Toldsyn + afgiftsstørrelse
Fra : Søren N

Dato : 10-10-02 18:08

Efter et toldsyn får man så en endelig afgift at vide ud fra det som
synsmanden har vurderet den generelle stand? Dvs man kan få en ca. endelig
afgift at vide uden at have betalt den forløbige afgift??
--
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-02 18:42

"Søren N" wrote:

> Efter et toldsyn får man så en endelig afgift at vide ud fra det som
> synsmanden har vurderet den generelle stand?

Nope, for synsmanden vurderer ikke cyklen. Han identificerer kun cyklen er den
der tænkes betalt afgift af. Før skulle man istedet medbringe cyklen når
depositumet blev lagt.

> Dvs man kan få en ca. endelig afgift at vide uden at have betalt den
> forløbige afgift??

Nej, men ved ovennævnte toldsyn kan du forlange at komme til vurdering. Så
bliver du indkaldt af toldvæsnet.

Ib Jakobsen

Fra : Søren N

Dato : 10-10-02 18:52

Hvordan vil du tolke det:

»Stk. 3. Brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet
første gang, skal inden værdifastsættelsen forevises Statens Bilinspektion,
der syner køretøjet med henblik på at fastslå køretøjets identitet,
kilometerstand, udstyr og stand generelt. Bilinspektionens påtegninger på
synspapirerne indgår i værdifastsættelsen, som kan ske, uden at køretøjet
forevises for de i § 13 nævnte vurderingsmænd. De i § 13 nævnte
vurderingsmænd kan efter anmodning besigtige et køretøj, hvis de finder det
nødvendigt, eller hvis den, der frembyder køretøjet, ønsker det.«

M.v.h

Søren N

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-02 22:45

"Søren N" wrote:

> [...]
> vurderingsmænd kan efter anmodning besigtige et køretøj, hvis de finder det
> nødvendigt, eller hvis den, der frembyder køretøjet, ønsker det.«

Nøjagtig som der står. At de skal afkrydse et skema der siger lidt om køretøjets
stand. Set ud fra alder og om km-stand svarer til hvad man kan forvente. Du/de
kan så forlange/kræve at den bliver fremstillet til vurdering.

Ib Jakobsen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-10-02 18:57

> [...]
den
> der tænkes betalt afgift af. Før skulle man istedet medbringe cyklen når

Jo, synsmanden kontrollerer den generelle stand, men i en noget skematisk
form (helt bogstaveligt, da han sætter krydser i et skema). Resultatet
påføres antal kilometer (som tilsyneladende spises råt fra kilometertælleren
uden yderligere dokumentation), og det gives så til Told & Skat. Man får
også selv en kopi.

Men synsmanden sætter ikke kroner og øre på værdien, dét overlades til Told
& Skat.

> Nej, men ved ovennævnte toldsyn kan du forlange at komme til vurdering. Så
> bliver du indkaldt af toldvæsnet.

Man skal ikke forlange vurdering ("besigtigelse") ved synet - det skal i
stedet gøres ved betaling af depositum, som hidtil.

Man får stadig ikke opgivet det endelige beløb før man har betalt
depositum - denne del af praksis er ikke ændret.

--
Jørgen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-02 22:50

"Jørgen Winther" wrote:

> Man skal ikke forlange vurdering ("besigtigelse") ved synet - det skal i
> stedet gøres ved betaling af depositum, som hidtil.

Jo man kan godt forlange det ved toldsyn. Jeg har lige fået foretaget et sådan.
Jeg blev spurgt om jeg ønskede fremstilling til vurdering. Da jeg så smed
depositum på bordet, var dato og tidspunkt lavet klar.

> Man får stadig ikke opgivet det endelige beløb før man har betalt
> depositum - denne del af praksis er ikke ændret.

Det er stadig som i gamle dage på told&skat. Du har som jeg husker også været
møllen igennem et par gange.

Ib Jakobsen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 10-10-02 23:00

> [...]
> Jeg blev spurgt om jeg ønskede fremstilling til vurdering. Da jeg så smed
> depositum på bordet, var dato og tidspunkt lavet klar.

Det var smart og fleksibelt - mere af dét

> Det er stadig som i gamle dage på told&skat. Du har som jeg husker også
været
> møllen igennem et par gange.

Ja, de er så flinke allesammen - og det er ikke meget dyrere end en
eftermiddag på Nyhavn

--
Jørgen

Fra : Hekto

Dato : 11-10-02 09:09

Er der ikke noget med at der skal betales import-MOMS, hvis cyklen har
kørt under et eller andet antal kilometer, eller hvordan er det i det
hele taget med momsen?
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-10-02 10:11

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message
> Er der ikke noget med at der skal betales import-MOMS, hvis cyklen har
> kørt under et eller andet antal kilometer, eller hvordan er det i det
> hele taget med momsen?

Jo, det er rigtigt. Der er en kilometergrænse og en aldersgrænse - jeg kan
ikke lige huske tallene, men de har været nævnt her i gruppen tidligere (og
kan vist også findes på Told & Skats hjemmeside). Mener, det er 2000 km og ½
år. Hvis maskinen er "nyere" end dette, skal der betales dansk moms ved
indførelsen.

Dansk moms - og importtold - skal der under alle omstændigheder betales,
hvis man importerer fra et land udenfor EU.

Told og moms skal dog lægges ved indførelsen, altså man skal lige smutte ind
til tolderne, når man er på vej hjem med mc'en.

--
Jørgen