TDR hakker i det kolde vejr
Fra : Bernhard

Dato : 11-10-02 08:45

Hej NG

Jeg synes min 2-takter tager lang tid om at finde rytmen i takt med de
faldende temperaturgrader...nogen forslag?

Ville det være en ide - (ligesom på nogle biler) med et stykke pap
eller lign. - at blænde køleren?

Det skal siges, at temp.måleren pt. er i udu, men det er min helt
klare fornemmelse, at det tager laaang tid at komme op på normal
driftstemp.

Men det er vel helt normalt for modellen/2T-ere?

Pft.

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 11-10-02 09:28

In article <b841f08a.0210102345.6dc7210b@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...
> Hej NG
>
> Jeg synes min 2-takter tager lang tid om at finde rytmen i takt med de
> faldende temperaturgrader...nogen forslag?

Den skal være ordentlig varm, og krumtap m.m. skal også være varmt, da
det jo er i direkte forbindelse med 'gassen' inden den pumpes ind til
forbrænding.
Kaburatoris kan også være et problem. Det kan fjernes med
kaburatorsprit; men KUN hvis man kører med seperat oliepumpe, IKKE ved
premix!!!! (olien kan udskile!)

> Ville det være en ide - (ligesom på nogle biler) med et stykke pap
> eller lign. - at blænde køleren?

Ja, da! Bare den ikke bliver for varm!

> Det skal siges, at temp.måleren pt. er i udu, men det er min helt
> klare fornemmelse, at det tager laaang tid at komme op på normal
> driftstemp.
>
> Men det er vel helt normalt for modellen/2T-ere?

Det kan godt tage et sted imellem 5 og 10 km, før en 2-T'er er sådan
rigtig varm, og begynder at køre jævnt og lydefrit. Selvfølgelig
afhængig af hvilken cykel!
Der er MEGET stor forskel på 20 grader og 5 grader, i
udendørstemperatur.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 11-10-02 12:49

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kaburatoris kan også være et problem. Det kan fjernes med
> kaburatorsprit; men KUN hvis man kører med seperat oliepumpe, IKKE ved

Nu er sådan en TDR faktisk en ret smart sag - hvis ikke slanger/rør er
irret/kalket til, så har den faktisk karburator forvarmning... den leder
lige kølvandet ud gennem kaburatoren og tilbage en tur - ret fikst...

tror lige jeg skal have en snak med moller snarest - skal vist have renset
den karbunade...

> Ja, da! Bare den ikke bliver for varm!

Så vidt jeg husker - nu den ikke har kørt i snart et år - bevæger
temperaturmåleren sig næsten ikke ud af det hvidefelt - heller ikke under
bakkeåbning/lukning.. der røg den lige et par mm over... og jow -
termostaten åbner og lukker rigtigt nok - har tjecket...

> [...]
>
> --
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Mikkel - TDR i støbeske...

forresten nogen der havde de nødvendige mål så jeg kan se om et par
RS125/AF1 forgaffelben passer på?

Fra : Hekto

Dato : 11-10-02 13:15

In article <ao6dr5$1ura$1@news.cybercity.dk>, mikkel@[nospam]nurv.dk
says...

> [...]
> lige kølvandet ud gennem kaburatoren og tilbage en tur - ret fikst...
>
> tror lige jeg skal have en snak med moller snarest - skal vist have renset

Det er da en herlig ting! ... når man kører i koldt vejr altså!
Opvarmning af indsugningsluften skulle vel kunne forhindre de værdste
is-problemer. (Desværre koster det effekt og stempel-køling, når det
er varmt)
Yamaha har sikkert haft en god grund til at gøre, som de har gjort.

> [...]
> bakkeåbning/lukning.. der røg den lige et par mm over... og jow -
> termostaten åbner og lukker rigtigt nok - har tjecket...

Det tyder jo netop på, at kølerens kapacitet, er mere end
tilstrækkelig ved alm. kørsel.
Det gør også at man kan afdække lidt/meget af den; men om det hjælper
på tiden motoren er om at varme op, tvivler jeg dog lidt på.
--

http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Janus

Dato : 11-10-02 13:26

det må så være noget helt specielt olie du snakker om, for normalt er det
blandbart. Har brugt det på adskillige knallerter, crossere, etc. Hvordan
skulle man ellers kunne gennemføre en afdeling af vinterturnering i cross,
som ligger typisk i dec - jan.
Om ikke andet kan man lige tage et glas olieblandet benzin og komme noget
karburatorsprit og se hvad der sker

Janus

Fra : Hekto

Dato : 11-10-02 13:44

In article <ao6g12$lqq$1@eising.k-net.dk>, janusz@kampsax.dtu.dk
says...
> [...]
> som ligger typisk i dec - jan.
> Om ikke andet kan man lige tage et glas olieblandet benzin og komme noget

Bemærk brugen af ordet 'kan'!
Der er grund til at advare, da nogle olier _kan_ udskille, og det
lader jo temmeligen se sin effekt, på en 2-T'er!!! Jeg har simpelthen
ikke nerver til at undlade den lille advarsel, og bagefter skulle se
en tidligere 2-T-kollega i øjnene!
Hvis man udfører din lille sprit-test(!) skulle det vel ikke være det
store problem.

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-10-02 14:42

> [...]

Jep, prøv lige det! Det kunne være sjovt at se om der faktisk sker noget.

> Der er grund til at advare, da nogle olier _kan_ udskille, og det
> lader jo temmeligen se sin effekt, på en 2-T'er!

Nu behøver man jo faktisk slet ikke karburatorsprit for at få olie til at
skille fra bensinen på en 2T. Der er faktisk advarsel på adskillige af mine
2T olier om at de kan skille ved lave temperaturer, og jeg har en kraftig
formodning om at det kostede mig et stempel en vinterdag på Kawasaki'en
(KX250).
Derfor er det en rigtig god idé at omryste sin bensin grundigt før brug, og
varme motoren langsomt om om vinteren, for at undgå kold-sættere. Husk også
i forbindelse med vinterturneringer og anden vinterkørsel, at når det er
rigtig koldt, skal cimmeringene i især forgaflen også varmes op før brug,
ellers bliver de let utætte.

Rittig

Fra : Henning

Dato : 17-10-02 18:28