald
den
> gjorde, ville man jo kunne rejse erstaningskrav overfor olieproducenten
når
> ens motorcykelkobling pludselig ikke mere virkede,
Nej... ikke i DK...men mindre der direkte står på emballagen e.l. den IKKE
indeholder friktionsnedsættende additiver eller på anden måde er eller kan
være skadelige for vådkoblinger. I fald ville der være tale om falsk
varebetegnelse hvilket ville kunne udløse en evt. erstatning.
Som det eksempelvis er sket i en sag hvor man fra producentens side ikke
havde testet olieproduktet på mc-koblinger, men kun på våd koblinger på
nogle traktorer. Denne olie viste sig ikke at være god nok vådkoblinger på
højtydende motorer..
Vores retssystem er sammensat på sådan en måde at man gerne må tænke selv...
og heldigvis for det.
Og jeg mener stadig ikke at en motorcykelmotor er det samme som en
vådkobling på en motor - det er 2 forskellige ting, der dog kan have fælles
smøring som det er tilfædet på de fleste motorcykler.
Thore Jensen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jan Vagle (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 14-10-02 23:22 |
|
SmaRTrxxv wrote:
> Jeg griner ikke af dig offenligt, du griner ikke af mig...
> Vær voksen og respekter andre personers mening, selvom den kan synes
> mærkelig...f.eks har Dansk Folkeparti 22 mandater i folketinget!!!
Ens respekt for en mening giver ikke meningen nødvendigvis ret..
>>Thore, er du ikke rar at dokumentere, eller ihvertfald sandsynliggøre din
>>påstand?
>
> Jo såmænd........ mindre end 10 meter fra hvor jeg sidder netop nu holder
> min TL1000S hvor jeg i morgen må skifte, de ellers næsten nye koblingsplader
> efter at jeg har anvendt delsyntetisk olie fra biltema...(og jo den er
> godkendt til motorcykel motorer).... indtil dette olieskift har koblingen
> fungeret upåklageligt i ca 2000 km....... og ja jeg har prøvet diverse
> operationer inden dette skift af koblingsplader
Tull at skylde på olien. Dessuten så er Skruzuki og SÆRS TL1000 beheftet med
svært mangen fejl, blandt andet svake koblings-fjedere. Tjek på Google under
'TL1000S problems' så vil du finde ret mange oppslag om alt i fra knækkede
stel til endnu værre ting.
> Og flere i min omgangskreds (i det KBH'ske MC-miljø) har oplevet lignende.
På hvad ?
> Som det eksempelvis er sket i en sag hvor man fra producentens side ikke
> havde testet olieproduktet på mc-koblinger, men kun på våd koblinger på
> nogle traktorer. Denne olie viste sig ikke at være god nok vådkoblinger på
> højtydende motorer..
Eventyr. En olie skal overholde de specificerede API og SAE spesifikationer
som angivet, intet mindre. Bruger en de API/SAE som specificeret så er det
indenfor åroducentens anbefalinger. Basta.
> Vores retssystem er sammensat på sådan en måde at man gerne må tænke selv...
> og heldigvis for det.
Ja, specielt for de der handler olie for 115.- literen på en benzinstasjon..
> Og jeg mener stadig ikke at en motorcykelmotor er det samme som en
> vådkobling på en motor -
Det er det heller ikke.
> det er 2 forskellige ting, der dog kan have fælles
> smøring som det er tilfædet på de fleste motorcykler.
Som ? ;)
--
Jan Vagle
..............................oOo
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-10-02 23:31 |
|
"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:3dab406f$0$6999$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > LOL! Skal vi nu til det igen...
>
> Jeg griner ikke af dig offenligt, du griner ikke af mig...
> Vær voksen og respekter andre personers mening
Ha, jeg er ikke bare voksen, jeg er gammel. Jeg griner skam ikke af dig, jeg
morer mig bare over situationen. Jeg respekterer din mening, og lufter min
egen.
> Jo såmænd........ mindre end 10 meter fra hvor jeg sidder netop nu holder
> min TL1000S hvor jeg i morgen må skifte, de ellers næsten nye
koblingsplader
> efter at jeg har anvendt delsyntetisk olie fra biltema...(og jo den er
> godkendt til motorcykel motorer).... indtil dette olieskift har koblingen
> fungeret upåklageligt i ca 2000 km....... og ja jeg har prøvet diverse
> operationer inden dette skift af koblingsplader
Som dokumentation er den situation altså lidt tynd... (1 eksempel på noget
der måske skyldes olieadditiver er et lidt spinkelt erfaringsmateriale).
Hvilken olie er der tale om?
> Og flere i min omgangskreds (i det KBH'ske MC-miljø) har oplevet lignende.
Med hvilke olier?
> > Når olieproducenten anbefaler den til motorcykler, så indeholder den
IKKE
> > friktionsnedsættende additiver der er skadelige for vådkoblinger. I fald
> den
> > gjorde, ville man jo kunne rejse erstaningskrav overfor olieproducenten
> når
> > ens motorcykelkobling pludselig ikke mere virkede,
>
> Nej... ikke i DK...men mindre der direkte står på emballagen e.l. den IKKE
> indeholder friktionsnedsættende additiver eller på anden måde er eller kan
> være skadelige for vådkoblinger. I fald ville der være tale om falsk
> varebetegnelse hvilket ville kunne udløse en evt. erstatning.
Mener du at man i andre nordiske lande roligt kan anbefale olien til
motorcykler, selvom den ikke er egnet? Det tror jeg ikke på. Det svenske mc
marked er noget større end det danske, og jeg tror derfor ikke det ville
være særlig intelligent at markedsføre/anbefale en olie til motorcykler
derovre, som kunne tage livet af et større antal koblinger. Det ville
utvivlsomt føre til omtale i deres motorcykel-medier.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bent Erik Thomsen (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen |
Dato : 14-10-02 23:50 |
|
Det her er noget der kan sætte gang i folket !
Det kunne et lignende indlæg fra mig samme dag ikke.
Derfor tillader jeg mig at genudsende den her:
----------------------
Oljeskift strategi anno 2002 for 1980 model ??
Dette drejer sig om min Suzuki GS850G fra 1980.
I Haynes manualen står der at jeg skal skifte olje hver 2400 km / 2 mdr og
skifte oljefilter hver 4800 km /4 mdr.
Der skal bruges en olje 10-40 API SE eller SF
Den olje jeg i 2002 hælder på hedder gerne delsyntetisk et eller andet API
SJ
Jeg kører gerne 3-4000 km årligt. Godt vejr, ikke under 10 km ad gangen,
efter opvarming.
Jeg føler mig lidt dum ved at have skiftet olje + filter for 600 km siden,
for her i vinter skifte olje + filter igen.
Eftersom oljen i dag (API SJ) formodenlig er betydeligt bedre end i 1980
(API SE) overvejer
jeg at nøjes med at skifte olje + filter en gang om året i forbindelse med
vinteroverhalingen.
Jeg kan se at nyere cykler kører væsentlig længere mellem olieskiftene end
de 3-4000 km jeg kommer til.
Hvad mener ekspertisen ? Er det betænkeligt ?
mvh
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jørgen Winther (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 15-10-02 02:51 |
|
"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:aofh9m$81l$1@tux.netsite.dk...
> Det her er noget der kan sætte gang i folket !
> Det kunne et lignende indlæg fra mig samme dag ikke.
> Derfor tillader jeg mig at genudsende den her:
> [...]
> Hvad mener ekspertisen ? Er det betænkeligt ?
Nå må du endeligt ikke beskylde mig for at være olie-ekspert! Jeg svarer
blot, fordi det vitterligt er mig en gåde, hvordan man kan få så mange gode
kræfter til at gå med diskussioner om olie - personligt hælder jeg det stads
i, som producenten eller værkstedet foreslår, og dét har altid fungeret
fornuftigt.
At Bilka, biltema m.fl. så måtte have noget olie på tilbud kan da være
bedøvende... hvor meget olie bruger man vel på en sæson? Har en evt.
besparelse pr. liter olie overhovedet nogen synlig effekt på
husholdningsregnskabet?
Og undskyld, Bent Erik, dette indlæg var egenligt ikke specielt møntet på
dig, men gælder hele tråden.
--
Jørgen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 15-10-02 15:38 |
|
"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
news:JvKq9.108193$Qk5.4706345@news010.worldonline.dk...
> At Bilka, biltema m.fl. så måtte have noget olie på tilbud kan da være
> bedøvende... hvor meget olie bruger man vel på en sæson? Har en evt.
> besparelse pr. liter olie overhovedet nogen synlig effekt på
> husholdningsregnskabet?
Næh, det kan du da have en del ret i. For mig betyder det noget, for jeg
bruger ret meget olie på et år, og jeg hælder ikke billig lorteolie på mine
motorcykler, uanset om der står Bel-ray eller Rally-collection på den. Jeg
bruger typisk de bedre olier, og så er prisforskellen på et år stor nok til
at betale min Playstation2.
Til race-brug tør jeg ikke køre mere end ca. 3 gange med olien, jeg skifter
konsekvent gear uden kobling, og når jeg bruger koblingen, er det ikke
hensynet til mekanisk slid der ligger mig mest på sinde, det er om ham
skiderikken bagved får mulighed for at angribe mig. Og jeg kan se på min
olie at slidt, det bliver den. (Men hellere den end gearkassen).
En af mine pointer er nu også bare at man sagtens kan hælde dyr olie på sin
motorcykel i den tro at man kræser for den - men nogle gange kan man få en
væsentlig bedre olie til en lavere pris, hvis man kigger sig lidt om.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 15-10-02 15:44 |
|
"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:aofh9m$81l$1@tux.netsite.dk...
> I Haynes manualen står der at jeg skal skifte olje hver 2400 km / 2 mdr og
> skifte oljefilter hver 4800 km /4 mdr.
> Der skal bruges en olje 10-40 API SE eller SF
> Den olje jeg i 2002 hælder på hedder gerne delsyntetisk et eller andet API
> SJ
> Jeg kører gerne 3-4000 km årligt. Godt vejr, ikke under 10 km ad gangen,
> efter opvarming.
> Jeg føler mig lidt dum ved at have skiftet olje + filter for 600 km siden,
> for her i vinter skifte olje + filter igen.
Tjah, det forstår jeg da godt. Men grunden til at du skifter olie ved
vinteropstaldning, er jo for at få kondensvand og syrerester og andet skidt
ud af motoren, så det ikke ligger og gnaver i din kæres indvolde hele
vinteren - og de affaldsstoffer tror jeg godt kan nå at dannes på 600km,
kondensvand kan ihvertfald let.
> Eftersom oljen i dag (API SJ) formodenlig er betydeligt bedre end i 1980
> (API SE) overvejer
> jeg at nøjes med at skifte olje + filter en gang om året i forbindelse
med
> vinteroverhalingen.
Det tror jeg også godt du kan, men så skal skiftet nok ske ved
vinteropstaldning. Olie ældes jo faktisk af kontakt med luft, så din olie
nedbrydes altså fra den dag du åbner oliedunken. Men jeg tror ikke en
moderne olie tager skade af at blive et år gammel. Det er dog ikke noget jeg
har konkret viden om, det er bare mit bedste gæt.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Asger Steffensen (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 15-10-02 17:12 |
|
"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:aofh9m$81l$1@tux.netsite.dk...
> Det her er noget der kan sætte gang i folket !
> Det kunne et lignende indlæg fra mig samme dag ikke.
> Derfor tillader jeg mig at genudsende den her:
> ----------------------
>
> Oljeskift strategi anno 2002 for 1980 model ??
>
> Dette drejer sig om min Suzuki GS850G fra 1980.
>
> I Haynes manualen står der at jeg skal skifte olje hver 2400 km / 2 mdr og
> skifte oljefilter hver 4800 km /4 mdr.
Det var ellers tit! Min gamle XS500 fra 76 skulle have skiftet hver 3200
km/quarterly, oliefilter hver anden gang.
I den tid den kørte (5 år) skiftede jeg olie ved ca. 5000 km, filter hver
eller hver anden gang (afhængig af studenterøkonomien). Jeg kørte som regle
på Duckhams Hypergrade 20W50, der kunne fås for ca. 130 kr i Bilka (5 ltr.).
Der var aldrig problemer (eller rettere, hvis nu der er XS500 kendere blandt
læserne; det var ikke DERFOR der var problemer...
> Der skal bruges en olje 10-40 API SE eller SF
> Den olje jeg i 2002 hælder på hedder gerne delsyntetisk et eller andet API
> SJ
Lyder rigelig fint.
>
> Jeg kører gerne 3-4000 km årligt. Godt vejr, ikke under 10 km ad gangen,
> efter opvarming.
>
> Jeg føler mig lidt dum ved at have skiftet olje + filter for 600 km siden,
> for her i vinter skifte olje + filter igen.
Gør det alligevel. Rittig har ret i syre, kondensvand og skidt og møg...
> Eftersom oljen i dag (API SJ) formodenlig er betydeligt bedre end i 1980
> (API SE) overvejer
> jeg at nøjes med at skifte olje + filter en gang om året i forbindelse
med
> vinteroverhalingen.
Det synes jeg lyder særdeles fornuftigt.
>
> Jeg kan se at nyere cykler kører væsentlig længere mellem olieskiftene end
> de 3-4000 km jeg kommer til.
>
> Hvad mener ekspertisen ? Er det betænkeligt ?
>
Jeg er ikke ekspert, men hvis jeg var dig, ville jeg skifte olie og filter
hver vinter, eller for hver 5000 km. Og bruge en (hvilken som helst) olie
der overholder API specifikationerne.
Asger
ZX-10 (med olie og filterskift for hver 10000 km, hvilket som regel ca.
passer med vinteropstaldningen)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bent Erik Thomsen (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen |
Dato : 15-10-02 22:11 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2netUDENSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:3dac3eb8$0$79629$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
> news:aofh9m$81l$1@tux.netsite.dk...
> > Det her er noget der kan sætte gang i folket !
> > Det kunne et lignende indlæg fra mig samme dag ikke.
> > Derfor tillader jeg mig at genudsende den her:
> > ----------------------
> >
> > Oljeskift strategi anno 2002 for 1980 model ??
<snips>
> > Jeg føler mig lidt dum ved at have skiftet olje + filter for 600 km
siden,
> > for her i vinter skifte olje + filter igen.
> Gør det alligevel. Rittig har ret i syre, kondensvand og skidt og møg...
>
<snips>
Jeg udrykte mig lidt kluntet.
Det er ikke vinteroljeskiftet jeg vil springe over, men det (overflødige)
oljeskift for 600 km siden...
Det er rart at andre også kan undre sig over at det skulle være nødvendigt
at skifte olje hver 2400 km .
Omvendt havde mange frarådet mig det ville det ikke betyde noget videre
økonomisk at skifte engang midt på sommeren (efter 1500 km !§?)
Om 14 dage (så er HELT jeg sikker på at jeg ikke skal ud at køre mere i år)
tapper jeg oljen af, piller min kobling ud.
Nej, den glider IKKE pga af biloljen. Den kan derimod rasle noget ind i
mellem. Det skal kureres.
Jeg regner ikke med at jeg hælder den nye olje på foreløbig fordi cyklen
står indendøre ved konstant 15 graders varme (nul kondens)
mvh
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) SmaRTrxxv (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 15-10-02 00:00 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3dab44fd$0$32606$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
>
> Mener du at man i andre nordiske lande roligt kan anbefale olien til
> motorcykler, selvom den ikke er egnet? >
Nej Nej..... slet ikke, jeg drager en parallel til f.eks. den måde
retssystemet fungerer på i USA...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 15-10-02 15:46 |
|
"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:3dab4c57$0$79643$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Mener du at man i andre nordiske lande roligt kan anbefale olien til
> > motorcykler, selvom den ikke er egnet? >
>
> Nej Nej..... slet ikke, jeg drager en parallel til f.eks. den måde
> retssystemet fungerer på i USA...
Nåh, okay. Jeg misforstod dig.
Men Bent Erik står med en olie der til det svenske og norske marked
anbefales til motorcykler, den tekst er bare ikke oversat til dansk. Sikkert
fordi der er så lille marked i danmark for olie til motorcykler, at det er
negligerbart.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) Jens Peter Bovbjerg (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jens Peter Bovbjerg |
Dato : 15-10-02 07:14 |
|
Jeg har i 3 år købt dyre motorcykelolier til min mc. Efter at have læst
adskillige indlæg om emnet af Rittig gik jeg i sommer over til en dunk
Duckhams 10-40 delsyntetisk fra A-Z, som min Honda CX500 kører fortrinligt
på. Så tak for rådet, Rittig.
Jens Peter Bovbjerg
| |
Michael Fastrup Lars~ (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael Fastrup Lars~ |
Dato : 14-10-02 16:04 |
|
> Jeg ville ikke bruge til MC!!
>
> De der bilka-olier o.l. er oftest IKKE beregnet til vådkoblinger, med det
> resultat et du ødelægger dine koblingsplader og koblingen kommer til at
> glide...
> Men hvis din MC har seperat olie til kobling-gearkasse og motor er det nok
> ikke noget problem..
Øøøøhhhh.... hvordan ved jeg om det er en olie til MC? Jeg har selv en GS500
som jeg lige har efterfyldt med olie, Shell Helix 10W-40, men er jeg så ved
at ødelægge noget her? Jeg bruger den også til min bil....
VH/Michael (som ikke lige helt forstår det der med olien???)
Suzuki GS500
| |
Jan Vagle (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 14-10-02 17:07 |
|
Bent Erik Thomsen wrote:
> Jeg har lige købt 4 l delsyntetisk Texaco Havoline Ekstra (10W-40) til 159
> kr.
Gratulere, køb den gerne på Biltema også ('Biltema delsynt. 10w-40' er
glimrende og er fortiden en Statoil produceret olie.)
> Som kuriosum kan nævnes, at der i den Norske og Svenske "brugsanvisning" bag
> på dunken
> (men ikke i den danske) står, at oljen også anbefales til 4 takts
> motorcykler.
I Danmark (i modsætning til Norge og Sverige) så er koblingen p.g.a. meget
nedbør og glat folkelynne PLUS billig øl meget mere udsat for *glidning*.
Da vi nordmænd er et ret tørt folkeslag OG har svinedyrt øl og svenskerne har
ikke rigtigt øl engang i butikerne uden at måtte rende til "Systembolaget" så
er vores kobliger meget mere standhaftige mod *glidning*.. ;)
> Den fuldsyntetiske udgave (5W-40) koster 199
Bortkastede penge. At en skifter indenfor rimelige intervaller er det vigtigste.
--
Jan Vagle
..............................oOo
| |
Henrik Steen Larsen (14-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 14-10-02 17:20 |
|
> I Danmark (i modsætning til Norge og Sverige) så er koblingen p.g.a. meget
> nedbør og glat folkelynne PLUS billig øl meget mere udsat for *glidning*.
> Da vi nordmænd er et ret tørt folkeslag OG har svinedyrt øl og svenskerne
har
> ikke rigtigt øl engang i butikerne uden at måtte rende til "Systembolaget"
så
> er vores kobliger meget mere standhaftige mod *glidning*.. ;)
LOL
> Bortkastede penge. At en skifter indenfor rimelige intervaller er det
vigtigste.
Det er ret vigtigt om ikke andet
| |
John de Summer-Braso~ (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : John de Summer-Braso~ |
Dato : 15-10-02 08:22 |
|
Igen, en mc med sammenbygget gearkasse har brug for de gearadditiver som
mc-olier indeholder...
"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:aoe9ko$kej$1@sunsite.dk...
> Jeg har lige købt 4 l delsyntetisk Texaco Havoline Ekstra (10W-40) til 159
> kr.
>
> Som kuriosum kan nævnes, at der i den Norske og Svenske "brugsanvisning"
bag
> på dunken
> (men ikke i den danske) står, at oljen også anbefales til 4 takts
> motorcykler.
>
> Den fuldsyntetiske udgave (5W-40) koster 199
>
> mvh
> --
> bmt@poet.dk
> Bent Erik M. Thomsen
> Nær Aalborg
> 1980 Suzuki GS850GT
>
>
| |
Orla Pedersen (15-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 15-10-02 18:37 |
|
John de Summer-Brason skrev i meddelelsen ...
>Igen, en mc med sammenbygget gearkasse har brug for de gearadditiver som
>mc-olier indeholder...
A-hva ?? Vi kom da hvad som helst på Mini'en, for Alec Isoginis havde
sagt: They will share the same "bathwater". Og på BSA _skulle_ bruges
motorolie i gearkassen. Gearaditiver bruges så vidt jeg ved til højt
belastede snekkegear.
mvh
Orla
| |
Armand (20-10-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-10-02 16:14 |
|
John de Summer-Brason <brason@get2net.dk> skrev i en
news:mpPq9.24$ds.408@news.get2net.dk...
> Igen, en mc med sammenbygget gearkasse har brug for de gearadditiver
som
> mc-olier indeholder...
- - - - - hvilket så tilsyneladende ikke gælder for de biler der har
sammenbygget gearkasse - A´: tidligere nævnte engelske produkt, endsamt
den mere nutidige Peugeot 205 :-/
--
Armand.
| |
|
|