ang. diesel
Fra : Dieter Hahn

Dato : 10-10-02 11:22

Hej Folkens...

Der er skrevet meget om vinterklargøring,
men hvad gør man ved dieseltanken ?

Skal den tømmes for at undgå dieselpest,
eller findes der noget tilsætning af en
slags ?

D.H.

dh@compex.dk

Fra : Jan

Dato : 11-10-02 08:42

"Dieter Hahn" <boss@compex.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der er skrevet meget om vinterklargøring,
> men hvad gør man ved dieseltanken ?
>
> Skal den tømmes for at undgå dieselpest,

Om *dieselpest* er det vi kaller for *dieseldyr* i Norge har jeg følende
innspill:

Dieseldyr dannes som en følge av vann i dieselen. For å unngå dette kan man
tappe ut litt av innholdet nederst i dieseltanken hvor vann vil samle seg.
Dette går greit om man har en "sump" der tanken er lavest, og en mulighet
til å tappe ut fra bunnen av dette. Enkelte båter har blitt levert nye fra
verftet med muligheter for dette.

Om du før vinteropplag kan fylle tanken helt opp med diesel, da vil du få
mindre mulighet for kondens og økning av vanninnholdet i dieseltanken - og
dermed mindre risiko for dieseldyr.

Jeg vil tro at om du tilsetter kondensfjerner kan også problemet begrenses.

Mvh Jan

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-10-02 08:51

"Jan" <janabr.nospam@online.no> skrev i en meddelelse

> Om du før vinteropplag kan fylle tanken helt opp med diesel, da vil du få
> mindre mulighet for kondens og økning av vanninnholdet i dieseltanken - og
> dermed mindre risiko for dieseldyr.

Den løsning, hvor man fylder tanken helt op, har jeg også læst mig til, så
metoden er sikkert brugbar.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Klaus Kyrsting

Dato : 11-10-02 13:05

On Thu, 10 Oct 2002 12:22:06 +0200, "Dieter Hahn" <boss@compex.dk>
wrote:

> [...]
>
>Der er skrevet meget om vinterklargøring,
>men hvad gør man ved dieseltanken ?
>
>Skal den tømmes for at undgå dieselpest,

Hej Dieter,
du skal fylde tanken helt op - herved minimeres kondensvand på tankens
sider. Du kan også tilsætte et anti-pest additiv hver gang du tanker,
men det bruger jeg nu ikke selv.
mvh
Klaus