/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vinterdæk???
Fra : Michael Fastrup Lars~


Dato : 06-10-02 11:30

Hej alle,

Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget der
hedder vinterdæk til MC?

Venlig hilsen,
Fastrup

Suzuki GS500



 
 
Steen Schmidt (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-10-02 12:28

> Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget der
> hedder vinterdæk til MC?

Næh....der er til gengæld uhyre stor forskel på hvorledes forskellige
dækmærker/modeller opfører sig i kulde.

Mvh
Steen


Claus Kenberg (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Kenberg


Dato : 06-10-02 12:44

> Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget der
> hedder vinterdæk til MC?

Jeg tænker "is speedway" hæhæ...stoooore pigdæk

Nej men,
jeg tror det ikke, men der er helt sikkert nogle dæk som kommer tættere end
andre.
Vinterdæk til biler har to primære forskelle. Først og fremmest er væsentlig
blødere end et alm. helårsdæk og derved har greb i asfalten, også når det
bliver koldt i vejret; hvor helårsdæk har det med at blive hårde og derved
miste greb. Udover dette har det små lameller, som hjælper dæk'et til bedre
friktion mod fastkørt sne og isglat asfalt.

Hvis man ikke kan få et decideret vinterdæk til mc, vil jeg foreslå et dæk
som er meget blødt, og fortsætter med at være det selv i frostvejr (der skal
du nok kontakte producenterne). Samtidigt skal du være opmærksom på at det
skal have et godt dybt mønster som er godt til at dræne vand og sjap - sne
og is kan du nok ikke gøre meget ved.

Altså bløde dæk, med gode egenskaber i vådt føre, og dybt mønster. Du skal
dog nok ikke forvente at de holder så lang tid som normale touringdæk, men
så må du jo skifte igen til foråret hvis det er.

Jeg glæder mig til at se hvad andre har af mere konkrete forslag

Mvh
Claus Kenberg
GPz 750, med to godt slidte sommerdæk



Anders Majland \(Rep~ (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 06-10-02 14:44

> Jeg glæder mig til at se hvad andre har af mere konkrete forslag

Heidenau har tidligere langseret et decideret vinterdæk til vinteren
2001/2002. Det er ikke lykkedes for mig at fat i nogle endnu og jeg er ikke
sikker på hvilke dimensioner de laver dem i udover de 12" der passer mig.
Men læs deres reklame på

http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p1.jpg
http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p2.jpg

og gik evt videre på http://www.reifenwerk-heidenau.de/ Jeg kiggede lige
videre og de har vist dem frem på intermot i år
http://www.reifenwerk-heidenau.de/news_intermot_2002_12.html

/A - der lige blev mindet om at jeg måske igen skulle prøve at få fat i et
sæt ...






Michael Fastrup Lars~ (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Fastrup Lars~


Dato : 06-10-02 16:19

Tak for det - jeg har skrevet til Heidenau, for at høre dem om priser og
forsendelse, så må vi vente og høre hvad de siger til det. Jeg post'er her
når jeg hører noget.

/Fastrup
Suzuki GS500, der måske får vintersutter på

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:anpev3$9k6$1@sunsite.dk...
> > Jeg glæder mig til at se hvad andre har af mere konkrete forslag
>
> Heidenau har tidligere langseret et decideret vinterdæk til vinteren
> 2001/2002. Det er ikke lykkedes for mig at fat i nogle endnu og jeg er
ikke
> sikker på hvilke dimensioner de laver dem i udover de 12" der passer mig.
> Men læs deres reklame på
>
> http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p1.jpg
> http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p2.jpg
>
> og gik evt videre på http://www.reifenwerk-heidenau.de/ Jeg kiggede lige
> videre og de har vist dem frem på intermot i år
> http://www.reifenwerk-heidenau.de/news_intermot_2002_12.html
>
> /A - der lige blev mindet om at jeg måske igen skulle prøve at få fat i et
> sæt ...
>
>
>
>
>



Buck (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 07-10-02 07:49

øh... ikke for noget, men både pris og dimensioner står på hjemmesiden...

http://www.reifenwerk-heidenau.de/

klik på "Shop" og derefter på "Snowtex-reifen"
der står prisen i Euro ud for dimensionerne...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01
"Michael Fastrup Larsen" <fastrupFJERN@mail.tele.dk> wrote in message
news:3da054b6$0$91451$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for det - jeg har skrevet til Heidenau, for at høre dem om priser og
> forsendelse, så må vi vente og høre hvad de siger til det. Jeg post'er her
> når jeg hører noget.
>
> /Fastrup
> Suzuki GS500, der måske får vintersutter på
>
> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message
news:anpev3$9k6$1@sunsite.dk...
> > > Jeg glæder mig til at se hvad andre har af mere konkrete forslag
> >
> > Heidenau har tidligere langseret et decideret vinterdæk til vinteren
> > 2001/2002. Det er ikke lykkedes for mig at fat i nogle endnu og jeg er
> ikke
> > sikker på hvilke dimensioner de laver dem i udover de 12" der passer
mig.
> > Men læs deres reklame på
> >
> > http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p1.jpg
> > http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p2.jpg
> >
> > og gik evt videre på http://www.reifenwerk-heidenau.de/ Jeg kiggede
lige
> > videre og de har vist dem frem på intermot i år
> > http://www.reifenwerk-heidenau.de/news_intermot_2002_12.html
> >
> > /A - der lige blev mindet om at jeg måske igen skulle prøve at få fat i
et
> > sæt ...
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



Anders Majland \(Rep~ (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 07-10-02 10:36


"Buck" <buck_@sol.dk>
> øh... ikke for noget, men både pris og dimensioner står på hjemmesiden...
>
> http://www.reifenwerk-heidenau.de/
>
> klik på "Shop" og derefter på "Snowtex-reifen"
> der står prisen i Euro ud for dimensionerne...

Men de sælger i ikke selv postordre uden for tyskland (eller det gjorde de
ikke sidte år). De henviser til Nordisk Dækimport og de aner ikke hvad man
snakker om når man såør til heidenau snowtex. Så jeg strandede sidste år på
at mine favorit postordrebutikker i D ikke kunne levere inden det var så
sent på året at det kunne være ligemeget ...

/A



Michael Fastrup Lars~ (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Fastrup Lars~


Dato : 07-10-02 16:23

Her er svaret fra Heidenau:

danke für Ihr Interesse an Heidenau Reifen.
Nein, die SnowTex - Reifen werden nur für Scooter produziert, nicht für
Motorräder.
Heidenau - Reifen können Sie in Dänemark bei unserem Importeur,
Fa. MAX MC Import AS beziehen, Tel. 74404861.

Jeg er bange for, at jeg må lede efter nogle andre dæk

/Fastrup
Suzuki GS500

"Michael Fastrup Larsen" <fastrupFJERN@mail.tele.dk> wrote in message
news:3da054b6$0$91451$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for det - jeg har skrevet til Heidenau, for at høre dem om priser og
> forsendelse, så må vi vente og høre hvad de siger til det. Jeg post'er her
> når jeg hører noget.
>
> /Fastrup
> Suzuki GS500, der måske får vintersutter på
>
> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message
news:anpev3$9k6$1@sunsite.dk...
> > > Jeg glæder mig til at se hvad andre har af mere konkrete forslag
> >
> > Heidenau har tidligere langseret et decideret vinterdæk til vinteren
> > 2001/2002. Det er ikke lykkedes for mig at fat i nogle endnu og jeg er
> ikke
> > sikker på hvilke dimensioner de laver dem i udover de 12" der passer
mig.
> > Men læs deres reklame på
> >
> > http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p1.jpg
> > http://www.majland.org/leo/gfx/snowtex-p2.jpg
> >
> > og gik evt videre på http://www.reifenwerk-heidenau.de/ Jeg kiggede
lige
> > videre og de har vist dem frem på intermot i år
> > http://www.reifenwerk-heidenau.de/news_intermot_2002_12.html
> >
> > /A - der lige blev mindet om at jeg måske igen skulle prøve at få fat i
et
> > sæt ...
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



lape82@hotmail.com (06-10-2002)
Kommentar
Fra : lape82@hotmail.com


Dato : 06-10-02 17:56

jeg kørte selv hele sidste vinter i alt skaks vejr, og jeg havde ikke
nogle vinterdæk på og det gik da fint. Det skal da siges at jeg var
rimelig forsigtig når det var frost. Men hvis du absolut vil have
noget som ligner vinterdæk så køb nogle cross dæk, der er da masser af
mønster på.
Lasse
xs 400 SE

> Hej alle,
>
> Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget der
> hedder vinterdæk til MC?
>
> Venlig hilsen,
> Fastrup
>
> Suzuki GS500

Jes Vestervang (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-10-02 18:01

lape82@hotmail.com wrote:

> Men hvis du absolut vil have noget som ligner vinterdæk så køb nogle
> cross dæk, der er da masser af mønster på.
>
Det er nok ikke lige vejen at gå, for hvis der er noget crossdæk er kendt
for, så er det da et elendigt vejgreb på asfalt.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Claus Rittig (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-10-02 21:15

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:v7qpna.p11.ln@vissen.vandhane...
> lape82@hotmail.com wrote:

> > Men hvis du absolut vil have noget som ligner vinterdæk så køb nogle
> > cross dæk, der er da masser af mønster på.
> >
> Det er nok ikke lige vejen at gå, for hvis der er noget crossdæk er kendt
> for, så er det da et elendigt vejgreb på asfalt.

Jah, men... I bilisternes verden er vinterdæk også kendt for et elendigt
vejgreb - om sommeren.
Det suverænt bedste man kan køre med i sne, sjap og is - er motocrossdæk.
Motocross dæk dur bare ikke rigtig til almindelige gademotorcykler, dels kan
det være svært at finde en dimension der passer (bagdæk fås i 17-18 og 19",
fordæk i 21". Der er også nogle mindre dimensioner til 80cc cross, men de er
meget smalle), dels er de altså MEGET grove, og dermed ret ukomfortable og
med dårligt vejgreb når føret ikke er helt skidt.
Men prøve at kigge efter et almindeligt off-road dæk, det er både lovligt at
køre med (det er motocross dæk ikke), og er ganske glimrende til
vinterkørsel.

Sidespring: Jeg har lige hygget mig i værkstedet idag med at gøre EXC'en
klar til Sønderjysk Terræn Cross, og blandt andet sat nyt kædesæt på og et
Mitas Stone King bagdæk (18"). Stone King er kendt i off-road og enduro
kredse som DET groveste dæk man kan få, og er et af mine favorit-dæk.

Rittig
(Som brugte 3 timer på at smøre kronrørslejer)



Pein (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 06-10-02 22:41

"Claus Rittig" skrev ...
> Det suverænt bedste man kan køre med i sne, sjap og is - er
> motocrossdæk. Motocross dæk dur bare ikke rigtig til almindelige
> gademotorcykler, dels kan det være svært at finde en dimension
> der passer (bagdæk fås i 17-18 og 19", fordæk i 21". Der er også
> nogle mindre dimensioner til 80cc cross, men de er
> meget smalle), dels er de altså MEGET grove, og dermed ret
> ukomfortable og med dårligt vejgreb når føret ikke er helt skidt.

Og de er ekstra ukomfortable på en tung cykel. Min TransAlp på 186 kg.
tørvægt var meget træls med et StoneKing bag og et frisk
offroad-/crossdæk foran. Hvad vejer en GS500?

Men på DT'eren (ca. 110 kg) med nogle knopdæk, har jeg mere kontrol over
glatkørsel end jeg nogensinde har haft, og jeg har ellers kørt i alt
slags vintervejr. Pludselig tør man forhjulsbremse pænt hårdt ind i et
sving og alt muligt.

/Pein



Jes Vestervang (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-10-02 22:55

Pein wrote:

> Men på DT'eren (ca. 110 kg) med nogle knopdæk, har jeg mere kontrol over
> glatkørsel end jeg nogensinde har haft, og jeg har ellers kørt i alt
> slags vintervejr. Pludselig tør man forhjulsbremse pænt hårdt ind i et
> sving og alt muligt.
>
Det vil jeg da prøve når jeg får mig sådan en Der skulle helst ikke gå
så lang tid endnu :)
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - snart med lillesøster

Christian Stidsen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 07-10-02 11:22

> FZS600 - snart med lillesøster

Hvad har du i kikkerten ?

Christian

--
FZS600



Jes Vestervang (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 07-10-02 21:50

Christian Stidsen wrote:

>> FZS600 - snart med lillesøster
>
> Hvad har du i kikkerten ?
>
En DT125 LC, LC2 eller R afhængig og økonomi og tilfældigheder

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Michael Fastrup Lars~ (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Fastrup Lars~


Dato : 07-10-02 16:25

GS500'eren er opgivet til 169 kg. tørvægt....

/Fastrup
Suzuki GS500

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
news:v52o9.78956$Qk5.3457118@news010.worldonline.dk...
> "Claus Rittig" skrev ...
> > Det suverænt bedste man kan køre med i sne, sjap og is - er
> > motocrossdæk. Motocross dæk dur bare ikke rigtig til almindelige
> > gademotorcykler, dels kan det være svært at finde en dimension
> > der passer (bagdæk fås i 17-18 og 19", fordæk i 21". Der er også
> > nogle mindre dimensioner til 80cc cross, men de er
> > meget smalle), dels er de altså MEGET grove, og dermed ret
> > ukomfortable og med dårligt vejgreb når føret ikke er helt skidt.
>
> Og de er ekstra ukomfortable på en tung cykel. Min TransAlp på 186 kg.
> tørvægt var meget træls med et StoneKing bag og et frisk
> offroad-/crossdæk foran. Hvad vejer en GS500?
>
> Men på DT'eren (ca. 110 kg) med nogle knopdæk, har jeg mere kontrol over
> glatkørsel end jeg nogensinde har haft, og jeg har ellers kørt i alt
> slags vintervejr. Pludselig tør man forhjulsbremse pænt hårdt ind i et
> sving og alt muligt.
>
> /Pein
>
>



Claus Rittig (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-10-02 16:36

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:v52o9.78956$Qk5.3457118@news010.worldonline.dk...

> Men på DT'eren (ca. 110 kg) med nogle knopdæk, har jeg mere kontrol over
> glatkørsel end jeg nogensinde har haft, og jeg har ellers kørt i alt
> slags vintervejr. Pludselig tør man forhjulsbremse pænt hårdt ind i et
> sving og alt muligt.

Og jeg kan så afsløre for jer der skulle være i tvivl, at Niels er en uhyre
habil vinterkører! Faktisk har jeg aldrig set noget lignende.
I hans første enduro-løb (en DM afdeling) blev han naturligvis sat svært til
vægs på alle prøverne, han var jo debuttant og kendte ikke motorcyklen vildt
godt endnu. Men en af prøverne var på en flad og jævn mark der var
bundfrossen. Det var som at køre på en tilfrossen sø. Dér satte Niels tider
der var bedre end flere af elite-kørerne på begge gennemkørsler. Og han slog
mig voldsomt.

Rittig



Jes Vestervang (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-10-02 22:44

Claus Rittig wrote:
....
> Det suverænt bedste man kan køre med i sne, sjap og is - er motocrossdæk.
....
Så fik vi det på plads! Tak for det
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Henning (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 07-10-02 02:01

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3da099ec$0$18147$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det suverænt bedste man kan køre med i sne, sjap og is - er motocrossdæk.

Nu har jeg ikke kørt med 'rigtige' cross dæk, så... Men min erfaring er, at bløde dæk med et finere mønster og gerne lameller er bedre på is og og en fugtig vej, der er frosset. Sådanne dæk står ikke dårligere fast i sne og sjap end helt grove dæk. Mine favoritter lige nu er VeeRubber (lavet i, af alle steder, Thailand). Til min kørsel (altid og overalt) er det de bedste dæk jeg har haft. Kun i sand mangler de greb ifht et mere åbent mønster.

MaxMC har dem i størrelser:
2,75/19
3,50/18
4,10/18
110/80/18
3,00/21
2,75/21
80/90/21

Så der er størrelser også til en del mindre asfaltcykler.


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Hans (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 07-10-02 20:55

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
>"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk>
>skrev i en meddelelse
>news:v7qpna.p11.ln@vissen.vandhane...
>> lape82@hotmail.com wrote:
>> Det er nok ikke lige vejen at gå,
>>for hvis der er noget crossdæk er kendt
>> for, så er det da et elendigt
>>vejgreb på asfalt.
>
>Det suverænt bedste man kan køre med
>i sne, sjap og is - er motocrossdæk.

Problemet er bare at føret i den danske vinter er meget omskifteligt.

En dag kan der være behov for dæk specielt egnet til kørsel på is. Få

dage efter kan behovet være et helt andet. Med andre ord må vinterdæk

til MC i DK nødvendigvis være et kompromis.
Jeg har gode erfaringer med at køre på speedway dæk. De er bløde og
har lameller. Minuset er blot at de slides hurtigt, kun findes i
forholdsvis store størrelser og ikke er lovlige på gaden.
Jeg har eksperimenteret med at skære lameller i offroad dæk, men det
gav ikke mærkbart bedre vejgreb.
De sidste år har jeg kørt med pigdæk. Der er kun pigge yderst i
dækket, således at de kun går i vejen ved kraftig nedlægning (og det
skal man nok holde sig fra om vinteren). De dage, hvor det er
sneglat, kan man så "pifte" dækkene så man får gavn af piggene og
køre halvflade dæk. Det lyder nok åndsvagt, men det er en brugbar
metode.

Hans


Buck (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 08-10-02 08:39

Siger du at det er bedre at køre med lavere dæktryk når der er is på vejen??

--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01
"Hans (slet D4JHB)" <hansr@D4JHBmail.dk> wrote in message
news:3da1e67a$0$32558$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
> >"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk>
> >skrev i en meddelelse
> >news:v7qpna.p11.ln@vissen.vandhane...
> >> lape82@hotmail.com wrote:
> >> Det er nok ikke lige vejen at gå,
> >>for hvis der er noget crossdæk er kendt
> >> for, så er det da et elendigt
> >>vejgreb på asfalt.
> >
> >Det suverænt bedste man kan køre med
> >i sne, sjap og is - er motocrossdæk.
>
> Problemet er bare at føret i den danske vinter er meget omskifteligt.
>
> En dag kan der være behov for dæk specielt egnet til kørsel på is. Få
>
> dage efter kan behovet være et helt andet. Med andre ord må vinterdæk
>
> til MC i DK nødvendigvis være et kompromis.
> Jeg har gode erfaringer med at køre på speedway dæk. De er bløde og
> har lameller. Minuset er blot at de slides hurtigt, kun findes i
> forholdsvis store størrelser og ikke er lovlige på gaden.
> Jeg har eksperimenteret med at skære lameller i offroad dæk, men det
> gav ikke mærkbart bedre vejgreb.
> De sidste år har jeg kørt med pigdæk. Der er kun pigge yderst i
> dækket, således at de kun går i vejen ved kraftig nedlægning (og det
> skal man nok holde sig fra om vinteren). De dage, hvor det er
> sneglat, kan man så "pifte" dækkene så man får gavn af piggene og
> køre halvflade dæk. Det lyder nok åndsvagt, men det er en brugbar
> metode.
>
> Hans
>



Pein (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 08-10-02 21:09

"Buck" skrev ...
> Siger du at det er bedre at køre med lavere dæktryk når der er is på
vejen??
>
> "Hans wrote ...
> > De sidste år har jeg kørt med pigdæk. Der er kun pigge yderst i
> > dækket, således at de kun går i vejen ved kraftig nedlægning (og det
> > skal man nok holde sig fra om vinteren). De dage, hvor det er
> > sneglat, kan man så "pifte" dækkene så man får gavn af piggene og
> > køre halvflade dæk. Det lyder nok åndsvagt, men det er en brugbar
> > metode.
> >
Det var vist for at få piggene, der kun sidder yderst, i asfalten.

Men generelt skulle det ikke undre mig, om lavere tryk giver bedre greb
hvis det er meget glat, eller der ligger sne.
Offroad køres gerne med dæktryk i omegnen af 14-18 psi. En af de
enduro-prøver Rittig nævner her i tråden, hvor jeg slog næsten hele
feltet på en isglat markprøve, kørte jeg 1/3 af prøven med punkteret
bagdæk! Der var så glat, at jeg først opdagede det bagefter, selvom
fælgbåndet var røget ud og havde viklet sig omkring bagakslen.

Men husk, meget lave dæktryk kræver dækstrammer, ellers river man
ventilen af når fælgen snurrer rundt i dækket. Og det gælder både for og
bag. Det var det der skete for mig på omtalte enduroprøve.
Een anden kører (Håkon) kørte også uden dækstrammer i det løb. Han rev
også en ventil af.

Mvh. Pein
Honda TransAlp (til altvejrs kørsel, også vinter)
Yamaha DT125R (til offroad og seriøs glatkørsel)



Claus Rittig (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-10-02 16:46

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:PXGo9.84644$Qk5.3811088@news010.worldonline.dk...

> Men husk, meget lave dæktryk kræver dækstrammer, ellers river man
> ventilen af når fælgen snurrer rundt i dækket. Og det gælder både for og
> bag. Det var det der skete for mig på omtalte enduroprøve.
> Een anden kører (Håkon) kørte også uden dækstrammer i det løb. Han rev
> også en ventil af.

Jep, kombinationen af meget bid, lavt dæktryk til at presse dækket mod
fælgen og så lave temperaturer at gummiet bliver lidt hårdt, det kræver
dækstrammer.

Rittig



Per Svein Moland (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Svein Moland


Dato : 10-10-02 07:12

Claus Rittig wrote:
> "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> news:PXGo9.84644$Qk5.3811088@news010.worldonline.dk...
>
>> Men husk, meget lave dæktryk kræver dækstrammer, ellers river man
>> ventilen af når fælgen snurrer rundt i dækket. Og det gælder både
>> for og bag. Det var det der skete for mig på omtalte enduroprøve.
>> Een anden kører (Håkon) kørte også uden dækstrammer i det løb. Han
>> rev også en ventil af.
>
> Jep, kombinationen af meget bid, lavt dæktryk til at presse dækket mod
> fælgen og så lave temperaturer at gummiet bliver lidt hårdt, det
> kræver dækstrammer.

Hva er en "dækstrammer"?

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'



Claus Rittig (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 10-10-02 15:07

"Per Svein Moland" <per.svein@aasmek.no> skrev i en meddelelse
news:nS8p9.1632$jS5.33026@news2.ulv.nextra.no...

> Hva er en "dækstrammer"?

Det er en buet plade af gummibelagt metal som ligger inde i fælgen. Den
bruges til at presse (indefra) dæk-kanterne mod fælgkanterne, så dækket
nærmest spændes fast, på det sted hvor den ligger. Til det formål har den en
bolt der stikker ud gennem fælgen ligesom ventilen på slangen, med en møtrik
man kan spænde den med. Den er standard på motocross og enduro-cykler, men
hvis man mangler den, er den både billig, og let at montere.
Man bruger den fordi motocross dæk i jord kan give så godt bid (ved dæktryk
på 12 - 18 psi som man bruger på den type cykler) at fælgen spinner i
dækket, og derved rykker ventilen af slangen.

Rittig



Per Svein Moland (11-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Svein Moland


Dato : 11-10-02 06:31

Claus Rittig wrote:
> "Per Svein Moland" <per.svein@aasmek.no> skrev:
>
>> Hva er en "dækstrammer"?
>
> Det er en buet plade af gummibelagt metal som ligger inde i fælgen.
> Den bruges til at presse (indefra) dæk-kanterne mod fælgkanterne, så
> dækket nærmest spændes fast, på det sted hvor den ligger. Til det
> formål har den en bolt der stikker ud gennem fælgen ligesom ventilen
> på slangen, med en møtrik man kan spænde den med. Den er standard på
> motocross og enduro-cykler, men hvis man mangler den, er den både
> billig, og let at montere. Man bruger den fordi motocross dæk i jord
> kan give så godt bid (ved dæktryk på 12 - 18 psi som man bruger på
> den type cykler) at fælgen spinner i dækket, og derved rykker
> ventilen af slangen.

Tusen takk. Kanskje det hadde vært en ide for min TransAlp. Jeg har ødelagt
2 slanger(ventiler) ved at dekket har flyttet seg på felgen.

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'



Claus Rittig (11-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-10-02 14:55

"Per Svein Moland" <per.svein@aasmek.no> skrev i en meddelelse
news:zmtp9.2359$jS5.55214@news2.ulv.nextra.no...

> Kanskje det hadde vært en ide for min TransAlp. Jeg har ødelagt
> 2 slanger(ventiler) ved at dekket har flyttet seg på felgen.

Ja, det lyder absolut som om du mangler en dækstrammer. Nogle kalder dem
også en dæk-lås. Du kan let selv omtere den, og den kan købes hos de fleste
motocross forhandlere til småpenge, du skal blot bore et hul i fælgen i
ventil-størrelse, der hvor den skal sidde - og det bør vaære overfor
ventilen, af afbalancerings-hensyn.

Rittig



Per Svein Moland (15-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Svein Moland


Dato : 15-10-02 08:36

Claus Rittig wrote:
> "Per Svein Moland" <per.svein@aasmek.no> skrev:
>
>> Kanskje det hadde vært en ide for min TransAlp. Jeg har ødelagt
>> 2 slanger(ventiler) ved at dekket har flyttet seg på felgen.
>
> Ja, det lyder absolut som om du mangler en dækstrammer. Nogle kalder
> dem også en dæk-lås. Du kan let selv omtere den, og den kan købes hos
> de fleste motocross forhandlere til småpenge, du skal blot bore et
> hul i fælgen i ventil-størrelse, der hvor den skal sidde - og det bør
> vaære overfor ventilen, af afbalancerings-hensyn.

Tusen takk for tipset. Jeg skal undersøke saken med våre lokale pushere

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'



Hans (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 09-10-02 08:34

Buck <buck_@sol.dk> skrev:
>Siger du at det er bedre at køre med
>lavere dæktryk når der er is på vejen??
>
Lige præsis.
Hvis man også har pigge i dækkets yderkant, bliver det endnu bedre.
Men pas på med pigdæk på tør asfalt!

Hans


Per Svein Moland (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Svein Moland


Dato : 07-10-02 07:35

Michael Fastrup Larsen wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget
> der hedder vinterdæk til MC?

Trelleborg Army Special

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'



Brian Lænø (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-10-02 20:53


"Michael Fastrup Larsen" wrote
> Hej alle,
>
> Jeg regner med at skulle køre hele vinterperioden, men er der noget der
> hedder vinterdæk til MC?
>
> Venlig hilsen,
> Fastrup
>
> Suzuki GS500
>
Køb nogle enduro dæk eks. trialmax.
Et trialmax bagdæk holder ca 6-8000 km på min cagiva, og et fordæk ca. det
dobbelte.
Hvis du skal have inu bedre vejgreb, kan du prøve dæk der er beregnet til
trial motorcykler, de er meget bløde.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



janbjerre (16-10-2002)
Kommentar
Fra : janbjerre


Dato : 16-10-02 21:37

Af MC-værkstedet "Lydmuren" i Stenløse er jeg lige blevet anbefalet et
par Metzeler ME330/550 til min Honda CB500. Får dem på i næste uge, så
må jeg se om det er noget der virker.

Du kan se dem her
http://www.c-reinhardt.dk/Metzeler/2002_metzelerramme.htm

Hilsen
Jan Bjerre

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste