"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> wrote in message
news:b841f08a.0210140016.202e210e@posting.google.com...
> Var ude og prøvekøre en RD 350 YVPS - den sparker squ røv!
Ja den er klart sjov til prisen.
> Er der nogen der har erfaring med hvor svært/let det er at få dele til
denne?
Hmm ikke så svært, men hvis der er tale om sliddele er de ofte slidt...
Jeg har f.eks. købt et ridset topstykke, en helt død krumtap og en gearaksel
med koblingsskål til 500,- i DBA.
Topstykket kører jeg med nu, efter det er blevet planet.
Krumtappen kører jeg delvist med, da den er brugt til reservedele.
Koblingsskålen kører jeg også med. Selv om den er slidt var den bedre en den
jeg havde.
> Hvad skal jeg kigge særligt efter (udover mislyde fra motor)?
Hmm, det er lidt svært.
Du kan se en guide her:
http://home0.inet.tele.dk/pbekkerh/
Desuden har jeg lige klippet hvad jeg tidligere har svaret her i gruppen.
Nu har jeg haft cyklen lidt længere og kender den bedre. Hvad jeg skrev
tidligere er dog stadig rigtigt....
Hvis du får brug for hjælp må du endelig sige til.
Jeg kan også tage med ud og kigge, hvis det er i nærheden af KBH.
<klip fra gammet indlæg>
Jeg måtte slippe 12.000 men har lavet næste alt på den...
En lille liste:
4 lejer + plejlstænger til krumtappen (ca. 1.000,-)
2 stempler (1.700,-)
Opboring og honing af begge cylindre
planslebet topstykke da en nisse havde taget det af med en skruetrækker
O-ringe + Pakdåser til YPVS (ca. 300.-)
Nye koblingsfjedre + plader (ca. 500.-)
Nye pakdåser og bøs til forgaflen (ca. 300.-)
Hjemmelavet bøs, aksler + nye pakdåser + montering af smørenipler i
bagtøjet.
2 nye skiver, da de skal være >4,5mm til syn (2.000,- org koster 3.000,-)
Der er sikker meget mere, men der er hvad jeg lige kan huske. Priserne er
taget fra hukommelsen og meget er købt i Tyskland.
Som du kan se er der lavet hvad der kan laves på motoren. Det var ikke
meningen at der skulle laves så meget, men det er utrolig svært at
høre/mærke om der er noget galt på en testtur. Man kan sige at jeg har været
uheldig, men man skal nok ikke regne med at være heldigere. Mange af tingene
er blevet lavet fordi vi nu var i gang, og de var tæt på at være for slidte
til at jeg ville samle det hele for blot at skulle i gang igen næste vinter.
Problemet med dem er at de har et par svage punkter, hvor det værste ofte
blive endnu svagere af dårlig smørelse, nemlig krumtappen.... Regn med den
er færdig, og bliv glad hvis den ikke er...
Du kan ikke bruge km-tallet
til noget her, er den kørt bare kort tid med dårlig smøring er den færdig.
Check om YPVS'en er tæt. Der bliver kastet en del skidt op mellem
cylinderen, det virker som glimrende slibemiddel når YPVS'en kører...
Mærk efter om den er ren og tør mellem cylinderne lige over udstødningerne.
Sørg også for at motoren virker, du kan høre den når du giver tænding. Her
var jeg heldig at der ikke skulle drejes nogle nye dele, men jeg måtte købe
to nye kabler, da de var rustet fast (ca. 400,-).
Koblingsskålen og det bøs den kører på kan også blive ret slidt, men hvis
alt føles godt når du kører og den ikke larme for meget fra koblingen skulle
den være ok.
Hvis der er slør i bagtøjet kan du regne med at der er en del rust og der
skal laves nye bøs. De org. er i nylon, og når det ikke bliver smurt ruster
akslerne og bøs'ne er færdige.
Desuden er der naturligvis skiftet alle pakninger. Jeg her købet et Vesrah
pakningssæt til ca. 2-300,-. Det er egentlig ok, men toppakningen sutter.
Når jeg giver fuld skrue skyder den kølvand ud over mine bukser...
Min
bror havde i sin tid samme problem, efter at have skiftet til org. pakning
forsvandt det for ham. Jeg har en Vesrah mere jeg lige vil prøve i kombo med
noget flydende pakning, men ellers må jeg smide de 300 en org koster.
Regn med at alt hvad du bliver nød til at købe org. er tyveri, det er det
naturligvis til alle MC, men her er det værre. Skal du bruge nye skiver for
at klare et syn, kan du leje mine på dagsbasis..
Hvis dette ikke har afskrækket dig kan du godt forberede dig på den FEDE
oplevelse. Mellem 7.500 og 10.000 o/min er det som at sidde på en raket.
Folk tror det er en knallert der siger som en fiskekutter når du holder i
lyskrydsene, men når du giver fuld hane er du væk og de står tilbage i en
blå sky og tænker "hvad fanden var det?" "Er det skjult kamera"
140 kg og 63 Hk til den pris, det kan ikke slås. Jeg giver 3200 i ansvar,
uden selvrisiko, og har ingen anciennitet, så det er vel også ok.
Håber du kan bruge det til noget, hvis det giver anledning til flere
spørgsmål må du endelig skrive.
Jens
Den onde RD 350