Wuhu!!! Det kører!
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 12:31

Hej,

Så gik jeg sgu' endelig gang i baby-gixxeren igen - jeg har ikke gjort andet
end at sætte 4 nye tændrør i.

Den kan dog stadig ikke altid starte alm., men hvis jeg selv skubber fremad
i 2. gear og slipper koblingen så futter den igang - men der kommer flere og
flere fremskridt for hver gang jeg prøver, og jeg har fået den startet med
startknappen en enkel gang.

Der er kommet reaktion på gashåndtaget, men det er stadigvæk ikke særlig
meget - jeg kan max få den op på 30 i 2. gear, det bliver bedre for hver
gang som sagt, men ikke særlig meget bedre for hver gang. Det er OK ikke,
det betyder ikke jeg langsomt ødelægger et eller andet hver gang jeg starter
den, vel?

Og en til ting: Jeg opdagede lige en "tut" lige midt på undersiden af
benzintanken, hvad er den til? Der sad ikke nogen slanger eller noget i...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Moller

Dato : 10-10-02 12:46

> [...]
> gang som sagt, men ikke særlig meget bedre for hver gang. Det er OK ikke,
> det betyder ikke jeg langsomt ødelægger et eller andet hver gang jeg

hmmm, sider sin vacumslange som den skal ????? tjek lige om den sider
som den skal, og at du ikke kan høre små puste/pruste lyde nede fra
caburatorene, hvor slangen skulle ha sidet, og at en af hætterne ikke
mangler.

VH
Lars Molnit

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 13:27

> [...]
> som den skal, og at du ikke kan høre små puste/pruste lyde nede fra
> caburatorene, hvor slangen skulle ha sidet, og at en af hætterne ikke

Vacuumslangen er i hvert fald sat på, og den kan jo kun sætte på en måde -
og den får i hvert fald benzin for jeg kan sagtenst køre langt - bare ikke
hurtigt. Jeg ved ikke helt hvad du mener med at slangen skulle have siddet
på karburatorerne? Men det med lydene kan der godt være noget om.

Mht. til hætterne (tændrørshætterne?) så er de skubbet så langt ned som
muligt, men der er der vel ikke nogen måde at tjekke efter, for man kan jo
ikke se gnisten når hætten er sat på...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 10-10-02 13:47

On Thu, 10 Oct 2002 14:27:25 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>hurtigt. Jeg ved ikke helt hvad du mener med at slangen skulle have siddet
>på karburatorerne? Men det med lydene kan der godt være noget om.

Prøv at beskrive hvor den "tut" sidder,det kunne også være noget så
simpelt som en drænstuds fra dækslet,i så fald skal der ikke
nødvendigvis sidde nogen slange på...

>Mht. til hætterne (tændrørshætterne?) så er de skubbet så langt ned som
>muligt, men der er der vel ikke nogen måde at tjekke efter, for man kan jo
>ikke se gnisten når hætten er sat på...

Nej,men måden (en måde i hvert fald) at tjekke om den tænder på alle
cylindre er simpelthen at mærke på forrøret til hver cylinder,de
skulle gerne være nogenlunde ens varme alle 4,naturligvis kun efter et
kort stykke tid da du ellers brænder nallerne

Hvor langt har du kørt,husk at vi tømte svømmerhuse sidst, så prøv
lige at prime carbs...bensinhanen på pri,så løber det til
karburatorerne uden undertryk idet vaccumsystemet bypasses.

Kan du starte den og holde den kørende i frigear,så stå lidt og blip
på gassen og så se om den ikke langsomt bliver bedre på gassen....

Har du ladet batteriet helt op også ?

-M

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 14:23

> Prøv at beskrive hvor den "tut" sidder,det kunne også være noget så
> simpelt som en drænstuds fra dækslet,i så fald skal der ikke
> nødvendigvis sidde nogen slange på...

Den sidder helt midt på tanken - det var ikke en vi overhovedet pillede ved,
jeg spekulerede bare på, hvorfor den var der...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 10-10-02 14:25

On Thu, 10 Oct 2002 15:22:31 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Den sidder helt midt på tanken - det var ikke en vi overhovedet pillede ved,
>jeg spekulerede bare på, hvorfor den var der...

Ahhh helt midt på tanken så er det sandsynligvis en drænstuds - no
worries

-M

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-10-02 22:01

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh helt midt på tanken så er det sandsynligvis en drænstuds - no
> worries

Det ER en drænstuds/overløb fra påfyldningen. Der bør sidde en slange på der
føres ned foran bagsvingeren.

Allan Bojesen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 14:58

> Hvor langt har du kørt,husk at vi tømte svømmerhuse sidst, så prøv
> lige at prime carbs...bensinhanen på pri,så løber det til
> karburatorerne uden undertryk idet vaccumsystemet bypasses.

Hmm, hvad betyder det på dansk? Mener du den der man kan dreje på så den
kører alm. eller reservetank? I så fald giver det ingen forskel, hvilket det
vel heller ikke skulle da den vist bare suger længere nede i tanken.
Hvis du mener noget andet må du godt forklare det lidt nærmere...

Og jeg har kørt ca. 2 km. med motoren igang, så svømmehusene skulle gerne
være fyldt op.

> Kan du starte den og holde den kørende i frigear,så stå lidt og blip
> på gassen og så se om den ikke langsomt bliver bedre på gassen....

Jeg kan starte den hvis den får masser af gas, men den er meget langsom til
at gå igang, slet ikke som den plejer. Jeg kan sagtens kører den helt op i
omdrejningerne i frigear, men hvis jeg slipper gassen helt (den kan holde
sig i gang med en lille bitte smule gashåndtag) går den i stå - selv med
choker på.
Jeg tænker lidt på om det mon kan være tomgangsreguleringen jeg er kommet
til at dreje på. Er der nogen der ved om den skal drejes med eller mod uret
for at få mere fut i sagerne?

> Har du ladet batteriet helt op også ?

Jeps.

Men det er som sagt som om den mangler "kraft". Når jeg har den kørende i
frigear og går ned i første så går den for det meste i stå når jeg prøver at
køre...

En lille bi-ting: Når jeg skifter i gearerne lyder det meget tørt eller hvad
man nu skal sige. Er det noget man kan smøre?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Moller

Dato : 10-10-02 15:41

> Jeg kan starte den hvis den får masser af gas, men den er meget langsom
til
> at gå igang, slet ikke som den plejer. Jeg kan sagtens kører den helt op i

okay... har du choker på mens du starter den, og hvor meget ??? det her
lyder som om din tomgangs indstilling er fuldstændig hen i vejret (hvis
benzin, tændrør osv... er 100% i orden)

Hvornår har du sidst fået syncroniseret tomgang ???? og stillet den
rigtigt.

> omdrejningerne i frigear, men hvis jeg slipper gassen helt (den kan holde
> sig i gang med en lille bitte smule gashåndtag) går den i stå - selv med
> choker på.

Hvis den er varm, bør den gå i stå med choker på, hvis den ik er varm,
skal den ha choker på....

> Jeg tænker lidt på om det mon kan være tomgangsreguleringen jeg er kommet
> til at dreje på. Er der nogen der ved om den skal drejes med eller mod
uret
> for at få mere fut i sagerne?

så vidt jeg husker er det en fælles skrue jo, så drej lidt op, og lidt
ned, for at se forskellen... nu den er galt, kan du jo ikke gøre den være...
:)

> [...]
> frigear og går ned i første så går den for det meste i stå når jeg prøver

har du pillet ved nålen, og hoveddysen også ????

VH
Lars Molnit

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 15:51

> har du pillet ved nålen, og hoveddysen også ????

Jeg ved ikke engang hvad det er, og jeg piller kun ved noget jeg ved hvad
er! Så med mindre det er noget man kan ændre ved et lille skub eller noget,
så har jeg ikke ændret noget der.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-10-02 21:58

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> En lille bi-ting: Når jeg skifter i gearerne lyder det meget tørt eller
hvad
> man nu skal sige. Er det noget man kan smøre?

Er der olie på ???

Du checker oliestanden gennem en lille glasrude bagerst på højre side af
motoren. Motoren skal lige have kørt nogle minutter og derefter stået stille
i 5-10 minutter, hvorefter oliestanden i glasset skal stå i den øverste
halvdel. Cyklen skal stå lodret når du checker.

Allan Bojesen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 22:35

> Er der olie på ???

Ja, men jeg skifter det snart.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Moller

Dato : 10-10-02 14:06

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> [...]
> hurtigt. Jeg ved ikke helt hvad du mener med at slangen skulle have siddet

Man kan sagtens køre uden vacumslangen sider på, men bare ikke særlig
hurtigt... det er oplevet på banditten. og den døde med det samme når den
skulle tage fat.

Hvor slangen skulle side på kaburatorene, menes at vacum slangen går fra
benzinhanen ned til en lille studs på en af kaburatorene... bringer os
videre til det næste.

>Men det med lydene kan der godt være noget om.
>
> Mht. til hætterne (tændrørshætterne?)

Øh, sagde jeg noget om tændrør... nej, på kaburatoren hvor din
vacumslange sider, sider den fast på en lille studs, den lille studs
existere også på de 3 andre kaburatore, men bare med små hætter på, sådan at
de ikke er utætte... det er f.eks. der man også tilslutter sin Scoot oiler
osv... hvis man bruger den slags... hvis en af hætterne mangler, eller er
lidt utæt, vil du høre en lille pift lyd, i takt med motoren dernede fra...
det vil medføre at dine kabu'er ikke kan holdes syncroniseret (vigtig ting
i tomgang, og når der startes) og din motor vil køre af H... til.

> muligt, men der er der vel ikke nogen måde at tjekke efter, for man kan jo
> ikke se gnisten når hætten er sat på...

Øh ??? man kan ikke se gnisten, hvis den er monteret rigtigt... men er
der gnist på alle dine Cyll. nu du selv fik det på banen... 1 rør op af
gangen, tryk kort på starteren, mens siden af røret rør ved Cyll... kommer
der ingen gnist på 1, så er det nok røret (byt rundt med sidemanden som
virker) er der 2, og det er de samme 2 fra samme tændspole, så er det
forsyningen til lige denne tændspole, eller tændspolen der er smuttede...
osv. osv...

Nu du har rørende oppe, så tjek lige udsendet, samt gap størelsen om den
er rigtig... hvis du er i tvivl om farverne, så tag et billede og smid det
ind på binaer.motor :) så kan vi andre bedømme om den er slem... især hvis
nogen af dem udskiller sig for resten.

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 10-10-02 14:07

> [...]
at
> de ikke er utætte... det er f.eks. der man også tilslutter sin Scoot oiler

Rettelse, gixxeren har 2 dobbelt kaburatore, så den har nok kun 1 studs
på hver dobbelt kabu... ka ik huske det fra jeg kiggede på Fer's

VH
Lars Molnit

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 14:20

> Rettelse, gixxeren har 2 dobbelt kaburatore, så den har nok kun 1
studs
> på hver dobbelt kabu... ka ik huske det fra jeg kiggede på Fer's

Slangen går fra tanken og ned til et "t-kryds", hvilket Micahel kan
bekræfte.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Michael K. S.

Dato : 10-10-02 14:23

On Thu, 10 Oct 2002 15:19:43 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Slangen går fra tanken og ned til et "t-kryds", hvilket Micahel kan
>bekræfte.

Ja det kan Moller jo heller ikke vide,men alt det han nævner ved du
allerede,så med mindre vacuumsystemet er utæt eller ikke fungerer så
er det ikke det,men prøv som sagt at køre den på pri istedet....så får
du da testet det !

-M

Fra : Moller

Dato : 10-10-02 15:36

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Ja det kan Moller jo heller ikke vide,men alt det han nævner ved du

Ja, man kan jo ikke vide hvordan den slags laves på alle modeller jo :)

> allerede,så med mindre vacuumsystemet er utæt eller ikke fungerer så
> er det ikke det,men prøv som sagt at køre den på pri istedet....så får
> du da testet det !

Yepsen... og samtidig lyt efter dernede fra om der kommer små snøftelyde
dernede fra, som om vacumsystemet er utæt. hellere være sikker at få det
tjekket, end til sidst opdage det var det, og så ha spildt tiden på alt
muligt andet.

VH
Lars Molnit

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 14:21

> Øh ??? man kan ikke se gnisten, hvis den er monteret rigtigt... men er
> der gnist på alle dine Cyll. nu du selv fik det på banen... 1 rør op af
> gangen, tryk kort på starteren,

Ja, ja, det tjekkede jeg da jeg monterede de nye tændrør - det jeg mente var
at jeg ikke kan se om der er gnist mens det sidder i cylinderen.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Squish

Dato : 12-10-02 16:27

> [...]
>
> Og en til ting: Jeg opdagede lige en "tut" lige midt på undersiden af
> benzintanken, hvad er den til? Der sad ikke nogen slanger eller noget i...

Hej Rasmus,

Jeg tænkte på, om du måske var kommet til at bytte rundt på tændkablerne?
Prøv lige at kontrollere det!

Mvh. Squish

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 13-10-02 21:24

> Jeg tænkte på, om du måske var kommet til at bytte rundt på tændkablerne?
> Prøv lige at kontrollere det!

Altså den rigtige hætte til det rigtige tændrør, eller hvad? Det tror jeg er
meget usandsynligt, men hvordan tjekker man det?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Squish

Dato : 14-10-02 14:32

> [...]
er
> meget usandsynligt, men hvordan tjekker man det?

Ja, dvs. den rigtige ledning til det rigtige tændrør! På min CB400F, er
tændkablerne mærket 1-4, fra venstre mod højre, lige over tændrørshætterne.
Måske kan du på selve tændspolerne se, hvor de respektive ledninger skal gå
hen? Ellers kan du jo også prøve dig frem.. nogle kabler må jo være længere
end andre, så visse muligheder kan udelukkes?

Mvh. Squish