Tågelygte på MC...?
Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-10-02 13:34

Jeg kom lige til at tænke lidt (til en forandring): hvorfor er der ikke
tågelygte på en mc???

BMW burde da forlængst have indført denne sikkerhedsforbedring efter ABS,
katalysator osv er kommet frem i lyset, men ikke engang de tyske genier har
lavet sådan en sikkerhedsanordning - mærkeligt...

Med venlig hilsen

Jens Didriksen
www.harleyluja.dk (HD-website)
www.blueberetsmc.com (MC-klub)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 03-10-02 15:22

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> lavet sådan en sikkerhedsanordning - mærkeligt...

Kunne tænkes det ikke er lovligt på en MC? Efter hvad jeg husker, så må der
ikke være mere end godt 10cm
mellem lygterne på en MC, hvis der er flere. Så kan det jo blive helvede
besværligt at få en tågelygte sat på i de lave højder :)

> Med venlig hilsen
>
> Jens Didriksen
/Thomas

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 03-10-02 15:27

In article <3d9c38c4$0$790$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Jens Didriksen wrote:
> BMW burde da forlængst have indført denne sikkerhedsforbedring efter ABS,
> katalysator osv er kommet frem i lyset, men ikke engang de tyske genier har
> lavet sådan en sikkerhedsanordning - mærkeligt...

R1150RT har faktisk "taagelygter".

Jeg har nu aldrig helt kunnet se fidusen i taagelygter paa biler.
De par dage om aaret kan man jo bare koere langsomt.

--
Soren

Fra : Pein

Dato : 03-10-02 17:08

"Soren S. Jorvang" skrev ...

> Jeg har nu aldrig helt kunnet se fidusen i taagelygter paa biler.
> De par dage om aaret kan man jo bare koere langsomt.

Jep det bør man jo gøre, men jo langsommere man kører, jo større er risikoen
for at blive påkørt bagfra.
I går var der mange (fjolser) der kørte for stærkt efter forholdene, ikke så
dem foran i tide, og kørte op bag i dem. Måske et enkelt eller to af disse
uheld kunne have været forhindret med en kraftig tågebaglygte.

Jeg bryder mig slet ikke om at køre mc i tåge (det er også sk*de koldt), og
jeg er opmærksom på ikke at køre alt for langsomt.
Og skulle man holde bagerst i en motorvejskø i tåge, så er det bare med at
komme væk straks, op mellem rækkerne, mindst 5 biler frem.
Færdselsloven er een ting, men overlevelse er vigtigere!

Tågeforlygter er en anden ting. Dem kan sagtens undvære.

Mvh. Pein

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 03-10-02 21:11

In article <EXZm9.67179$Qk5.2856643@news010.worldonline.dk>, Pein wrote:

> [...]
> uheld kunne have været forhindret med en kraftig tågebaglygte.

> Tågeforlygter er en anden ting. Dem kan sagtens undvære.

Min fejl - jeg skrev taagelygter, men mente (ogsaa) taageforlygter.

Til den oprindelige spoerger kan jeg tilfoeje, at man udover
R1150RT's taageforlygter ogsaa kan faa taagebaglygter som
ekstraudstyr til flere BMW'er.

--
Soren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-10-02 09:48

> Jeg har nu aldrig helt kunnet se fidusen i taagelygter paa biler.
> De par dage om aaret kan man jo bare koere langsomt.

Tør du det uden tågebaglygter ?

Jeg var lidt for tæt på at komme ind på bagsædet af en ældre fiat forleden.
Sigtbarheden var lav (noget under 25meter) og bilens baglys havde sikkert
samme styrke som en halvflad nefa cykellygte. Men jeg så "omridset" af bilen
før jeg kunne se dens lygter. Min fart var "tilpasset" men bilen kørte kun
15-20km/t. Havde den holdt stille uden lys havde jeg da også kunnet nå at
stoppe.

/A

Fra : Buck

Dato : 04-10-02 07:42

Hehe... jeg kunne da godt forestille mig at et par Goldwing ejere ville
blive ellevilde over muligheden for at sætte endnu flere lygter på deres
elskede juletræ...

--
/Buck (Der selv drømmer om et juletræ)
CB 550 F1 ´75