"Brian Jensen" <bria@spamnejtakworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Ja.......... jeg havde på fornemmelsen jeg stak hånden i en rotterede *s*.
> Det var også derfor jeg ligesom ikke var krakilsk med en nøjagtig pris *s*
> oliefyr
> ingen isolering p.t
> ingen holdingtank endnu
> flydedelen af træ
> Ja der er motor. Men den skal ikke i brug de første 5 år *s*
> Skal ikke på land
> ligge sted ?? Århus/randers/mariager/vejle/kolding
> Kan man evt. lade den ligge for svaj et sted ????. Jeg så engang et skrog
> der lå for svaj ved katbjerg odde i Mariager fjord.
> Jeg ved godt at mange havne ikke ønsker sådanne "projekter" er der et
> centralt sted man kan få dette oplyst eller skal man hele turen rundt ??
Det er nu ingen rotterede, du kommer bare med for få oplysninger. Hvad er
det for en båd? Hvis den har motor/skrue er det ingen "husbåd" i ordets
egentlige forstand.
En træbåd som er uisoleret tåler kun dårligt opvarmning. Du vil få store
problemer med kondens og efterfølgende råd. Navnlig er det ekstremt vigtigt,
at din varmekilde har skorsten, således at fugten i røggasserne ledes ud af
båden. Udluftning er yderst vigtigt.
Bemærk, at du kan under ingen omstændigheder kan bruge olie- eller
gaskaminer uden aftræk i en træbåd, da den i givet fald vil sejle i fugt!
I en uisoleret båd af den størrelse, du nævner, vil jeg anslå, at du skal
bruge et oliefyr på ca. 15 kilowatt. Der skal du nok regne med et forbrug på
60-70 liter olie i døgnet!
Men det er naturligvis afhængigt af, hvor mange rum, du skal opvarme, samt
hvor mange sweatre og uldne sokker du har. Jeg har selv boet på en båd i tre
år, så jeg taler af egen erfaring
Du kan i øvrigt godt glemme alt om en båd uden godkendt holdingtank. Det er
ulovligt og du får ikke lov til at ligge nogen steder uden behørlige
kloakforanstaltninger. Det er i øvrigt også noget svineri!
At ligge for svaj med en husbåd er en dårlig ide. Båden bliver simpelthen
alt for urolig, og efter kort tid, synes man ikke længere, at det er særlig
morsomt. Selv dem, der bor i store både og færger og som ligger i befærdede
havne, bygger stabilisatorer og specielle fortøjnings skinner, således at
båden ikke ruller.
Det ville i øvrigt også være noget heftigt svajegrej, der skal til for at
fortøje en båd i den størrelse. Der går sgu noget beton til
Hvordan vil du i øvrigt også tømme en holding tank og påfylde olie og
ferskvand, hvis du ligger for svaj? Selv om du sparer på varmen, skal du
minimum bruge 30 liter olie og 15-20 liter vand i døgnet! Hertil kommer
naturligvis benzin til strøm...
Hvordan vil du komme frem og tilbage, hvis der f.eks. er is på vandet?!
Der findes ingen centrale steder, hvor du kan få oplysninger om havneplads.
Der er du nødsaget til at køre rundt og tale med de forskellige
havnemyndigheder.
Hvis fartøjet har skrue monteret, er der tale om et fartøj, der i
forsikringsmæssig forstand er sejldygtigt, hvorfor du skal være sikker på at
få undersøgt alle aspekter ang. forsikring. Mange vælger at afmontere
skruen, fordi de således kan få status som egentlig husbåd og deraf
lempeligere forsikring. Hvis der f.eks. er tale om et rigtigt fartøj, en
slæbebåd, kutter eller lignende, skal du være opmærksom på, at en båd på
20x5 meter sikkert overskrider 20 tons reglen, hvorfor forsikringsselskabet
kan kræve, at du har de fornødne forudsætninger for at få den forsikret,
osse selv om du ikke skal sejle.
Derfor er det osse vigtigt, hvis du finder en plads, at du gør opmærksom
på, at der er tale om et fartøj, som ikke er sejldygtigt for egen kraft, da
mange havne ikke vil have den slags fartøjer liggende. Læs omhyggeligt den
pågældende havns særlige betemmelser og se især i "standard reglement for
danske havne". Det er regler udformet af trafikministeriet som gælder i alle
danske havne, både lysthavne og industrihavne.
Sluttelig har jeg intet nævnt om vedligeholdelse, da du intet skriver om
fartøjets type. Men du kan roligt regne med, at det koster ca. det samme som
at vedligeholde et hus i tilsvarende størrelse. Vind og vejr samt saltvand
sætter sine tydelige spor, navnlig hvis materialerne ikke er beregnet til at
kunne modstå saltvand.
Du skriver, at båden skal istandsættes. Husk, at alt hvad der bare lugter af
skib eller båd, kan være 5-6 gange dyrere end normale materialer. Så hvis du
har lagt et budget og ikke har erfaring med at sætte både i stand, så tror
jeg roligt at du kan tillade dig at tre eller firedoble dit budget.
At bo på båd er meget romantisk, men også afsindigt dyrt og til tider
besværligt!
Claus